Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Voldoet een programma niet meer?

Pagina: 1
Acties:

• bordeauxactive
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 05-01-2022
hi all,

Ik ben blijkbaar te vertrouwd/lui/naief geworden dat een a twee programma's me netjes veilig houden.

Een paar weken terug viel me op dat ik een kleine browser hijack had..
Hier en daar een banner die niet op zijn plek leek bij legitieme sites (banner die nou niet echt direct passend leken bij o.a. tweakers site)
Malware bytes gedraaid.. opgelost..

Paar dagen erna.. zelfde verhaal.. zelfde oplossing..

Paar dagen erna weer, gefrustreerd weer een poging.. maar malware bytes vond niks..
laptop werd ook fors trager.. en de dag erop zo traag, op iedere 2e a 3e website pop-ups, google zoekacties die elders uitkwamen etc.
Malware bytes vond niks..

Beetje rondzoekend kwam ik hier op uit:
http://malwaretips.com/blogs/remove-browser-redirect-virus/

3x zuchten en met enige tegenzin aan begonnen.. en ik hoor mezelf nog mompelen.. wtf.. moet wel heel bont zijn wil ik die hele lijst moeten doen..

En toch kwam ik t/m nummer 7 nog zaken tegen..
Hitman pro had nota bene een bult gevonden, en verwijderd.. en daarvan kwamen er hardnekkig nog 2 terug verderop.

Inmiddels mijn Lenovo x61s (windows 7) weer schoon en wel draaien (en 2 vrienden met soortgelijke problemen ook geholpen) maar komt wel de vraag bij me omhoog.. 7 stukken software, WTF!

Mijn vertrouwen in Malware bytes is ook direct naar nul gezakt, maar wat nu te doen is een groot vraagteken.. Hitman heeft me in het verleden ook teleurgesteld..

Kortom, is er dan echt niet EEN stuk software dat structureel goed genoeg is om in ieder geval te detecteren dat er iets mis is ?

Ik heb het altijd gedaan met free versies, maar overweeg nu een betaalde te nemen, als het maar realtime blockt/beschermt/voorkomt..
(dat ik daarna evt. nog een 2e stuk software moet gebruiken voor verwijderen is uiteraard acceptabel)

Welke zouden jullie aanbevelen?

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 16:18

D4NG3R

kiwi

:)

bordeauxactive schreef op zondag 12 oktober 2014 @ 03:02:
Kortom, is er dan echt niet EEN stuk software dat structureel goed genoeg is om in ieder geval te detecteren dat er iets mis is ?
Nope. Sowieso wil je bij dit soort gevallen altijd een second opinion van een ander programma. En zowel Hitmanpro als Mwb zijn erg goede programma's.
Welke zouden jullie aanbevelen?
Niet om het een of ander maar kan je wat aan je eigen internetgedrag doen? Ik torrent/download al jaren erg veel materiaal, en weet ondertussen gewoon welke bronnen ik wel en niet moet gebruiken. Ik draai zelf MSE, verre van de beste virusscanner maar wel lekker licht. Maar dit doe ik enkel omdat ik weet wat ik online uitspook.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• thibautb
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 15-07-2024
als ik zo een problemen heb doe ik dat ook altijd, kijk ik eerst bij extensie's of er niet eentje die ik niet wil is tussen geslipt, ik gebruik decrapifier malwarebytes, adware, en als ik het dan nog heb dan zoek ik op internet hoe ik het weg doe, want meestal staat er "adv of ...."

• bordeauxactive
@D4NG3R
thanks...zou je ze beide in betaalde versie draaien, of heeft 1 de voorkeur?
ps, ik draai op deze machine ook MSE (en nee, die zag inderdaad ook niks)

Grin, ik wist dat iemand die vraag ging posten :) maar heb ook advies nodig omdat ik een forse tijd hier geen omkijken meer naar gehad heb, vandaar ook mijn post.

In het kort, ik heb sinds 1989 praktisch alle varienten van data binnenhalen wel meegemaakt, van bbs-en met een 1200 baud -> irc -> etc.etc. Ik torrent praktisch nooit (meer), usenet voldoet voor mij tegenwoordig voor zogoed als alles (en nee, ik heb geen last van waar de meeste de laatste tijd tegenaanlopen)

Hoe ik hier tegenop gelopen ben is dan ook dom..
Als ik een incidentele torrent of te generieke binsearch zoekterm gebruik, dan doe ik het op een machine die ik alleen daarvoor gebruik.. erna netjes een schoon image terug en klaar.
Was een weekend niet thuis (waar die staat), moest toch iets met spoed hebben.. en voila :(

Wat me dwars zit is het volledig falen van Malwarebytes over een langere periode.
Maar nu ik dat schrijf ben ik gewoon boos op mezelf.. dat ik niet na de 2e keer al dacht wtf.. ik heb maar een infectie moment gehad, de 2e moet een herhaling zijn en dus een dieper probleem.. ach ja les geleerd weer :(

@thibautb
genoteerd, thanks

*edit* wat ik eigenlijk zoek is dus de beste realtime bescherming (betaald desnoods)
Met ook de machines van een paar familieleden in gedachten waar ik niet om de hoek snel langskan.. deze infectie was best heftig - voorkom liever dat ik weer uren bezig ben bij mezelf maar ook bij anderen

[ Voor 10% gewijzigd door bordeauxactive op 12-10-2014 04:20 ]

• Douweegbertje
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 30-10 12:53

Douweegbertje

Wat kinderachtig.. godverdomme

Even paar dingen, het is één en niet EEN, verder hoef je niet zelf op de enter te rammen tenzij het echt een nieuwe alinea is. Dat scheelt nogal qua lezen voor ons.

Goed, je punt; het antwoord is verschillend per persoon. Voor mij persoonlijk draai ik maar één ding en dat is Microsoft Security Essentials. Ik gebruik dat omdat het licht is, en in feite mij niet in de weg zit. Ik zorg er zelf voor dat ik alles veilig hou zover dat mogelijk is. Dit resulteert dan gewoon in een PC die totaal niets heeft qua malware, spyware, of wat dan ook. Ik kan nu elk ander programma erbij pakken (wat ik soms heb gedaan) en die gaat niets vinden.

Het grootste probleem is dat elke scanner of 'real time' geval te omzeilen is. Even simpel gezegd accepteer jij het virus als het ware als veilig en dan is je scanner al weer nutteloos. Tenzij je dus iets neemt wat letterlijk alles pro-actief loopt te checken en dan alsnog jouw om toestemming gaat vragen hou je dit niet echt geweldig tegen..

Verder heb je antivirus en wat meer dingen als 'scanner' voor het moment dat je echt geïnfecteerd bent. Elk programma heeft weer zijn sterke punten, en is het dus inderdaad soms nodig om meerdere tools te gebruiken om je PC weer schoon te krijgen. Mijn advies is echter; format. Het is een beetje afhankelijk van wat voor meuk je erop hebt gekregen maar als ik zie dat ik iets heb wat niet 123 eruit gaat dan komt er gewoon een format overheen. Grote kans dat je dan ook nog sneller klaar bent.

Voor een wat 'beter' programma kun je kijken naar Ad-Aware Free Antivirus+. Punt is alleen, als jij een redelijke 'real time' ding hebt, en het kwam er doorheen, dan komt het waarschijnlijk door elk programma heen. De meeste scanners gebruiken de zelfde definities en vrijwel de zelfde manier van checken.

• bordeauxactive
Douweegbertje schreef op zondag 12 oktober 2014 @ 04:54:
Even paar dingen, het is één en niet EEN, verder hoef je niet zelf op de enter te rammen tenzij het echt een nieuwe alinea is. Dat scheelt nogal qua lezen voor ons.

..knip..
Jazeker, "één" had het moeten zijn - sorry.

M.b.t. het "op enter rammen" will niet off-topic hier doorgaan, PM me alsjeblieft als het je echt dwars zit, ik deel mijn zinnen namelijk altijd zo in na diverse aanbevelingen in zakelijke trainingen.

Thanks voor je advies verder uiteraard :) realtime gebruikte ik tot op heden niet, mwb eens in de paar dagen een scan was met mijn surfgedrag altijd voldoende, vandaar dat ik me afvraag of een realtime bescherming dit bijv. wel geblocked had.. heb is zo goed als zeker niet een file geweest die ik zelf gestart heb (hooguit een rar geopend, zit daar een executable in, dat delete ik de rar).

• Jester-NL
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Jester-NL

... pakt een botte bijl

bordeauxactive schreef op zondag 12 oktober 2014 @ 04:17:(...)
In het kort, ik heb sinds 1989 praktisch alle varienten van data binnenhalen wel meegemaakt, van bbs-en met een 1200 baud -> irc -> etc.etc. Ik torrent praktisch nooit (meer), usenet voldoet voor mij tegenwoordig voor zogoed als alles (en nee, ik heb geen last van waar de meeste de laatste tijd tegenaanlopen)

Hoe ik hier tegenop gelopen ben is dan ook dom..
Als ik een incidentele torrent of te generieke binsearch zoekterm gebruik, dan doe ik het op een machine die ik alleen daarvoor gebruik.. erna netjes een schoon image terug en klaar.
Was een weekend niet thuis (waar die staat), moest toch iets met spoed hebben.. en voila :((...)
Maakt effe niet uit wat je nodig had (alhoewel donkergrijs wel de kansen vergroot...) maar in bovenstaande zit het probleem. En dan vooral in het gemak van normaalgesproken niet (hoeven) opletten ;)

IK geloof niet dat er veel programmas zijn die je daartegen beschermen

The sky above the port was the color of television, turned to a dead channel
me @ last.fm

• ELD
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

ELD

Voor Windows zou ik gebruik maken van de Outpost Security suite pro. Andere bedrijven met security tools licenseren code van Agnitum, het bedrijf achter deze suite.

http://www.agnitum.com/outpost-security-suite.php

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:40
Beste is gewoon om je account om te zetten naar een non-administrator account. Dan kan die meuk niet eens installeren omdat het er simpelweg de rechten niet voor heeft.

Laptop van m'n ma stond vaak ook spyware/adware op. Toen haar account beperkte rechten gegeven (Windows 7) en een admin account voor mezelf aangemaakt (met wachtwoord uiteraard). Sindsdien kan ze alleen maar dingen installeren met mijn toestemming. Komt bijna nooit voor omdat ze het ding alleen gebruikt voor browsen en mail.

Resultaat: geen spyware/adware meer 8)

• bordeauxactive
goede tips.. eens een nachtje over slapen en dan actie ondernemen

thanks all!

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 23:07

P_Tingen

omdat het KAN

Of torrentmeuk binnenhalen via een virtuele machine? Kun je na afloop weer resetten.

... en gaat over tot de orde van de dag

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

ThinkPadd schreef op zondag 12 oktober 2014 @ 18:37:
Beste is gewoon om je account om te zetten naar een non-administrator account. Dan kan die meuk niet eens installeren omdat het er simpelweg de rechten niet voor heeft.
Dat helpt veel maar nog niet genoeg. Je kunt nog steeds executables downloaden en uitvoeren als je geen admin bent. In theorie blijft de schade dan beperkt tot je eigen account maar dat is in de meeste gevallen al vervelend genoeg.

Software Restriction Policies is de volgende stap. Als je dat goed instelt kunnen alleen executables in "whitelisted" folders nog uitgevoerd worden. Op mijn PC zijn alleen de Windows en de beide Program Files directories whitelisted en aangezien alleen een administrator daar bestanden installeren kan, is het voor mijn non-admin account onmogelijk om executables te starten die ik niet eerst zelf met m'n administrator account onder Program Files geïnstalleerd heb.

Vervelend is dan wel weer dat je meuk als iTunes hebt die dan toch weer executables in non-standaard locaties zoals ProgramData weg zet |:(
Pagina: 1