RMA/omruil geweigerd van nieuw gekocht moederbord

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ItMeAedri
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08:37
Afgelopen week heb ik een upgrade set samengesteld bij Azerty bestaande uit een moederbord, CPU en werkgeheugen. Tijdens de assemblage van het systeem ging naar mijn mening alles goed en uiteindelijk alles aangesloten. Bij het booten van het systeem kwam ik vervolgens niet eens bij de bios en kreeg geen beeldsignaal. Na wat eigen troubleshooting heb ik vastgesteld dat mijn moederbord doa was en zodoende heb ik een service verzoek gemaakt om het moederbord te laten omruilen.

Bij het inpakken en versturen was mij niets speciaals opgevallen aan het moederbord en vanuit het feit dat ik het beschermkapje van de socket voor mijn gevoel niet lekker op de socket wist te krijgen heb ik geen moeite gedaan om deze te bevestigen. Doos van het moederbord goed ingepakt en opgestuurd.

Gisteren kreeg ik een bericht terug van Azerty waarin stond dat mijn moederbord blijkbaar gebruikersschade heeft geleden (socket pinnetjes verbogen) en daarom niet meer onder garantie valt. Ik stond hier nogal raar van op te kijken aangezien bij het inbouwen niets moeilijk verliep en je tegenwoordig best behoorlijke moeite moet doen om de pinnetjes te verbuigen. (En nee, helaas geen foto's gemaakt bij het uitpakken. :-( )

Nu ben ik van plan om morgen met de klantenservice contact op te nemen en met hun te bespreken wat zij nog kunnen betekenen, dit heb ik ook expliciet aangegeven in de e-mail die ik heb ontvangen. Persoonlijk hoop ik dat ze coulant zijn en mij alsnog een nieuw moederbord kosteloos omruilen of in ieder geval korting willen geven voor de aanschaf van een nieuwe. Ik heb namelijk niets aan een kapot moederbord en het is nu een 'leuk' duur geintje van 100+ euro.

Mijn vraag is nu: wat voor rechten heb ik momenteel als het aankomt op aanspraak op garantie? Zijn er zaken die ik nu nog kan doen vanuit mijn kant of ligt het oordeel nu compleet bij Azerty?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alfatrion
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23-09 08:36
De pinnetjes van het moederbord zijn verbogen. Is een van de mogelijkheden dat Azerty dit moederbord zo heeft aangeleverd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ItMeAedri
Dat is mogelijk. Ik heb er niet heel erg op gelet, al kan het verklaren waarom het systeem überhaupt niet wou opstarten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artje
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11-10 13:47
Tja dit is een lastig verhaal, het is jouw woord tegen die van de verkopende partij. Volgens mij moet de verkopende partij in deze wel kunnen bewijzen dat jij de schade hebt veroorzaakt en Azerty hiervoor niet verantwoordelijk is...

Azerty staat overigens wel bekend als een goede toko. Ik verwacht niet dat ze hun reputatie op het spel zullen zetten als het moederbord niet daadwerkelijk beschadigd zou zijn. De vraag is nu...hoe komt dit? Door jou, door het vervoer? Of was deze oorspronkelijk al beschadigd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alfatrion
  • Laatst online: 23-09 08:36
Waar ik naar opzoek ben is een verklaring van hoe kan dat de pinnetjes gebogen zijn, zonder toe doen van TS. Als de ene reële mogelijkheid is dat TS hier verantwoordelijk voor is dan komt dit voor rekening van TS, vrees ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
niet lekker op de socket wist te krijgen heb ik geen moeite gedaan om deze te bevestigen.
Dus je hebt het bord verstuurd zonder de socketbescherming ? Dit is eigenlijk al een reden om geen garantie meer op het bord te geven.

Even afgezien van dat ben ik bang dat je toch zelf per ongeluk de socket kapot gemaakt hebt. Dan is van garantie ook geen sprake. De socketpinnen zijn extreem gevoelig. Even ergens iets aanraken en ze zijn krom. Verder is het extreem zeldzaam dat een bord met kromme pinnen uit de fabriek komt. Ik zeg niet dat het nooit voor zal komen, maar ik weet wel dat wanneer er sprake is van kromme pinnen het toch echt 99 van de 100 keer aan de gebruiker zal liggen.

Misschien kan je nog wat regelen bij de winkel, anders ben ik bang dat het een dure les is.

Edit:
en je tegenwoordig best behoorlijke moeite moet doen om de pinnetjes te verbuigen.
Was het maar zo. 1x met je vinger zacht er langs is voldoende. Even de CPU iets scheef in de socket leggen is voldoende. Het beschermkapje er scheef op doen is voldoende. De pinnen zijn heel erg gevoelig. Het is maar een klein stukje metaal waarvan er 1150 stuks op een paar vierkante centimeter zitten.

[ Voor 20% gewijzigd door PilatuS op 12-10-2014 22:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
  • Laatst online: 17-10-2023
alfatrion schreef op zondag 12 oktober 2014 @ 21:51:
Waar ik naar opzoek ben is een verklaring van hoe kan dat de pinnetjes gebogen zijn, zonder toe doen van TS. Als de ene reële mogelijkheid is dat TS hier verantwoordelijk voor is dan komt dit voor rekening van TS, vrees ik.
In principe kan dit vanuit Azerty zo gestuurd zijn, maar aangezien TS niets meldt over problemen met monteren CPU vermoed ik dat op dat moment de pinnetjes nog niet verbogen waren (of dat ze met die actie verbogen zijn).
In wezen is er in het hele verhaal niets te merken van verbogen pinnetjes totdat TS het beschermkapje voor de socket er weer probeert op te doen, alle acties hiervoor met de socket geven bij geen melding geen aanleiding om te denken dat er daar al iets mis was.

Mijn conclusie : Ergens tussen binnenkomen en beschermkapje erop zetten voor verzending zijn de pinnetjes verbogen en ik zie geen enkele reden om aan te nemen dat deze al voor het binnenkomen verbogen waren (want dan zou je problemen met monteren CPU verwachten)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oosterhofjf
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 15:39
Pinnetjes van moederborden buigen niet zomaar. Het lijkt me sterk dat er computer winkels zijn die onder garantie een nieuw moederbord zullen geven. De fabrikant zal het namelijk niet vergoeden.

Mocht je een nieuw moederbord krijgen, dan wordt dat gedaan uit coulance en mag je zien als een cadeau.

Het is inderdaad jouw woord tegen de winkel.

Je zal heel eerlijk tegen jezelf moeten zijn. Als je het klepje er niet lekker op kreeg, kan het zijn dat je per ongeluk de pinnetjes hebt beschadigd. Dit gebeurd best snel omdat de pinnetjes gewoon kwetsbaar zijn.

Ik zou zelf vragen of het moederbord retour mag zonder bijkomende kosten en de pinnetjes rechtbuigen :)

succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 12-10 16:12

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

oosterhofjf schreef op zondag 12 oktober 2014 @ 22:01:
Pinnetjes van moederborden buigen niet zomaar. Het lijkt me sterk dat er computer winkels zijn die onder garantie een nieuw moederbord zullen geven. De fabrikant zal het namelijk niet vergoeden.

Mocht je een nieuw moederbord krijgen, dan wordt dat gedaan uit coulance en mag je zien als een cadeau.

Het is inderdaad jouw woord tegen de winkel.

Je zal heel eerlijk tegen jezelf moeten zijn. Als je het klepje er niet lekker op kreeg, kan het zijn dat je per ongeluk de pinnetjes hebt beschadigd. Dit gebeurd best snel omdat de pinnetjes gewoon kwetsbaar zijn.

Ik zou zelf vragen of het moederbord retour mag zonder bijkomende kosten en de pinnetjes rechtbuigen :)

succes!
Ik vraag me ook af (en ergens irriteert het me ook mateloos) waarom mensen nergens foto's van maken? Sjezus, als je toch iets retour stuurt maak je toch foto's van ALLES om bewijs te hebben tegenover de verkopende partij, dunkt me?

Ik snap dat niet, maar ja.

In ieder geval, ik denk als ik alles zo lees, dat het inderdaad mis is gegaan tussen CPU erin en beschermkapje erop doen. Winkel HOEFT niets te doen en aangezien ik zelf recentelijk iets RMA heb gestuurd naar Azerty weet ik je ook nog dit erbij te zetten:

"U kunt een product retourneren met de volgende redenen:
1) Defect binnen garantie
2) Defect buiten garantie
3) Verkeerd geleverd, dus een foute levering van Azerty
4) Verkeerd besteld
5) Retourneren op basis van de Wet Koop op Afstand"

en

"o Azerty Hardware is niet verantwoordelijk voor data verlies, u dient zelf een backup van de data
te verzorgen.
o Het product dient degelijk verpakt te zijn
o Het product dient altijd in een andere doos verzonden te worden. Verstuur het product dus altijd
in een verpakking waaruit niet blijkt dat er computerapparatuur in verpakt is (dus bruine doos of
iets dergelijks). Dit uit veiligheid voor diefstal.
o Plak geen stickers, plakband of etiketten op de originele doos van het product
o Stuur de producten altijd gefrankeerd naar Azerty. Ongefrankeerde pakketten of onder rembours
opgestuurde pakketten worden niet door ons geaccepteerd.
o Schade, die is ontstaan door onvoldoende verpakking tijdens het transport kan de garantie doen
vervallen
o Het product kan worden getest op basis van uw klacht, Azerty behoudt zich het recht voor om
onderzoekskosten door te berekenen
o Bijgeleverde zaken dienen apart vermeld te worden
o In geval van softwareproducten worden, vanwege de licentierechten, alleen verzegelde producten
geaccepteerd
o Om kosten van uw zijde te voorkomen dient u, bij inlevering van een volledig systeem, een
originele licentie-sticker van Microsoft Windows mee te geven.
o In geval van recht op terugbetaling van de verzendkosten zal Azerty nimmer meer dan 15 euro
terugbetalen
o Dual- en triple channel geheugen dient altijd compleet retour te worden gezonden.
o Wanneer u een moederbord inlevert, dient u altijd de I/O shield (backplate) mee te sturen.
o Socket 775, 1155, 1156, 1366 en 2011 moederborden moeten MET socket afdekplaatje geretourneerd
worden.

o Azerty behoudt zich het recht voor om kosten in rekening te brengen voor het niet juist nastreven
van bovenstaande richtlijnen"

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hokkie
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 10-10 16:34

Hokkie

Hello

[b][message=43042117,noline]
Mijn vraag is nu: wat voor rechten heb ik momenteel als het aankomt op aanspraak op garantie? Zijn er zaken die ik nu nog kan doen vanuit mijn kant of ligt het oordeel nu compleet bij Azerty?
Je staat volledig in je recht om aanspraak te maken op garantie, maar dan zal je wel aan de voorwaarden (spelregels) moeten voldoen. Zoals hierboven al aangegeven.

Het oordeel en bewijslast ligt bij Azerty. Ik vermoed dat zij foto's maken van jouw moederbord, deze zijn dan ook wel op te vragen. Echter sta je al met 1-0 achter, omdat je het beschermkapje niet hebt geplaatst.

Coulance? Lastig verhaal vermoed ik. Azerty kan niets met jouw moederbord; niet voor onderdelen; niet voor verkoop en niets richting de fabrikant. Zij zouden dan 100% verlies moeten dragen en dat zullen ze niet doen. Daarnaast zijn de marges (zeker bij populaire merken/types) erg uitgeknepen, dus korting zullen ze ook wel niet geven.

Als laatste had jij tijdens de bestelling gekozen voor eigen assemblage, hierover krijg je ook een extra mail (ik krijg ze ook van hen) dat je zelf verantwoordelijk bent voor eventuele schade. Ze bieden je eigenlijk nog een extra "uitweg" en hier ben je niet op ingegaan.

Ik vrees dat je 30 euro bespaart hebt en nu 100 euro ellende....

 MacBook Air M2  Apple TV 4 64GB  HomeKit  iPhone 13 Pro  Apple Watch Ultra || Pass Labs XA25 || Dynaudio Special Forty || Bluesound Node n130

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

In veel gevallen is er weinig informatie vanuit winkels over het omgaan met hardware. Het lijkt dat hier zowel vooraf als bij RMA er speciaal zorg is besteed om te waarschuwen en te instrueren.
Dat wil niet zeggen dat het bord niet defect kan zijn geweest. Het wil wel zeggen dat met de waarschuwingen je had kunnen weten dat extra zorg nodig is.
Het terugsturen zonder de bescherming is daarbij een probleem.

Uiteraard zal je gewoon je verhaal bij de winkel kunnen doen, en vragen wat mogelijk is. In sommige gevallen valt er wat terug te buigen met de hoop dat verder niets kapot is. Wellicht kan de winkel een poging wagen bij fabrikant.

Een en ander wordt ondersteund door het aanwezig zijn van een protector af fabriek. Terugsturen zonder, ook na waarschuwingen van de winkel, maakt het lastig. Het blijft natuurlijk aan winkel om te bewijzen, maar ze staan wel een eind sterker dan wat ik hier gemiddeld tegenkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ItMeAedri
Nou.. net contact gehad en er wordt gepoogd door hun om de pinnetjes recht te buigen en het moederbord te laten repareren. Nu hangt het van gigabyte af of er kosten aan zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gangsta_playa
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 05-10 19:14
Mijn neef had ook een moederbord van Gigabyte waar de pinnetjes waren verbogen. Alternate heeft het moederbord naar Gigabyte verstuurd en hij moest enkel de verzendkosten betalen. Dus je zit wel goed denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vayra
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 16-06 11:15
Gigabyte is niet de moeilijkste met reparaties en service verlenen, je kan maar zo geluk gaan hebben.

i7 8700k 4.8 Ghz @ 1.34v // beQuiet Dark Rock Pro 3 // AsRock Z370 Fatality K6 // Corsair LPX 2x8GB 3200/C16 // MSI GTX 1080 Gaming X @ 2100/5500mhz // Samsung 850 EVO 1TB // Samsung 830 256GB // Crucial BX100 240GB // EVGA G2 750w // FD Define C TG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ItMeAedri
Gigabyte was inderdaad niet de moeilijkste, kosteloos het moederbord vervangen. Alleen zag ik bij controle dat er helaas een pinnetje verbogen was. Kan eigenlijk gelijk weer terug :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nyarlathotep
  • Registratie: November 2003
  • Nu online

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Dat hoeft geen ramp te betekenen... Ik heb laatst bij iemand een bord ingebouwd (socket 1155) waarbij 1 of 2 pinnetjes wat uit leken te steken. De machine werkt probleemloos :)

Maar webwinkels doen altijd moeilijk met dit soort zaken, want het is altijd woord tegen woord en het is zo verdomd makkelijk als gebruiker om die pinnetjes om zeep te helpen.

Mijn muziekcollectie op Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theodor
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 13-09 17:01
Zelfde probleem gehad moederbord werkte niet goed, dus trug naar alternate.
En ja hoor pinnetjes verbogen , jammer meneer geen garantie.
Kreeg een zeer wazige foto van hun opgestuurd van de socket was niks op zien......
Pagina: 1