Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flipkipse
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 16:30
Onlangs heb ik de het draadloos netwerk in mijn huis aangepast naar bedraad.
Hierbij heb ik er voor gekozen om 2x een TP-Link SG105E te gaan gebruiken.

Alleen nu zit ik met het volgende probleem. Van af de router (Standaard Ubee van Ziggo) loopt er een een cat6 kabel naar mijn studeerkamer waar ik 4 computers heb staan. Op deze plek heb ik de SG105E neer gezet.
Dus: Van Ubee (lan poort 2) loopt een cat 6 kabel naar SG105E (lan poort 1) En van af de SG105E lopen er lan kabels naar de verscheidende computers. Alleen geen van de Computers ontvangt dan een IP en hebben daardoor geen internet.

Als ik de pc's op een Fixed ip zet hebben deze geen internet maar kan ik wel bij de main page van de router komen.

Ik heb al geprobeerd om de SG105 op zowel DHCP als Statis IP (192.168.1.15, 255.255.255.0, 192.168.1.1) te zetten. Geen van de 2 heeft uitkomst geboden.

Ook al geprobeerd om voor de switch een statis ip aan te maken in de router op zijn mac, ook dit bood geen uitkomst.

Zodra ik de SG105 Vervang voor de HP procurve 408 dan werkt alles gewoon zoals het hoort... Alleen heb dan geen giga..

Iemand enig idee hoe ik dit op kan lossen?

Certified Google Teacher.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plizz
  • Registratie: Juni 2009
  • Nu online
Welke Ubee heb je precies met of zonder Wifi? Welke IP adres ontvang je PC's? 192.168.1.x of 192.168.178.x ? Ik denk dat je IP adres verkeerd hebt ingesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flipkipse
Als ik de HP er tussen zet is mijn ip

IPv4 adress: 192.168.1.12
subnet mask : 255.255.255.0
Default gateway: 192.168.1.1

Dus dat mag het probleem niet wezen. Want ik zet de switch op een ander IP (192.168.1.100 bv.).
Heb in de DHCP geen ander apparaat het IP wat ik instel, dus ook geen IP conflict ;)

Ik heb de ubee handmatig op 192.168.1.1 gezet, dus de gateway moet goed wezen.

TP Link hoe ik hem instel:
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/cp0gVK5.png

[ Voor 9% gewijzigd door flipkipse op 12-10-2014 13:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18:47

DukeBox

loves wheat smoothies

Heeft die cat6 kabel altijd op Gbit gewerkt ? Anders, forceer de uplink op je SG105E anders eens op 100Mbit om te kijken of dat wat uitmaakt.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EverLast2002
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 17:20
Wat in mij als eerste opkomt is de utp kabel doormeten met een kabeltester.
Heb je die cat6 kabel zelf aangeknepen ?

Verder zit er in die SG105E een Cable Test optie :
"This switch provides cable test to diagnose the connection status of the
cable connected to the switch and the distance to the problem location,
which facilitates you to locate and diagnose the trouble spot of the network."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flipkipse
Als ik de kabel doormeet met de switch is die goed. De switch heeft ook wel contact met de router.

En de gigabit lampjes (groen) gaan ook gewoon branden.

En de switch werkt gewoon helemaal niet... ook niet als ik die poort naar 100mbit forceer. En als de kabel fout zou wezen, zou je verwachten dat die ook niet het wel zou doen als ik de switch vervang voor de procurve

Dus ik neem aan dat dit het probleem niet mag wezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EverLast2002
Je schrijft dat je twee van die SG105E wil inzetten. Heb je er nu al twee, dan zou je kunnen wisselen om te zien of die het ook heeft.
Al een reset to factory defaults geprobeerd met de SG105E ?

Ik lees in het Ziggo stappenplan dat je het MAC adres van je router in je Ubee moet zetten (stap 5) :

https://www.ziggo.nl/klan...router-achter-router-ubee

[ Voor 36% gewijzigd door EverLast2002 op 12-10-2014 15:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flipkipse
Allebij vertonen ze het zelfde. Het zijn geen routers maar switches he.

De apparaten achter de switches krijgen geen ip van de router. Dat is het grote probleem. Ik denk dat ik morgen maar is een mail richting tp-link ga doen,om hun kennis hiervoor te gebruike .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EverLast2002
flipkipse schreef op zondag 12 oktober 2014 @ 16:34:
Allebij vertonen ze het zelfde. Het zijn geen routers maar switches he.

De apparaten achter de switches krijgen geen ip van de router. Dat is het grote probleem. Ik denk dat ik morgen maar is een mail richting tp-link ga doen,om hun kennis hiervoor te gebruike .
Yep, ik weet dat het switches zijn, maar wel "smart" types.
Als je je unmanaged HP switch gebruikt is er geen enkel probleem.
Je zal toch iets moeten configureren in die SG105E, de handleiding is vrij helder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de echte flush
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 14:23
Als je z'n TP-link reset en niks insteld krijg je dan iets?

Die switches zijn vaak plug and play (met de mogelijkheid tot extra instellingen, standaard zijn vaak alle poorten untagged VLAN1). De switch heeft dan dus ook geen IP nodig.

(de pc's/toestellen in de SG105 kunnen elkaar ook pingen als ze een static ip hebben?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flipkipse
Ook al geprobeerd, ook dat werkt dus niet. Ik kan elkaar wel pingen. En de router page kan ik ook inladen.

Als de apparaten een statisch ip hebben komen ze ook keurig terug in de frontpage van de ziggo router. Dus de router kent de apparaten dan ook nog.

Alleen er komt geen ethernet protocol door. En bij de niet smart switch wel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de echte flush
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 14:23
mmm kan je heel even een wireshark maken?

https://www.wireshark.org/download.html

met wireshark draaiende:
CMD als admin en voer volgende commando's uit:

arp -a -d
ipconfig /flushdns

- ping www.tweakers.net
- ping 8.8.8.8
- navigeer naar www.google.be ; router page.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flipkipse
Antwoord van TP-Link:
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/9OAPoY7.jpg
de echte flush schreef op maandag 13 oktober 2014 @ 20:17:
Ga ik dit weekend aan besteden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flipkipse
de echte flush schreef op maandag 13 oktober 2014 @ 20:17:

https://www.wireshark.org/download.html

met wireshark draaiende:
CMD als admin en voer volgende commando's uit:

arp -a -d
ipconfig /flushdns

- ping www.tweakers.net
- ping 8.8.8.8
- navigeer naar www.google.be ; router page.
Thank God i have you! wat blijkt. APIPA kickt keihard in.... Dus nu op al mijn windows pc's APIPA disabelen en dan weer testen

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/13Y6UCu.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EverLast2002
Staat DHCP in de Ubee modem uit ofzo ?
De beide TP-Links kun je op een vast adres zetten (.50 en .51 zoals op je screenshot), de Ubee moet dan dmv DHCP ip adressen uitdelen aan je pc's.
(je hebt ook geen VLANs geconfigureerd in de SG105E ? )

[ Voor 77% gewijzigd door EverLast2002 op 16-10-2014 20:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flipkipse
Nee DHCP staat aan.

Die .50 en .51 worden uitgedeeld door de router. Want deze heb ik in de static lease opgenomen.

Het probleem waar ik mee zit, als ik APIPA uit zet en ik doe mijm wireshak aan. Zie ik de pc naar een DHCP server zoeken, die hij niet vindt.

Als ik de computer vervolgens een vast ip geef (op de computer zelf). Zit die keurig op 192.168.1.15 alleen dan komt het grote probleem. Hij komt niet in de client list van de router. Terwijl ik zie dat die zich probeerd aan te melden.

Wanneer ik vervolgens de HP er even weer tussen hang, zie ik de pc met zijn vaste ip direct in de client list verschijnen. Doe ik vervolgens de TP link er weer tussen: werkt alles gewoon. Totdat ik de pc uit zet of de leachtime over is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EverLast2002
Verwijder die DHCP reservation uit je router en geef de beide switches een vast ip adres van .50 en .51 (en 192.168.1.1 als gateway = Ubee).

Wat zijn de DHCP settings in de Ubee modem, range etc. ? Kan het zijn met die static lease dat alleen je twee switches allebei een adres krijgen en overige devices niet.......dat ie de twee MAC adressen als eindpunt beschouwt, en wat "daarachter" nog aangesloten zit negeert ?

Wat je beschrijft klinkt ook als een firewall setting die je pc verhindert om verbinding te maken met het modem.
Misschien vergezocht, maar zijn de poorten wel actief van de switch (Energy Saving mode) ? Branden de lampjes bijv.

- heb je de meest recente firmware er al in staan ? firmware

[ Voor 52% gewijzigd door EverLast2002 op 16-10-2014 22:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flipkipse
EverLast2002 schreef op donderdag 16 oktober 2014 @ 21:46:
Verwijder die DHCP reservation uit je router en geef de beide switches een vast ip adres van .50 en .51 (en 192.168.1.1 als gateway = Ubee).
Wat zou dat voor verschil Mogen maken ten opzichte van een vast ip wat die uit de router krijgt.
Wat zijn de DHCP settings in de Ubee modem, range etc. ? Kan het zijn met die static lease dat alleen je twee switches allebei een adres krijgen en overige devices niet.......dat ie de twee MAC adressen als eindpunt beschouwt, en wat "daarachter" nog aangesloten zit negeert ?
Ik heb al geprobeerd om mijn PC ook in de static lease te ziiten, ook geen effect. Hij negeert momenteel idd alles wat er achter zit in zijn DHCP. Alleen dit is iets wat niet hoort te gebeuren. En als ik de PC een statisch ip geef, zou die hem toch ook gewoon opgenomen moeten worden?
Wat je beschrijft klinkt ook als een firewall setting die je pc verhindert om verbinding te maken met het modem.
Misschien vergezocht, maar zijn de poorten wel actief van de switch (Energy Saving mode) ? Branden de lampjes bijv.
De lampjes branden ja, zoals eerder beschreven zie ik de gigabit lampjes aan gaan en ze ook knipperen. Ik heb nog niks in de switch ingesteld, dus de energy saving mode staat nog uit. Ik zou mijn firewall dit weekend uitzetten en dan nog een keer testen.
- heb je de meest recente firmware er al in staan ? firmware
Dit heb ik gedaan inderdaad ;) dit was het eerste wat ik deed toen het niet werkte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Test locatie (kabel) onafhankelijk.
Neem je switch mee naar je modem, sluit die direct aan en koppel een apparaat daar direct aan.
Vervang voor de HP procurve 408 dan werkt alles gewoon zoals het hoort... Alleen heb dan geen giga..
Daardoor denk ik tóch een kabel issue... Kan best zijn dat je link krijgt, betekent niet dat alles goed werkt.

[ Voor 47% gewijzigd door KillerAce_NL op 17-10-2014 07:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flipkipse
KillerAce_NL schreef op vrijdag 17 oktober 2014 @ 07:49:
Test locatie (kabel) onafhankelijk.
Neem je switch mee naar je modem, sluit die direct aan en koppel een apparaat daar direct aan.

[...]

Daardoor denk ik tóch een kabel issue... Kan best zijn dat je link krijgt, betekent niet dat alles goed werkt.
Hier dacht ik ook aan, alleen als ik de pc rechtstreeks op de kabel aansluit heb ik ook gewoon een gigabit connectie. Uiteraard ook de switch al rechtstreeks aan het de router gekoppelt met een cat 6 kabel en daar een laptop achter gehangen. Zelfde probleem.

Kabelissue is het dus sowieso niet. Anders zou ik ook geen verbinding Mogen hebben als ik eerst de HP er in stop, en vervolgens de TP-Link. het is puur dat de pc niet door de router gedetecteed wordt als die achter de switch hangt.

Ook al geprobeerd met een andere wel gigabit switch die unmaged is, en die werkt wel perfect. Dit was geen "smart" switch, wat de tp-link wel is.

Heb inmiddels beta software van TP-link gekregen om te kijken of dat het probleem verhelpt.

[ Voor 7% gewijzigd door flipkipse op 17-10-2014 09:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flipkipse
Inmiddels de beta software van TP-Link geflashed en alle problemem zijn verholpen :)

Ondanks dat deze software volgens de klantenservice op zeer korte termijn vrij komt, vind ik het disrespectvol om deze publiekelijk te delen. Ik heb de software in goed vertrouwen toegezonden gekregen, en vind het aan tp-link om deze software te releasen.
Echter, wanneer iemand met het zelfde probleem zit wil ik best de software delen via een PM. Het gebruik is dan ook geheel op eigen verantwoordelijkheid en risico :)

Pagina: 1