Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

4G routeroplossing

Pagina: 1
Acties:

• renevanh
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 23-08 20:02
Het eerste weekend van november heb ik een leuk projectje gekregen: op een locatie waar geen internetverbinding beschikbaar is voor de klant een internetverbinding realiseren.
Het betreft een event in het Aviodrome (Lelystad). De 4G dekking is daar buiten (weten we van vorig jaar) goed, binnen waardeloos tot niet bestaand.

Het idee is om ergens buiten het pand een 4G router te hangen en met Cat5e een lijntje naar de stand te trekken, waar nodig met een extra routertje/switchje er tussen ivm de 100m limiet van Cat5e.

Ik ben eigenlijk op zoek naar een mooie huuroplossing van een 4G router, maar die blijkt lastig te vinden.
Overal vind ik MiFi oplossing, leuk voor op vakantie, maar max 5 draadloze apparaten over uitsluitend WiFi kunnen we niks mee. Ik zoek dus een 4G router met minimaal één netwerkaansluiting en als het even kan een prijstechnisch vriendelijk dataprijsje.

Heeft iemand tips? Misschien heeft iemand wel iets liggen?

• andy88
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 28-11 09:03
Kom op zeg, dit soort aanzetten tot misbruik willen we liever niet zien.

[ Voor 84% gewijzigd door Equator op 13-10-2014 10:33 ]

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 23:55

Umbrah

The Incredible MapMan

andy88 schreef op maandag 13 oktober 2014 @ 07:40:
Bestel er ergens eentje en haal hem netjes (voorzichtig) uit de verpakking. Na afloop van het event geef je dat ding een factory reset, stop je alles netjes terug in de doos en gaat ie binnen de wettelijke bedenktijd voor koop op afstand retour.
Dat is vrij groffe misbruik van het nut van die bedenktijd... Ik lees trouwens bij Libéma dat het Aviodrome gewoon internet aanbied, wat is daar het probleem mee?

• thomasv
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 28-11 11:12
Umbrah schreef op maandag 13 oktober 2014 @ 07:50:
[...]

Dat is vrij groffe misbruik van het nut van die bedenktijd... Ik lees trouwens bij Libéma dat het Aviodrome gewoon internet aanbied, wat is daar het probleem mee?
Dat is zeker :') Niet echt een nette manier (hoe voorzichtig ook) van omgaan met spullen als je er geen eigenaar van wilt blijven. Alsof je een jurk koopt voor het gala, maar het label eraan laat zitten om hem terug te brengen...

Dan is het uitgangspunt van TS, het huren van zo'n apparaat, nog de beste manier :). Wel jammer voor je dat er zo weinig beschikbaar lijkt!

[ Voor 12% gewijzigd door thomasv op 13-10-2014 08:01 ]

• renevanh
[b][message=43044427,noline]Ik lees trouwens bij Libéma dat het Aviodrome gewoon internet aanbied, wat is daar het probleem mee?
Dat ze niet voldoende capaciteit hebben om het iedereen aan te bieden en het daarom niet doen voor dit evenement.
De KPN hotspots die er hangen zijn ook altijd binnen 2 minuten overbelast.

• The Executer
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07:10

The Executer

Lekker belangrijk!

renevanh schreef op maandag 13 oktober 2014 @ 09:39:
[...]

Dat ze niet voldoende capaciteit hebben om het iedereen aan te bieden en het daarom niet doen voor dit evenement.
De KPN hotspots die er hangen zijn ook altijd binnen 2 minuten overbelast.
Dan vraag ik mij af of je met een eigen oplossing wel tegen de KPN Hotspot of internet van Aviodome kan concurreren. Of is dit bedoelt om op 1 stand een werkende verbinding te kunnen bieden voor een aantal medewerkers?

"We don't make mistakes; we just have happy accidents" - Bob Ross

• Farg0
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 28-11 12:40
renevanh schreef op zondag 12 oktober 2014 @ 23:20:

Heeft iemand tips? Misschien heeft iemand wel iets liggen?
Ik heb een TP-link TL-MR3020 Portable Router bij CoolBlue besteld die dit perfect kan, moet je wel enkel nog een 3/4G Stick voor in de USB poort, compatibiliteit kan je online vinden.

• EG Mike
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 03-04 16:03
KPN biedt gewoon een bekabelde verbinding aan op die postcode, of zie ik dat nou verkeerd?

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 23:55

Umbrah

The Incredible MapMan

Mja, die hotspots kunnen inderdaad wel overbelast zijn, immers, veel clients, publiek, en vervuilde ether dus, maar daar ga jij dan ook last van krijgen, waar je dus bovendien een enorme kabel wilt gaan trekken naar je standje toe (ken het Aviodrome vrij goed, waar sta je?). Is het dan niet makkelijker/beter om het aviodrome zelf te vragen: hebben jullie ook ethernet op deze standjes?

Je moet niet verbaast zijn als ze zeggen dat het niet kan tenzij het voor (max 5) privé machines is; dat is hoe het WTC het deed tenminste. Het "plebs" moet maar over de public hotspots. Wifi is nou eenmaal een crime, zeker in een grote, drukke omgeving, en daar kun je gratis dus veel knijpen, en betaald meer premium gaan (Schiphol zijn de KPN spots gratis ook vrij flut, maar de premium dienst is geweldig). Het laatste wat je wil op een drukke ether is dat iedereen zelf nóg meer hotspots gaat aanleggen, of, nog erger, extra kabels gaat neerleggen. Jouw terrein, jouw ether, jouw infra. Vaak krijg je bij dit soort evenementen trouwens een aantal codes voor de premium dienst die dag, zodat je vijf machines kan aansluiten. Dat is doorgaans best goed, laatst op het WTC inderdaad dus public even gekeken waar alleen al op inSSIder haast niks meer kon, maar de privé hotspots waren wel goed. Ik probeerde daar een telefoon hotspot te laten spelen maar dat wou niet, scannetje ether, en je weet waarom...

• renevanh
We gaan een verbinding leggen puur voor onszelf, niet voor de bezoekers.
Daarbij wordt die dus niet draadloos maar bedraad. Daarmee voorkomen we alle genoemde WiFi ellende.

• renevanh
disregard

[ Voor 97% gewijzigd door renevanh op 13-10-2014 13:49 ]

• Bl@ckbird
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Kijk eens naar een Cisco C819G-4G-G-K9 router. Hier kan je 2 SIM kaarten in plaatsen. (Vodafone en KPN) En je kan er ook externe antennes aan hangen. Kan je vast ook wel ergens huren. Als ze het niet op de website hebben staan: Even mailtje sturen.

~ Voordelig Zelf Vliegen? ~ Sent using RFC 1149. Note: No animals were harmed during this data transfer. ~

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 23:39
Koopje! pricewatch: Cisco 819 (C819G-U-K9)

Volgens mij volstaat iedere willekeurige router die een 4G-modem via USB support. Als je hem echt niet ergens binnen kwijt kunt zit je ook nog met een weatherproofing issue.

Zelf zou ik het met een Mikrotik routerboard en een USB 4G-modem oplossen. En een willekeurige switch op locatie.

Er zijn nog wat goedkopere routers met USB volgens de pricewatch, maar daar weet ik niet hoe het zit met modem support. Bovendien kun je de Mikrotik daarna mooi gebruiken als router of access point.

Qua USB-modem: heb je niet een Androidtelefoon met 4G over? Voor de gein even in m'n eigen RB951G geprikt, krijg er netjes een lte1 interface bij.

pricewatch: MikroTik Routerboard RB951G-2HnD

(je moet wel wat netwerkkennis hebben voor een Mikrotik, maar dat lijkt me de investering waard)

EDIT: Hmm, misschien wil *WRT ook wel icm. een USB-modem

• Bl@ckbird
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
TS had het over huren. Alleen profi netwerkapparatuur van Cisco, HP of Juniper vindt je in de verhuur. Consumenten shizzle zeker niet.. USB dongels zijn aardig, maar levert een hoop gezeur op of de router het support. Wil je een goed bereik hebben, dan moet je een goede antenne kunnen aansluiten. Ook dat is vaak lastig bij USB dongels.

~ Voordelig Zelf Vliegen? ~ Sent using RFC 1149. Note: No animals were harmed during this data transfer. ~

• renevanh
De oplossing waar we voor gekozen hebben (vooral omdat huren toch wel extreem prijzig werd tegen 70,- ex per dag en niet onderhandelbare installatiekosten) is een routerje met 4G USB Modem. Dat moet voldoen.
Uiteraard kiepert mijn leverancier de enige 4G USB modem die ze kunnen leveren in de backorder, verwacht 3 november...

Niet handig...

• EG Mike
Maar, zei ik nou iets doms met mijn vorige reactie dat KPN gewoon internet via de kabel kon leveren aan dat adres? Heb je gelijk een stabielere verbinding (en goedkoper) dan een 4g oplossing?

Kan zijn dat ik mis zit hoor, maar een postcodecheck op de KPN site gaf het aan :)

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 30-11 17:54

lier

MikroTik nerd

pryth schreef op maandag 20 oktober 2014 @ 14:38:
Maar, zei ik nou iets doms met mijn vorige reactie dat KPN gewoon internet via de kabel kon leveren aan dat adres?
Doen zij ook voor de duur van een event of zit je dan alleen vast aan een jaarcontract?
En zou je dan ook niet huurder/eigenaar moeten zijn van de locatie?

Eerst het probleem, dan de oplossing

• EG Mike
Oh, het gaat om een tijdelijke verbinding; Ik dacht dat het om een permanente oplossing ging! Excuses moi!

Verwijderd

Dag renevanh

Ik zie dat je al een router hebt gekozen. Maar misschien niet heel geschikt voor buiten het pand (lage temperaturen?).
Ik denk dat je beter uit bent met een industriële 4G router van Robustel zoals de R3000-4L-WIFI.
Heeft een goed temperatuurbereik van -20 tot 65 gr. C.
En heeft direct Wifi aan boord + 2 LAN-poorten (kan ook WAN en LAN zijn).
Datasheet staat op:
http://www.delmation.nl/robustel-4g-router-lte/
of 4-poorts versie:
http://www.delmation.nl/r...f-1x-wan-poort-en-3x-lan/

Groet,
Kees

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 30-10-2014 15:53 ]

• nonan
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 29-06-2024
Satellietverbinding geen optie? Zit een bedrijfje dichtbij de Aviodrome waar je een schotel + modem kunt huren voor een paar centen. Zelf heb ik er positieve ervaringen mee.

• skelleniels
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 29-11 15:43
Ik heb laatst voor een klant van ons deze besteld:

pricewatch: D-Link DWR-921/E

Heb je 4 lanpoorten(Wifi ook uiteraard) en ingebouwde SIM. Werkte toch zeer goed. 24 mbps over wifi met 4G via speedtest.

http://specs.tweak.to/16567

Pagina: 1