Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Server voor IP camera's en Home Automation

Pagina: 1
Acties:

• Eragon666
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 03-10 14:03
Hallo,

Sorry als ik verkeerd zit met dit topic, ik wist niet waar ik dit topic het best kon plaatsen.

Ik zit nog in een orientatie fase over wat ik precies wil gaan doen, wat ik ongeveer wil gaan doen is het volgende:
- Een centrale server voor Home Automation (Een satel alarm systeem, philips hue, sproei installatie, en alle andere dingen die ik daar op zou kunnen aansluiten).
- Opname van IP camera's (eventueel ook koppelen met home automation mbv motion detection).
- Eventueel ook een server draaien voor software development (als er dan toch een server komt).

Op het moment worden de camera's opgenomen met een normale desktop computer, om dit op te nemen gebruik ik iSpy (http://www.ispyconnect.com/). Op het moment ben ik daar erg tevreden mee, het neemt op bij beweging en dat doe die vrijwel foutloos. Alleen de PC is niet heel zuinig en daarom wil ik deze graag vervangen door een mooie zuinige server. Die dan ook gelijk de hub in mijn home automation projectje kan zijn.

Ik heb dit forum (en wat andere bronnen) al geraadpleegd, en ik heb een aantal opties gevonden. Ik kan een eigen server bouwen of bijvoorbeeld een synology kopen. De surveillance oplossing van synology zag er erg interessant uit voor mijn doeleinden. Maar bij de aanbevolen hardware staat minimaal 2GB ram, is dit nodig? Want dan kom je al snel op 800 euro voor de synology alleen.

Samenvatting:
Gezocht: Server voor Home Automation en IP Camera verwerking en opname

Eisen:
- Niet al te duur, en goede prijs/kwaliteit verhouding
- Stille en energiezuinige server
- Geschikt voor 4 tot 8 camera's (op het moment 2 simpele Dericams 601w, draaien op 10fps en niet al te hoge resolutie, binnenkort misschien nog 2 extra 180 graden camera's).

Mogelijkheden:
- Synology (hoeveel ram en cpu kracht is er dan nodig?)
- Andere kant en klare server
- Zelfbouw server (in de topics op tweakers heb ik al wat gevonden, maar ook hier de vraag hoeveel ram en cpu zou voldoende zijn?)

In iedergeval alvast bedankt voor jullie tijd en moeite!

Met vriendelijke groet,

Matthijs

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
ZoneMinder op een ITX Linux systeem.

• Nextron
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 02:23

Nextron

Ik weet dat ik niets weet

Wat de last op server voornamelijk bepaald is hoeveel beeldverwerking er wordt uitgevoerd:
  • Worden de beelden getranscodeerd? Dus wordt de ruwe cameradata direct opgeslagen, of wordt er bijvoorbeeld nog bewerkt en een datum geplaatst en in een andere formaat opgeslagen.
  • Wordt er bewegingsdetectie uitgevoerd op de server? Dit kan bijvoorbeeld ook op sommige camera's zelf gebeuren of helemaal niet toegepast worden.
  • Wat is de resolutie van de camera's? Een 6 megapixelcamera is grofweg even belastend als 20 stuks van 640*480 pixels.
  • Op welke framerate werk je? Meer frames -> hogere last.
  • Wat is de output van de camera? (M)jpeg is wat minder zwaar dan H.264, het verbruikt alleen veel meer data wat ook weer belemmerend kan zijn.
  • Welke software gebruik je? Het ene pakket is nou eenmaal zwaarder dan de andere.
Sommige factoren heb je al benoemd, maar het hangt dus van meer zaken af. Het slimst is denk ik (zodra je hier wat meer input hebt gekregen) om naar een forum te gaan specifiek over je gekozen software om te zien of daar real world-ervaringen besproken worden voor wat betreft de hardware-eisen.

Het geheugenvereiste zal sterk afhangen van de grootte van een eventuele pre-motion detection bufferopname.

Ter referentie: Ik heb bewegingsdetectie en opname op vier camera's van in totaal 4,3MP op 20fps (Blue Iris). Er wordt ook nog extra getranscodeerd van 4MP H.264 naar 1,2MP MJPEG 8fps (VLC). Dat vergt veel van twee 3,1GHz Xeon cores.

Hoe meer ik weet,
hoe meer ik weet,
dat ik niets weet.

• Eragon666
Bedankt voor de antwoorden!

Zone minder klinkt interessant. Ik zal ik het software topic nog even zoeken naar vergelijkingen tussen verschillende programma's.

De 2 camera's die ik nu heb zijn 3, 2 mp uit mijn hoofd en draaien tussen de 5 en 10 fps. Bewegingsdetectie wordt uitgevoerd. Ik dacht dat het binnenkwam als h.264 er wordt geen data op de beelden aangebracht

Ik was in de mediamarkt en heb daar ook even r ongevraagd naar servers. Helaas wisten ze er niet zoveel vanaf, maar ze raden me qnap aan ipv synology. Maar als ik kijk naar de compabiliteit met camera's dan ondersteund synology er veel meer in vergelijking met qnap. Iemand ervaring hiermee? Helaas zijn de licenties bij synology 57 euro per stuk ofzo.

• Crahsystor
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 14-11 17:49
Eragon666 schreef op maandag 13 oktober 2014 @ 13:31:
[...] Helaas zijn de licenties bij synology 57 euro per stuk ofzo.
Ik heb verder geen ervaringen hiermee, maar bij Synology heb je altijd ten minste 1 gratis licentie bij de NAS. Dus met 2 cams hoef je nog maar 1 licentie aan te schaffen.

Zojuist nog even bij Synology gekeken en zag dat je bijvoorbeeld bij de DS114 2 gratis licenties krijgt. (https://www.synology.com/en-global/products/DS114#spec)

[ Voor 18% gewijzigd door Crahsystor op 13-10-2014 13:42 ]

Addicted to silent computing

• Eragon666
Ik heb het inderdaad nagekeken, er zit inderdaad minstens 1 licentie bij. Bij de synology waarvoor ik waarschijnlijk zal gaan (de SYNOLOGY DS214+) zitten er zelfs 2.

Deze ondersteund ook tot 16 camera's. Bij 720P en H.264 zelfs tot 480 FPS (cumulatief).

En aangezien ik op het moment niet zit te wachten om zelf een server te bouwen en deze zelf te tweaken voor energie gebruik en geluid, heb ik gekozen om de Synology te kopen i.c.m. 2 WD Red 2tb HDD's.

Als ik er aan denk zal ik nog even laten weten hoe het bevalt!

In iedergeval bedankt voor de reacties

• i-chat
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
in een vergelijkbare situatie vraag ik me trouwens af wat bijv een gigabyte brix of intel nuc zou kunnen waarmaken, je zit dan helaas nog wel vast aan externe storage maar zolang je geen transcoding nodig hebt moet een dergelijk 30watt systeempje prima wegkomen met dit soort taken, al moet je dan nog wel het storage probleem oplossen

mocht dus je synolegy niet afdoende zijn zou je zoiets kunnen overwegen met zoneminder en je nas behouden voor data opslag taken.
Pagina: 1