Intel NUC DN2820FYKH + WIN7 + Philips HD ready TV

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MauriX
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10-05-2022
Van de week onderstaande configuratie besteld en aangesloten als HTPC.
Ik heb er via USB Windows 7 op gezet en dit draait redelijk ok.

Dit alles is aangesloten op een Philips Cineos 32PFL7403D . Deze tv is HD ready.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel NUC Kit DN2820FYKH€ 112,05€ 112,05
1Crucial CT51264BF160BJ€ 29,50€ 29,50
1Kingston SSDNow V300 60GB€ 40,49€ 40,49
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 182,04

Nou heb ik 2 problemen + 1 vraag:

Windows 7 draait op zich redelijk. Ik heb windows erop gezet omdat ik naast het kijken van films etc ook de mogelijkheid wil hebben om normaal te kunnen surfen. Mijn idee is dat een windows omgeving nog steeds het handigst werkt.
Helaast stottert het beeld op het moment dat ik webcontent op hd afspeel of uberhaubt fullscreen afspeel. Dit lijkt mij ene probleem dat de NUC het niet helemaal trekt. Ik kan alleen niet vinden waar dit aan ligt. Ik heb de laatste videodrivers, laatste bios update en windows update gedaan.

Voorheen sloot ik wel eens een pc aan op een ouderwetse beeldbuis tv met component aansluting. Het beeld zag er niet uit, maar dat nam ik voor lief.
Nu heb ik een philips tv gekregen en deze geeft via mijn tv-tuner prachtig scherp beeld. 720p.
Als ik HD content afspeel (vanaf het web bijv.), dan is het net alsof ik het weer via component afspeel. Slecht beeld, blurry.

Resolutie van windows is 1920x1080. Letters zijn amper te lezen, heel raar. TV werkt dus wel netjes dus lijkt het me niet aan de instellingen van de tv te liggen.
Misschien trekt dit apparaat gewoon niet wat ik wil en moet ik hem ruilen?

Vraag:
Ik wil eigenlijk wel een dual boot systeem ervan willen maken. 1x windows, 1x xbmc/openelec, en 1x android./
Weet iemand hiervoor een tutorial? En waar vind ik hoe ik android kan installeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rscheper
  • Registratie: November 2007
  • Nu online
Alleen de resolutie lijkt me al niet oke, 1920x1600? Dit zou op een full hd 1920x1080 zijn, dus een hele andere verhouding..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MauriX
Aangepast, dat was een typfout van mij. resolutie is 1920 x 1080.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duumke
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 13:26
Kan aan mij liggen hoor, maar een HD Ready TV kan geen 1080p afspelen. Ik zou de resolutie in Windows eens aanpassen naar 1280x720 (=720p).
Als ik me niet vergis, dan zou het beeld er sterk op vooruit moeten gaan.
Wellicht dat hiermee zelfs het stotteren ook wel opgelost is omdat de tv nu een signaal krijgt wat niet omgezet hoeft te worden.

Ik ben benieuwd of dit heeft geholpen.

**edit** de resolutie 1366x768 zou ook moeten kunnen al weet ik niet hoe dat reageert met het afspelen van 720p content.

[ Voor 13% gewijzigd door Duumke op 12-10-2014 17:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MauriX
Duumke, bedankt voor je reactie.
Direct geprobeerd, maar dan wordt mijn beeld gewoon kleiner, dan krijg ik gewoon een rand van rondom 15cm zwart. Letters zijn nog steeds onduidelijk(beetje dubbel lijkt het wel) en video stottert nog steeds.
Hoe zit het dan bijvoorbee/ ld met eenFull HD uitzending op bijv/oorbeeld Nederland 1. Daar gaat de tv toch ook niet van over zijn nek? of wordt het dan gedown scaled ofzo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duumke
Dat downscalen zal waarschijnlijk al gebeuren in de decoder (via HDMI kan de decoder ophalen welke resolutie werkt voor het aangesloten device).
Het zou nog kunnen dat je via de drivers van de videokaart eens kunt proberen met de scaling. Daarmee kun je het beeld "uitrekken" tot het beeldvullend is.
Ik heb dit bij mijn Zotac ook moeten aanpassen, anders had ik er last van dat delen buiten beeld zouden vallen.

Ik hoop dat dit helpt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedHat
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09-09 17:16
Even bij settings kijken. Sommige televisies hebben er een handje van om beeld te 'blurren'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duumke
Ik zie overigens net wel dat de NUC niet echt bedoeld is voor video content. Er zit namelijk geen hele snelle processor in en hij wordt helaas niet geholpen door een grafische chip.
Het kan zijn dat het voor het apparaat onmogelijk blijft om bepaalde content (afhankelijk van de encoding methode) niet afspeelbaar blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Die NUC zou goed genoeg moeten zijn om video te streamen. Welke video drivers gebruik je, van Microsoft of Intel? Laatstgenoemde heeft namelijk de voorkeur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MauriX
Ik heb de drivers van de site van Intel gehaald.
Deze om precies te zijn:
https://downloadcenter.in...3418&lang=eng&ProdId=3782

Ik heb alle instellingen van de tv gecheckt, maar geen enkele geeft het gewenste resultaat. Teksten blijven geblurred/dubbel. Scaling en resolutie aanpassen helpt niet.Het lijkt er op dat de tv het signaal niet snapt ofzo.

Edit:
Ondertussen zit ik wat via uitzendinggemist.nl te kijken. Dit is verre van HD materiaal en toch stottert het beeld sterk. Voornamelijk bij snel of flitsend beeld zo te zien

[ Voor 59% gewijzigd door MauriX op 12-10-2014 18:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boe2
  • Registratie: November 2002
  • Niet online

boe2

'-')/

Duumke schreef op zondag 12 oktober 2014 @ 17:36:
Ik zie overigens net wel dat de NUC niet echt bedoeld is voor video content. Er zit namelijk geen hele snelle processor in en hij wordt helaas niet geholpen door een grafische chip.
Het kan zijn dat het voor het apparaat onmogelijk blijft om bepaalde content (afhankelijk van de encoding methode) niet afspeelbaar blijft.
Hoe kom je daarbij :?

De processor die er in zit is meer dan snel genoeg om softwarematig 1080p te decoderen ongeacht de gebruikte codec.
De grafische chipset in die NUC is perfect in staat om hardwarematig video te decoderen.

Heck, ik gebruik Steam in-home streaming in BPM op dit bakje. In een linux omgeving dan wel, maar het draait absoluut perfect, inclusief video in je browser.

[ Voor 7% gewijzigd door boe2 op 13-10-2014 10:30 ]

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind.' - Pratchett.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justahuman
  • Laatst online: 11:47
hoeveel MB ram heb je in de bios aan de videokaart toegewezen. Mogelijk helpt het als je dat verhoogt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MauriX
Justahuman, ik zal dit vanavond eens testen. Ik ben het namelijk niet tegen gekomen in de bios.
Over het hoofd gezien denk ik. Kan ik hem gewoon maximaal zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Native resolutie van de TV is 1366x768, om een zo goed mogelijk resultaat te krijgen is dit de resolutie waarop je je desktop instelt. Bij die gekozen resolutie pas je je over- of underscan aan zodat de desktop keurig het beeldscherm vult. Dit herhaal je voor alle ondersteunde refresh-rates (24? 50? 60?). Je TV heeft weliswaar een maximale resolutie van 1366x768 maar is wel in staat om (via HDMI), resoluties te verwerken t/m full HD 1080p. Indien het afspelen van video's niet vloeiend gaat dan is dit verder een gevolg van de instellingen, het zou theoretisch geen probleem mogen zijn. Je NUC is daar capabel genoeg voor.

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MauriX
Goed, inmiddels weer een paar uur verder met klooien.
Het toewijzen van 512 mb geheugen aan de videochip helpt niks, ik behoudt stotterend en haperende videos.
Ik heb de diver eraf gegooid, maar ook met de standaard windows vga driver op zelfs 1024x768 is het probleem hetzelfde. Iemand nog suggesties voor haperend beeld? Kan ik ergens mijn win7 processen optimaliseren misschien dat dat helpt?

Wat betreft het dubbele beeld/tekst, op 1024x786 met de standaard VGA driver van windows, had ik beeldvullend beeld en rete strakke tekst, zoals ik het verwacht bij hogere resolutie. Zet ik nu de intel driver op 1024x768, dan verschijnt weer een half-vullend beeld met zwarte randen.
Waar kan ik over-scan en under-scan instellen? Ik vind dit niet in de software van de videochip..
Wat zegt nu precies?

Ik ben de draad even kwijt namelijk.

[ Voor 13% gewijzigd door MauriX op 13-10-2014 21:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Ik kan nu even geen systeem tevoorschijn toveren met daarop W7 en Intel HD graphics ,maar wel met W8.1. Daar staan de scalings opties onder de basis instellingen binnen de Intel driver software > BEELDSCHERM > BEELSCHERMINSTELLINGEN > BASIS en dan naar beneden.

Als je de Intel drivers voor HD graphics niet installeert dan zal je die mogelijkheden ook niet gaan krijgen.
Ik blijf erbij dat de native TV resolutie (in dit geval 1366x768), het beste resultaat zal gaan brengen.

Overigens heeft het uitschakelen van Aero binnen Windows 7 ook niet echt positieve gevolgen. Het kan namelijk (o.a.) aardig wat beeld tearing (Google) tot gevolg hebben. Dat zou ik in eerste instantie dan ook maar achterwege laten.

Mogelijk kan je hier wat mee?
http://www.intel.com/support/graphics/sb/CS-029478.htm#HDGFX

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MauriX
hardware-lover schreef op maandag 13 oktober 2014 @ 22:15:
Ik kan nu even geen systeem tevoorschijn toveren met daarop W7 en Intel HD graphics ,maar wel met W8.1. Daar staan de scalings opties onder de basis instellingen binnen de Intel driver software > BEELDSCHERM > BEELSCHERMINSTELLINGEN > BASIS en dan naar beneden.
Wat ik ook voor een resolutie instel, ik kan hier niks anders kiezen.
Als je de Intel drivers voor HD graphics niet installeert dan zal je die mogelijkheden ook niet gaan krijgen.
Ik blijf erbij dat de native TV resolutie (in dit geval 1366x768), het beste resultaat zal gaan brengen.
Het beels wordt bij deze resolutie slechts kleiner, niet beter. De blurry 'overexsposed' text blijft.
Zal eens kijken. Opnieuw bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justahuman
  • Laatst online: 11:47
MauriX schreef op maandag 13 oktober 2014 @ 13:39:
Justahuman, ik zal dit vanavond eens testen. Ik ben het namelijk niet tegen gekomen in de bios.
Over het hoofd gezien denk ik. Kan ik hem gewoon maximaal zetten?
Standaard staat die op 64MB dacht ik, maar je kan hem gewoon op 512MB zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MauriX
justahuman schreef op maandag 13 oktober 2014 @ 23:19:
[...]

Standaard staat die op 64MB dacht ik, maar je kan hem gewoon op 512MB zetten.
Bedankt, maar dit heeft helaas geen enkele verbetering tot gevolg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MauriX
MauriX schreef op maandag 13 oktober 2014 @ 23:17:

Zal eens kijken. Opnieuw bedankt!
Helaas, ik kan de manual setings app zien in mijn system 32 map, maar zodra ik hem aanklik...niks...Alles geprobeerd, maar dit start gewoon niet op.
Het beeld blijft dus onscherp en gewoon niet strak. Ik heb hem nu draaien op de hoogste resolutie, omdat dit nou eenmaal de nige manier is om het beeld beeldvullend te krijgen. Vervolgens heb ik e.a. op 200% gezet om de icoontjes en tekst in windows leesbaar te maken. Dit komt enigszins in de buurt van hoe het zou moeten zijn in mijn ogen, maar nog wel blurry tekst.Echt waardeloos dit!! Inmiddels ook op internet gezocht en er zijn meer mensen met dezelfde problemen. Intel communitie reageert intel niet op vanaf juni zon beetje. Echt kansloos.

Dan het stotterende beeld bij streamingsdiensten;
Ik merk sterke vermindering door internet explorer te gebruiken in plaats van chrome.Iemand enig idee hoe dit kan?? Ik zweer bij surfen namelijk bij chrome en zou dus nu steeds voor streaming moeten overschakelen naar IE, niet zoveel zin in eigenlijk. Iemand tips?

Zit er sterk over te denken om de hele santenkraam te retourneren!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Misschien wordt het wat gemakkelijker voor je als je voor een setup gaat met AMD of nVidia GPU. Het aanbod in barebones is overweldigend maar zeer waarschijnlijk flink minder in de prijsklasse van deze NUC.

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjrd83
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 02-09 19:36
MauriX schreef op dinsdag 14 oktober 2014 @ 20:13:
[...]

[...]

Ik merk sterke vermindering door internet explorer te gebruiken in plaats van chrome.Iemand enig idee hoe dit kan?? Ik zweer bij surfen namelijk bij chrome en zou dus nu steeds voor streaming moeten overschakelen naar IE, niet zoveel zin in eigenlijk. Iemand tips?

Zoals ik in de andere topic meldde heb ik hier ook last van. Dit is inderdaad ook in Chrome, nu heb ik Firefox geïnstalleerd en heb het 95% minder. Maar ja waar ligt het aan??? 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3DDude
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 11:27

3DDude

I void warranty's

MauriX schreef op dinsdag 14 oktober 2014 @ 20:13:
[...]

[...]

Helaas, ik kan de manual setings app zien in mijn system 32 map, maar zodra ik hem aanklik...niks...Alles geprobeerd, maar dit start gewoon niet op.
Het beeld blijft dus onscherp en gewoon niet strak. Ik heb hem nu draaien op de hoogste resolutie, omdat dit nou eenmaal de nige manier is om het beeld beeldvullend te krijgen. Vervolgens heb ik e.a. op 200% gezet om de icoontjes en tekst in windows leesbaar te maken. Dit komt enigszins in de buurt van hoe het zou moeten zijn in mijn ogen, maar nog wel blurry tekst.Echt waardeloos dit!! Inmiddels ook op internet gezocht en er zijn meer mensen met dezelfde problemen. Intel communitie reageert intel niet op vanaf juni zon beetje. Echt kansloos.

1. BIOS geupdate naar de laatste versie van de nuc?
2. In windows - op het bureablad rechtermuisklik --> Intel Grafische eigenschappen.
Ga naar power saving blabla, zet het op high performance.
3. Check merk / type tv en stel de native resolutie in van de TV.
4. open youtube in google chrome en speel meuk af. (bij mij gaat alles soepel @t 1080p )

Be nice, You Assholes :)

Pagina: 1