Ik heb mijn plafond ventilator opgehangen. De plafond ventilator is voorzien van een lamparmatuur. Dit lijkt in eerste instantie allemaal goed te functioneren. Wanneer ik de verlichting inschakel is deze te activeren en te deactiveren met behulp van de afstandsbediening. Ook de dimmer-functionaliteit werkt. Maar wanneer ik de ventilator zelf inschakel (standje 1 van 3, dus langzaam draaien) moet de ventilator even op gang komen en na ongeveer 2 seconden vliegt aardlek eruit. Wanneer ik hem opstart in stand 2 (dus redelijk hard) vliegt de aardlek er onmiddellijk uit. Standje 3 idem dito.
Het vreemde is dus dat de verlichting wel gewoon functioneert, maar de ventilator zelf niet en er voor zorgt dat de aardlek eruit vliegt.
De ventilator heeft in mijn oude woning (waar de aarde niet aangesloten kon worden door het ontbreken van een aardedraad vanuit de lasdoos) wel gewoon goed gefunctioneerd en heb ik ook nooit vernomen dat er stroom op de metalen behuizing heeft gestaan. Maarja, om daar nu op te gokken...
Kan dit aan de aardlek liggen? Dat deze gevoelig is voor de ventilator motor?
Of heb ik daadwerkelijk stroom op de metalen behuizing staan en hoe kom ik daar achter (zonder dit aan den lijve te ondervinden
)? En wat voor schade zou het verder aan kunnen richten? Hitte/brand bijvoorbeeld?
Het betreft deze plafond ventilator aangevuld met deze afstandsbediening:
Het vreemde is dus dat de verlichting wel gewoon functioneert, maar de ventilator zelf niet en er voor zorgt dat de aardlek eruit vliegt.
De ventilator heeft in mijn oude woning (waar de aarde niet aangesloten kon worden door het ontbreken van een aardedraad vanuit de lasdoos) wel gewoon goed gefunctioneerd en heb ik ook nooit vernomen dat er stroom op de metalen behuizing heeft gestaan. Maarja, om daar nu op te gokken...
Kan dit aan de aardlek liggen? Dat deze gevoelig is voor de ventilator motor?
Of heb ik daadwerkelijk stroom op de metalen behuizing staan en hoe kom ik daar achter (zonder dit aan den lijve te ondervinden
Het betreft deze plafond ventilator aangevuld met deze afstandsbediening: