Toon posts:

4K Editing PC advies

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi allemaal,

Even voorstellen: Ik ben Martijn, afgestudeerd filmmaker en na de academie direct een eigen bedrijfje gestart. Voor het werk dat ik doe (video editen) heb ik een hopeloos verouderd systeem en ben ik op zoek naar een pc waarmee ik weer een tijd future-proof ben. Ik zoek naar een Rig waarmee ik moeiteloos 4k footage kan editen, full res, realtime, en het liefst ook nog wanneer er een aantal effecten overheen gegaan zijn. Nu weet ik dat de 6core mac pro dit trekt, maar die prijs ligt boven mijn budget. Daarom denk ik eraan om een pc samen te stellen. ik zou tot de 4000 Euro willen gaan.

Mijn vraag is vooral: Waar moet ik op letten? Processor, Geheugen en Videokaart(en) lijken mij het belangrijkst, daarnaast snelle opslagmogelijkheden (voornamelijk booten en projectbestanden).

Alle tips en trucs zijn welkom!

Groet,

Martijn

• White_Collar
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22:02

"The reason for time is so that everything doesn't happen at once"

• dodo79
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:31

dodo79

witte dikke tonnie

welke editing software gebruik je?

omdat het kan!

• MK_
  • Registratie: November 2013
  • Niet online

MK_

Sneller dan het licht :)

Die vragen maken het inderdaad een stuk makkelijker voor ons.

En verder:
Het is wel de bedoeling dat je met een eigen lijstje/voorstel komt.
En hoe maak je nu zo'n leuk lijstje?

De Best Buy Guide is een goed uitgangspunt.

Gebruikte programma's kunnen ook handig zijn en helpen bij je keuzes.

Wat heb je al? Randapparatuur? OS? Valt dit onder de €4000?

Succes!

Edit: wat denk je eventueel van een Hackintosh, dat is een custom PC waar je OS X op zet. Zo kan je een soort van Mac Pro namaken :)

[ Voor 25% gewijzigd door MK_ op 12-10-2014 18:34 ]

12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 | OnePlus 9 Pro Stellar Black 12/256GB | Xbox Series X | LPG powered

• DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 22:44
Het grote punt is inderdaad dat je softwarematig inderdaad het liefst Mac OS X wil, althans dat hoor ik als leek altijd over de professionele film- en fotobewerkingsbusiness. Mocht je het echt willen: sowieso is 4K video nog erg veel vragend. Als je een jaartje wacht is de hardware er al veel geschikter voor. Kijk even hoe deze 24-core Xeon (!) belast wordt als je 4k gaat editen:
YouTube: Intel 24 Core XEON Fully Loaded Rendering 4K Video

Apple levert in hun high end spul altijd hardware maar ook connectors e.d. voorzien van de nieuwste snufjes, dat is de reden dat het zo duur is maar ook dat professionals het willen. Wil je dus echt vergelijkbare materialen als zo'n Mac Pro dan zal je met een custom build niet veel goedkoper uit gaan zijn. Je hebt immers voor dit zware werk op vrijwel alle gebieden de beste componenten nodig. Kortom mijn advies zou zijn wacht nog een jaartje tot het iets meer gemeengoed (en flink betaalbaarder) is.

Een videokaart die prima in staat is met 4K om te gaan is bijvoorbeeld de pricewatch: Sapphire AMD FirePro W9000, maar kijk eens naar het prijskaartje. Ga je nu naar de duurste consumentenkaarten (R9 290X of GTX980) dan zul je zien dat ze op allerlei punten voor 4K nog niet erg geschikt zijn. Ja, het kan ermee maar houdt vaak op bij 30FPS weergave bijvoorbeeld. En er zit nog relatief weinig VRAM op (vaak maar 2 of 4 GB ipv 6 of meer). En juist in moderne videobewerkingspakketten wordt veel op de GPU gedaan en is deze investering dus niet weggegooid. Kortom; wil je het echt allemaal vloeiend en soepel dan gok ik dat je met een systeem van zo'n 8000 euro thuis moet komen (32GB DDR3-1866, FirePro W9000 videokaart, Xeon 16-core processor oid als basis).

[ Voor 29% gewijzigd door DeNachtwacht op 12-10-2014 19:49 ]

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
DeNachtwacht, je zegt in je eerste zin dat je een leek ben, en dan ga je toch allemaal foutieve dingen roepen die in dit soort topics alleen maar verwarrend werken.. :)

- Editen (en de bijbehorende interface responsiveness) is niet hetzelfde als renderen. Een goede multithreaded renderengine trekt bijna altijd alle cores die er zijn dicht. Dat zegt absoluut niet dat je ook (erg)veel cores nodig hebt.
- Bijv. Premiere Pro is hetzelfde op een mac of pc, vooral als je dat gebruikt zie ik absoluut geen reden om voor een mac te gaan.
- Firepro's of Quadro zijn helemaal niet nodig en gamkaarten zijn prima. Dat ze geen 4k 30fps halen in games doet er niet toe.
- 4 of 6 GB vram kan al zat zijn

etc..

Laat de TS nou eerst maar met een voorstel komen.. :)

[ Voor 3% gewijzigd door maratropa op 12-10-2014 20:15 ]

specs

• DeNachtwacht
Ahum... op het gebied van 4K videobewerking ben ik een leek ja maar ik weet er genoeg vanaf om te zeggen dat zelfs de duurste i7 al behoorlijk wat tijd nodig heeft voor 1080p materiaal, dus laat staan met een flink videobestand in 4K. Als jij filmmaker bent gok ik toch dat je bijv. regelmatig films van 3 uur in elkaar wil zetten en met 4K wordt dat dus gewoon al snel onhaalbaar.

Je zal aan dezelfde hardware moeten gaan als in de mac pro (dat is dus ook de reden dat professionals graag hiervoor kiezen, goede monitoren en goede hardware) als je het een beetje snel wil gaan doen, dus beginnen met xeon processoren en firepro kaarten lijkt mij geen onnodige luxe. Ja natuurlijk lukt het ook op een i7 je met 8gb ram en 290X GPu maar feit is gewoon dat normale consumentenhardware nu nog niet gemaakt is om volwaardig met 4K om te gaan. Een filmpje afspelen is geen probleem maar vaak moet je al genoegen nemen met 30 of 50 fps, en qua gaming of bewerking heb je al helemaal snel het nakijken.

Het gaat ook helemaal niet om gaming FPS maar gewoon output van DisplayPort of HDMI (vaak geen versie 1.4). Die is dus vaak max 30Hz of 50Hz, óók in je windows desktop met premiere pro. Dat is het enige dat ik mee wil geven; natuurlijk kan je voor €4000 iets in elkaar zetten maar het standaard consumentenspul is er gewoon nog niet geschikt voor om heel veel meer manieren dan ik hier beschrijf.

Een mooie analogie is de elektrische auto. Je kan nu veel geld uitgeven aan zo'n auto maar de actieradius is nu gewoon nog niet de 1000 kilometer die je gewend bent met je benzinemotor. Dus dan kan je veel geld uitgeven aan 2 accu's in plaats van 1 accu in je auto bouwen of nog even 3 jaar wachten tot de elektrische auto's technisch volwassener geworden zijn en wel actieradius van 800+ kilometer hebben. En dan heb je nog de mazzel dat je met 4K videobewerking waarschijnlijk al over 1 jaartje ipv 3 al goed geschikte hardware kan kopen.

• maratropa
  • Niet online
Dat hij 4k edit hoeft niet te betekenen dat hij ook een desktop in 4k wil draaien he. Je kunt prima 4k editen op een 1440p scherm ofzo. Je kunt er later altijd nog een 4k desktop van maken.

Xeon's onder de 1680 v3 zijn niet sneller dan hun equivalente i7 tegenhangers( en boven de 1680 v3 bestaan er geen i7's) En pro gpu's gaan ook geen extra snelheid geven.

Voor 4000 euro heb je een prima 5960x 8-core met 32gb en een GTX 970 samen met wat ssd's etc. Daar kun je prima 4k materiaal op editen en renderen.

Je zou ook nog misschien aan een dual socket moederbord met 2 xeon's kunnen denken maar 26xx xeon's zijn verhoudingsgewijs duur dus dat gaat je niet zo snel veel meer opleveren binnen dit budget denk ik.

specs

• MK_
  • Niet online

MK_

Aangezien ik net toch niks te doen had, heb ik geprobeerd een MacPro na te maken. Niet geheel gelukt, GPU is anders, meer SSD en HDD... voornamelijk bedoeld zodat je er eventueel een Hackintosh van kan maken:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Xeon Processor E5-1650 v3 Boxed€ 537,-€ 537,-
1ASRock X99 Extreme3€ 188,88€ 188,88
2Sapphire FirePro W7000€ 682,50€ 1.365,-
2WD Black SATA 6 Gb/s WD4003FZEX, 4TB€ 186,95€ 373,90
1Fractal Design Define R4 Pearl Black€ 87,95€ 87,95
1Thermalright True Spirit 140 Power€ 36,95€ 36,95
1Crucial Ballistix Sport BLS2C8G4D240FSA€ 215,51€ 215,51
1Seasonic S12G 650W€ 89,90€ 89,90
2Crucial M550 2,5" 1TB€ 356,90€ 713,80
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 3.608,89

12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 | OnePlus 9 Pro Stellar Black 12/256GB | Xbox Series X | LPG powered

• Aertsvijand
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 21-03 22:56
Hier kan je ook eens door grasduinen: reviews: Desktop Best Buy Guide: juli 2014

Desktop: Intel i5 6600K | Asus Maximus Ranger VIII | MSI GTX980Ti | 16GB Kingston HyperX Fury | Corsair 450D | NZXT Kraken X61 | Seasonic M12II Evo 520W | Dell U3415W
Laptop: ASUS Zenbook Prime (UX31A-R4003H)

• Vincent_Mertens
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 26-03 14:43
MK1998NL, om een Hackintosh te bouwen gebruik je best Gigabyte-moederborden, kwestie van installatieproblemen te voorkomen :) en FirePro- GPU's zijn verloren geld, 2 GTX 980's zullen hier meer dan voldoen (zelfs 1 zou voldoende moeten zijn). Voor het RAM zou ik lager geklokt RAM-latjes nemen, maar dan 32 GB kwestie van genoeg speelruimte te hebben. Opslag is naar keuze :)

• MK_
  • Niet online

MK_

Vincent_Mertens schreef op zondag 12 oktober 2014 @ 23:08:
MK1998NL, om een Hackintosh te bouwen gebruik je best Gigabyte-moederborden, kwestie van installatieproblemen te voorkomen :) en FirePro- GPU's zijn verloren geld, 2 GTX 980's zullen hier meer dan voldoen (zelfs 1 zou voldoende moeten zijn). Voor het RAM zou ik lager geklokt RAM-latjes nemen, maar dan 32 GB kwestie van genoeg speelruimte te hebben. Opslag is naar keuze :)
FirePro's waren gekozen aangezien de MacPro's ze ook gebruiken. Voor zeer professionele toepassingen kunnen ze significant voordeel hebben op gewone gaming kaarten. En het bordje, inderdaad vergeten :)

Edit: en die RAM aangezien renderen ook wel wat rust op de RAM, dus hoe sneller: hoe beter!

[ Voor 6% gewijzigd door MK_ op 12-10-2014 23:14 ]

• DeNachtwacht
maratropa schreef op zondag 12 oktober 2014 @ 22:52:
Dat hij 4k edit hoeft niet te betekenen dat hij ook een desktop in 4k wil draaien he. Je kunt prima 4k editen op een 1440p scherm ofzo. Je kunt er later altijd nog een 4k desktop van maken.

x

Voor 4000 euro heb je een prima 5960x 8-core met 32gb en een GTX 970 samen met wat ssd's etc. Daar kun je prima 4k materiaal op editen en renderen.

x
1. We hebben het hier over een bedrijfsmatige oplossing, en het is niet voor Houtje-Touwtje B.V bij mijn weten.

2. Dat kan zelfs wel goedkoper dan €4000 de vraag is alleen - en dat is het enige dat ik steeds zeg - hoe blij wordt je van zo'n aanschaf over een jaar of twee.

De eerste redelijk volwaardige 4K consumenten-videokaarten zijn mijns inziens pas net gereleased:
Nvidia's new GPU has some unique display options as well. The GeForce GTX 970 and 980 are the first graphics cards in the world that support the HDMI 2.0 standard, allowing for full 4K support at 60 Hz as an alternative to HDMI 1.2's 30 Hz limitation.
En dan moet je even in ogenschouw nemen dat een professionele autoCAD tekenaar of andere grafische experts eigenlijk alleen met 120Hz schermen werken. Zelfs al zouden de grafische kaarten het ondersteunen er zijn nog geen 120Hz 4K monitoren op de consumentenmarkt. Nu geldt de 120Hz-eis voor TS in dit geval denk ik niet maar het geeft even aan hoe ver de stand van de techniek nu is. 4K is gewoon nog geen gemeengoed voor consumentenhardware en alles wat je nu voor elkaar kan krijgen binnen normale budgetten is het gewoon nog allemaal net-niet.

Precies zoals ik zei met die elektrische auto je kan er nu wel één in elkaar knutselen die wél 1000 kilometer kan rijden ipv 350 kilometer op 1 tankbeurt. Maar het zal altijd houtje-touwtje blijven qua functionaliteit tenzij je echt professioneel spul als die FirePro kaarten aan zou willen schaffen. Die build van MK1998NL is trouwens zo verkeerd nog niet, maar ook daar zou ik als ik TS was eens even goed kijken of die kaart wel alles doet wat hij ermee wil. Het is bijvoorbeeld geen Nvidia kaart en bijv. Premiere Pro heeft alleen hardwarematige optimalisaties voor Nvidia ingebouwd.

[ Voor 9% gewijzigd door DeNachtwacht op 12-10-2014 23:44 ]

• Twan85
  • Laatst online: 12-02-2025
We hebben erg weinig informatie van de TS, maar de kans om een systeem samen te stellen van 4.000,- wil ik door dat soort details niet laten schieten ;)

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-5960X Boxed€ 942,89€ 942,89
1Asus X99-A€ 230,95€ 230,95
2EVGA GeForce GTX 980 4GB Superclocked ACX 2.0€ 596,51€ 1.193,02
1Phanteks Enthoo Pro Closed€ 80,95€ 80,95
1Corsair Hydro H105€ 100,95€ 100,95
1G.Skill Ripjaws 4 F4-2800C16Q-16GRK€ 298,98€ 298,98
1Asus DRW-24F1ST Zwart€ 14,95€ 14,95
1Corsair CX750M€ 79,99€ 79,99
1Crucial M550 2,5" 1TB€ 356,90€ 356,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 3.673,48

Toelichting:
- een i7 met maar liefst 8 cores! Laat je niet voor de gek houden door de 3,0GHz want dat kan je HEEL makkelijk verbeteren door overklokken. Door hyper threading maar liefst 16 threads voor videobewerking en 40 PCIe-lanes zodat je 2 grafische kaarten beide op 16 speed kunnen draaien. Met overklokken kan je deze cpu makkelijk overklokken tot 4,2GHz (dit word gehaald door +90% van de chips) tot mogelijk 4,7 of 4,8GHz (dit word gehaald door ongeveer 10% van de chips, je uiteindelijke resultaat zal daar waarschijnlijk tussenin zitten);
- een zeer degelijk Asus X99 moederbord dat de mogelijkheid bied tot automatisch overklokken! Dat houd in: mocht je geen verstand hebben van overklokken, dan kan je gewoon de software van het moederbord openen, op de knop 'optimaliseer' drukken, en de software gaat dan voor jou je cpu overklokken. Aangezien je cpu hiermee zomaar van 3,0GHz naar (gemiddeld) 4,4GHz zal gaan, haal je hiermee ongeveer 50% meer uit je cpu;
- 2 GTX 980's. Super zuinig, super snel. Hoeft eigenlijk niet veel over gezegd te worden. Het is de beste single gpu op dit moment. En daar dan twee van... Dus... :P;
- 2 harde schijven van 4TB om bestanden op te zetten die je niet vaak gebruikt en projecten te bewaren die klaar zijn;
- de Phanteks Enthoo Pro, model zonder window in het zijpaneel omdat je hardware showen me niet je eerste prioriteit lijkt, maar hij is er eventueel ook met window. Naar het zien van een aantal reviews hiervan, denk ik dat dit momenteel de beste kast is (in het algemeen en voor dit beest van een systeem). Alles zit er op, aan, in, om en bij. Een van de weinige kasten die op ALLE punten alles goed doet, en dat voor maar 80,-;
- waterkoeling voor je processor. Hoe beter de koeling van je cpu, hoe hoger je zal kunnen overklokken. Dit model is compatibel met de 2011-3 socket van het moederbord en de cpu en zal hem ook onder volle load lekker koel houden;
- 16GB DDR4 ram met een snelheid van 2800MHz. 4 bankjes van 4GB zodat je ze in quad-channel kan plaatsen wat ook weer winst in snelheid oplevert. Je kan deze zelfs binnen je budget 2x bestellen, zodat je 32GB hebt (ik weet persoonlijk niet of dit nodig is, maar ik zag het in het topic voorgesteld worden);
- een simpele dvd-brander om eventueel Windows mee te installeren, en natuurlijk eventuele andere software die je nog op cd-rom of dvd hebt liggen;
- een 750W 80-plus bronze semi-modulair voeding. Doordat de nieuwe grafische kaarten van Nvidia zo zuinig zijn in hun verbruik is 750W meer dan genoeg;
- een 1TB SSD voor je OS, software, veelgebruikte bestanden en lopende projecten. Dit model heeft bescherming tegen gegevensverlies bij stroomuitval. Lijkt me erg handig aangezien je het denk ik niet kan veroorloven om je werk te verliezen.

Zo, ik heb mijn werk gedaan met de informatie die we hebben gekregen :P Als er binnen dit budget ook nog een monitor aangeschaft moet worden dan is dat lastig :P Je zou dan eventueel één van de harde schijven kunnen laten vallen en voor iets langzamer geheugen kunnen gaan.

Nu laat ik het aan de rest over om te gaan zeuren dat dit geen Hackintosh is etc. :D

Oh ja, en voor de mensen die de kast niet kennen die ik voor heb gesteld, maar er wel benieuwd naar zijn:

• MK_
  • Niet online

MK_

Hey Twan85, dat is wel geen Hackintosh :D

Natuurlijk hebben we ook geen idee of de TS dat wel wil :+. Wat ik wel zou doen is die voeding vervangen (slechte interne componenten).

• Pwuts
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 05-02 14:27

Pwuts

pwutst met vanalles en nog wat

Twan85 schreef op maandag 13 oktober 2014 @ 03:59:
We hebben erg weinig informatie van de TS, maar de kans om een systeem samen te stellen van 4.000,- wil ik door dat soort details niet laten schieten ;)

#ProductPrijsSubtotaal
2EVGA GeForce GTX 980 4GB Superclocked ACX 2.0€ 596,51€ 1.193,02
1G.Skill Ripjaws 4 F4-2800C16Q-16GRK€ 298,98€ 298,98
1Corsair CX750M€ 79,99€ 79,99
1Crucial M550 2,5" 1TB€ 356,90€ 356,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 3.673,48

Toelichting:
- een i7 met maar liefst 8 cores! Laat je niet voor de gek houden door de 3,0GHz want dat kan je HEEL makkelijk verbeteren door overklokken. Door hyper threading maar liefst 16 threads voor videobewerking en 40 PCIe-lanes zodat je 2 grafische kaarten beide op 16 speed kunnen draaien. Met overklokken kan je deze cpu makkelijk overklokken tot 4,2GHz (dit word gehaald door +90% van de chips) tot mogelijk 4,7 of 4,8GHz (dit word gehaald door ongeveer 10% van de chips, je uiteindelijke resultaat zal daar waarschijnlijk tussenin zitten);
- een zeer degelijk Asus X99 moederbord dat de mogelijkheid bied tot automatisch overklokken! Dat houd in: mocht je geen verstand hebben van overklokken, dan kan je gewoon de software van het moederbord openen, op de knop 'optimaliseer' drukken, en de software gaat dan voor jou je cpu overklokken. Aangezien je cpu hiermee zomaar van 3,0GHz naar (gemiddeld) 4,4GHz zal gaan, haal je hiermee ongeveer 50% meer uit je cpu;
- 2 GTX 980's. Super zuinig, super snel. Hoeft eigenlijk niet veel over gezegd te worden. Het is de beste single gpu op dit moment. En daar dan twee van... Dus... :P;
- 2 harde schijven van 4TB om bestanden op te zetten die je niet vaak gebruikt en projecten te bewaren die klaar zijn;
- de Phanteks Enthoo Pro, model zonder window in het zijpaneel omdat je hardware showen me niet je eerste prioriteit lijkt, maar hij is er eventueel ook met window. Naar het zien van een aantal reviews hiervan, denk ik dat dit momenteel de beste kast is (in het algemeen en voor dit beest van een systeem). Alles zit er op, aan, in, om en bij. Een van de weinige kasten die op ALLE punten alles goed doet, en dat voor maar 80,-;
- waterkoeling voor je processor. Hoe beter de koeling van je cpu, hoe hoger je zal kunnen overklokken. Dit model is compatibel met de 2011-3 socket van het moederbord en de cpu en zal hem ook onder volle load lekker koel houden;
- 16GB DDR4 ram met een snelheid van 2800MHz. 4 bankjes van 4GB zodat je ze in quad-channel kan plaatsen wat ook weer winst in snelheid oplevert. Je kan deze zelfs binnen je budget 2x bestellen, zodat je 32GB hebt (ik weet persoonlijk niet of dit nodig is, maar ik zag het in het topic voorgesteld worden);
Kan niet, die processor is nog net niet zo ver dat 'ie octa-channel ondersteunt :p
- een simpele dvd-brander om eventueel Windows mee te installeren, en natuurlijk eventuele andere software die je nog op cd-rom of dvd hebt liggen;
- een 750W 80-plus bronze semi-modulair voeding. Doordat de nieuwe grafische kaarten van Nvidia zo zuinig zijn in hun verbruik is 750W meer dan genoeg;
- een 1TB SSD voor je OS, software, veelgebruikte bestanden en lopende projecten. Dit model heeft bescherming tegen gegevensverlies bij stroomuitval. Lijkt me erg handig aangezien je het denk ik niet kan veroorloven om je werk te verliezen.

Zo, ik heb mijn werk gedaan met de informatie die we hebben gekregen :P Als er binnen dit budget ook nog een monitor aangeschaft moet worden dan is dat lastig :P Je zou dan eventueel één van de harde schijven kunnen laten vallen en voor iets langzamer geheugen kunnen gaan.

Nu laat ik het aan de rest over om te gaan zeuren dat dit geen Hackintosh is etc. :D
Zeg Antoine, DAT IS GEEN HACKINTOSH :(
Oh ja, en voor de mensen die de kast niet kennen die ik voor heb gesteld, maar er wel benieuwd naar zijn:

[video]
Awesome, dat geval doet weinig onder voor de - ruim €200 duurdere - Corsair Obsidian 900D :D Hebbe hebbe hebbe :9~

Alleen je voeding is een beetje prut (wie weet verandert 'ie je computer spontaan in erwtensoep als je "turbo turbo" zegt :p) dus vervang die eens heel snel door een Corsair RM750! Dat is er 1 zonder die (al net zo pruttige) CapXon condensatoren, dus die kan je prima kopen :D

¯\_(ツ)_/¯

• jorisvdelsen
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 18-01 20:25
RM750 is ook niet echt de beste koop... Te duur imo voor de kwaliteit die je krijgt

Is 650W al niet genoeg voor die zuinige 980 in SLi?

V'nA! 3470@3,4 - P8H61M/B3 - Crucial 8GB DDR3 - Intel 330 120GB - NZXT S340 - Tranquillo Rev.2 - Nexus 430W - Gigabyte 270X-2GD

• Pwuts

Pwuts

Kom op zeg, een pc van €4000 en je zeurt om die paar centjes voor een extra goeie voeding? :p

[ Voor 19% gewijzigd door Pwuts op 13-10-2014 08:09 ]

¯\_(ツ)_/¯

Verwijderd

MasterPrutser schreef op maandag 13 oktober 2014 @ 08:04:
Kom op zeg, een pc van €4000 en je zeurt om die paar centjes voor een extra goeie voeding? :p
Nee, de kwaliteit is ondermaats voor het geld dat je betaald.

En waarom zitten jullie nou allemaal te gokken wat heer TS wil, als die nog geen woord heeft gezegd, en zich sowieso niet aan de regels heeft gehouden.

TS: Waarom haal je alle vragen weg, mag ik vragen? je krijgt netjes een lijstje voor geschoteld als je een topic start, en het is de bedoeling dat je je hier aan houdt. Zo kunnen wij jou helpen, zonder dat we met vragen zitten als : Wil je een hackintosh, wil je eigenlijk helemaal niet gaan videoeditten maar grappige katten filmpjes kijken, etc. etc.

En even over het hackintosh verhaal... Je kunt er hooguit rekening mee houden, maar windows doet ècht niet meer onder aan mac.

Dus tenzij je absuloot anal doet om windows te moeten gebruiken, zou ik het hele gezeik van hackintosh overslaan.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 13-10-2014 09:12 ]

• PhilippeZ_
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 21-01-2023
Een hackintosh met x99 en Maxwell worden beide nog niet ondersteund door OS X...
Dus een hackintosh gaat op dit moment sowieso nog niet lukken.

Verwijderd

PhilippeZ_ schreef op maandag 13 oktober 2014 @ 09:14:
Een hackintosh met x99 en Maxwell worden beide nog niet ondersteund door OS X...
Dus een hackintosh gaat op dit moment sowieso nog niet lukken.
En het is al een tijdje lang meer een novelty dan echt 'handig'. Enige reden waarom je nog ècht OSX zou willen is als je apps voor appels maakt... Maar films zijn niet OS gebonden, dus lekker aan de slag met ramen.

en +1 voor x99 platform!

• poor Leno
  • Registratie: Februari 2007
  • Niet online
(overleden)
Laten we gewoon wachten totdat TS reageert, want op deze manier is het gewoon gissen..

Dat gezegd hebbende, is idd een Mac zeker niet nodig. Dit is een hardnekkige bewering die van -tig jaren geleden stamt. (En in de industrie zijn mensen die vooral visueel ingesteld zijn, waarbij macs als diamantjes voor hun ogen fonkelen. Want dat ze mooi zijn, dat staat vast..)

Windows doet allang niet meer onder voor mac voor grafische doeleinden, integendeel.

En 4K editing hoeft niet zwaar te zijn hoor.. Het ligt aan je bitdiepte/bitrate e.d...

Kijk als je gewoon 4K XAVC gaat editen (en outputten) heb je niet eens zo'n hele zware nodig.

Als je met 16bit RAW of ARRIRAW 4K files gaat onlinen, ja dan heb je wat zwaardere pc nodig ja :)

Maar goed, het is veel verstandiger om gewoon de offline edit te doen (met je proxies) en daarna je pc te laten renderen naar de online.

Ik weet niet welke software je gebruikt, maar als je van de Filmacademie komt, zul je met AVID gewerkt hebben. De nieuwe AVID update (8.3, rond kerst release) zal je offline automatische omzetten naar je online, zonder dat je hoeft te gaan kloten met EDL's, AAfs etc etc :)
(Maakt zelf proxies, zonder dat je die meegeleverd hoeft te krijgen van de shoot)

Maar nogmaals ik wacht even met je een pc lijst toe te sturen, zonder dat ik meer info heb.. (Ik bouw al 10+ jaar kickass editing systemen voor de lol)

Succes!

[ Voor 51% gewijzigd door poor Leno op 13-10-2014 10:10 ]

• Rubm93
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 15-09-2022
Als je voor een hackintosh gaat kan je sowieso niet een SLi, of CF set up draaien. OS X ondersteund dit niet. x99 wordt op dit moment niet ondersteund door OS X, maar woensdag (16okt) is er een nieuwe apple event launch, waarbij waarschijnlijk die nieuwe producten worden gelaunched. het is mogelijk (niet heel waarschijnlijk) dat apple komt met x99 producten.

Zelf heb ik een HackInTosh gebouwt voor Foto en Video bewerken(triple boot, met W7 en W8). Ik heb hiervoor gekozen omdat elke OS zo ze voor en nadelen heeft. Zelf vind ik final cut pro heel erg fijn werken met adobe after effects (en photoshop/flash). Ook het renderen in Apple ProRes 422 bevalt mij erg goed, maar dit kan ook iets persoonlijk zijn.

Je geeft aan in 4k realtime en full res te willen editen, ik weet niet als dit mogelijk is. Laat staan als je tig effecten/curves, ect er overheen gooit. Ik vraag me af als het dan mogelijk is 4k24/30fps af te spelen in bijvoorbeeld AE.

De meeste boven mij raden het af voor de apple Mac Pro te gaan, maar ik zou het serieus overwegen als je echt 4.000euro wil spenderen. Bij de apple mac pro betaal je niet 'veel extra' voor het apple logo'tje. Maar je hebt wel een stil, klein, portable system.
Zelf zou ik voor een zelfbouw system gaan, aangezien ik altijd werk vanaf mijn standaard plek. Maar als je regelmatig op een andere plek werkt is de Apple Mac Pro wel makkelijk mee te nemen.

Verwijderd

Rubm93 schreef op maandag 13 oktober 2014 @ 10:10:

De meeste boven mij raden het af voor de apple Mac Pro te gaan, maar ik zou het serieus overwegen als je echt 4.000euro wil spenderen. Bij de apple mac pro betaal je niet 'veel extra' voor het apple logo'tje. Maar je hebt wel een stil, klein, portable system.
Zelf zou ik voor een zelfbouw system gaan, aangezien ik altijd werk vanaf mijn standaard plek. Maar als je regelmatig op een andere plek werkt is de Apple Mac Pro wel makkelijk mee te nemen.
De macpro valt idd wel mee met 'apple is duur'
Desalniettemin kan je voor dat geld ook een windows PC bouwen!

• poor Leno
  • Niet online
(overleden)
Wat hierboven gezegd wordt, klopt wel. Het is redelijk bang for the buck (voor een kant en klaar systeem). Alleen de goedkopere zijn vrij zwak..
(HP en Dell workstations zijn zeker niet beter of goedkoper, daarom moet je voor zelfbouw kiezen)

De Macpro loopt, nu al, echt achter op de technologie, en hopelijk komen er nieuwe binnenkort.

SLI is zeker niet nodig, je kunt beter een hele dikke single kopen. En pref koop je NVidia kaart omdat de meeste software dit meer ondersteunt en gebruik van maakt t.o.v. AMD
(Je gaat btw hoogstwaarschijnlijk software gebruiken die vooral leunt op Processor en RAM en niet de GPU)

Binnenkort komt er (16 okt. als het goed is) een iMac 5K.. Misschien kun je daarnaar kijken? Ligt natuurlijk aan de specs en prijs, maar de kans is dat die precies is wat je zoekt.. (Ook meteen een scherm erbij, maar die zal wss nog steeds 8bit zijn..)

:)

• Rubm93
Wat Leno zegt klopt, de software die je gebruikt leunt waarschijnijkl meer op de CPU dan op de GPU. En SLi klinkt allemaal leuk en aardig maar heb je bij videoberwerken niet veel aan, zo worden CUDA cores ook alleen van 1 videokaart ondersteund.

Verder zou ik vooral VEEL ram in het system stopen, t.o.v. de snelheid. Zelf merk ik dat 16gb te weinig is voor mij, daarom zou ik eerder kijken naar 32gb of 64gb. Dit is dan ook gelijk een groot probleem van de Mac Pro. je betaald premium voor de ram (imo), maar je krijg wel ECC er voor terug. Als je het vergelijkt met de huidige prijs voor ddr4, is 64gb voor Apple Mac Pro (met ECC) niet duurder. (je kan ook zelf de ram upgraden)
Al is ddr4 op dit moment ook niet echt goedkoop, en bied ook niet heel veel meer waarde op dit moment. Ja, je kan een hogere snelheid ram krijgen, maar in de praktijk doet dat niets meer.

Zelf zou ik een system (waarmee je je brood verdient) niet overclocken, aangezien je geen enkele crashes/onstabiliteit kan veroorloven.

• maratropa
  • Niet online
Overclocken kan prima mits met beleid. Maar net als met een hacktintosh is dat meer iets voor tweakers, ik heb niet erg het idee dat ts erg veel tijd en zin heeft in getweak.

Ik zou zelf ook met 1 gpu beginnen. Bijv pr pro kan er prima 2 gebruiken maar of dat nuttig is hangt compleet af van wat je precies doet. Er kan er altijd nog 1 bij.

Een mac pro of vergelijkbare dell of hp wordt pas intetessant als je in het gebied komt waar er geen i7 equivalenten zijn van de xeons, dat is dus boven de 5960x / 1680 v3 8 cores

specs

Verwijderd

Topicstarter
Holy crap, wat een hoop reacties! Super, guys! Ik ga op mijn gemakje eens alles doornemen, alvast bedankt en ik kom er nog op terug!

Verwijderd

Topicstarter
Ok.. dus:

Ten eerste: sorry dat ik me niet aan de forumregels heb gehouden, dit was mijn eerste bezoek hier dus het was me allemaal niet erg duidelijk hoe alles werkte.

Om een aantal prangende vragen te beantwoorden: Ik werk met Adobe producten (Premiere en After effects) dus een Hackintosh is niet aan de orde. Dat ik de Mac Pro 6core noemde was meer een voorbeeld van de snelheid die ik zoek.

Monitor is niet nodig, op den duur ga ik voor een 4k monitor (nu nog een HD-ding), het is meer een future-proof keuze.

Ik heb zelf veel te weinig verstand van PC hardware om hele specifieke vragen te beantwoorden, maar ik heb natuurlijk wel wat research gedaan:

Op het gebied van GPU's twijfel ik dan ook het meest over of er nu 1 of 2 in gaan. Ik hoor hier en daar geluiden dat een tweede niet superveel zin heeft voor het bewerken van video. Naar ik heb begrepen is dit wel aan het veranderen. Voorlopig kan ik het waarschijnlijk ook wel met 1 GPU af, en er kan er altijd nog 1 bij later natuurlijk.

RAM: Minimaal 32 GB. Ik ben wat professionele editfora afgeweest en 16 GB doesn't do the trick voor de meesten.

Kwa processor twijfelde ik zelf tussen i7 5930K en de i7 5960X, na wat benchmarks te hebben doorgenomen ben ik daar niet bepaald wijzer van geworden....

Opslagcapaciteit vind ik niet super interessant, daar kom ik wel uit, ik zie bij de suggestielijstjes al wat interessante opties voorbij komen.

Ik vergeet vast wel weer een hoop info te geven, maar die hoor ik dan wel weer. In ieder geval alvast superbedankt guys! dit helpt me enorm verder!

• poor Leno
  • Niet online
(overleden)
Het Adobe pakket werkt prima op een Hackintosh hoor :)

Anyway hier een lijstje:

Het is een mIcro ATX systeem. Mooi klein kastje van BitPhenix (met ruimte voor 2 grote GPU's mocht je dat evt willen.
Hier een review van de BitPhenix Phenom White Micro ATX case :)

8 core i7, en NZXT closed waterkoelinkje
Micro X99 moederbord die SLI ondersteunt en max 64GB RAM (wss 128 na firmware)
1x GPU (geen SLI, dat kan evt altijd nog) 980 GTX 4GB (ik zou echter wel wachten op 8GB versies binnenkort)
64 GB DDR4 RAM (4x16)
1x 4TB hdd (ruimte ga je nodig hebben)
1x 256GB SSD voor progjes en OS
1x 1TB SSD als materiaal/werkschijf
650W quad 12v rail voeding

Is t zoiets wat je zoekt?

#ProductPrijsSubtotaal
1EVGA X99 Micro€ 252,50€ 252,50
1EVGA GeForce GTX 980 4GB Superclocked ACX 2.0€ 596,51€ 596,51
1WD Black SATA 6 Gb/s WD4003FZEX, 4TB€ 186,95€ 186,95
1BitFenix Phenom Micro-ATX Wit€ 65,50€ 65,50
1NZXT Kraken X31€ 68,-€ 68,-
1Crucial CT4K16G4RFD4213€ 696,-€ 696,-
1EVGA SuperNOVA 650 G1€ 99,90€ 99,90
1Samsung 840 EVO 1TB€ 338,60€ 338,60
1Samsung 850 series Pro 256GB€ 153,67€ 153,67
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 3.400,52

600 euries over om naar eigen inzicht te verbrassen :)

• Rubm93
Yep die build hierboven is super. :)
Alleen zou ik zelf niet extra geld willen betalen voor de pro versie. Het verschel ten opzichte van een samsung 840 evo zou ik niet merken (verwacht ik).
persoonlijk tou ik een raid 0 overwegen, of een externe hhd waar je al je files backuped.
Je kan ook nog een corsair ax760/680 overwegen, aangezien die hybridemode heeft en dan maakt die geen geluid als die niet onderzware load zit.

En zoals leno zei, adobe werkt prima op een hackintosh. Alleen deze build momenteel niet, daarnaast zijn EVGA MoBo's de moeilijkste boarden om te hackintoshen.

Misschien de is een 1tb ssd voor workfiles wat overdreven, een 250-500gb zou ook wel voldoen denk ik. Je zet de files op de ssd als je er meebezig bent, als je een project hebt afgerond of je wilt met want anders bezig verander je de locatie van SSD naar HDD.

Zat net wat door de cpu te struinen, maar kwam dit bij bol.com tegen: http://www.bol.com/nl/p/x...TWE0020139200000020443914 (600euro)
Dit kan niet klopen, als het klopt zou ik die meteen bestelen als ik jouw was. (10core, met 3,3ghz boost)

[ Voor 15% gewijzigd door Rubm93 op 14-10-2014 15:40 ]

• poor Leno
  • Niet online
(overleden)
Dat is een oude (v2, gewone socket 2011, geen 10c, geen ddr4 etc etc) Maar dan nog goedkoop..

En idd een extra WD voor raid zou wel fijn zijn ja.
Voor werkschijf heb je met 4K editing echt wel 1TB nodig hoor! Je zit al snel aan 50GB per 15 min ruw materiaal.

• Rubm93
Owh, okey. ja, ik weet dat het 2011 socket is maar ik dach took 10c.
Maar, van de 1tb weet ik eerlijk gezegt niet, daar zal ik je dan maar ingeloven. :) Zelf nooit met meer dan 1080p gewerkt. :D

EDIT:
Wel een 10c (3,3ghz boost, maar wel oude architectuur)(http://ark.intel.com/de/p...670-v2-25M-Cache-2_50-GHz), en voorals nog heeft dd4 nog geen meer waarde. En scheel toch 300e.

[ Voor 36% gewijzigd door Rubm93 op 14-10-2014 15:53 ]

Verwijderd

Topicstarter
Wow, ziet er super uit Leno! Held!

Toch de i7 5960X dus, wat is het grote verschil tussen die en de 5930K? Behalve de prijs uiteraard.

De Hackintosh optie is denk ik voornamelijk interessant voor mensen die met Final Cut pro willen werken. Ik heb altijd met Adobe producten gewerkt dus MAC OS is voor mij niet nodig.

1 GPU lijkt me voorlopig genoeg, maar bij evt. upgrade naar SLI, is die 650 Watt voeding dan nog genoeg? En dat MoBo kan die extra GPU dan ook dragen? Of kan ik die tegen die tijd dan ook beter vervangen? (sorry voor de n00b vragen, nogmaals). Wel lekker dat ie op deze manier (relatief) zuinig is.

Iets meer dan 250 GB SSD ruimte voor project files lijkt me geen overbodige luxe voor 4k CinemaDNG RAW files inderdaad, al moet ik zeggen dat 1 TB misschien ook weer een tikje overdreven is. Ik ga waarschijnlijk nooit hele projecten puur RAW draaien. 500 GB moet voldoende zijn.

opslag wordt uiteindelijk ook voor een groot deel extern waarschijnlijk..

• dusty-2011
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 03-03 12:07
Een Samsung 840 Evo zetten in zo'n duur systeem?? Met TLC geheugen??? Alsjeblieft zeg, doe dat nou niet. Laat nou net het hele internet vol staan met problemen over die Evo. Oude data leest ie trager uit dan een normale harde schijf. Data van 3 maanden oud wordt vaak maar op 10 MB/s uitgelezen (in plaats van 500 MB/s zoals een normale SSD), diep triest. Dat is dus VIJFTIG keer zo traag, ga je zeker merken. Ze hebben een firmware update beloofd, maar kom op zeg, dit wil je toch niet hebben zitten in zo'n duur systeem!! Aub niet zeg!!

Ga gewoon voor een fatsoenlijke SSD met MLC geheugen. Zoals een Crucial M550 van 1 TB. Kost net enkele tientjes meer, maar daar kraag je een leessnelheid die tientallen keren hoger is bij oude data voor terug: pricewatch: Crucial M550 2,5" 1TB

[ Voor 24% gewijzigd door dusty-2011 op 14-10-2014 17:20 ]

• Twan85
Ik wil graag ook een held genoemd worden, dus ik doe ook nog een poging ;) Heb mijn setup wat aangepast aan de hand van wat ik in het topic las:

#ProductPrijsSubtotaal
1EVGA GeForce GTX 980 4GB Superclocked ACX 2.0€ 596,51€ 596,51
1WD Black SATA 6 Gb/s WD4003FZEX, 4TB€ 186,95€ 186,95
1G.Skill Value F4-2400C15Q-32GNT€ 514,50€ 514,50
1Seasonic G-Serie 550 Watt€ 78,-€ 78,-
1Crucial MX100 256GB€ 91,70€ 91,70
1Crucial MX100 512GB€ 174,90€ 174,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 3.013,25

- i7-5960X (Haswell E) met 8 cores, 16 threads en 20MB cache;
- Asus moederbord met automatische overklok-functie zodat je al snel 50% meer uit je processor haalt met 1 druk op de knop;
- GTX 980 Superclocked editie omdat hij lekker snel is, en bovendien super zuinig, beste single-gpu die je voor je geld kan krijgen;
- een 4TB harde schijf voor opslag van projecten die klaar zijn;
- Phanteks Enthoo Pro, de beste kast van het jaar, gelijkwaardig aan of beter dan alle duurdere mogelijkheden (het is een kast van 80,- die beter is dan veel kasten van 200,-);
- closed loop waterkoeling voor je cpu (ondanks dat het niet bij de gegevens staat is de H105 gewoon compatibel met de 2011-3 socket);
- 32GB DDR4 ram met een basis snelheid van 2400Mhz, 4 bankjes van 8 zodat je quad-channel benut word, en omdat je moederbord 8 slots heeft kan je dit nog uitbreiden later door 4 bankjes van 8 bij te kopen;
- simpele dvd-brander voor het installeren van je Windows en eventuele andere software;
- seasonic 550W gold voeding. Door het lage verbruik van de GTX970 is 550W voldoende. Erg degelijk en efficiënt;
- 2 Crucial SSD's. 1 van 256GB voor je OS en software, en 1 van 512GB voor je project bestanden. De Crucial schijven zijn ietsje trager dan die van Samsung, maar ze hebben bescherming tegen gegevensverlies bij stroomuitval. Dit lijkt me erg belangrijk aangezien je er commercieel mee bezig bent.

Overigens las ik hier in het topic ook het advies van iemand om misschien iets met schijven in Raid0 te doen. Dit zou ik ten zeerste afraden! Bij Raid0 verdeel je bestanden over 2 schijven waardoor ze sneller worden, maar als één van de twee schijven crasht, ben je alle bestanden kwijt, en die zijn op geen mogelijke manier terug te halen! Lijkt me niet echt handig als je met een project voor iemand bezig bent, en je bent je project bestanden ineens kwijt. Als je iets met Raid wil doen, dan zou je Raid10 moeten pakken. Dat geeft betere prestaties EN beveiliging tegen bestandsverlies bij een crash. Het enige nadeel aan Raid10 is dan weer dat je er minimaal 4 schijven voor nodig hebt (2 om je bestanden op te zetten, en 2 als mirror voor als er een schijf crasht).

Het idee voor dit systeem is een beetje het zelfde als dat van poor Leno, al is dit geen kleine build, maar gewoon een ATX met een flinke (degelijke) kast met het oog op eventuele uitbreidingen. Ook heb ik (naar mijn idee) wat degelijkere onderdelen uitgezocht en hierbij gelet op de beschikbaarheid. Sommige onderdelen die Leno gebruikt zijn maar bij 2 winkels of zo te koop (met een slechte reputatie) of een onbekende levertijd. Alle onderdelen gebruikt in dit systeem zijn goed leverbaar door betrouwbare winkels.

[ Voor 4% gewijzigd door Twan85 op 14-10-2014 17:28 ]

• poor Leno
  • Niet online
(overleden)
@dusty Wat de Samsung betreft heb je idd gelijk die had ik door elkaar gehaald toen ik de 850 voor systeem schijf aan het zoeken was :)

De Crucial zal het naar alle waarschijnlijkheid idd beter doen

@TS: 650w zou genoeg moeten zijn en het MoBo kan dat gewicht dragen ja.
Je zou evt een 750w kunnen doen, maar ik denk niet dat het echt nodig zal zijn.. (but better safe than sorry)

En qua opslag: je kan idd 500 gb doen, maar dan zou ik later er nog een bijplanten. Je zult zien dat je in het begin nog heel netjes alle rawfiles overzet naar je backup schijf, maar op een gegeven moment echt niet meer haha ;)

@Twan Welke winkels bedoel je? Ik heb met geen van deze winkels slechte ervaringen..
En ik steun je volledig met het feit dat RAID 0 geen oplossing is in dit systeem. (Nooit eigenlijk)

[ Voor 63% gewijzigd door poor Leno op 14-10-2014 17:42 ]

• Twan85
Verwijderd schreef op dinsdag 14 oktober 2014 @ 16:51:
Toch de i7 5960X dus, wat is het grote verschil tussen die en de 5930K? Behalve de prijs uiteraard.
De 5960X heeft 8 cores terwijl de 5930K 'maar' 6 cores heeft. Dit verschil ga je met videobewerking ontzettend hard merken...

Door de Hyperthreading maakt dit dus een verschil tussen 16 of 12 threads...

[ Voor 10% gewijzigd door Twan85 op 14-10-2014 17:42 ]

• poor Leno
  • Niet online
(overleden)
@Twan

Ik zag dat je sneller geheugen had genomen.. Ik heb te vaak gezien dat dit problemen geeft (Veel mensen doen dit)
De processor ondersteunt PC4-17000 (DDR4-2133). Daarom houd ik mij altijd daaraan. Regelmatig gaan systemen over de zeik en zijn instabiel door niet matchend geheugen :/

• Twan85
poor Leno schreef op dinsdag 14 oktober 2014 @ 17:32:
@Twan Welke winkels bedoel je? Ik heb met geen van deze winkels slechte ervaringen..
En ik steun je volledig met het feit dat RAID 0 geen oplossing is in dit systeem. (Nooit eigenlijk)
Als ik bij het systeem dat je hebt samengesteld (heb hem even geïmporteerd als wenslijst) de bestelkosten bereken dan is er geen mogelijkheid om het bij 1 winkel te bestellen (waarvan ik me voor kan stellen dat dit interessant is ivm eventuele garantie) en een aantal onderdelen zijn slecht leverbaar bij betrouwbare winkels of alleen direct leverbaar door winkels met een erg slechte rating hier op tweakers. Vooral als je naar de combinatie kijkt van het moederbord, de voeding en het geheugen, zijn bij geen één gezamelijke winkel. Natuurlijk zijn er work-arounds zoals bij meerdere winkels bestellen etc. maar ik weet niet of dat wenselijk is door de TS ivm. garantie etc. Zo is bv. je moederbord alleen door SiComputers en Max ICT B.V. leverbaar die respectievelijk 3,5 of 2,5 ster als waardering krijgen op tweakers. Dit kan vanalles zijn. Garantie, aftersales niet in orde, levertijden niet goed vermeld... Persoonlijk kijk ik altijd alleen naar wat er leverbaar is door winkels met 4 sterren (de 'goed' kwalificering). Mijn systeem kan je in zijn geheel bij Azerty bestellen. Zelf goede ervaring mee, en 4,5 ster waardering op Tweakers.
poor Leno schreef op dinsdag 14 oktober 2014 @ 17:47:
@Twan

Ik zag dat je sneller geheugen had genomen.. Ik heb te vaak gezien dat dit problemen geeft (Veel mensen doen dit)
De processor ondersteunt PC4-17000 (DDR4-2133). Daarom houd ik mij altijd daaraan. Regelmatig gaan systemen over de zeik en zijn instabiel door niet matchend geheugen :/
Hier heb ik zelf nog nooit problemen mee gehad, of uberhaupt over gehoord. Eigenlijk alle reviews en build-guides etc. die ik kijk adviseren dit juist. Enige wat je even moet doen is in het BIOS (of UEFI in dit geval) het XMP profiel activeren voor het geheugen, en dan werkt het gewoon op 2400Mhz.

• Daniel.
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 00:54
Voor de TS zou ik eerder een 12 core nemen zoals deze pricewatch: HP Intel Xeon E5-2690 v3 Boxed

<GoTHC>Daniel#23781 | Mijn PC

• Twan85
Dat mag je eventueel ook onderbouwen ;) Als je wil mag je zelfs meer onderdelen voorstellen en zo een 'systeem' maken :P

• poor Leno
  • Niet online
(overleden)
@Twan, ja dan heb je het MoBO die het ondersteunt ja.. Maar de processor niet..

En geloof me, je wil dat het allemaal op dezelfde snelheden loopt.. Dit is gewoon het meest stabiele.

• Twan85
Als je de processor overklokt accepteert hij naar mijn weten ook sneller geheugen. Maar goed, zelfs al is het zo dat de processor het dan nog maar met 2133 aanstuurt is er voordeel om sneller geheugen te pakken. Als geheugen namelijk niet op de maximale snelheid draait zal het bv. om maar iets te noemen ook niet het maximale vermogen gebruiken en ook niet de maximale temperatuur bereiken.

Zelfs al stuurt de processor het dus niet sneller aan zijn er naar mijn weten alsnog voordelen aan sneller geheugen. Als je 2133 geheugen pakt draai je sneller op de maximale capaciteit en dus krijg je meer warmte-productie etc...

Nogmaals, ik heb in reviews en build-guides etc. ook 3000MHz geheugen gebruikt zien worden, en dit leverde ook geen problemen op. Als je informatie hebt die dit tegenspreekt zou ik graag een linkje zien naar waar ik er meer over kan lezen. Nooit verkeerd om bij te leren...

Verwijderd

Topicstarter
@Twan85: Iedereen die mij helpt is officieel een held, jij dus ook!
Mooi om te zien dat er ook wat discussies plaatsvinden, ik had zelf nog niet eens nagedacht over het voordeel van het kopen van onderdelen bij zoveel mogelijk de zelfde winkels. Zal m.b.t. verzendkosten ook nog wat kunnen opleveren, maar dat is natuurlijk te overzien. Veel winkels die ertussen staan ken ik wel, maar een hoop ook niet, ook maar wat reviews daarover lezen.

• MK_
  • Niet online

MK_

Goede winkels zijn Megekko, Alternate, SiComputers, Azerty, 4Launch en zo zijn er nog wel (dat zijn de meest voornamelijke). Tweakers heeft een slimme optie ingebouwd. Als je een wenslijstje hebt kan Tweakers jou uitrekenen wat het goedkoopst is :)

• Pwuts

Pwuts

MK1998NL schreef op dinsdag 14 oktober 2014 @ 19:48:
Goede winkels zijn Megekko, Alternate, SiComputers, Azerty, 4Launch en zo zijn er nog wel (dat zijn de meest voornamelijke). Tweakers heeft een slimme optie ingebouwd. Als je een wenslijstje hebt kan Tweakers jou uitrekenen wat het goedkoopst is :)
Dat wou ik zeggen :(

@TS: Je vindt deze leuke functie bij een wenslijst onderaan; knopje "Bestelkosten berekenen". Op de pagina die je dan krijgt staat 'ie onder het vak met alle producten en aantallen.

¯\_(ツ)_/¯

• maratropa
  • Niet online
Qua cpu keuze, als er niet geoverklocked wordt dan zijn er binnen dit budget nog wel meer en sneller opties dan de 5960x. Die kosten ook wat meer maar renderen wel sneller. E5 2687w v3 bijv.

Het is jammer dat 2011 v3 net uit is, er staan nog niet veel cpu's en dual socket mobo's in de pricewatch om wat makkelijker te vergelijken.

specs

• MK_
  • Niet online

MK_

Ik heb trouwens nog eens even gekeken, kwam hierop uit:
  • Octacore i7, 16 threads...
  • Bijpassend bordje
  • Ja, ik weet het, een GTX780Ti. Waarom? Vanwege de 2880 Cuda cores!
  • Weer die mooie, stille kast (kan ook iets anders zijn)
  • Prima koeler die zeer goed presteert
  • 32GB RAM, kan je nog altijd uitbreiden
  • Gold voeding, lekker efficiënt
  • Een snelle 1TB SSD, aangezien je toch niet zoveel nodig had
#ProductPrijsSubtotaal
1Gigabyte GA-X99-Gaming 5€ 230,95€ 230,95
1Gigabyte GV-N78TOC-3G€ 435,95€ 435,95
1Crucial CT2K16G4RFD4213€ 348,-€ 348,-
1Seasonic S12G 550W€ 74,95€ 74,95
1Crucial M550 2,5" 1TB€ 373,95€ 373,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.531,59

Heb je nog zo'n €1500 over :)

• maratropa
  • Niet online
16 threads he :)

980 /70 lijkt me toch slimmer, de cores zij efficienter en het gebruik ligt ook lager. Ik ben ook nog geen compute benchmarks tegengekomen waar de 780 ti het beter doet..

specs

• MK_
  • Niet online

MK_

maratropa schreef op dinsdag 14 oktober 2014 @ 20:12:
16 threads he :)

980 /70 lijkt me toch slimmer, de cores zij efficienter en het gebruik ligt ook lager. Ik ben ook nog geen compute benchmarks tegengekomen waar de 780 ti het beter doet..
Ninja-edit done :)

De software die hij voornamelijk gebruikt is, eh.. hoe moet ik het zeggen... een beetje verliefd op CUDA. Aangezien de GTX780Ti meer CUDA heeft zal het met hem een stukje sneller gaan :)

Daarnaast is de GTX970/980 nóg niet supported :(

• Rubm93
heb ik gelezen dat de 970 cuda cores sneller zijn dan die van de 780ti. Ik weet niet als dit bs is of als dit ook echt zo is...

• Mick1990
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online
Even inhaken op het hackintosh gedeelte in dit topic: absoluut af te raden voor een computer die je professioneel wilt gaan gebruiken voor een bedrijf. Ik heb zelf twee jaar een iMac gehad en die is simpelweg een stuk stabieler dan mijn huidige hackintosh. Op dit moment is mijn hackintosh wel mooi stabiel, maar voorheen liep hij vast tijdens het overzetten van grote files naar mijn NAS, audio werkt niet meer na sleep, soms komt hij niet meer uit sleep... Wel heb ik af en toe dat zonder enige reden het geluid wegvalt. Daarnaast ben je ook erg afhankelijk van de hackintosh community wat betreft drivers voor nieuwe OSX updates. Kortom, veel te veel gezeik als je professioneel bezig wilt zijn.

WP: Mitsubishi SUZ-SWM40 VA + EHST20D-VM2D | WTW: Zehnder E300

• Twan85
MK1998NL schreef op dinsdag 14 oktober 2014 @ 20:08:
Ik heb trouwens nog eens even gekeken, kwam hierop uit:
  • Octacore i7, 16 threads...
  • Bijpassend bordje
  • Ja, ik weet het, een GTX780Ti. Waarom? Vanwege de 2880 Cuda cores!
  • Weer die mooie, stille kast (kan ook iets anders zijn)
  • Prima koeler die zeer goed presteert
  • 32GB RAM, kan je nog altijd uitbreiden
  • Gold voeding, lekker efficiënt
  • Een snelle 1TB SSD, aangezien je toch niet zoveel nodig had
#ProductPrijsSubtotaal
1Gigabyte GA-X99-Gaming 5€ 230,95€ 230,95
1Gigabyte GV-N78TOC-3G€ 435,95€ 435,95
1Crucial CT2K16G4RFD4213€ 348,-€ 348,-
1Seasonic S12G 550W€ 74,95€ 74,95
1Crucial M550 2,5" 1TB€ 373,95€ 373,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.531,59

Heb je nog zo'n €1500 over :)
Je cpu-koeler past niet in je kast ;) Leuk systeempje verder, moet alleen je zijpaneel van je kast laten :P Hoop niet dat je deze combi vaker aangeraden hebt ;)

• Pwuts

Pwuts

Twan85 schreef op dinsdag 14 oktober 2014 @ 20:59:
[...]

Je cpu-koeler past niet in je kast ;) Leuk systeempje verder, moet alleen je zijpaneel van je kast laten :P Hoop niet dat je deze combi vaker aangeraden hebt ;)
@MK1889NL: Hierin wel waarschijnlijk: pricewatch: Phanteks Enthoo Pro Window
super kast, overtreft echt zo ongeveer alles wat hier op Tweakers is te vinden, en helemaal alles wat er voor die prijs te vinden is <+:)

¯\_(ツ)_/¯

• maratropa
  • Niet online
MK1998NL schreef op dinsdag 14 oktober 2014 @ 20:24:
[...]

Ninja-edit done :)

De software die hij voornamelijk gebruikt is, eh.. hoe moet ik het zeggen... een beetje verliefd op CUDA. Aangezien de GTX780Ti meer CUDA heeft zal het met hem een stukje sneller gaan :)

Daarnaast is de GTX970/980 nóg niet supported :(
Begrijp ik maar de cores in de nieuwe kaarten zijn beter, dus heb je er minder van nodig. In compute benchmarks staan de nieuwe ook bovenaan. Alleen cores vergelijken is net alsof je pci-e vergelijkt puur op lanes terwijl de snelheid per lane er ook toe doet.

Je hebt trouwens in jouw systeem REG ECC gebruikt. Voorzover ik weet ondersteunen veel X99 borden wel ECC maar geen REG...

specs

• Twan85
MasterPrutser schreef op dinsdag 14 oktober 2014 @ 21:08:
[...]

Hierin wel denk ik: pricewatch: Phanteks Enthoo Pro Window
super kast, overtreft echt zo ongeveer alles wat hier op Tweakers is te vinden, en helemaal alles wat er voor die prijs te vinden is <+:)
Ik hoop dat je dat niet tegen mij hebt? :P Je hebt die kast namelijk door mijn eerste post in dit topic leren kennen :P En in mijn tweede lijstje zit ook die kast ;)

• Pwuts

Pwuts

Twan85 schreef op dinsdag 14 oktober 2014 @ 21:11:
[...]

Ik hoop dat je dat niet tegen mij hebt? :P Je hebt die kast namelijk door mijn eerste post in dit topic leren kennen :P En in mijn tweede lijstje zit ook die kast ;)
Ja, weet ik. Ik had het dus tegen MK1998NL. :p

¯\_(ツ)_/¯

• MK_
  • Niet online

MK_

Ik weet dat die koeler volgens de specs niet past, maar de praktijk leert ons dat het wel past :)

• Twan85
MasterPrutser schreef op dinsdag 14 oktober 2014 @ 21:15:
[...]

Ja, weet ik. Ik had het dus tegen MK1998NL. :p
Haha ok, gelukkig maar ;) Ik voelde me aangesproken omdat je mij quote in de reactie denk ik :P Een hele opluchting ;) Maar mooi dat je ook inziet hoe geweldig die behuizing is! :D

Even off-topic (dus niet relevant voor deze build maar tegen MasterPrutser):
Ik zie dat je de versie met window al hebt gevonden (van de Pro is er een window en closed versie) maar er is nog een andere: pricewatch: Phanteks Enthoo Luxe Zwart

Zelfde kwaliteit, maar dan de 'Luxe' versie, meer toegespitst op gamers met verlichting etc. en verkrijgbaar in zwart en wit:

• Pwuts

Pwuts

Twan85 schreef op dinsdag 14 oktober 2014 @ 21:22:
[...]

Haha ok, gelukkig maar ;) Ik voelde me aangesproken omdat je mij quote in de reactie denk ik :P Een hele opluchting ;) Maar mooi dat je ook inziet hoe geweldig die behuizing is! :D

Even off-topic (dus niet relevant voor deze build maar tegen MasterPrutser):
Ik zie dat je de versie met window al hebt gevonden (van de Pro is er een window en closed versie) maar er is nog een andere: pricewatch: Phanteks Enthoo Luxe Zwart

Zelfde kwaliteit, maar dan de 'Luxe' versie, meer toegespitst op gamers met verlichting etc. en verkrijgbaar in zwart en wit:

[video]
Wel 40 euries duurder :/
Maar verder wel awesome. Ik zal er eens naar kijken :)

¯\_(ツ)_/¯

• maratropa
  • Niet online
Kremmid; mijn eerste duit in het zakje.

Als je niet gaat overclocken (je lijkt me niet heel bekend met overclocken) zijn er wat andere opties die sneller zijn dan systemen met een 5960x 8-core binnen jouw budget. Ook zit er nog een ander voordeel aan, ECC)
(Als je wel gaat overclocken dan zit je redelijk snel met de 5960x over de snelheid van de 2687Wv3 heen.)

Trek sowieso 600 euro van de totaalprijs af, want cpu's via HP zijn altijd duurder. De 2687Wv3 is onder de 2000 euro bij Azerty!

De e5 2690v3 12 core is trouwens ook te overwegen. Alleen de basis coresnelheden zijn behoorlijk laag. Wel lijkt hij onder full load ook dan nog flink wat turbo op elke core te zetten. Hier zijn de 2 2690's flink sneller dan de 2687wv3's hier .In de xeon wiki staat ook dat er sowieso een turbo van 0,5ghz op de cores van 2,6 zit..

Dus misschien wel voor de 2690 v3 gaan dan. 2020 euro bij Azerty. Als je ook 3D/CAD werk er op zou doen dan zou ik de 2687wv3 aanraden, (of een 5960x met oc) Maar Premiere pro en AE zijn erg goed gethread, ook tijdens het werken, en minder afhankelijk van pure coresnelheid. Plus de turbo van de 2690v3 zit nog wel op een redelijke 3,5ghz

- 10 core e5 2687W v3 workstation xeon. grofweg zelfde frequenties maar 2 cores extra, dus sneller renderen van video(en nog sneller op de 2690v3) Ook ondersteund deze ECC ram, wat extra bescherming heeft tegen geheugenfouten. (dit zit ook in de mac pro en andere pro workstations.) Niet echt nodig, geen must imho, maar wel leuk om te hebben, vooral als er langdurig met veel data in ram gewerkt wordt. Zelfde geldt voor de 2690 v3 (12 cores)
- Asrock workstation X99 moederbord met REG ECC support en een ultra m.2 slot (4 lanes)
- 32GB REG ECC ddr4, 4x 8GB voor quad channel.
- Samsung XP941 256GB M2 native pci-e ssd. Zeer snel, IDEAAL als scratchdisk om tijdelijk gebruikte data op te zetten of naar te exporteren.
- Crucial SSD voor OS en apps.
- HDD zit er nog niet bij
- Noctua socket 2011 koeler
- Veel gekozen behuizing
- Goede voeding met ruimte voor een 2de videokaart
- MSI GTX 980 videokaart

#ProductPrijsSubtotaal
1HP Intel Xeon E5-2687W v3 Boxed€ 2.548,26€ 2.548,26
1ASRock X99 WS€ 259,-€ 259,-
1MSI GeForce GTX 980 4GB GAMING 4G€ 591,-€ 591,-
1Noctua NH-U14S€ 57,95€ 57,95
1Crucial CT4K8G4RFS4213€ 378,-€ 378,-
1Seasonic G-Serie 750 Watt€ 109,95€ 109,95
1Crucial MX100 512GB€ 174,90€ 174,90
1Samsung XP941 256GB€ 269,-€ 269,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 4.476,01

[ Voor 9% gewijzigd door maratropa op 14-10-2014 22:43 ]

specs

• FrenzyFreak
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 28-03 11:52
poor Leno schreef op dinsdag 14 oktober 2014 @ 15:01:
...
650W quad 12v rail voeding
...
Bij het bouwen van mijn socket 1366/X58 chipset systeem was mijn 650W quad 12v rail juist het probleem. Na vervanging door een single 12v rail heb ik hier nooit meer problemen mee gehad.

Voor een 2011-3 / X99 systeem zou ik direct een fatsoenlijke single 12v rail voeding pakken, ook al zal hij wel een tikkeltje zuiniger zijn.

• poor Leno
  • Niet online
(overleden)
@ Twan

Verkoop je die kasten ofzo? haha :D

En je kan overal voor en tegenstanders vinden van het RAM verhaal.. Als je overklokt echter, kan het inderdaad wel beter. Maar de TS gaat dat iig niet doen. Als bedrijfspc wil je dat liever ook niet.

EN sneller geheugen dan processor voorschrijft resulteert in geen merkbaar verschil irl. (Wordt toch naar beneden geklokt) En als je dan het MoBo flashed om t wel te doen zal de processor er meer moeite mee hebben.

Ik heb met het bouwen altijd de vuistregel aangehouden en nooit probelem mee gehad. (Vergelijkbare builds met opgevoerd geheugen zijn instabieler, dit kom ik regelmatig tegen.. veel BSODs in ram sector)

Je moet het natuurlijk zelf weten hoor :) Maar gezien je 1% verbetering ziet irl, zou ik niet dat geld uitgeven daaraan (Jouw 32 is bijna net zo duur als mijn 64GB..)

@Frenzy, ja dat kan kloppen, maar met de nieuwe chipsets is dit geen probleem. Ook met het oog op dat ie evt SLI gaat draaien..

[ Voor 7% gewijzigd door poor Leno op 15-10-2014 11:00 ]

• Pwuts

Pwuts

Vind je het logisch dat hij enthousiast is over die kasten? Als je ze eenmal ontdekt hebt dan wil je niks anders meer :p

¯\_(ツ)_/¯

• poor Leno
  • Niet online
(overleden)
Maar wat is er dan zo goed aan? Er zijn meer kasten die zeer goed/slim van binnen zijn en goede kwaliteit materialen..

(En ik vind persoonlijk ook looks belangrijk.. maar dat heeft niets met prestaties te maken natuurlijk. Maar als je kijkt naar de hoeveelheid Apple liefhebbers, dan is dat zeker een plus punt als je een pc voor iemand wil bouwen :) )

• Pwuts

Pwuts

Wat er zo goed aan is? Dat ze zo goed geprijsd zijn voor de kwaliteit, en natuurlijk ook gewoon dat het zulke fantastische kwaliteit is :)

Misschien moeten we hier maar gewoon een topic over starten, want volgens mij is dit een adviestopic en geen kasten-aanprijs-topic :p

[ Voor 34% gewijzigd door Pwuts op 15-10-2014 18:52 ]

¯\_(ツ)_/¯

Verwijderd

Topicstarter
Jongens, superbedankt voor alle nuttige info die ik heb ontvangen! Ik laat alles even bezinken en dan ga ik eens goed nadenken wat, en waar ik mijn boodschappen ga doen. Ik ben zelf ontzettend veel wijzer geworden van dit topic. Jullie zijn allemaal helden!

• maratropa
  • Niet online
Kremmid, voor jouw idee van wat je er op vooruit kan gaan, zou je eens de Cinebench 15 benchmark kunnen draaien op jouw huidige computer? Dan kun je goed vergelijken qua video export/rendertijden bijv.

Met cinebench kun je makkelijk multithreaded cpu kracht vergelijken. Uit verschillende bronnnen: Hoe hoger de multi score hoe sneller hij rendert.

2690 v3 multi 1751, single ? (zal ronde de 130 zijn?)

2687w v3 multi 1508 - 1594, single 133

2650 v3 multi 1270-1315, single 116

5960X op 4,3ghz multi 1676, single 165-173
5960X multi 1403, single 138-140

2640 v3 multi 1100 (gokje op basis van 2650v3)

3930k op 4,4ghz multi 1120, single ?

5930k multi 1083, single 146

4790K multi 852, single 175

reviews: Het X99-platform met Haswell E
http://techreport.com/rev...w-v3-processor-reviewed/6
http://www.gdm.or.jp/crew...t/20140911_hwep_1024x768e
http://www.anandtech.com/...aswell-ep-with-10-cores/3
http://www.digitalartsonl...-fastest-chips-on-planet/
http://www.brightsideofne...eon-e5-v3-rocks-still-go/

[ Voor 82% gewijzigd door maratropa op 15-10-2014 23:45 ]

specs

Pagina: 1