Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bassonn
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 28-06-2024
Beste Tweakers,

Me pc viel net uit en tot mijn verbazing vond ik mijn pc erg warm. Nu zie ik dat de fan op mijn cpu cooler ermee gestopt is. Hierdoor koelt het uiteraard niet goed. Wanneer ik mijn pc aanzet zie ik mijn fan bewegen. Maar hij maakt geen doorstart, blijft ineens hangen en draait niet.

Iemand enig idee?

Ik zal wachtten met gamen voordat mijn pc weer uitvalt omdat deze te warm word.

Het gaat om een tranquillo rev 2

Graag uw hulp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barry|IA
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23-06-2022
Prik 'm eens in een andere aansluiting op het mobo. Misschien is het je fan niet.

“Nothing changed since the 70s. Nothing. Except people train not that hard”. - Tom Platz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bassonn
Heb mijn fan in de andere CPU -cooler 4-pin aansluiting geplaatst echter gebeurd hetzelfde. Hij begint met draaien, maar stopt gelijk. Ik heb gekeken of er iets tussen zat dat blokkeerde. Dit was niet het geval.
Ik heb er nog een 120mm fan achter hangen. Die is gewoon molex aangesloten en deze draait als een gek.

Kan ik mijn CPU beschadigen door mijn pc ligt te gebruiken. Ik heb een redelijke airflow in mijn kast waardoor de warmte die in de heatpipes komt wel een kant op kan.

Hoe kan ik nog meer zien op het mijn fan is of niet. Voor ik een nieuw moederbord koop. Er zijn geen andere aansluitmogelijkheden dan de 4-pin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japiegsxr
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 24-09 19:09

Japiegsxr

All glory to the hypnotoad!!!

Probeer eerst eens een andere fan of die gaat draaien op je cpu header voordat je meteen een nieuw mobo koopt.

De fan zelf kan ook gaar zijn .
Is goedkoper te vervangen dan een heel mobo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

bassonn schreef op maandag 13 oktober 2014 @ 11:01:
Kan ik mijn CPU beschadigen door mijn pc ligt te gebruiken. Ik heb een redelijke airflow in mijn kast waardoor de warmte die in de heatpipes komt wel een kant op kan.
Jazeker, ik zou de PC even niet gebruiken. Airflow alleen gaat de CPU bij lange na niet gekoeld genoeg houden. Bios resetje al geprobeerd? Je fan kan ook gewoon moeite hebben met draaien. Normaal draaien de fans bij het aanzetten van de PC altijd even wat harder dan daarna. Het kan gewoon zijn dat je fan gaar is en de pc nu niet genoeg kracht doorgeeft om de fan op normale snelheden te laten draaien.

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 13-10-2014 11:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bassonn
Ik heb zojuist wat tests gedaan. Het is inderdaad de fan. Ik heb deze in meerdere 4-pin aansluiting geprobeerd maar deze lieten mijn fan ook niet draaien. Heb mijn oude CPU-cooler (stock) aangesloten en deze draaide als een gek.

Nu is mijn vraag is zoeen 120mm 4-pin CPU fan gewoon los te koop? Of moet ik weer een setje kopen?

Alleen een beetje browsen zou toch wel kunnen. In OHW draait mijn CPU nu op 25,9 graden.
En wanneer mijn CPU toch te warm word. Zal mijn pc zich automatisch uitzetten. Net als gister.
Alvast bedankt

[ Voor 9% gewijzigd door bassonn op 13-10-2014 12:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bassonn
Zojuist deze besteld
pricewatch: Noctua NF-F12 PWM, 120mm

Hopelijk werkt het dan weer zoals het moet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crahsystor
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 00:47
Uitstekende fan die je gekozen hebt. Misschien overbodig om te zeggen, maar als je je andere koeler weer terugzet ff schoonmaken en nieuwe koelpasta gebruiken.

Ben trouwens wel benieuwd hoe ver die andere 120mm fan van de tranquillo af zat, omdat je zegt dat die op volle toeren de CPU niet koel genoeg kon houden. Mijn ervaring is dat je meestan niet eens een fan op de CPU koeler nodig hebt met een goede tower koeler en een goede airflow door je kast heen.

Addicted to silent computing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gelid Solutions geeft 5 jaar garantie op de Tranquillo Rev.2
Een nieuwe fan kopen zal echter wel sneller gaan als de RMA procedure.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bassonn
Daarom.
Ik heb dit besloten omdat ik van niet van plan ben mijn gehele cooler eruit te halen. Wat een klote werk was dit zeg. Mag ik de backplate er ook weer uit schroeven. Hier zat ik niet op te wachtten.
Ik gebruik mijn pc nu ook hoor en mijn CPU blijft koel. Echter wanneer ik game op twee monitoren tegelijk dan kan mijn pc niet koel genoeg blijven en valt hij uit.

Mijn koeler hield mijn CPU wel koel hoor. Echter toen hij uitviel (waar ik pas laat achter kwam) niet meer.

Ik heb overigens mijn fan gemonteerd zoals dit moet. Dus te dicht op het koelblok? Dat zal dan horen. Las ook dat deze fan te vervangen is met een universele. Heb dus deze noctua gekozen.

Ik laat binnen een paar dagen weten of het opgelost is. Ik zal ook even een foto'tje maken.

Ik heb woensdag pas tijd voor montage dus dan horen jullie het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bassonn
Crahsystor schreef op maandag 13 oktober 2014 @ 13:08:
Uitstekende fan die je gekozen hebt. Misschien overbodig om te zeggen, maar als je je andere koeler weer terugzet ff schoonmaken en nieuwe koelpasta gebruiken.

Ben trouwens wel benieuwd hoe ver die andere 120mm fan van de tranquillo af zat, omdat je zegt dat die op volle toeren de CPU niet koel genoeg kon houden. Mijn ervaring is dat je meestan niet eens een fan op de CPU koeler nodig hebt met een goede tower koeler en een goede airflow door je kast heen.
Oh zo, nee ik had mijn stock cooler alleen 4-pins aangesloten. Verder niet gemonteerd. Wilde alleen kijken of het moederbord misschien defect was. Dit was dus niet zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barry|IA
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23-06-2022
Je kan je pc wel licht blijven gebruiken, hoor. Zolang je een beetje surft, mailt, etc. zal je cpu niet echt belast worden. Wordt 'ie wel te warm, dan valt je pc hooguit uit om de cpu te beschermen.

“Nothing changed since the 70s. Nothing. Except people train not that hard”. - Tom Platz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LnC
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 03-08 11:16

LnC

The offending line...

Hou er wel rekening mee dat je hardware minder lang meegaat als deze constant onder hoge temps moeten werken.
Even voor mijn beeld, je hebt nu een niet werkende koeler op je cpu zitten?

Kan je anders een screenshot posten van de temps van de cpu en de rest?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bassonn
Heb nu gewoon mijn koelblok erop zitten, Deze heeft 4 heatpipes waar normaal mijn 120mm lucht doorheen blaast. Ik heb ook één fan aan de voorkant en één 120mm aan de achterkant voor de airflow. Dus er komt wel degelijk lucht langs. Vandaar dat ik mijn pc nog ligt gebruik omdat in aida mijn temps redelijk laag liggen. 40-50 graden op mijn CPU en 35 op het moederbord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• linuxfreak23
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 07-08-2024
bassonn schreef op maandag 13 oktober 2014 @ 23:07:
Heb nu gewoon mijn koelblok erop zitten, Deze heeft 4 heatpipes waar normaal mijn 120mm lucht doorheen blaast. Ik heb ook één fan aan de voorkant en één 120mm aan de achterkant voor de airflow. Dus er komt wel degelijk lucht langs. Vandaar dat ik mijn pc nog ligt gebruik omdat in aida mijn temps redelijk laag liggen. 40-50 graden op mijn CPU en 35 op het moederbord.
Ik zie in je inventaris staan dat je een AMD Athlon II X4 760k hebt.
Helaas moet ik uit mijn ervaring zeggen dat AIDA64 de foute temperaturen geeft bij Athlon II X4 processors.
Probeer een HWmonitor of Speccy, deze geven wel de goede temperaturen van je processor door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bassonn
Hij zit er in. Echter omdat ik een mini-atx mb heb ligt het gesleevde kabeltje een beetje op de bovenkant van mijn videokaart. Dus tegen deze chipjes. Maakt dit uit of niet?

oh hier de afbeeldingen

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/HG02YNi.png

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/OANMTxW.png

[ Voor 27% gewijzigd door bassonn op 15-10-2014 19:01 ]

Pagina: 1