ik heb een msi gtx 760 4gb videokaart. vorig jaar zei iemand tegen mij dat die 4gb nutteloos was en niet volledig benut zou worden met games en dat 2gb al genoeg was. nu speel ik RYSE en ik zie al dat 3gb van mijn videokaart benut wordt. wat klopt nu ?
Bijna elk (goed geprogrammeerd) spel zal het hele videogeheugen gebruiken dat je ter beschikking hebt. Dat betekend niet direct dat het ook nuttig is. De game kan alvast textures gaan laden die je pas over een kwartier nodig hebt, wat dus ook veel later kan en waar je niks aan hebt.
De 4GB wordt niet effectief gebruikt, programma's kunnen er wel dingen in op slaan, maar als de in-uit snelheid niet hoog genoeg is maakt het botweg weinig uit of die 2 of 4 GB is.
hmmm, wat doet een 6gb ram van een titan dan bijvoorbeeld ? zit er een groot verschil als ik alles op ultra speel met een titan tov mijn gtx760 (buiten fps). want ik zit stiekem aan een titan te denken.
Titan is sowieso niet echt gemaakt voor gamen, het voordeel van een hoog geheugen op een videokaart is dat het spelen op hoge resoluties(dus ook hoge resolutie textures) soepeler gaat.lennox-06 schreef op maandag 13 oktober 2014 @ 09:26:
hmmm, wat doet een 6gb ram van een titan dan bijvoorbeeld ? zit er een groot verschil als ik alles op ultra speel met een titan tov mijn gtx760 (buiten fps). want ik zit stiekem aan een titan te denken.
Als je een titan overweegt, zou ik ook zeker SLI 970 of misschien zelfs 980 overwegen.
dus je bedoelt een 970 erbij prikken ? of compleet vervangen door een 980 ?. ga ik dan aanzienlijk een verschil merken met het beeld ? ik kan nog prima alles op ultra draaien met mijn gtx 760. (ik game 1080P)
Anoniem: 590917
Ja dat klopt, en als je geen vertragingen op merkt (haperingen) word je 3gb goed aangesproken, voor 4gb weet ik het niet dat zal je zelf moeten testen met Watch dogs of Shadow of mordor, als daar zonder haperingen de 4gb benut word is er niet echt een bottlenek. Een geheugen-bus zorgt trouwens niet voor prestatie wisten het is meer soort sluis waar alles door heen moet het is of haperen of soepel.lennox-06 schreef op maandag 13 oktober 2014 @ 09:05:
ik heb een msi gtx 760 4gb videokaart. vorig jaar zei iemand tegen mij dat die 4gb nutteloos was en niet volledig benut zou worden met games en dat 2gb al genoeg was. nu speel ik RYSE en ik zie al dat 3gb van mijn videokaart benut wordt. wat klopt nu ?
Helaas zitten veel beterweters altijd maar te roepen dat Nvidia zijn geheugen niet op orde heeft wat eigenlijk niet zo is. Dingen zeggen dat sli dan niet meer schaalt of dat het geheugen niet gebruikt kan worden, allemaal onzin.
watch dogs en shadow of mordor liepen heel soepel op ultra. dus ik ga ervanuit dat die 4gb dus echt zin heeft.
Ja klopt en bij deze games gaat het geheugenverbruik over de 3gb heen dus geen probleem blijkbaar wat wel altijd gezegd werd hier en op hwi.lennox-06 schreef op maandag 13 oktober 2014 @ 11:00:
watch dogs en shadow of mordor liepen heel soepel op ultra. dus ik ga ervanuit dat die 4gb dus echt zin heeft.
Het is nog niet echt goed uitgelegd merk ik.
Twee factoren zijn van belang om te bepalen of het meerwaarde heeft om een grote hoeveelheid videogeheugen (VRAM) te hebben.
- Geheugen bus
- Gebruik van cache
Het hebben van meer geheugen heeft pas nut wanneer dat geheugen snel genoeg gevuld en geleegd kan worden, of 'ververst'. Hoe snel dat kan wordt bepaald door de 'breedte' van de geheugenbus (128 bit, 192, 256, etc.) en de snelheid van het geheugen zelf. Hoe vaak dat nodig is kan worden beinvloed door de grootte en opzet van de 'cache', een stukje intern geheugen op de videokaart zelf (dus nog anders dan de x aantal GB op de kaart, meestal iets in de orde van een paar MB. CPU's hebben dit ook.).
Een videokaart met relatief traag geheugen op een smalle geheugenbus zal dus nooit de volle hoeveelheid geheugen kunnen benutten: de 'tank' kan niet snel genoeg ververst worden en wat in het geheugen wordt geladen kan 'te lang duren' om voor een soepele game ervaring te zorgen. Dit zorgt voor schokjes. Hetzelfde gebeurt wanneer het geheugen volledig benut wordt en de game alsnog nieuwe stukken moet inladen waarvoor geen ruimte is: totdat die plek vrij komt ontstaat er een schokje. Dit noemen ze 'stutter'.
Algemeen wordt aangenomen dat een ENKELE GTX 760 een te smalle bus heeft voor het efficient benutten van 4 GB. Of anders gezegd: 4 GB is niet helemaal in balans met de kracht van een 760. Maar het zal ook per game en per engine verschillen. Het snellere geheugen dat in de 7xx serie wordt gebruikt verkleint dat euvel wel iets, maar niet volledig. De 4 GB heeft echter wél zin wanneer je twee kaarten gaat gebruiken. Dan is er meer GPU kracht beschikbaar om dat geheugen te benutten.
Wat je recent ziet bij de Maxwell GM204 chip is dat Nvidia een manier heeft gevonden om door een grotere cache minder van de geheugenbus te vragen: de 970 en 980 passen dit toe en kunnen uit de voeten met een relatief smalle bus terwijl ze meer geheugen beschikbaar hebben - hier pakt Nvidia ook de enorme winst in efficientie tov Kepler.
Twee factoren zijn van belang om te bepalen of het meerwaarde heeft om een grote hoeveelheid videogeheugen (VRAM) te hebben.
- Geheugen bus
- Gebruik van cache
Het hebben van meer geheugen heeft pas nut wanneer dat geheugen snel genoeg gevuld en geleegd kan worden, of 'ververst'. Hoe snel dat kan wordt bepaald door de 'breedte' van de geheugenbus (128 bit, 192, 256, etc.) en de snelheid van het geheugen zelf. Hoe vaak dat nodig is kan worden beinvloed door de grootte en opzet van de 'cache', een stukje intern geheugen op de videokaart zelf (dus nog anders dan de x aantal GB op de kaart, meestal iets in de orde van een paar MB. CPU's hebben dit ook.).
Een videokaart met relatief traag geheugen op een smalle geheugenbus zal dus nooit de volle hoeveelheid geheugen kunnen benutten: de 'tank' kan niet snel genoeg ververst worden en wat in het geheugen wordt geladen kan 'te lang duren' om voor een soepele game ervaring te zorgen. Dit zorgt voor schokjes. Hetzelfde gebeurt wanneer het geheugen volledig benut wordt en de game alsnog nieuwe stukken moet inladen waarvoor geen ruimte is: totdat die plek vrij komt ontstaat er een schokje. Dit noemen ze 'stutter'.
Algemeen wordt aangenomen dat een ENKELE GTX 760 een te smalle bus heeft voor het efficient benutten van 4 GB. Of anders gezegd: 4 GB is niet helemaal in balans met de kracht van een 760. Maar het zal ook per game en per engine verschillen. Het snellere geheugen dat in de 7xx serie wordt gebruikt verkleint dat euvel wel iets, maar niet volledig. De 4 GB heeft echter wél zin wanneer je twee kaarten gaat gebruiken. Dan is er meer GPU kracht beschikbaar om dat geheugen te benutten.
Wat je recent ziet bij de Maxwell GM204 chip is dat Nvidia een manier heeft gevonden om door een grotere cache minder van de geheugenbus te vragen: de 970 en 980 passen dit toe en kunnen uit de voeten met een relatief smalle bus terwijl ze meer geheugen beschikbaar hebben - hier pakt Nvidia ook de enorme winst in efficientie tov Kepler.
[ Voor 10% gewijzigd door Vayra op 13-10-2014 11:38 ]
i7 8700k 4.8 Ghz @ 1.34v // beQuiet Dark Rock Pro 3 // AsRock Z370 Fatality K6 // Corsair LPX 2x8GB 3200/C16 // MSI GTX 1080 Gaming X @ 2100/5500mhz // Samsung 850 EVO 1TB // Samsung 830 256GB // Crucial BX100 240GB // EVGA G2 750w // FD Define C TG
ik draai sinds een jaar de zwaarste games op ultra zonder haperingen. crysis 3, watch dogs, ryse, shadow of morder etc en heb altijd minimaal 30 fps. dus ik heb er nooit last van gehad.
Met 30 fps leg je de lat ook wel erg laag, 60 fps is bij piekmomenten echt niet haalbaar op ultra met elke game.
Zelfs met een 770 red ik dat niet altijd, de hogere regionen van 40 fps zijn soms nog wel te zien.
Zelfs met een 770 red ik dat niet altijd, de hogere regionen van 40 fps zijn soms nog wel te zien.
i7 8700k 4.8 Ghz @ 1.34v // beQuiet Dark Rock Pro 3 // AsRock Z370 Fatality K6 // Corsair LPX 2x8GB 3200/C16 // MSI GTX 1080 Gaming X @ 2100/5500mhz // Samsung 850 EVO 1TB // Samsung 830 256GB // Crucial BX100 240GB // EVGA G2 750w // FD Define C TG
daarom wil ik weten met welke kaart ik de fps omhoog kan halen (SLI). welke kan ik ernaast gebruiken ? of moet ik hem compleet vervangen ? wat is het beste ?
[ Voor 21% gewijzigd door Farabi op 13-10-2014 11:39 ]
Precies, het gaat om de ervaring, als je zeg maar 2gb had ging het juist haperen met deze instellingen nu niet dankzij meer geheugen kortom het probeel van te weinig geheugen word opgelost.lennox-06 schreef op maandag 13 oktober 2014 @ 11:32:
ik draai sinds een jaar de zwaarste games op ultra zonder haperingen. crysis 3, watch dogs, ryse, shadow of morder etc en heb altijd minimaal 30 fps. dus ik heb er nooit last van gehad.
Wat mij betreft werd er altijd te overdreven gedaan over de gehugen bus, wat nvidia zelf maar al te goed weet. Sli zou niets toevoegen, je geheugen kan niet benut worden allemaal onzin.
[ Voor 16% gewijzigd door Anoniem: 590917 op 13-10-2014 11:42 ]
Geen onzin vertellen aub...Anoniem: 590917 schreef op maandag 13 oktober 2014 @ 11:39:
[...]
Precies, het gaat om de ervaring, als je zeg maar 2gb had ging het juist haperen met deze instellingen nu niet dankzij meer geheugen kortom het probeel van te weinig geheugen word opgelost.
[ Voor 21% gewijzigd door -The_Mask- op 13-10-2014 11:42 ]
Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic
Ja, je zal de fps wel omhoog halen met sli.lennox-06 schreef op maandag 13 oktober 2014 @ 11:39:
daarom wil ik weten met welke kaart ik de fps omhoog kan halen (SLI). welke kan ik ernaast gebruiken ? of moet ik hem compleet vervangen ? wat is het beste ?
Dit is geen onzin als het gaat om Watch dogs en om Shadow of Mordor.
Grootste onzin was wat er altijd al verteld werd maar toen waren er nog geen games die zo veel geheugen nodig waren er riep iedereen elkaar altijd maar wat na.
[ Voor 38% gewijzigd door Anoniem: 590917 op 13-10-2014 11:49 ]
ik snap niet waarom jullie denken dat hij onzin vertelt. zoals ik al zei gebruikt ryse 3gb van mijn kaart op ultra. hoe kan een 2gb dan ultra aan zonder haperingen ? is dit mogelijk ?
Ja dat is mogelijk, de efficiëntie van het gebruik van die 2GB zal hoogstwaarschijnlijk ook hoger zijn dan jouw 3GB, daar kan best allemaal oude texture informatie instaan waarvan het nog niet nuttig is om het weg te gooien, iets wat de 2GB kaart dus 1GB eerder moet weggooien.
Overigens is de Titan domweg een dual gpu oplossing wat inhoud dat die 6GB mooie marketing praat is maar dat elke GPU zijn eigen 3GB gebruikt.
Edit: toch nog even gechecked, schijnt dat de Titan dus 12GB aan boord heeft, 6GB per gpu
Overigens is de Titan domweg een dual gpu oplossing wat inhoud dat die 6GB mooie marketing praat is maar dat elke GPU zijn eigen 3GB gebruikt.
Edit: toch nog even gechecked, schijnt dat de Titan dus 12GB aan boord heeft, 6GB per gpu
[ Voor 10% gewijzigd door Mental op 13-10-2014 11:52 ]
oke, ik heb er ook allemaal geen verstand van ik probeer alleen maar logisch na te denken. maar welke kaart kan ik het beste pakken naast mn gtx 760 om de fps omhoog te gooien ? naar 60fps bijv.
Je zou de framerate omhoog halen met alle opties die jij aangeeft.lennox-06 schreef op maandag 13 oktober 2014 @ 11:39:
- Een extra 760 om SLI te draaien is de goedkoopste oplossing.
- Een 970/980 zou je ook een enorme bump geven, is wellicht ietsjes duurder maar zal ook efficienter werken.(dit vervangt dus je huidige 760 GTX)
Niet alle games gaan geweldig om met SLI, alhoewel de recente titels het eigenlijk allemaal wel ondersteunen.
Over de 4GB zou ik je op dit moment geen zorgen maken, is nog wel even voldoende en zit op dit moment ook standaard op alle high-end kaarten.
Hij verteld ook geen onzin, echter verwoord hij het voor iedereen blijkbaar niet evengoed.lennox-06 schreef op maandag 13 oktober 2014 @ 11:47:
ik snap niet waarom jullie denken dat hij onzin vertelt. zoals ik al zei gebruikt ryse 3gb van mijn kaart op ultra. hoe kan een 2gb dan ultra aan zonder haperingen ? is dit mogelijk ?
Mensen die hier dan weer op reageren en eigenlijk niet inhoudelijk verder gaan kunnen beter hun mond houden en pas iets zeggen als ze weten hoe ze iets moeten onderbouwen.
Met de huidige grootte van textures is 4GB altijd beter dan 2GB.
En al helemaal als je SLI gaat draaien, zoals al besproken is door Vayra.
Titan is gewoon een single GPU oplossing hoor.Mental schreef op maandag 13 oktober 2014 @ 11:51:
Alleen is deze GPU minder geoptimaliseerd voor games.
DRIVER_IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL == DRIVER_IRQL_IS_SUPERIOR :)
Ryse heeft een dynamisch systeem met de textures, voor de hoogste kwaliteit is 3GB nodig, als je maar 2GB hebt zal hij voor dingen in de verte lage resolutie textures gebruiken, waar dit het minst opvalt.
http://www.dsogaming.com/...-vram-specs-lod-solution/
"Regarding VRAM, we adjust our texture pool based on the available graphics memory. While the maximum pool size is used with 3 GB of VRAM, 2 GB are enough to achieve great quality. Below that, we have to downscale some of the heavy textures a bit. "
Als je nu een 760 hebt zou ik er niks naast pakken, haal een gtx 970 en verkoop de 760, omdat het een 4GB versie is kan je er net wat meer voor vragen.
http://www.dsogaming.com/...-vram-specs-lod-solution/
"Regarding VRAM, we adjust our texture pool based on the available graphics memory. While the maximum pool size is used with 3 GB of VRAM, 2 GB are enough to achieve great quality. Below that, we have to downscale some of the heavy textures a bit. "
Als je nu een 760 hebt zou ik er niks naast pakken, haal een gtx 970 en verkoop de 760, omdat het een 4GB versie is kan je er net wat meer voor vragen.
Mechwarrior Online: Flapdrol
Hangt er vanaf hoe goed Ryse schaalt met SLI, check wat benchmarks zou ik zeggen.
Maar als je niet zo'n fan bent van microstutters en andere zaken die bij SLI gaan spelen dan is het wellicht zinvol om gewoon je kaart te vervangen. (minimaal?) 60fps op ultra is overigens wel een streven wat geld gaat kosten
Maar als je niet zo'n fan bent van microstutters en andere zaken die bij SLI gaan spelen dan is het wellicht zinvol om gewoon je kaart te vervangen. (minimaal?) 60fps op ultra is overigens wel een streven wat geld gaat kosten
Omdat hij Luppie, Lup, Dr. Lup of één van de andere namen, is die al honderd maal op Tweakers en andere forums gebanned is voor continue onzin verspreiden.lennox-06 schreef op maandag 13 oktober 2014 @ 11:47:
[ Voor 3% gewijzigd door -The_Mask- op 13-10-2014 12:01 ]
Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic
kan ik met 760+ een kaart ernaast rond 300 euro geen 60 fps halen met spellen op ultra ?
-The_Mask- schreef op maandag 13 oktober 2014 @ 12:01:
[...]
Omdat hij Luppie, Lup, Dr. Lup of één van de andere namen, is die al honderd maal op Tweakers en andere forums gebanned is voor continue onzin verspreiden.

Goh iemand kan niet winnen een gaat maar flamen en trollen over iemand die ik niet ben.
Reactie van een klein kind die er volledig naast zit.
Je moet inderdaad maar wat benchmarks bekijken, in de meeste games zal je best ver komen met een 2e kaart.lennox-06 schreef op maandag 13 oktober 2014 @ 12:01:
kan ik met 760+ een kaart ernaast rond 300 euro geen 60 fps halen met spellen op ultra ?
[ Voor 40% gewijzigd door Anoniem: 590917 op 13-10-2014 17:45 ]
ik heb geen verstand van al die grafieken. daarom wilde ik hier geholpen worden door experts die het beter weten dan ik.Mental schreef op maandag 13 oktober 2014 @ 12:01:
Check benchmarks?
[ Voor 35% gewijzigd door Farabi op 13-10-2014 12:14 ]
Je kan een 760 alleen met een andere 760 in sli draaien, met de huidige prijs van 760's is dat gewoon geen goeie deal. Haal een 970 als je wilt upgraden en verkoop de 760. Bespaart je ook het gedoe en nadelige effecten van multigpu.
Mechwarrior Online: Flapdrol
Nee, je hebt gewoon geen gelijk en wat je zegt is maar een halve waarheid, en je vervuilt het topic.Anoniem: 590917 schreef op maandag 13 oktober 2014 @ 12:13:
[...]
![]()
![]()
Goh iemand kan niet winnen een gaat maar flamen en trollen over iemand die ik niet ben.
Reactie van een klein kind die er volledig naast zit.![]()
[...]
Je moet inderdaad maar wat benchmarks bekijken, in de meeste games zal je best ver komen met een 2e kaart.
De GTX 670 en 680 waren gelimiteerd door de smallere bus wanneer ze tegenover een 7970 stonden. Dat was zo, dat is zo, en dat is met de 760 net zo goed het geval en ook in het heden zie je dat de R9 290(x) met bredere bussen dan de Nvidia concurrenten op hogere resoluties beter werken dan zelfs een hagelnieuwe 970 of 980 die op alle lagere resoluties vanaf 1440p sneller is. Kwak je daar 4 GB tegenaan dan heeft dat vrijwel geen meerwaarde. Je textures zijn hogere kwaliteit maar je prestatie lijdt eronder. Já je kan het draaien, néé het is geen soepele ervaring met elke engine. Ryse misschien wel, andere games niet. Watch Dogs op ultra textures met een 2 GB kaart is een garantie voor stutter. Maar Watch Dogs op een 760 met 4 GB op die settings is dat net zo goed.
Dat leg ik ook uit. Vervolgens kom jij met een dooddoener dat 'het allemaal overdreven is' want game X kan gedraaid worden op ultra. Je bent geen discussie waardig.
Ontopic maar weer:
Een tweede 760 is een prima keus en nu de goedkoopste oplossing voor meer power, het schaalt allemaal best goed en zoveel problemen heeft SLI niet meer. Wel wat meer geluidsproductie want kaarten worden (een stuk) warmer in SLI, en het kan soms even duren voordat er voor jouw game een SLI profile is waardoor je overgeleverd bent aan 1 kaart ipv 2. Werkt het wel dan speelt het net zo goed als een enkele kaart. En aangezien je al een 760 met 4 GB hebt is het niet zo'n gekke overweging, zeker qua kosten, ipv een volledige upgrade. Je kan beide kaarten ook weer verkopen namelijk.
Persoonlijk zou ik kijken naar een tweedehands 760 met 4 GB erop, kan best een leuke deal zijn.
[ Voor 11% gewijzigd door Vayra op 13-10-2014 12:27 ]
Ja je hebt in bepaalde gevallen wel gelijk zoals MSAA wat ook meer op de de geheugen-bus leunt, maar dit zie je minder vaak terug in de huidige games. Zoals bij Watch Dogs gaat de stutters wel voor een groot gedeelte weg met 2 vs 4gb op ultra setting omdat die game op ultra tot wel 6gb kan gebruiken, je hebt dan minder stutters op 4gb, wat de TS zelf ook ervaart zoals je kun lezen.Vayra schreef op maandag 13 oktober 2014 @ 12:24:
[...]
Nee, je hebt gewoon geen gelijk en wat je zegt is maar een halve waarheid, en je vervuilt het topic.
De GTX 670 en 680 waren gelimiteerd door de smallere bus wanneer ze tegenover een 7970 stonden. Dat was zo, dat is zo, en dat is met de 760 net zo goed het geval en ook in het heden zie je dat de R9 290(x) met bredere bussen dan de Nvidia concurrenten op hogere resoluties beter werken dan zelfs een hagelnieuwe 970 of 980 die op alle lagere resoluties vanaf 1440p sneller is. Kwak je daar 4 GB tegenaan dan heeft dat vrijwel geen meerwaarde. Je textures zijn hogere kwaliteit maar je prestatie lijdt eronder. Já je kan het draaien, néé het is geen soepele ervaring met elke engine. Ryse misschien wel, andere games niet. Watch Dogs op ultra textures met een 2 GB kaart is een garantie voor stutter. Maar Watch Dogs op een 760 met 4 GB op die settings is dat net zo goed.
Dat leg ik ook uit. Vervolgens kom jij met een dooddoener dat 'het allemaal overdreven is' want game X kan gedraaid worden op ultra. Je bent geen discussie waardig.
Ontopic maar weer:
Een tweede 760 is een prima keus en nu de goedkoopste oplossing voor meer power, het schaalt allemaal best goed en zoveel problemen heeft SLI niet meer. Wel wat meer geluidsproductie want kaarten worden (een stuk) warmer in SLI, en het kan soms even duren voordat er voor jouw game een SLI profile is waardoor je overgeleverd bent aan 1 kaart ipv 2. Werkt het wel dan speelt het net zo goed als een enkele kaart. En aangezien je al een 760 met 4 GB hebt is het niet zo'n gekke overweging, zeker qua kosten, ipv een volledige upgrade. Je kan beide kaarten ook weer verkopen namelijk.
Persoonlijk zou ik kijken naar een tweedehands 760 met 4 GB erop, kan best een leuke deal zijn.
Wat is volgens jou dan onzin wat ik vertel en waarom ben ik geen discussie waardig als je dit niet uit kunt leggen ben je bezig met trollen en flamen, al is dat niet aan jou om te bepalen?
Vervolgens wel zeggen om een 2e gt760 4gb op de kop te tikken en met Watch dogs zit je er ook naast.
Pay peanuts, get monkeys.
Als jij performance wil, koop je een high end kaart, geen mid-range met veel geheugen. Snap de discussie niet zo goed. Als TS wil upgraden raad hem dan gewoon een R9 290 aan ofzo.
Als jij performance wil, koop je een high end kaart, geen mid-range met veel geheugen. Snap de discussie niet zo goed. Als TS wil upgraden raad hem dan gewoon een R9 290 aan ofzo.
goeiemorgen, daar hadden we het net over.chaoscontrol schreef op maandag 13 oktober 2014 @ 12:34:
Pay peanuts, get monkeys.
De vraag van de TS is wat hij moet aankopen. Hij zegt verschillende games te spelen. Jij laat het lijken alsof je, omdat Watch Dogs misschien leuk speelt op 30 fps voor de TS en Ryse ook meer dan 2 GB 'benut', de 4 GB op de 760 een zinvolle toevoeging is. Dat is het pas bij toevoegen 2e kaart. Kortom je zet de TS op het verkeerde been en je blijft het doen met 3 comments achter elkaar. Ook nu kom je weer met Watch Dogs als het lichtende voorbeeld dat die 4 GB zinvol is op een 760. Echter zijn er allerlei engines die stutter vertonen als ze de 760 met 4 GB vol aan het werk moeten zetten.Anoniem: 590917 schreef op maandag 13 oktober 2014 @ 12:33:
[...]
Ja je hebt in bepaalde gevallen wel gelijk zoals MSAA wat ook meer op de de geheugen-bus leunt, maar dit zie je minder vaak terug in de huidige games. Zoals bij Watch Dogs gaat de stutters wel voor een groot gedeelte weg met 2 vs 4gb op ultra setting omdat die game op ultra tot wel 6gb kan gebruiken, je hebt dan minder stutters op 4gb, wat de TS zelf ook ervaart zoals je kun lezen.
Wat is volgens jou dan onzin wat ik vertel en waarom ben ik geen discussie waardig als je dit niet uit kunt leggen ben je bezig met trollen en flamen, al is dat niet aan jou om te bepalen?
Vervolgens wel zeggen om een 2e gt760 4gb op de kop te tikken en met Watch dogs zit je er ook naast.
Ondertussen wordt TS er niet wijzer van, integendeel.
[ Voor 5% gewijzigd door Vayra op 13-10-2014 13:19 ]
Nee, de topic start zelf was wat verwarrend daar staat of zijn 4gb goed benut kan worden, het antwoord is ja in bepaalde gevallen.
Ik zie nergens iets staan van een aankoop alleen een vraag of iets gaat werken, antwoord is ja in bepaalde gevallen.
Verder moet je beter je resource doen want Watch Dogs gaat vloeiender lopen 2 vs 4gb op de gtx760 ik en de TS spreken wat dat betreft uit ervaring zoals je kunt lezen maar dat negeer jij, ik zie nergens een ervaring van jou met 2 vs 4gb, kom daar eens mee om het tegendeel te bewijzen.
Ik ben het er mee eens dat de ts er niet wijzer van word, zeker niet omdat er gelijk op de man werd ingegaan en niemand behalve de ts en ik met feiten komen.
Vraagje aan de TS
Wat wil jij precies, iets weten of iets kopen en wat wil je er mee bereiken?
Vorig jaar liep iedereen daar nog flink over te speculeren en vaak zat men er flink naast, nu blijkt dus dat je er bij de nieuwe games wel wat aan hebt, als voorbeeld Watchdogs, Son of Rome en Shadow of Mordor. Dit komt mede door de consoles en of we daar blij mee mogen zijn vraag ik mij af want nu blijkt dat het videogeheugen andere doeleinden heeft waar bij de geheugen-bus ook minder belangrijk word.
Ik zie nergens iets staan van een aankoop alleen een vraag of iets gaat werken, antwoord is ja in bepaalde gevallen.
Verder moet je beter je resource doen want Watch Dogs gaat vloeiender lopen 2 vs 4gb op de gtx760 ik en de TS spreken wat dat betreft uit ervaring zoals je kunt lezen maar dat negeer jij, ik zie nergens een ervaring van jou met 2 vs 4gb, kom daar eens mee om het tegendeel te bewijzen.
Ik ben het er mee eens dat de ts er niet wijzer van word, zeker niet omdat er gelijk op de man werd ingegaan en niemand behalve de ts en ik met feiten komen.
Vraagje aan de TS
Wat wil jij precies, iets weten of iets kopen en wat wil je er mee bereiken?
Deze vraag ga ik voor jou beantwoorden wat ik al eerder heb gedaan.lennox-06 schreef op maandag 13 oktober 2014 @ 09:05:
Vorig jaar liep iedereen daar nog flink over te speculeren en vaak zat men er flink naast, nu blijkt dus dat je er bij de nieuwe games wel wat aan hebt, als voorbeeld Watchdogs, Son of Rome en Shadow of Mordor. Dit komt mede door de consoles en of we daar blij mee mogen zijn vraag ik mij af want nu blijkt dat het videogeheugen andere doeleinden heeft waar bij de geheugen-bus ook minder belangrijk word.
[ Voor 59% gewijzigd door Anoniem: 590917 op 13-10-2014 13:35 ]
Je zegt het zelf, de stutter wordt MINDER. Weg is hij niet. En dat dat komt door 4 GB, dat kan inderdaad kloppen. Er is meer ruimte. Duh.
Maar dat verandert niets aan het feit dat een enkele 760 die constant moet swappen op de volle 4 GB, dit met een schamel 256 bit busje niet gaat lukken. Het is en blijft Kepler, het is en blijft een 670 in disguise, het enige dat is veranderd is gebruik van shader cache (maar dat is op alle Keplers het geval) en het snellere geheugen sinds de release van GK104.
Verder hoef ik jou niks te bewijzen, er is meer dan anderhalf jaar aan praktijktests aan deze non-discussie vooraf gegaan waarin overal werd geconcludeerd dat een hoog aantal GB's op midrange en low budget kaarten eerst en vooral een marketingstuntje is en dat de 4 GB op een 760 alleen bij het toevoegen van een tweede kaart echt volledig benut kan worden. Of om het anders te vatten, aangezien die plank bij jou erg dik is: De 4 GB op een 760 zal bij een aantal engines voor stutter zorgen wanneer die volledig wordt benut en er veel swapping in de render pipeline nodig is.
Verder is het topic inmiddels een aankooptopic geworden, als je goed leest.
Maar dat verandert niets aan het feit dat een enkele 760 die constant moet swappen op de volle 4 GB, dit met een schamel 256 bit busje niet gaat lukken. Het is en blijft Kepler, het is en blijft een 670 in disguise, het enige dat is veranderd is gebruik van shader cache (maar dat is op alle Keplers het geval) en het snellere geheugen sinds de release van GK104.
Verder hoef ik jou niks te bewijzen, er is meer dan anderhalf jaar aan praktijktests aan deze non-discussie vooraf gegaan waarin overal werd geconcludeerd dat een hoog aantal GB's op midrange en low budget kaarten eerst en vooral een marketingstuntje is en dat de 4 GB op een 760 alleen bij het toevoegen van een tweede kaart echt volledig benut kan worden. Of om het anders te vatten, aangezien die plank bij jou erg dik is: De 4 GB op een 760 zal bij een aantal engines voor stutter zorgen wanneer die volledig wordt benut en er veel swapping in de render pipeline nodig is.
Verder is het topic inmiddels een aankooptopic geworden, als je goed leest.
[ Voor 3% gewijzigd door Vayra op 13-10-2014 13:32 ]
ik was van plan om een andere videokaart te kopen omdat bijna iedereen beweerde dat die 4gb nutteloos was. maar nu ik met msi afterburner programma heb gezien dat het wel werd gebruikt, wilde ik met een sli opstelling het aantal fps omhoog gooien op ultra. maar wat ik heb begrepen is om die gtx760 te vervangen voor een betere. ik heb nog steeds geen antwoord gekregen met welke andere kaart mijn 760 het beste kan draaien ?
[ Voor 12% gewijzigd door Farabi op 13-10-2014 13:36 ]
Ik raad je persoonlijk aan om je 760 te verkopen, en een sterkere gpu te halen ( de 970 gaat een mooie upgrade zijn). Sli is een vrij slechte upgradepad met erg veel haken en ogen (Je moederbord moet het ondersteunen, het moet in je case passen. Je voeding moet sterk genoeg zijn. Er moet genoeg airflow in de kast aanwezig zijn). Aan je posts te lezen ben je geen enorme expert in pc's. Dat is helemaal niet erg, maar het is wel een reden om sli af te raden.
Je zal nu met games er meer belang bij hebben als de trend van de console port voort zet.lennox-06 schreef op maandag 13 oktober 2014 @ 13:34:
ik was van plan om een andere videokaart te kopen omdat bijna iedereen beweerde dat die 4gb nutteloos was. maar nu ik met msi afterburner programma heb gezien dat het wel werd gebruikt, wilde ik met een sli opstelling het aantal fps omhoog gooien op ultra. maar wat ik heb begrepen is om die gtx760 te vervangen voor een betere.
Dus ja wat iedereen beweerde was maar gebaseerd op speculaties maar nu de nieuwe games er anders gebruik van maken is dat niet meer zo. De kans is wel groot dat deze trend zich voort doet vanwege de nex gen, kuch, kuch, consoles, en je ziet het er niet bepaald aan af.
Als je wat aan moet kopen zou ik ook gelijk voor een sterkere gpu gaan die ook de kracht heeft om games op ultra aan te kunnen. Die zelfde kracht krijg je ook met de 760sli maar dan komen er andere dingen bij kijken zoals sli problemen en games die weer wat meer aan een bredere geheugebus hebben op je huidige resolutie maar die zijn er nog niet en is dit dus meer speculeren en is niet goed te bevestigen.
De opties zijn sli gtx760 of een enkele gtx970 of een hd290
[ Voor 21% gewijzigd door Anoniem: 590917 op 13-10-2014 13:44 ]
goed, ik denk dat ik binnenkort voor een nieuwe kaart ga. welke zouden jullie adviseren rond de 400 euro ? nvidia amd maakt het wat uit ?
Heel simpel een gtx970 of een hd 290(x) maar als het mogelijk is sli proberen om dat het lekker kan werken, je hebt altijd een bedenk tijd en dit bespaart wel het meeste geld dus het kan je overtuigen?lennox-06 schreef op maandag 13 oktober 2014 @ 13:45:
goed, ik denk dat ik binnenkort voor een nieuwe kaart ga. welke zouden jullie adviseren rond de 400 euro ? nvidia amd maakt het wat uit ?
Zou je ook kunnen posten welke voeding je atm hebt? Een 290x verbruikt meer stroom dan een 970 (en een 760) dus misschien zou je niet eens voor een 290x kunnen gaan.
Sowieso raad ik je de 970 aan wegens het feit dat developers vaker betere ondersteuning heeft voor nvidia.
Sowieso raad ik je de 970 aan wegens het feit dat developers vaker betere ondersteuning heeft voor nvidia.
ik heb een 700w voeding vorig jaar gekocht voor iets rond de 80 euro.
Er zijn 700 watt voedingen van C merken die zullen ontploffen bij belasting van 700 watt. En er zijn voedingen die prima 24/7 dat vermogen kunnen leveren. Zou je de exacte naam en type kunnen geven? (Ik verwacht dat het wel adequaat gaat zijn, maar better be safe then sorry!)
Tsja, kort door de bocht, je hebt bij het opbouwen van beelden een paar componenten. Texturen ("assets") die ingeladen worden en over modellen/vertices heen worden gelegd, en de bewerkingen die het vervolgens "mooi" maken (belichting, bump mapping, particles, etc...). Daarnaast heb je ook een stuk code (hier heb je een vlag, laat maar wapperen dat ding), en uiteindelijk wordt het geheel in de framebuffer gezet, van waarna het op een of andere manier naar je visuele cortex wordt geupload. Meestal via een RAMDAC naar DVI/VGA/HDMI naar een TDMS die er vervolgens een TFT mee aanstuurt die door een CCFL/LED backlight licht uitstraalt waarnaar je lensen, hoornvlies, iris er voor zorgen dat het op de kop op je retina gezet wordt die signalen afgeven aan je visuele cortex. Soms ook zonder RAMDAC via displayport modules, maar het idee is hetzelfde.
Wat halen we dan nu uit dit verhaal?
* Een deel van het geheugen is framebuffer. Doorgaans worden 2/3 beelden (soms 4 als je in 3D speelt) opgeslagen. Groffe rekensom: Xresolutie*Yresolutie*kleurdiepte=grootte. Niets denderends, keertje 50mbyte per buffer en je bent klaar.
* Je assets nemen wat ruimte in. Vaak meer dan dat je werkelijk ziet/gebruikt en je kan voor-inladen. Dit hangt van texture niveau af (games noemen het vaak high/ultra/mid/low maar in werkelijkheid zegt dat meer iets over dingen als resolutie van texture, kleurdiepte, en zetten we er meer over elkaar (huid + kras er los bovenop of kras er al van te voren in gemapped).
* Je voert bewerkingen uit. Je moet dus wat "middenresultaat" opslaan. Cache dus. Je basis texture wordt ineens in het donker wat anders, en als je character naast een kampvuur loopt zie je weer wat andere gloed. Bewerkingen. Tussenproducten.
* Je laat bepaalde dingen berekenen door de GPU. Weet je zelf ook wel van hoe je eigen rekenmachine werkt als je een of andere sinus/X=Y algebra dinges mag uitrekenen... je moet tussendoor wat opslaan. Stel je eens voor met miljoenen berekeningen tegelijk. Ja dan cache je pure berekeningen DICHT bij de rekeneenheid. In je VRAM dus. Vrij zinloos om dat helemaal van je PC-RAM naar de GPU te laten reizen elke keer weer. Of erger: de HDD.
Dus in andere woorden, meten = weten, maar er is een hoop te berekenen aan videogeheugen gebruik, hoop te optimaliseren, en een hoop te gebruiken. Een GPU kan ook meer dan graphics weergeven. Denk aan bitcoinminers of andere GPGPU rekenaars!
Wat halen we dan nu uit dit verhaal?
* Een deel van het geheugen is framebuffer. Doorgaans worden 2/3 beelden (soms 4 als je in 3D speelt) opgeslagen. Groffe rekensom: Xresolutie*Yresolutie*kleurdiepte=grootte. Niets denderends, keertje 50mbyte per buffer en je bent klaar.
* Je assets nemen wat ruimte in. Vaak meer dan dat je werkelijk ziet/gebruikt en je kan voor-inladen. Dit hangt van texture niveau af (games noemen het vaak high/ultra/mid/low maar in werkelijkheid zegt dat meer iets over dingen als resolutie van texture, kleurdiepte, en zetten we er meer over elkaar (huid + kras er los bovenop of kras er al van te voren in gemapped).
* Je voert bewerkingen uit. Je moet dus wat "middenresultaat" opslaan. Cache dus. Je basis texture wordt ineens in het donker wat anders, en als je character naast een kampvuur loopt zie je weer wat andere gloed. Bewerkingen. Tussenproducten.
* Je laat bepaalde dingen berekenen door de GPU. Weet je zelf ook wel van hoe je eigen rekenmachine werkt als je een of andere sinus/X=Y algebra dinges mag uitrekenen... je moet tussendoor wat opslaan. Stel je eens voor met miljoenen berekeningen tegelijk. Ja dan cache je pure berekeningen DICHT bij de rekeneenheid. In je VRAM dus. Vrij zinloos om dat helemaal van je PC-RAM naar de GPU te laten reizen elke keer weer. Of erger: de HDD.
Dus in andere woorden, meten = weten, maar er is een hoop te berekenen aan videogeheugen gebruik, hoop te optimaliseren, en een hoop te gebruiken. Een GPU kan ook meer dan graphics weergeven. Denk aan bitcoinminers of andere GPGPU rekenaars!
moet ik even thuis kijken. ik denk dat ik mijn gtx 760 ga verkopen en een 970 ga halen.Ardjee schreef op maandag 13 oktober 2014 @ 14:04:
Er zijn 700 watt voedingen van C merken die zullen ontploffen bij belasting van 700 watt. En er zijn voedingen die prima 24/7 dat vermogen kunnen leveren. Zou je de exacte naam en type kunnen geven? (Ik verwacht dat het wel adequaat gaat zijn, maar better be safe then sorry!)
[ Voor 18% gewijzigd door Farabi op 13-10-2014 14:16 ]
Dit kan ik wel waarderen, zelf heb ik dit ook uitgebreid getest, de geheugen-bus is zeer belangrijk in de wat oudere games, dat zag ik sterk terug toen nog op meerdere schermen waar bij toen pas het geheugen werd benut.
Nu tijden veranderen lijkt het of engines er anders mee om gaan (ik denk door de consoles) want nu lopen game in eens heel soepel ondanks het hoge geheugen verbruik. Ik denk dat het komt omdat het geheugen anders gebruikt word waar bij de geheugen-bus ook minder belangrijk word. Dit zie ik sterk terug in de next gen console game die naar de pc geport worden en die zelfde geheugen techniek op het video geheugen word los gelaten op de pc. Daarnaast heeft de next gen console ook maar 176GB/s bandbreedte die 8gb voor game developing en games afpelen word gebruikt.
Edit
Om terug te komen op Watch dogs waar bij een gtx780 met 3gb op dit moment stutters krijgt en vooral tijdens het rijden en dit is niet het geval meer met de 760 4gb die dan niet zo veel meer hoeft te swappen. Altijd nog wel wat natuurlijk omdat WD nog meer dan 4gb nodig heeft.
Volgende keer mogen de heren The_Mask en Vayra wel en normaal reageren en niet trollen en flamen als je het er niet mee eens bent of als je geen gelijk hebt.
YouTube: Watch Dogs gameplay ita ultra GTX 760 Gigabyte 4gb
Goede keuze !!lennox-06 schreef op maandag 13 oktober 2014 @ 14:06:
[...]
moet ik even thuis kijken. ik denk dat ik mijn gtx 760 ga verkopen en een 970 ga halen. wat kan ik vragen voor mijn gtx 760 4gb trouwens ? hij is een jaar oud + bon en garantie denk ik nog.
[ Voor 50% gewijzigd door Anoniem: 590917 op 13-10-2014 15:25 ]
wat kan ik vragen voor mijn gtx 760 4gb trouwens ? hij is een jaar oud + bon en garantie denk ik nog.
Weet niet of je de gaming hebt...lennox-06 schreef op maandag 13 oktober 2014 @ 14:16:
wat kan ik vragen voor mijn gtx 760 4gb trouwens ? hij is een jaar oud + bon en garantie denk ik nog.
V&A gevraagd: MSI GeForce GTX 760 4GB Gaming
Denk dat €150 wel realistisch is.
[ Voor 4% gewijzigd door Thomg op 13-10-2014 14:18 ]
ja die. oke iedereen bedankt voor de moeite en tijd ! ik ben goed geholpen.
[ Voor 85% gewijzigd door Farabi op 13-10-2014 14:20 ]
Dat zal best zo zijn, de GTX780 moet het dan ophalen uit het normale geheugen terwijl de GTX760 het uit zijn eigen geheugen haalt. Helaas heeft deze te weinig geheugenbandbreedte en zal de fps inkakken op zo'n moment. Niet zo extreem als bij de GTX780 maar nog steeds wel goed merkbaar.Anoniem: 590917 schreef op maandag 13 oktober 2014 @ 14:16:
[...]
Om terug te komen op Watch dogs waar bij een gtx780 met 3gb op dit moment stutters krijgt en vooral tijdens het rijden en dit is niet het geval meer met de 760 4gb die dan niet zo veel meer hoeft te swappen. Altijd nog wel wat natuurlijk omdat WD nog meer dan 4gb nodig heeft.
Volgende keer mogen de heren The_Mask en Vayra wel en normaal reageren en niet trollen en flamen als je het er niet mee eens bent of als je geen gelijk hebt.
YouTube: Watch Dogs gameplay ita ultra GTX 760 Gigabyte 4gb
[...]
Goede keuze !!
De kans dat zoiets voorkomt is zo klein dat de GTX760 gewoon geen barst heeft aan het extra geheugen.
Mensen vertellen dat ze trollen en flamen is niet leuk, je vind dit blijkbaar ook zelf niet leuk dus doe dit gewoon niet.
Soms moet je gewoon maar een treedje lager treden omdat er gewoon op dit forum mensen zijn die gewoon veel meer van deze materie weten. De meesten vinden het leuk om dit aan andere uit te leggen maar zullen het onderhand ook zat worden als ze op elk punt worden tegengesproken.
Wat het filmpje betreft, het kan aan mij liggen maar ik zie genoeg stuttering. De GTX760 heeft er gewoon moeite mee.
Als je SLI (Twee kaarten) wil draaien heb je twee dezelfde kaarten nodig. Of tenminste een tweede kaart met ook een GTX760 GPU. Mag dus ook een kaart zijn van een andere fabrikant.
Ryzen 7 5700X 16GB RTX 4060 1TB NVMe
Ja logisch als de punten niet kloppen waarop ze tegen gesproken worden dan gaan ze gelijk met namen gooien en trollen, en zeggendat je niet discussie waardig bent is ook leukSp3ci3s8472 schreef op maandag 13 oktober 2014 @ 23:21:
[...]
Dat zal best zo zijn, de GTX780 moet het dan ophalen uit het normale geheugen terwijl de GTX760 het uit zijn eigen geheugen haalt. Helaas heeft deze te weinig geheugenbandbreedte en zal de fps inkakken op zo'n moment. Niet zo extreem als bij de GTX780 maar nog steeds wel goed merkbaar.
De kans dat zoiets voorkomt is zo klein dat de GTX760 gewoon geen barst heeft aan het extra geheugen.
Mensen vertellen dat ze trollen en flamen is niet leuk, je vind dit blijkbaar ook zelf niet leuk dus doe dit gewoon niet.
Soms moet je gewoon maar een treedje lager treden omdat er gewoon op dit forum mensen zijn die gewoon veel meer van deze materie weten. De meesten vinden het leuk om dit aan andere uit te leggen maar zullen het onderhand ook zat worden als ze op elk punt worden tegengesproken.
Wat het filmpje betreft, het kan aan mij liggen maar ik zie genoeg stuttering. De GTX760 heeft er gewoon moeite mee.

Ik heb het zelf getest en je ziet ook dat er meer mensen zijn met deze ervaring, dus ja het geheugen kan gebruikt worden op mid end kaarten, alleen niet optimaal in alle gevallen. Ik zelf ga niet gelijk roepen geheugen-bus is te smal, wat meerdere mensen hier ook goed weten, en hangt het van meerdere factoren af. En als het lijkt dat ik bedoel dat er helemaal geen botllenek is dan heb ik het niet goed verwoord. Ik heb wel gezegd dat het mee valt en dat valt ook mee.
Zoals Watch dogs heeft wat bij mid end kaarten aan meer geheugen, zelfde geldt ook voor Shadow of mordor zelf getest hier en anderen ook hier op tweakers wat je een pagina terug ook kan lezen. Maar pak je bijvoorbeeld crysis 3 dan zal er een bottlenek zijn omdat er veel te veel data door heen moet zoals het al eerder heel duidelijk word uitgelegd met cijfers en al door Umbrah
Sommige mensen weten ook een ander kant van het verhaal en moeten dan juist niet een treetje lager maar hoger gaan om een andere kant van het verhaal te laten zien, en niet alleen maar roepen dat de geheugen bus altijd maar een bottlenek is
Als er ooit weer vraag na is zal ik ook zeker weer met het zelfde verhaal komen alleen wat uitgebreider want het was blijkbaar niet helemaal duidelijk genoeg voor sommigen die geïrriteerd raakten door dat hun eigen beweringen niet volledig kloppen.
Dit is ok mijn laatste post hier over het onderwerp want de TS is geholpen verder zit ik niet op kritiek te wachten die nergens op slaat.
TS nog een review van de 760 4gb sli maar wel op 1920x1080, alleen in crysis 3 word meer dan 2gb aangesproken. http://www.ocaholic.ch/mo...em.php?itemid=1097&page=9
[ Voor 15% gewijzigd door Anoniem: 590917 op 14-10-2014 12:02 ]
sow, dan doet 760 sli het wel verdomd goed. nog beter dan enkele titan zo te zien. ik begin nu wel te twijfelen. misschien toch maar nog een 760 erin prikken ? maakt ie dan ook gebruik van 2x4GB ram ?
is dan 2x760 4GB SLI beter dan een gtx 970 ?
wat is directx eigenlijk ? de gtx 970 ondersteund directx 12 ? wat houd dit in ?
is dan 2x760 4GB SLI beter dan een gtx 970 ?
wat is directx eigenlijk ? de gtx 970 ondersteund directx 12 ? wat houd dit in ?
[ Voor 25% gewijzigd door Farabi op 14-10-2014 13:32 ]
Je blijft er maar over doordrammen... Wat wij zeggen ontloopt elkaar helemaal niet zoveel, maar nog steeds wek je de (verkeerde) indruk dat een kaart als de 760 echt gebaat is bij de 4 GB omdat het 'te merken is in Watch Dogs'. Daar zet ik tegenover dat die enkele keer dat de 4 GB zin heeft, niet in verhouding staat tot de vele games waarin je met een gevulde 4 GB tegen bottlenecks aan loopt en de 4 GB vrijwel geen merkbaar voordeel oplevert tov een 2 GB 760. Beide hebben ze te weinig, beide zijn het niet de juiste kaarten om een Watch Dogs die 6 GB vraagt te draaien. Het een draait iets beter dan het andere, maar dat verandert nog steeds niets aan het beperkte nut van de 4 GB.Anoniem: 590917 schreef op dinsdag 14 oktober 2014 @ 10:50:
[...]
Ja logisch als de punten niet kloppen waarop ze tegen gesproken worden dan gaan ze gelijk met namen gooien en trollen, en zeggendat je niet discussie waardig bent is ook leuk. Puur omdat ze dan geen gelijk hebben of maar gedeeltelijk. Ik laat een andere kant zien die er ook is en dat mogen mensen best weten als ze er naar vragen anders krijgen ze maar de halve waarheid te weten, Elite volk vinden dat nooit zo leuk maar moeten zich leren inhouden tegenover nieuwkomers die er ook weet van af hebben en een andere kant van het feit willen laten weten aan de rest, die ook gewoon waar is.
Ik heb het zelf getest en je ziet ook dat er meer mensen zijn met deze ervaring, dus ja het geheugen kan gebruikt worden op mid end kaarten, alleen niet optimaal in alle gevallen. Ik zelf ga niet gelijk roepen geheugen-bus is te smal, wat meerdere mensen hier ook goed weten, en hangt het van meerdere factoren af. En als het lijkt dat ik bedoel dat er helemaal geen botllenek is dan heb ik het niet goed verwoord. Ik heb wel gezegd dat het mee valt en dat valt ook mee.
Zoals Watch dogs heeft wat bij mid end kaarten aan meer geheugen, zelfde geldt ook voor Shadow of mordor zelf getest hier en anderen ook hier op tweakers wat je een pagina terug ook kan lezen. Maar pak je bijvoorbeeld crysis 3 dan zal er een bottlenek zijn omdat er veel te veel data door heen moet zoals het al eerder heel duidelijk word uitgelegd met cijfers en al door Umbrah
Sommige mensen weten ook een ander kant van het verhaal en moeten dan juist niet een treetje lager maar hoger gaan om een andere kant van het verhaal te laten zien, en niet alleen maar roepen dat de geheugen bus altijd maar een bottlenek is
Als er ooit weer vraag na is zal ik ook zeker weer met het zelfde verhaal komen alleen wat uitgebreider want het was blijkbaar niet helemaal duidelijk genoeg voor sommigen die geïrriteerd raakten door dat hun eigen beweringen niet volledig kloppen.
Dit is ok mijn laatste post hier over het onderwerp want de TS is geholpen verder zit ik niet op kritiek te wachten die nergens op slaat.
TS nog een review van de 760 4gb sli maar wel op 1920x1080, alleen in crysis 3 word meer dan 2gb aangesproken. http://www.ocaholic.ch/mo...em.php?itemid=1097&page=9
De reden dat ik hier zo sterk tegenin ga is simpel: elke keer als er een nieuwe console gen is komen er allerlei fabeltjes en halve waarheden naar boven die gebaseerd zijn op een enkele nieuwe game. Toen de PS3 uitkwam gingen we allemaal massaal naar multithreaded, wie weet het nog? Ondertussen heeft het gros van de games niks aan een quadcore CPU, zo'n zeven jaar later. En dat herhaalt zich elke keer. Toen Crysis 3 er kwam was toch echt het moment van multithreaded gaming aangebroken. Waar zijn al die games? Inderdaad, non-existant, we hebben DX12 en Mantle nodig om de CPU bottleneck op te lossen.
De discussie over VRAM is exact dezelfde. Elke keer wordt er geroepen dat je met meer GB zoveel meer uit je game haalt - een halve waarheid. 2 GB is voor 1080p in de regel gewoon voldoende en pas nú komt 3-4GB voor die resolutie in beeld en is het ook de moeite om te kijken naar 6 GB voor high end kaartjes. Ging je dus nú een 4 GB kaart kopen, dan is de allerlaatste keuze wel een 760, want die komt iets tekort om ook echt meerwaarde uit de 4 GB te halen. En je wil sowieso niet speculeren op 'er komen vast wel meer games die anders met VRAM omgaan'. Je moet je beslissing baseren op de gemene deler. Alle mensen die dat niet doen hebben sinds Crysis 3 een twaalf-core bakbeest staan waarvan al jarenlang driekwart van die cores staat te niksen in-game.
Kunnen we het hoofdstuk nu afsluiten?
[ Voor 3% gewijzigd door Vayra op 14-10-2014 14:04 ]
De helft hiervan kun je googlen, en het hele "gebruikt hij dan al het geheugen" gedoe is al 200x uitgelegd. Lees mijn post eens. Snap je hem niet, druk dan op windowstoets + links en druk met je middelste muisknop op je browser op de taakbalk nog een keer, en in dat venster windowstoets + rechts. Pak dan google er bij, en zoek op wat je niet snapt op rechts, terwijl je links doorleest.
TL;DR: Ja, soms wel, soms niet. Soms lastig te meten, nóóit te voorspellen. Wisselt per spelletje, per applicatie, per setting. Bitcoin miners bijvoorbeeld gebruiken redelijk wat geheugen, minecraft weer juist erg weinig, een physx game die zowel rekent als tekent gebruikt weer erg veel, en een app als skyrim met high-res textures en mods zal ergens in het midden gaan zitten.
Wat DirectX betreft, sorry, daar is zo veel over geschreven, ook op de tweakers frontpage... ik krijg te weinig betaald van je om dat ook nog op te zoeken voor je.
TL;DR: Ja, soms wel, soms niet. Soms lastig te meten, nóóit te voorspellen. Wisselt per spelletje, per applicatie, per setting. Bitcoin miners bijvoorbeeld gebruiken redelijk wat geheugen, minecraft weer juist erg weinig, een physx game die zowel rekent als tekent gebruikt weer erg veel, en een app als skyrim met high-res textures en mods zal ergens in het midden gaan zitten.
Wat DirectX betreft, sorry, daar is zo veel over geschreven, ook op de tweakers frontpage... ik krijg te weinig betaald van je om dat ook nog op te zoeken voor je.
ik heb me bedacht. ik zie dat ik met een 760 4gb sli toch beter uit ben.
SLI werkt niet altijd goed, daar moet je wel rekening mee houden. Een kaart is in de meeste gevallen gewoon de beste keus.lennox-06 schreef op dinsdag 14 oktober 2014 @ 20:29:
in welke gevallen werkt het niet goed ? bijv als ik een game opstart en raar begint te doen ? of dat hij van de 2e kaart niet altijd gebruik maakt ? etc
Het spijt me als ik bot klink, maar goed. Een goede keuze. Het kan erg snel zijn. Sneller dan een 9XX serie mogelijk niet, waarschijnlijk duurder, maar wel erg snel.lennox-06 schreef op dinsdag 14 oktober 2014 @ 20:29:
Alleen niet voor jou. Je mist de technische kennis en vaardigheid om het te gebruiken. Je mist de kennis en inzet om met de problemen en "eigenaardigheden" om te gaan.
Het is een geweldige keuze om op dit moment een last-gen GPU te upgraden met een SLI optie, als de features (dx12, dat soort dingen) je niet boeit. Maar dat is voor jou niet het geval. Je weet niet wat die features zijn, en als ik het zo lees, mis je de inzet om SLI werkend te krijgen. Dus doe het niet.
Je bewijst mijn stelling: het antwoord op die vragen had je zelfs hier op GoT, en ik denk zelfs in dit topic, kunnen vinden. En anders: google.lennox-06 schreef op dinsdag 14 oktober 2014 @ 21:40:
in welke gevallen werkt het niet goed ? bijv als ik een game opstart en raar begint te doen ? of dat hij van de 2e kaart niet altijd gebruik maakt ? etc
[ Voor 19% gewijzigd door Umbrah op 14-10-2014 21:43 ]
Helaas, touché!Umbrah schreef op dinsdag 14 oktober 2014 @ 21:42:
[...]
Het spijt me als ik bot klink, maar goed. Een goede keuze. Het kan erg snel zijn. Sneller dan een 9XX serie mogelijk niet, waarschijnlijk duurder, maar wel erg snel.
Alleen niet voor jou. Je mist de technische kennis en vaardigheid om het te gebruiken. Je mist de kennis en inzet om met de problemen en "eigenaardigheden" om te gaan.
Het is een geweldige keuze om op dit moment een last-gen GPU te upgraden met een SLI optie, als de features (dx12, dat soort dingen) je niet boeit. Maar dat is voor jou niet het geval. Je weet niet wat die features zijn, en als ik het zo lees, mis je de inzet om SLI werkend te krijgen. Dus doe het niet.
[...]
Je bewijst mijn stelling: het antwoord op die vragen had je zelfs hier op GoT, en ik denk zelfs in dit topic, kunnen vinden. En anders: google.
Dit is niet helemaal waar in de meeste gevallen werkt sli dus wel, maar 1 kaart zal in de meeste gevallen genoeg zijn maar sli zal nog beter presteren.Sp3ci3s8472 schreef op dinsdag 14 oktober 2014 @ 21:09:
[...]
SLI werkt niet altijd goed, daar moet je wel rekening mee houden. Een kaart is in de meeste gevallen gewoon de beste keus.
Kennis is niet echt nodig om sli werkende te krijgen, het gaat simpel zoals ik hier onder zal uitleggen.
Het is een extra kaart er in drukken en sli bridge erop, moet het wel kunnen qua moederbord en voeding. Erna inschakelen via de drivers en klaar, dan werkt het gelijk al je deze stappen zoals ik zeg uitvoer.
Een kind kan de was doen.
Bij sli is het wel nodig om vaker je drvers te update wanneer er een nieuwe game uit is maar het werkt gewoon heel simpel. Als je een onderdeel kunt vervangen en drivers dan lijt het me niet zo'n probleem.
[ Voor 17% gewijzigd door Anoniem: 590917 op 15-10-2014 09:24 ]
Een wat versimpelde weergave van een werkelijkheid van:Anoniem: 590917 schreef op woensdag 15 oktober 2014 @ 09:19:
[...]
Dit is niet helemaal waar in de meeste gevallen werkt sli dus wel, maar 1 kaart zal in de meeste gevallen genoeg zijn maar sli zal nog beter presteren.
Verder is het extra kaart er in drukken, moet het wel kunnen qua moederbord en voeding. Erna inschakelen en klaar dan werkt het gelijk al je deze stappen zoals ik zeg uitvoer.
Bij sli is het wel nodig om vaker je drvers te update wanneer er een nieuwe game uit is.
* SLI profielen zoeken/bijwerken
* Voor sommige games een tijd geen driver hebben als ze uitkomen en dus op één GPU draaien
* SLI instellingen per app instellen
* Tweaken totdat microstutter weg is
* Als je wilt overclocken... een probleem soms
* Driververhaal weer.
Ik zie de TS al weer topics openen over microstutter voor een of andere obscure titel, of "hoe benchmark ik de framerate van de desktop" vragen stellen. Absoluut geen zin in eigenlijk. Hij is beter af met een enkele kaart voor de reden die ik in mijn vorige post aangaf. Voor tweakers, en je mag er haast vanuit gaan dat iemand op dit forum ("Gathering of...") een tweaker is, is dit misschien vanzelfsprekend, maar voor mensen als de TS is het niet zó vanzelfsprekend.
SLI profielen zijn niet meer los te downloaden, dit zit gelijk in de driver of laat je installeren via shadowplayUmbrah schreef op woensdag 15 oktober 2014 @ 09:24:
[...]
Een wat versimpelde weergave van een werkelijkheid van:
* SLI profielen zoeken/bijwerken
* Voor sommige games een tijd geen driver hebben als ze uitkomen en dus op één GPU draaien
* SLI instellingen per app instellen
* Tweaken totdat microstutter weg is
* Als je wilt overclocken... een probleem soms
* Driververhaal weer.
Ik zie de TS al weer topics openen over microstutter voor een of andere obscure titel, of "hoe benchmark ik de framerate van de desktop" vragen stellen. Absoluut geen zin in eigenlijk. Hij is beter af met een enkele kaart voor de reden die ik in mijn vorige post aangaf. Voor tweakers, en je mag er haast vanuit gaan dat iemand op dit forum ("Gathering of...") een tweaker is, is dit misschien vanzelfsprekend, maar voor mensen als de TS is het niet zó vanzelfsprekend.
voor sommige games zijn er indd en tijd geen drivers al komen die games maar amper voor bij AAA titels misschien el met indie games kaar daar kan ik niets over zeggen,
Sli instellingen hoef je niet meer per app in te stellen
Microstuttering is niet weg te tweaken, komt in de meeste gevallen ook niet meer voor omdat de frametimes dik op orde zijn nu.
Iedere driver werkt goed met sli alleen niet met iedere game laten we zeggen 1 op de 100 games werkt niet goed.
Ik kom er net een paar week van af en zoals je zegt klopt het wel redelijk maar dit was nog voor een paar jaar terug op deze manier zo. Sli is nu gewoon net zo simpel als een single kaart vind ik persoonlijk en werkt net zo goed.
Een moet de eerste keer zijn om ergens aan te beginnen en zie het als een open optie waar de ts zelf uit moet komen. Als hij vind dat het inderdaad te moeilijk is zal hij er ook niet voor gaan maar dit is kinderwerk.
Een dikke kaart is natuurlijk ook een goede optie maar dan betaal je ook weer meer.
Ik zeg dit verder niet om iedereen met lol te willen tegenspeken integendeel, maar de keuze die moet de TS zelf maken denk ik? Zelfs zou ik ook veel liever 1 gtx980 willen maar moet je er wel het geld er voor hebben.
[ Voor 16% gewijzigd door Anoniem: 590917 op 15-10-2014 09:36 ]
puhhh ik kom er niet meer aan uit. als ik een gtx 970 aanschaf ? krijg ik dan betere performance dan gtx 760 sli ?
Lees wat we hierboven zeiden. Als je er niet meer uitkomt, dan kun je wel wat stellen hierover.
Je kunt ook reviews bekijken, ik denk maar weet het niet zeker, dat de gtx970 sneller is dan 2 760's in sli maar niet in alle gevallen. De fps is ongeveer gelijk denk ik.lennox-06 schreef op woensdag 15 oktober 2014 @ 09:40:
puhhh ik kom er niet meer aan uit. als ik een gtx 970 aanschaf ? krijg ik dan betere performance dan gtx 760 sli ?
Titan vs 760 sli en de titan zal iets minder presteren dan een enkele gtx970
http://www.ocaholic.ch/mo...tion/item.php?itemid=1160
Dus maak je conclusie
als de gtx 970 evengoed of zelfs beter presteert dan 760 sli, waarom zou ik dan voor sli gaan inderdaad.
Precies, want SLI verbruikt ook nog eens meer stroom in dit geval. Plus dat het inderdaad wellicht voor jou idealer is om gewoon één kaart te hebben, ivm tweaken/troubleshooten, wat bij SLI vaker nodig is dan bij een losse kaart.
Om geld te besparen als dat nodig is dat weten we dus niet, dat is aan u, weet namelijk geen budget.lennox-06 schreef op woensdag 15 oktober 2014 @ 10:25:
als de gtx 970 evengoed of zelfs beter presteert dan 760 sli, waarom zou ik dan voor sli gaan inderdaad.
Kan het makkelijk, dan natuurlijk voor de gtx970 gaan en ben je klaar, past het niet in je budget dan een 2e 760.
[ Voor 19% gewijzigd door Anoniem: 590917 op 15-10-2014 10:29 ]
ik heb wel 350 over voor een gtx 970. wat maakt de gt970 veel beter dan de gtx 760 ? ze zijn beide 4gb 256bit enz. is die gtx veel sneller dan of iets sneller ? naar welke specificaties moet ik kijken om te vergelijken met zo'n videokaart ?
Wat maakt het veel beter, verbruik, snelheid, betere frametimes maar dat zat al redelijk goed.lennox-06 schreef op woensdag 15 oktober 2014 @ 10:31:
ik heb wel 350 over voor een gtx 970. wat maakt de gt970 veel beter dan de gtx 760 ? ze zijn beide 4gb 256bit enz. is die gtx veel sneller dan of iets sneller ? naar welke specificaties moet ik kijken om te vergelijken met zo'n videokaart ?
1 op 1 is de gtx970 heel veel sneller door meer gpu power.
Kijk maar eens naar deze winsten die te zien zijn via balken.
http://www.anandtech.com/bench/product/1038?vs=1355
[ Voor 10% gewijzigd door Anoniem: 590917 op 15-10-2014 10:42 ]
Dit een goede site. Ik heb gtx970 met een titan vergeleken. En ze presteren bijna even goed. Echt indrukwekkend. Nu staat mijn besluit vast, zodra ik mijn gtx 760 voor 150 heb verkocht, haal ik meteen een gtx 970. Bedankt voor je hulp en tijd !
Pagina: 1