Waarom zijn deze foto's zoals ze zijn?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blomminator
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
Vanmorgen naar het fotomuseum in Den Haag geweest voor deze expositie: http://www.fotomuseumdenh...-de-stilte-en-het-gedruis

Aantal erg mooie foto's van onder andere Karl Schmölz ( ). en deze zijn heel mooi 'zacht' getekend. Grijstinten die ik heel mooi vind.

Komt dit dit een bepaalde film te gebruiken (tis oud/analoog) of op een bepaalde manier af te drukken/ontwikkelen?

Ben nog niet zo thuis in de foto's maar dit vind ik erg mooi. Hoe krijg je dit?

Thnx!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterpv
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 23-09 15:04
Als ik de vraag zou stellen: Die schilderijen van Rembrandt zijn erg mooi, hoe deed hij dat ?
Wat zou jouw antwoord zijn ?
Schilderijen of foto's, ik denk niet dat daar een "vast recept" voor is.
Ben je bekend met Ansel Adams ? http://en.wikipedia.org/wiki/Ansel_Adams
Veel mensen denken, mooi, dat wil ik ook ! En dan blijkt dat toch niet zo makkelijk.
Ik denk dat het een combinatie is van "er oog voor hebben" en weten hoe je met je
apparatuur omgaat om een bepaald resultaat te krijgen.
Karl Schmölz, Ansel Adams, ik denk dat het ze wel wat jaren gekost heeft om zulke mooie
plaatjes te maken. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 12:31
Precies wat peterpv zegt.
Dit zijn mensen die precies weten hoe hun apparatuur werkt, hoe ze foto's moeten ontwikkelen en maken de foto eerst in hun hoofd alvorens ze daadwerkelijk de camera erbij pakken.

Dat kan alleen maar met jaren ervaring en heel veel foto's maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blomminator
  • Niet online
Nee, ik snap dat het niet zomaar een antwoord is. Het is uiteraard vakmanschap. Maar bij enkele foto's stond vermeld 'afgedrukt op zilvergelatine'. Iets wat mij onbekend is, ik druk altijd af met 'HEMA'. ;)

Bij Rembrandt is er wel informatie bekend over bijvoorbeeld schilderen of doek (linnen, katoen) of op hout. Daarbij ook of het olieverf of iets anders is. Eigenlijk bedoelde ik dat meer, maar ik snap dat het een hele lastige vraag. Denk dus dat 'materialen' (film, ontwikkeling, fixeer, etc) toch wel verschil kunnen maken.

Ansel Adams kan ik een beetje uit een fotoworkshop ooit gevolgd. Ook erg mooi ja!

Conclusie, forum dichtklikken en de camera pakken om te oefenen. Uren maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tommyz
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 23-09 11:49
Eens met pterpv. Ansel Adams bijvoorbeeld had bepaalde technieken perfect onder de knie. Een bekende manier om foto's 'na te bewerken' in de analoge tijd was dodge and burn. Een techniek die Ansel Adams perfect onder de knie had.

Wat overigens geen kwaad kan; verdiep je eens in Silver Efex pro: hiermee kan je foto's in zwart-wit omzetten en zie je dus dat er honderden soorten zwart wit zijn. Hierdoor ga je heel anders naar zwart-wit kijken en kom je misschien beter te weten wat je echt wilt :)

Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blomminator
  • Niet online
tommyz schreef op maandag 13 oktober 2014 @ 15:10:
Eens met pterpv. Ansel Adams bijvoorbeeld had bepaalde technieken perfect onder de knie. Een bekende manier om foto's 'na te bewerken' in de analoge tijd was dondge and burn. Een techniek die Ansel Adams perfect onder de knie had.

Wat overigens geen kwaad kan; verdiep je eens in Silver Efex pro: hiermee kan je foto's in zwart-wit omzetten en zie je dus dat er honderden soorten zwart wit zijn. Hierdoor ga je heel anders naar zwart-wit kijken en kom je misschien beter te weten wat je echt wilt :)
Juist! Dat Silver Efex ziet er erg goed uit! Heb nu wat foto's klaarliggen die in z/w vermoedelijk goed uit de verf gaan komen, maar dit is zeer de moeite waard van het onderzoek.
Dank! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Klopt bij het analoge afdrukken had je heel veel variabelen die invloed hadden op het resultaat ik noem er een paar soort film, manier van ontwikkelen film, soort papier hard zacht zilver broom, belichten van de film, ontwikkelen, drogen glanzen van het papier. De grootste moeilijkheid was dit in een geheel gecontroleerd proces te laten verlopen zodat je eindresultaat vooraf bedacht was. Heb het zelf veel gedaan maar bij mij was resultaat altijd een verrassing.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blomminator
  • Niet online
Ja, ik heb weleens analoog zelf gerommeld maar vond het moeilijk. Maar dat was nog maar echt even proberen. Maar ik ga eens wat rolletjes zoeken bij speciaalzaken.
Ik schiet nu in kleur en maak dat z/w. Wellicht is een echt z/w rolletje in mijn 'diacamera' ook al anders, ga daar dit weekend eens mee spelen. Eerst een statief scoren...want de oude is gejat en die nieuwe laat nog even op zich wachten ben ik bang..
Pagina: 1