Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shure-fan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 04:46
Beste mensen,

Ik installeer regelmatig kleine voip omgevingen waarbij vaak 2 locaties elkaar gekoppeld worden kwa telefonie. (Vaak max 20 toestellen)

Ik gebruik over het algemeen als routers hiervoor een monowall oplossing, maar ben benieuwd of mensen ook andere routers aanbevelen waar voip uitstekend over werkt.

Mijn ervaringen met meerdere toestellen achter een consumenten routertje is gewoonweg waardeloos te noemen en bieden vaak niet de ondersteuning hiervoor.

Heeft iemand nog tips?

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exhar
  • Registratie: Februari 2007
  • Niet online
Hangt heel erg van het budget af, en de eisen / wensen. Aangezien het PNS is, zou ik eens kijken naar Juniper SRXen. Redelijk betaalbaar, alle features die je nodig zou kunnen hebben en voldoende performance.

Cisco ASAs zijn ook niet slecht overigens!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aZuL2001
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17-04 10:47
EdgeRouter Lite of een groter broertje?

Abort, Retry, Quake ???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReTechNL
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 08-06 14:58
Als je een router configureerd zorg dat SIP_ALG uitgeschakeld is. dit voorkomt een hoop problemen.
Wij maken vaak gebruik van draytek modem's. Deze kunnen goed met sip verkeer omgaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedShift
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 20-04 21:58
ReTechNL schreef op zondag 12 oktober 2014 @ 02:26:
Als je een router configureerd zorg dat SIP_ALG uitgeschakeld is. dit voorkomt een hoop problemen.
Wij maken vaak gebruik van draytek modem's. Deze kunnen goed met sip verkeer omgaan.
Als je telefoontoestellen achter NAT zitten dan heb je net de SIP ALG nodig, tenzij je STUN gebruikt maar ik verkies de ALG aanpak.

Persoonlijk ga ik voor de Cisco routers (ISR, niet ASA).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Linke Loe
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 15:54
Exhar schreef op zondag 12 oktober 2014 @ 02:12:
Hangt heel erg van het budget af, en de eisen / wensen. Aangezien het PNS is, zou ik eens kijken naar Juniper SRXen. Redelijk betaalbaar, alle features die je nodig zou kunnen hebben en voldoende performance.

Cisco ASAs zijn ook niet slecht overigens!
Ik weet niet hoe de netwerken aan elkaar geknoopt worden, maar als TS om een router vraagt denk ik niet meteen aan een ASA firewall, maar meer aan een 89x serie router...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bl@ckbird
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Een ASA is een dedicated security box en kan ook VoIP / SIP / Skinny inspecteren.

Een router is echter veel beter in QoS en natuurlijk routing. Zo kan je bijvoorbeeld Performance Routing configureren. Komen bepaalde parameters (zoals latency en jitter) van een WAN link onder een bepaalde waarde, dan wordt verkeer automatisch een andere WAN link op gerouteerd.

Routers ondersteunen bijvoorbeeld ook Dynamic Multipoint VPN. Wordt er tussen nevenvestigingen van een bedrijf gebelt, dan wordt er dynamisch een VPN sessie opgezet, zonder dat dit verkeer via de hoofdlocatie of centraal datacenter loopt. (Wat weer latency scheelt.) Daarnaast kan je routers inrichten als SBC voor SIP verkeer. Dit soort dingen vindt je wel op routers, maar niet op ASA firewalls.

[ Voor 7% gewijzigd door Bl@ckbird op 12-10-2014 20:01 ]

~ Voordelig Zelf Vliegen? ~ Sent using RFC 1149. Note: No animals were harmed during this data transfer. ~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shure-fan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 04:46
Ben ik weer even,

In de meeste gevallen zet ik een asterisk machine neer op het netwerk, en plaats een monowallrouter achter de binnenkomende internetlijn (hoofdzakelijk ziggo)

Die asterisk machine krijgt zowel de interne toestellen alsook de externe toestellen (van 1 of meerdere locaties) onder zich.

Ik ben eigenlijk opzoek naar een router die ik zonder al te veel poespas makkelijk kan neerzetten bij een klant zodat sip verkeer gewoon altijd goed gaat,

Uiteraard stel ik monowall zo in dat ie ook wat trafic shaped.

Ik heb ik het verleden vele routers mogen gebruiken waar dan 1 of 3 toestellen verbinding moesten maken met een externe asterisk, De sip registratie werkte altijd wel, echter de audio deed het dan vaak niet

Vandaar dat ik op zoek ben naar een bullitproof systeem...
Zodat ik een asterisk doos in groningen kan neerzetten en een toestel per post kan sturen naar maastricht zonder me zorgen hoeven te maken of het gaat werken (dit is een voorbeeld kwestie)

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedShift
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 20-04 21:58

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bl@ckbird
  • Niet online
ISR routers kan je centraal beheren via Prime Infrastructure. Hier zit een optionele Plug-and-Play Gateway bij, waar routers zich kunnen aanmelden en hun configuratie vandaan kunnen halen.

Je kan ook eens kijken naar HIP van RoutIT. Dit is een zakelijk service provider die VoIP levert vanuit de cloud. (Eigenlijk is het hosted Broadsoft.) Ze werken uitsluitend via ICT resellers. Ze hebben een groot aantal routers en SIP telefoons getest (Cisco en non-Cisco) en hier zijn gewoon voorbeeld configuraties voor beschikbaar. Je kan hun product ook integreren met bijvoorbeeld CRM applicaties en daarme kan je je klanten meer waarde bieden dan puur bellen en gebeld worden.

~ Voordelig Zelf Vliegen? ~ Sent using RFC 1149. Note: No animals were harmed during this data transfer. ~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 42539

Of je gebruikt de "opvolger" van Monowall: pfSense! Verder denk ik dat een EdgeRouter Lite ook goed te gebruiken is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Powermage
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21-05 09:23
Bl@ckbird schreef op zondag 12 oktober 2014 @ 23:10:
Je kan ook eens kijken naar HIP van RoutIT. Dit is een zakelijk service provider die VoIP levert vanuit de cloud. (Eigenlijk is het hosted Broadsoft.) Ze werken uitsluitend via ICT resellers. Ze hebben een groot aantal routers en SIP telefoons getest (Cisco en non-Cisco) en hier zijn gewoon voorbeeld configuraties voor beschikbaar. Je kan hun product ook integreren met bijvoorbeeld CRM applicaties en daarme kan je je klanten meer waarde bieden dan puur bellen en gebeld worden.
Hip is natuurlijk totaal iets anders dan wat de TS doet en zoekt natuurlijk.
daarnaast is bij routit de support op alles anders dan cisco toch wel ver te zoeken (en dan ook nog vaak verouderde modellen helaas)

hier redelijke ervaringen met draytek's, merk wel dat de firmwares van de nieuwere modellen (de vdsl series) stabieler met voip omgaat dan de 2820 serie bijvoorbeeld.
ook voor kleine omgevingen goede ervaringen met Fritzboxen eigenlijk.

Als je gewoon een kleine appliance wilt waar je zelf eventueel heel veel mee kan hobbyen, mikrotik of edgerouter van ubiquiti.

Join the club

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bl@ckbird
  • Niet online
Hobbyen is niet de bedoeling op dit subforum. Cisco (maar bijvoorbeeld ook Juniper) zijn uitgebreide configuration guides voor beschikbaar. Het schaalt van één tot duizenden nodes. Bug zijn gedocumenteerd. Wanneer het ding end-of-sale of end-of-support gaat is bekent. Bij problemen kan men in een lab je situatie nabouwen om de de fout te kunnen repliceren en te troubleshooten. Bottomline: Problemen kan je ergens escaleren, waardoor je downtime kan beperken.

Ik heb in het verleden ook met B-merken gewerkt. (Zoals NetASQ firewalls) Verder prima producten. Lekker goedkoop. Maar een ramp om te supporten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nonan
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 29-06-2024
Ik werk zelf bij Voys Telecom en wij leveren veel hosted VoIP oplossingen. Wij hebben goede ervaringen met Mikrotik routers. Deze routers geven nooit problemen met NAT en zijn toch lekker betaalbaar. De software in alle routers is nagenoeg hetzelfde, dus het maakt niet uit of je een goedkope of dure Mikrotik koopt. Natuurlijk is er wel wat performanceverschil ;)

Waar ik zelf slechte ervaringen mee heb is Draytek. Deze routers zijn op een of andere manier niet goed in NAT. Ze maken ook bijna altijd een pseudo poort aan om zo de NAT te regelen (lelijk!). En ze zijn gewoon veel te duur voor wat ze kunnen.

Een Cisco router zou natuurlijk ook prima kunnen alleen hier heb je weer specifieke kennis voor nodig.

Wat overigens ook goed werkt als je veel toestellen achter NAT hebt staan is ieder toestel een eigen local SIP poort geven. Daardoor kunnen routers hun NAT tabel wat makkelijker bijhouden.

Oja, waarom je geen SIP ALG wilt.

[ Voor 4% gewijzigd door nonan op 17-10-2014 19:40 ]

Pagina: 1