Upgrade voor overklokken Game PC

Pagina: 1
Acties:

• mcgloud
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 02-02 18:29
Hallo beste mede-Tweakers,

Ik heb vorig jaar zomer mijn AMD Game PC die ik bij een website had gekocht ge-upgradet naar een Intel/Nvidia PC omdat ik niet tevreden was met de prestaties.

Ik heb toen gekozen voor een i5 4670k een GTX 780.
Die "k" CPU had ik gekocht vanwege de mogelijkheid om deze over te klokken. Helaas had ik, omdat het anders ineens te duur werd, er maar een goedkoper Asus B85ME moederbordje bij gekocht. Ook gebruik ik nu nog steeds de fan die bij de CPU kwam.
Geen overklok materiaal dus.

Nu wil ik komend najaar een kleine upgrade gaan doen om dat ding is mooi over te klokken. Ik heb m'n ogen gelegd op dit moederbord:
ASUS MAXIMUS VII RANGER
http://tweakers.net/price...7-maximus-vii-ranger.html
En voor de fan ga ik denk ik voor de Cooler Master Hyper T4:
pricewatch: Cooler Master Hyper T4

Daarnaast denk ik dat ik er meteen ook een andere PSU ingooi, want ik krijg altijd vaak negatieve feedback over mijn CoolerMaster PSU van 600w. Welke weet ik alleen nog niet...
Van wat ik al heb gezien met ik rond de 250 euro klaar (inclusief PSU, maar twijfel nog)

Ik wil sowieso de CPU van 3.40Ghz (standaard) naar iets over de 4Ghz brengen...
Gaat dat lukken met deze mobo-fan combo?

P.S. Ik wil m'n CPU vooral overklokken voor het gamen...

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 24-02 21:37

Thomg

Aww yiss

Zou zelf eerder gaan voor de Z97X gaming 5.
pricewatch: Gigabyte GA-Z97X-Gaming 5

Koeler is ook erg mager, als je redelijke resultaten wilt hebben zonder dat je fan erg luid wordt / je proc erg heet wordt zal ik toch wel iets meer geld uitgeven voor een koeler.
Dit kan van budget ( mugen 4 ) tot duur ( SA IB-E ) tot enthusiast ( NH-D14, DRP 3 ) tot super enthusiast ( NH-D15 ) of waterkoeling.

Qua voeding, kan geen kwaad, maar vervangingswaardig, eh.

[ Voor 23% gewijzigd door Thomg op 12-10-2014 23:21 ]

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Ik heb zelf de maximus ranger, super mooi bord maar het is een te dure aankoop. Ik kan hem daarom lastig aanraden, voor 40 euro minder heb je een gelijkwaardig bord zonder 'RoG Asus' stempel erop. Je kan beter een ander leuk Z97 bordje halen met m2 slot om 'futureproof' te blijven.

De mugen 4 is echt een fantastische koeler. Valt mee qua prijs maar is ongelofelijk stil en koelt voor een dikke overklok meer dan voldoende!

Mocht je veel om looks geven dan is de maximus wel zeer gaaf, de rode led streep over het moederbord ziet er gaaf uit :)

🪦🪦🪦RIP Pricewatch 19-01-2026🪦🪦🪦

• JoepD
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 19-02 21:17
Ik kan je vertellen dat je deze cpu absoluut niet hoeft te overklokken voor gaming doeleinden. Ik heb de cpu zelf ook en hij trekt out-of-the-box alle games en komt niet eens in de buurt van 100% load tijdens gaming. Dit betekent dat overklokken geen merkbaar in-game verschil gaat opleveren. Het is ook echt nog een recente processor te noemen en moet in principe de komende jaren nog meegaan. Voorbeeld: een i5 750 uit 2009 kan nog een game als Battlefield 4 nog prima draaien.

Games gaan namelijk steeds meer op rekenkracht van de gpu leunen. Dit zie je al met de Mantle API en het is niet vreemd om te denken dat DirectX in aankomende versies hierin ook meegaat.

[ Voor 11% gewijzigd door JoepD op 12-10-2014 23:54 ]

• mcgloud
@Thomg
Die mobo ziet er goed uit. Ik zal er over nadenken. Zo ook voor die Mugen 4.
Ik heb nu dus een 600W PSU van CM in me PC zitten, en krijg hier dus vaak negatieve reacties op op andere fora enz. Ik zal later wel naar het model kijken...

@stin00
En welk bord raadt jij dan aan? Want als de Maximus te duur is voor wat hij biedt, koop ik liever een ander bord.

@JoepD
is het dan wel waard om deze upgrade te gaan doen volgens jou? Of kan ik beter een GPU koeler aanschaffen en deze gaan OC'en...?

• Ardjee
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 14:02
Gpus zijn momenteek de limiterende factor in games: je gpu overclocken gaat zeker meer prestatiewinst opleveren!

• mcgloud
Ardjee schreef op maandag 13 oktober 2014 @ 12:17:
Gpus zijn momenteek de limiterende factor in games: je gpu overclocken gaat zeker meer prestatiewinst opleveren!
Ik kan dit ook gewoon Googlen maar heb ik een ander mobo en speciale koeling nodig om mijn 780 te OC'en?

• Ardjee
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 14:02
Andere moederbord niet. Of je een andere GPU koeler nodig gaat hebben ligt eraan hoe ver je wilt overclocken!

Als je de voltages van je gpu kan verhogen, dan zal je een hogere overclock kunnen redden, maar dat gaat wel veel extra warmte opleveren. Als je de voltages gaat verhogen ga je waarschijnlijk ook een nieuwe gpu koeler nodig hebben.

Kan je de voltage niet verhogen, dan zal ik gewoon proberen met je stock koeler te overclocken en kijken hoe ver je komt.

[ Voor 62% gewijzigd door Ardjee op 13-10-2014 13:47 ]

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 24-02 21:37

Thomg

Aww yiss

Hangt er natuurlijk ook vanaf of je reference of aftermarket hebt.
Bij reference zal je sneller gelimiteerd zijn, ik neem aan dat je niet met een ontzettend lawaaiige fan wilt spelen.

Qua voeding, ik ben van mening dat een cooler master voeding niet vervangingswaardig is.
Als je het nog terug kan sturen zou ik het terugsturen, maar als je het al hebt en die twee weken voorbij zijn zou ik het daarbij laten.

Het is ten slotte geen ms-tech.

[ Voor 42% gewijzigd door Thomg op 13-10-2014 14:02 ]

• JoepD
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 19-02 21:17
Wat ik vooral eens wil weten: waar gaat het momenteel mis? Welke games kun je niet draaien? Op welke resolutie wil je gamen? Ik kan me namelijk niet indenken dat je moeite hebt om games op 1080p en hoge settings te draaien met je huidige pc.

Welk merk videokaart heb je? Het is de moeite waard om Afterburner eens te downloaden en te kijken hoever je kunt overklokken met de koeler die er nu op zit. Als je wat lawaai tijdens gaming wilt accepteren (wat veel mensen doen omdat ze toch een headset dragen), dan kun je vaak best wel ver overklokken. De meeste mensen vinden het belangrijker dat de koeling stil is als ze niet gamen.

Wil je toch een eigen koeler erop zetten, dan bijvoorbeeld voor de pricewatch: Arctic Cooling Accelero Arctic Xtreme IV gaan.

[ Voor 19% gewijzigd door JoepD op 13-10-2014 16:00 ]

• mcgloud
JoepD schreef op maandag 13 oktober 2014 @ 15:38:
Wat ik vooral eens wil weten: waar gaat het momenteel mis? Welke games kun je niet draaien? Op welke resolutie wil je gamen? Ik kan me namelijk niet indenken dat je moeite hebt om games op 1080p en hoge settings te draaien met je huidige pc.

Welk merk videokaart heb je? Het is de moeite waard om Afterburner eens te downloaden en te kijken hoever je kunt overklokken met de koeler die er nu op zit. Als je wat lawaai tijdens gaming wilt accepteren (wat veel mensen doen omdat ze toch een headset dragen), dan kun je vaak best wel ver overklokken. De meeste mensen vinden het belangrijker dat de koeling stil is als ze niet gamen.

Wil je toch een eigen koeler erop zetten, dan bijvoorbeeld voor de pricewatch: Arctic Cooling Accelero Arctic Xtreme IV gaan.
Ik game met een resolutie van 1920x1080. Spellen als Far Cry , Battlefield 4 Watch Dogs en Skyrim met ENB's moet ik erg veel mee tweaken enz. Is niet erg! Maar een mens wilt altijd meer... en ik heb mijn pc is naar mijn mening nog niet helemaal 100% af...
En ik wil alvast future-proof zijn voor de next-gen games.

Ik heb een Asus GTX 780. Een reference kaart dus...
http://tweakers.net/pricewatch/335243/asus-gtx780-3gd5.html

Ik zal nu als is inderdaad AfterBurner of GPU Tweak van Asus alvast zelf gebruiken...
Pagina: 1