Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _reboot_
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 13-06 14:44
Ik heb mijn plafond ventilator opgehangen. De plafond ventilator is voorzien van een lamparmatuur. Dit lijkt in eerste instantie allemaal goed te functioneren. Wanneer ik de verlichting inschakel is deze te activeren en te deactiveren met behulp van de afstandsbediening. Ook de dimmer-functionaliteit werkt. Maar wanneer ik de ventilator zelf inschakel (standje 1 van 3, dus langzaam draaien) moet de ventilator even op gang komen en na ongeveer 2 seconden vliegt aardlek eruit. Wanneer ik hem opstart in stand 2 (dus redelijk hard) vliegt de aardlek er onmiddellijk uit. Standje 3 idem dito.

Het vreemde is dus dat de verlichting wel gewoon functioneert, maar de ventilator zelf niet en er voor zorgt dat de aardlek eruit vliegt.

De ventilator heeft in mijn oude woning (waar de aarde niet aangesloten kon worden door het ontbreken van een aardedraad vanuit de lasdoos) wel gewoon goed gefunctioneerd en heb ik ook nooit vernomen dat er stroom op de metalen behuizing heeft gestaan. Maarja, om daar nu op te gokken...

Kan dit aan de aardlek liggen? Dat deze gevoelig is voor de ventilator motor?
Of heb ik daadwerkelijk stroom op de metalen behuizing staan en hoe kom ik daar achter (zonder dit aan den lijve te ondervinden ;) )? En wat voor schade zou het verder aan kunnen richten? Hitte/brand bijvoorbeeld?

Het betreft deze plafond ventilator aangevuld met deze afstandsbediening:

Afbeeldingslocatie: https://www.conrad.nl/medias/global/ce/5000_5999/5600/5600/5604/560457_BB_00_FB.EPS.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-07 10:55

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

Je kunt een amperemeter tussen de aarde draad en het chassis plaatsen om te kijken hoe groot je lekstroom is. Maar wat je daar verder mee opschiet?

Ik denk dat je er vanuit kunt gaan dat er daadwerkelijk lekstroom is. En speuren waar in de motor dat vandaan komt is een vervelend karweitje want dan moet ie helemaal uit elkaar.

Verder zou ik je gewoon het advies willen geven om het ding niet te gebruiken, Hij zal misschien niet in brand vliegen maar het ding deugt gewoon niet, je wil toch geen ventilator met 230v op het chassis?. Een poetsgraag famililid zou er maar eens met een stofdoek overheen gaan. Heb je mooi een gratis koffietafel

Bovendien weet je niet wat de oorzaak is van de lekstroom, misschien zit er ergens wel een gevaarlijke schade of slijtage die wel voor brand kan zorgen.

Ik zeg: teardown >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peet2004
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 29-06 23:19
Dat klinkt inderdaad alsof de ventilatormotor een aardlek heeft ! Dan is het over en uit.
Bij verkeerd aansluiten (Blauw (0) en groen/geel(aarde)) samen gaat de aardlek er ook bij het inschakelen van de lamp uit.

Toch zou ik de aansluitingen nog even controleren - eerst even de groep uitschakelen !!

succes !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
of je aardlek staat al continu op het punt van springen.. en is je ventilator net de druppel.. al is die kans erg klein

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Heeft het ding niet toevallig een paar maanden in een vochtige berging/opslag gelegen? Kan zijn dat de motor daarom nu intern sluiting maakt.

En wat voor meterkast heb je in je woning? Beetje recent spul of oude meuk? Want de aardlek kan ook nogal trigger-happy zijn zoals hierboven wordt genoemd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dogooder
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 12:02

Dogooder

dus...

Als je alles van foute bedrading heb uitgesloten, dan denk ik het volgende:
De motor in de ventilator zal wel een grote inductieve belasting hebben waardoor je stroom uit fase gaat lopen. Als je hier dus een verschil van 10mA (of was het 30mA?) tussen de fase en de nul krijgt vliegt de aardlek eruit. Zoek maar op cos phi, blindvermogen of powerfactor.

Ik denk dat je aardlek idd wat trigger happy is want ik kan met niet voorstellen dat een normale plafond ventilator zo erg zal zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _reboot_
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 13-06 14:44
Na enig onderzoek heb ik inmiddels kunnen constateren dat bij het loskoppelen van de aardekabel (groen/geel) de ventilator wel gewoon op toeren komt, maar bij lange na niet zo snel als we gewend zijn. Op 1 bepaalde plek lijkt ook een 'tikker' te zitten. Een motor draait natuurlijk rond en het lijkt erop dat op een bepaald punt contact wordt gemaakt. Je hoort dan een 'bzzt'. Ik vermoed dus inderdaad dat de aardlek het bij het rechte eind heeft en terecht zijn werkt doet en dat de motor van de ventilator defect is geraakt op wat voor manier dan ook.

Het huis heeft allemaal recent spul trouwens. Het huis is van 2008 en heeft dus allemaal automaten (gelukkig, anders had het me al zo'n 10 zekeringen gekost).

Ik ga maar eens een factuurtje opzoeken en kijken hoe lang de garantie op het product is.
Thanks allemaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loudwig
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 01-10-2022
Doordat de randaarde in je vorige huis niet was aangesloten, was een lekstroompad moeilijker te maken.

Let wel dat je een onveilige situatie hebt gecreëerd door de randaarde los te nemen. Juist nu heb je een situatie waar de behuizing onder spanning kan komen te staan. Dit is met een aangesloten randaarde niet het geval, dit zorgt voor potentiaalvereffening met de aarde (hence the name).
Of heb ik daadwerkelijk stroom op de metalen behuizing staan en hoe kom ik daar achter (zonder dit aan den lijve te ondervinden ;) )?
Met een aangesloten randaarde heb je geen stroom op de behuizing staan. Dit kan ook niet, want stroom vloeit, in dit geval richting de aardpen bij je in de buurt. Spanning op de behuizing kan wel, dit is de situatie die zonder aangesloten randaarde en is daarom onveilig.

Het feit dat je in stand 1 enige tijd nodig hebt om de aardlek te doen activeren wil zeggen dat er geen botte fase-aarde sluiting in zit. Dit maakt het zoeken naar fouten moeilijker. Indien de garantie-optie niet lukt zou ik de ventilator niet meer gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Dogooder schreef op maandag 13 oktober 2014 @ 17:02:
Als je alles van foute bedrading heb uitgesloten, dan denk ik het volgende:
De motor in de ventilator zal wel een grote inductieve belasting hebben waardoor je stroom uit fase gaat lopen. Als je hier dus een verschil van 10mA (of was het 30mA?) tussen de fase en de nul krijgt vliegt de aardlek eruit. Zoek maar op cos phi, blindvermogen of powerfactor.
Een aardlekschakelaar schakelt op een stroomverschil tussen fase en nul. Als de stroom niet in fase is met de spanning maakt dat voor de aardlekschakelaar helemaal NIETS uit. Tussen nul en fase zit geen faseverschil en kan ook niet voorkomen.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenPi
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 23-09-2024
De aardlek ging er toch uit, waarom zou dat 10 zekeringen kosten ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfightserv
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 11-07 10:30
koop een schroevendraaier met zo'n lampje er in. Zet deze tegen de behuizing aan en doe je duim achterop de schroevendraaier (je krijg geen stroom) dan kan je zien of er stroom op de behuizing staat

30 x Trina 390wp Op SE en Solis. | MHI 3,5kw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Voor niet technisch geschoolden:
Niet dat het er echt toe doet, maar dat je geen stroom door je heen krijgt is niet helemaal waar. Maar deze is zéér klein, zo klein dat je er nooit wat van voelt, zelfs niet een heel klein beetje. Toch altijd groot genoeg om het kleine neonlampje te doen oplichten, want dit vraagt daarvoor maar een minimale hoeveelheid energie.

Het is een capacitief stroompje, want je krijgt het resultaat ook dwars door kurkdroge schoenen met rubberen zolen heen. De schijnbare weerstand bij netspanningsfrequentie van het aldus ontstane circuit bij een spanningszoeker is vele tienallen mega-ohms, waardoor de stroom een fractie is van een micro-ampère. Voel je dus inderdaad niets van, ook niet met natte handen.

Even on topic, bij niet aangesloten aarddraad zie je op een metalen behuizing door een overeenkomstige capaciteit binnen die behuizing met zo'n ding altijd wel iets, zij het heel zwak, ook in gezonde situatie. Met wat ervaring zie je aan de felheid wel of het serieus is of niet. Toch reden dat vakmensen vaak ook een wat geavanceerder spanningszoeker bij zich hebben, eentje met een snoertje dat even op een aarde wordt verbonden en met een eenvoudig voltmetertje er in. Op die manier kun je eenvoudig zien of het een botte aardsluiting is of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bigfoot1942
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online
mjah, het zal niet helemaal arbo zijn, maar mocht je geen garantie hebben ofzo, als de aardlek er dus alleen uit vliegt bij het inschakelen, zou ik m gewoon gebruiken met de aardedraad los.

Een lampje vervangen ofzo (de enige reden om hem aan te willen raken) dat zal je nooit doen met de ventilator aan. Als hij draait wil je sowieso uit de buurt blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OmeJoyo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 10:50

OmeJoyo

This is me

Op de reactie hierboven van bigfoot1942, je bent niet wijs. Wel eens over nagedacht dat bij aanraking dan elektrocutie (met mogelijk dood tot gevolg) kan voorkomen? Stel dat hij op een zeker moment stopt met draaien en je niet meer weet of hij aan of uit staat? Er is immers al een defect.

Ook als die uitstaat kan er stroom lopen want meestal is er maar een enkelpolige afschakeling. Dat een nul-draad spanningsvrij moet zijn ten op zicht van de aarde betekent niet dat dit ook altijd zo is (vaak niet zo !)

Never attribute to malice what can be adequately explained by stupidity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
bigfoot1942 schreef op vrijdag 17 oktober 2014 @ 10:19:
mjah, het zal niet helemaal arbo zijn, maar mocht je geen garantie hebben ofzo, als de aardlek er dus alleen uit vliegt bij het inschakelen, zou ik m gewoon gebruiken met de aardedraad los.

Een lampje vervangen ofzo (de enige reden om hem aan te willen raken) dat zal je nooit doen met de ventilator aan. Als hij draait wil je sowieso uit de buurt blijven.
Zie ook de reactie onder jouw bericht van OmeJoyo. Honderd procent mee eens, behoudens dan dat ik iemand zelden of nooit ga uitschelden. Verdere uitleg overbodig dunkt me. Maar wat heeft dat met arbo te maken? Daarmee heb je als particulier wettelijk helemaal niets van doen, alleen werknemers van bedrijven hebben daar bij hun werkzaamheden terecht richtlijnen voor. Betekent niet dat er voor mensen waarvoor dat formeel niet geldt ook nog gezond verstand bestaat, gewoon dingen die iedereen wel met de klompen aan voelt. Dit nuchtere verstand is bij zo'n advies ver te zoeken.

Edit:
Kortom, bij metalen behuizingen zoals deze, altijd aarden. Staat ook in de veiligheidsvoorschriften (heeft niets van doen met de Arbowet). Is aarden niet mogelijk (hier niet van toepassing) dan niet gebruiken en dubbelgeïsoleerd alternatief zoeken.

PS:
Als een aardlekschakelaar er (zelfs regelmatig) uitklapt, dan mag het duidelijk zijn dat dit geen loos alarm is. Dan zijn er maar twee opties, kijken of het te repareren valt of duidelijk zichtbaar onklaar maken en weg doen.

Edit 2:
Aan onderstaande reactie wijdt ik liever niet een apart bericht. Ik wilde alleen maar aangeven dat dat ding keihard onder spanning staat. Als technicus geef ik dan het advies van repareren of weg er mee. Enfin, jouw mening, mij best. Maar bedenk wel dat mensen die vragen stellen als deze geen gedegen kennis van zaken hebben en daardoor niet altijd van het aanrakingsgevaren op de hoogte zijn. Anders stellen ze niet zulke vragen. En wat betreft de mogelijkheid die je noemt van loos alarm, dat acht ik doordat het bij herhaling optreedt uitgesloten.

[ Voor 31% gewijzigd door Techneut op 17-10-2014 17:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bigfoot1942
  • Niet online
...en toch blijf ik bij mijn standpunt. Mits het metaal niet vanaf de grond aangeraakt kan worden zonder hulpmiddelen is het aardig veilig. Kans dat je m dan aanraakt bij dagelijks gebruik is dan 0.

Een lamp die je gaat vervangen waarvan je niet weet of hij uit of aan staat is een groter risico, je hebt dan de plus en min ook nog eens vlak bij elkaar.
Als je ventilator kapot is, is het met een standenschakelaar makkelijker te garanderen dat hij is uitgeschakeld dan een standaard lichtschakelaar.

Overigens kan je natuurlijk altijd kijken of het makkelijk te fixen is (een gestript kabeltje oid) en of er uberhaup echt 230V op het metaal staat of dat het vals alarm is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ethan..1
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 10-07 15:12
bigfoot1942 schreef op vrijdag 17 oktober 2014 @ 10:19:

De enige veiligheid die je dus hebt in de elektrische installatie d.m.v. aardlekschakelaars of aardlek automaten zou jij dus verlaten door de aardleiding niet aan te sluiten.

Dat is wel een beetje je kop in zand steken, als een fabrikant fase /nul en aarde vraagt om aan te sluiten dan heeft dat een reden en moet je dat ook doen voor je eigen of iemand anders zijn veiligheid.

Verders maak je z'n ding ook weleens schoon ( kan ook de schoonmaakster zijn), dus vroeg of laat ga je deze een keer aanraken. Juist als er problemen op gaan treden.

Wat zou jij doen als jouw energieleverancier een brief stuurt " we hebben de aardleiding bij uw verwijderd wegens problemen, maar als uw niks aanraakt wat kan geleiden dan gaat het wel goed. :)

[ Voor 8% gewijzigd door ethan..1 op 17-10-2014 18:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexandersamson
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 13-12-2022
Ik vind de gedachtegang van 'je kan er niet bij, dus het kan wel' ook wel best gevaarlijk. Een algemene denkwijze van een normaal niet al te technisch persoon zal naar mijn idee zijn dat er nooit spanning zal staan op de buitenkant van een apparaat, tenzij duidelijk met symbolen aangegeven.
Als er aarding is, moet deze gewoon fatsoenlijk worden aangesloten; deze is er niet voor niets.
Ook vertrouwen op een schakelaar, welke soms maar 1 pool schakelt en dan vaak nog de nul, vanwege verkeerd aansluiten, lijkt mij niet handig.
Wanneer het kan en wordt aangeboden > Aarden die hap :-)

Elektronicaprojecten van mij: http://www.gm7.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbhc
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 10-07 10:24
@bigfoot1942:

- Doe jij ook je gordel niet om in de auto omdat je toch geen ongeluk maakt?
- Doe jij ook geen helm op op de motor omdat je toch geen ongeluk maakt?
- Heb je geen ziektekostenverzekering omdat je toch niet ziek wordt?
- Heb je ook geen uitvaartverzekering omdat je toch niet dood gaat?

Die aarde is er niet voor niets en de aardlek gaat er ook niet voor niets uit.
Lekker advies hoor niet aarden. Totdat de ventilator over een paar jaar niet meer werkt, de schakelaar van de ventilator aan staat en iemand de lamp vervangt.

Ik weet wel dat als je bij mij op het werk met zulke oplossingen aankomt het bij mij meteen de laatste dag voor je zou zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bigfoot1942
  • Niet online
alexandersamson schreef op vrijdag 17 oktober 2014 @ 18:56:
Wanneer het kan en wordt aangeboden > Aarden die hap :-)
Ja, agreed. Maar om dan gelijk het hele apparaat af te voeren omdat dat detail niet goed werkt...
Als het er niet op had gezeten had je m gewoon gebruikt.
jbhc schreef op zaterdag 18 oktober 2014 @ 21:43:
@bigfoot1942:

- Doe jij ook je gordel niet om in de auto omdat je toch geen ongeluk maakt?
- Doe jij ook geen helm op op de motor omdat je toch geen ongeluk maakt?
- Heb je geen ziektekostenverzekering omdat je toch niet ziek wordt?
- Heb je ook geen uitvaartverzekering omdat je toch niet dood gaat?

Die aarde is er niet voor niets en de aardlek gaat er ook niet voor niets uit.
Lekker advies hoor niet aarden. Totdat de ventilator over een paar jaar niet meer werkt, de schakelaar van de ventilator aan staat en iemand de lamp vervangt.

Ik weet wel dat als je bij mij op het werk met zulke oplossingen aankomt het bij mij meteen de laatste dag voor je zou zijn.
Leuk, lekker dreigend. Nu verdien ik weer ontslag.

Waarschijnlijk heb je er overheen gelezen, maar ik het het over THUIS.
In mijn situatie weet ik zeker dat het risico 0% zou zijn. Gecontroleerde omgeving etc.
Er zijn ook zakelijk genoeg situaties die in een gecontroleerde omgeving getolereerd worden waar dat in een open omgeving onacceptabel geacht zou worden (bv tijdelijk een productieserver achter een stekkerdoos met schakelaar).
Of anderszins onprofessioneel gedrag (een post-it op het koelkastje van de cappuchino-melk met daarop "niet uitschakelen". Impact is wel een stuk kleiner maar het maakt zeker uit; gesloten omgeving vs open omgeving en thuis vs zakelijk.

Verder risico-beoordeling lijkt me toch niet overbodig.
Ja, natuurlijk doe ik mijn autogordel om (open omgeving + obstakels waar je relatief vlak langs rijdt = risico). Als ik de enige op de weg was, en er zou niets zijn waar je tegenaan kan rijden, 1 groot vlak asfalt dan zou het nut van het omdoen van een gordel gereduceert worden tot het risico op een klapband waarbij je over de kop slaat. Als je dan relatief lage snelheden hanteert (<100kmh) zou het risico inderdaad acceptabel zijn. Bij 180 zou ik dan zeker wel een gordel om willen hebben.

Ook heb ik niet specifiek een inboedelverzekering afgesloten met dekking in geval van lawines. Couldn't care less, 0% risico.

Aardlek is een zeer goede vinding, zeer nuttig enzo, maar belang is wel 1.000.000 groter bij een wasmachine (werkt met water, stekker zit altijd in het stopcontact, behuizing wordt bij normaal gebruik standaard wel aangeraakt, aarding van persoon welke ermee werkt is relatief groot) dan bij een plafondventilator.
Ik probeer alleen maar na te denken (en nadenken te triggeren) in plaats van mee te gaan in de standaard Pavlov reactie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sleepkever
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 07:52
Volgende situatie, ventilator draait een paar jaar en een draadje wiebelt los en komt zo tegen de buitenkant aan. Niet geaard natuurlijk want aardedraad hangt al jaren los omdat het anders niet werkt.
Persoon gaat vervolgens op onderzoek uit waar om de lamp niet aangaat. Eerste vermoeden, lamp stuk, dus kap eraf, ding vervangen, ohnee wacht, op dat punt ben je al geelectrocuteerd. Niemand die er aan denkt om de groep af te schakelen om de "lamp" te vervangen na een jaar of twee.

Aardedraad los lost je huidige probleem wel op ja en zal zolang er niets spannends gebeurt gaat het ook wel goed. Maar laat die aardedraad nou juist aanwezig zijn voor de uitzonderingsmomenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bigfoot1942
  • Niet online
Sleepkever schreef op maandag 20 oktober 2014 @ 16:43:
Volgende situatie, ventilator draait een paar jaar en een draadje wiebelt los en komt zo tegen de buitenkant aan. Niet geaard natuurlijk want aardedraad hangt al jaren los omdat het anders niet werkt.
Persoon gaat vervolgens op onderzoek uit waar om de lamp niet aangaat. Eerste vermoeden, lamp stuk, dus kap eraf, ding vervangen, ohnee wacht, op dat punt ben je al geelectrocuteerd. Niemand die er aan denkt om de groep af te schakelen om de "lamp" te vervangen na een jaar of twee.

Aardedraad los lost je huidige probleem wel op ja en zal zolang er niets spannends gebeurt gaat het ook wel goed. Maar laat die aardedraad nou juist aanwezig zijn voor de uitzonderingsmomenten.
Ventilator zit achter een schakelaar. Lamp zit achter een schakelaar. Groep uitschakelen zal dus overbodig zijn, en alles even uit zetten lijkt me wel standaard. Heck, in elk voorbeeld gaat iedereen een lamp vervangen met stroom erop. Dat is ook een breuk met de veiligheidsprocedure.

Als je op een stoel staat en 230V proeft ben je echt nog niet geelectrocuteerd. Tenzij het een ijzeren stoel op een betonnen ondergrond in een plas water betreft misschien...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexandersamson
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 13-12-2022
bigfoot, ik denk dat je hier toch wel een misser maakt met je schakelaars. Heel vaak worden deze apparaten met slechts 1 pool geschakeld, en vaak wordt dan nog zelfs de 0 geschakeld in plaats van de fase, vanwege onkundige aansluiting. Je mag er simpelweg (ook in een privesituatie) niet van uit gaan dat als de schakelaar uit staat, dat het circuit spanningsloos is. Let hier alsjeblieft echt mee op. Hoewel het aanraken van 1 fase met de oppervlakte van je huid niet dodelijk is direct als je veilig staat, voelt het echt niet lekker en van een schrikreactie kan je ook een lelijke val maken vanaf een keukentrapje bijvoorbeeld.
Ik vind het eigenlijk ongepast dat je toch onveilige situaties probeert goed te praten op een openbaar forum waar ook leken rondlezen die misschien meegaan in je onveilige set-ups. Je hoeft het natuurlijk niet met Sleepkever en mij eens te zijn, maar misschien geeft dit toch wat te nadenken :)

Elektronicaprojecten van mij: http://www.gm7.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bigfoot1942
  • Niet online
...en toch is niet alles zo zwart-wit als je schetst. TS heeft nog niet eens gemeten of er daadwerkelijk 230V op het metaal staat on toch krijgt hij het advies het apparaat weg te gooien 'want het zal wel niet voor niks zijn', en anders is het levensgevaarlijk.

Ik zeg dat ik, puur op persoonlijke titel, in mijn huis, ik het apparaat zou durven gebruiken zonder aarde. Als er iets stuk is weet ik namelijk zeker dat ik de enige ben die eraan gaat zitten. Mocht die ongeaarde ventilator stuk zijn dan begin ik met een spanningzoeker, voor ik blind de kap lostrek.

Welke risicoafweging de TS in zijn situatie maakt mag hij zelf bepalen.
Nee, ik voel mij in generlei verantwoordelijk voor noobs die hun wasmachine zonder aarde aansluiten omdat ze uit mijn posts begrepen dat dat kon. Als er te weinig van begrijpt moet je je gewoon verre houden van 230V en maar een electricien bellen.

Ik ageer tegen de consensus dat veiligheid een absoluut ding is en alles mag kosten. Zoals het vervangen van een ?dure? plafondventilator vanwege een lekstroompje of bv regelgeving die ouders hun kinderen autostoeltjes van 500 euro wil laten kopen voor hun kinderen "want ze moeten toch wel veilig vervoerd worden?"...

Overigens knalt de aardlek er alleen uit wanneer het apparaat wordt ingeschakeld. Dit geeft aan dat er wel (correct) geschakeld wordt met de fase en niet met de nul.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
@bigfoot,
Wat je zelf doet heb ik totaal geen commentaar op. Ook geloof ik je graag dat je voor dit alles een ruim voldoende inschattingsvermogen hebt wat betreft alle risico's. Maar in je laatste verdedigingen op de "aanvallen" die je krijgt heb je het eigenlijk alleen maar over je zelf. Zelfs al zou je toch ondanks alle waarschuwingen een enorme uitglijder maken die nog maar ternauwernood geen nare gevolgen voor je heeft, dan nog is dat alleen maar je eigen zaak. Besef dat goed, ik doe daarom op al die reeds aangevoerde argumenten niet nog een schepje boven op. Bovendien valt er ook niet meer zoveel aan toe te voegen.

Maar wel het advies om deze mening van "het valt allemaal best mee" niet zo luidruchtig rond te roepen. Voor jou heel misschien, maar niet iedereen hier is technisch onderlegd,. Al eerder even aangeroerd, als bijvoorbeeld TS dit wel zou zijn geweest, zou hij deze vraag niet eens hebben gesteld. Niets mis mee, soms probeert dit forum hier een bijdrage aan te leveren, maar ik denk niet dat je er verstandig aan doet om jegens hem en andere leken jouw meningen zo als waarheden te ventileren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bigfoot1942
  • Niet online
Inderdaad, excuses voor het kapen van het topic.
Bij twijfel vooral aan de veilige kant blijven, 230V is zeer gevaarlijk.

Ik werd een klein beetje 'carried away' door mensen die mij neerzetten alsof ik bij hen op kantoor allerlei apparaten zou neerzetten met onder spanning staande behuizingen etc.
Ik hoop dat dit topic toch nuttig kan zijn mensen tot nieuwe inzichten en begrip kan brengen omtrend de risico's en gevaren van 230V.
Pagina: 1