Toon posts:

unlock op celeron 300 cacheless

Pagina: 1
Acties:
  • 142 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

Ik heb mijn celeron 300 nu op 374 draaien met een buspeed van 83Mhz, hoger komt tie niet omdat er kennelijk een lock op de 4,5X (66=300) multipliar zit op deze Processor.
Ik heb ooit ens gehoord dat die lock er d.m.v. het afplakken van een contactje af te krijgen zou zijn. Weet iemand hier iets van

• Chemist
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 07-11-2025
De lock op celeron's kan er niet af, wat men ook zeg en wat je ook hoort het kan NIET !

Het afplakvehaal klopt ten dele. Dit gaat om de B21 pin op pentium2's. Deze pin zorgt voor een automatische detectie van de FSB op moederborden. Toen de eerste P2's met een FSB van 100 MHz uitkwamen waren er nog veel borden die een FSB van 66 MHz hadden. Omdat deze P2's een vaste multiplier hadden zou dit betekenen dat je deze proc's 33% langzamer moest zetten op een FSB66 bord. Hier had intel wat op bedacht; als de proc een FSB100 bord zag had ie een vaste multiplier (vb P400 had dan 4x) en als ie een FSB66 bord zag dan was ie 6 (6x66=400) en kon je hem ook lager zetten (in dit geval ook 5,5 en 5).

De grap was dat als je pin B21 afplakt dan ziet je proc een FSB66 bord (ook al is ie FSB100) en kon je dus je proc op bijv 6x100 laten lopen.

Dit werkt alleen met de eerste P2's die op FSB100 lopen (350,400 (en 450??))

Just because I'm paranoid, doesn't mean they're not watching me

Verwijderd

Topicstarter
Wohh quick response...

klinkt erg goed..

Een dingetje dan nog. Een bekende van mij heeft dezelfde proc alleen dan met cache, die heeft ooit eens die truck uitgehaald met het afplakken van een pin en het bleek te werken. Ik heb het zelf nooit gezien. Dus mijn vraag is: kan dat of kan dat niet?

thanx

Verwijderd

Topicstarter
Ennuh nog een vraagje...

Wat gebeurd er eigenlijk allemaal in de computer als die busspeed op 83Mhz staat?

Sisoft sandra wist mij te vertellen dat de PCI/AGP bussen op een te hoge snelheid staan...enuhh kan die standaard cooler van die proc deze extra warmte ontwikkeling aan??
And wat about mijn simpele 66Mhz geheugen vindt die het tof om zo gepijnigt te worden???
Veel vragen van een newbie :)

• Bomberman
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20-01 15:31
Je geheugen draait op 83MHz ipv 66MHz, je PCI-bus draait op 41,5MHz (!) ipv 33MHz en je AGP-poort draait op 83MHz ipv 66MHz. Verder draait de chipset nu dus ook op 83MHz. Of je systeem het aan kan? Aangezien je al met deze speeds draait kan je systeem het kennelijk aan ... :).

PC Specs

Verwijderd

Bij een busspeed van 83 Mhz loopt je PCI bus op 41,5 (33 normaal) hierdoor werken alle PCI devices op deze snelheid.
Daarnaast wordt de AGP bus naar 83 Mhz getrokken (66 normaal)
en de ISA bus wordt overgeclocked 10,6 (8,33 normaal)

De standaard CPU cooler kan het geloof ik wel redelijk aan bij die CPU.
Voor de rest geldt, werkt het->mooi, werkt het niet, dan wordt het lastig, omdat je dan moet gaan nadenken wat het probleem kan zijn.

edit:
Bomberman klikte net 1 minuut eerder op de submit button. :)

Succes

• Elteor
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18-12-2021

Elteor

doet wat met computers ....

de truck van het afplakken werkt idd.
Ik heb zelf nog een oud BX moederbord, welk controleerd wat voor processor erop zit. Mijn oude celeron 266 draaide dan ook standaard op 266 (4*66), ondanks instellingen van jumpers om hem 4*100 t laten draaien. Na het afplakken van de pin draait hij op 400 Mhz. Deze truck is dus geschikt om processoren via de FSB te overclocken als het moederbord de overclocksettings overruled.

btw mijn celeron heeft anderhalf jaar lang met de standaardcooler op 417 Mhz gedraaid (op een ander moederbord), uit ervaring van mij en vrienden van mij gaat dit zonder problemen met de standaardcooler.

Distributed Computing - TEB - Elteor-statspage

Verwijderd

He,

zou iemand mij even kunnen uitleggen WELKE pen ik moet afdekken; b21 is zo vaagjes :)

• Diamon
  • Laatst online: 27-08 13:00

Diamon

The Weird One

Tis niet vaag hoor.
Als je namelijk naar de contactpuntjes kijkt, dan zie je op de 8er kant, Recht B1 & links B121 staan.
Je moet vanaf, Rechts en dan de Onderste rij, nummer 21 aftapen.

Voor de duidelijkheid, check de URL hieronder.
Heb hem al eens eerder geplaatst, in een andere Topic een paar dagen geleden.
http://www.tomshardware.com/cpu/98q2/980514/index.html

Tape ze.

Mzzl Diamon

And The Only One

Verwijderd

Topicstarter
Ok.. dus als ik het goed begrijp houdt dit alles het volgende in.

Ik heb een oud moederbordje dat je maximaal naar 83Mhz kunt pushen, mijn celeron heeft een lock op 4,5X dus das maximaal 374Mhz voor het ouwe beesie..

Nu wil ik pin B21 afplaken en vanaf dat moment denkt mijn procesor dat die op 100Mhz draait en heeft die dus 4,5X 100Mhz is 450Mhz????

Klopt dit of praat ik nonsens??

• jhead22
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Je kan ook t voltage veranderen door bepaalde pinnen af te plakken. Ik heb het ergens staan.. ik zal t zo spoedig mogelijk hier neerzetten.
Kep zelf een celeron 300A (met cache) op 464 mhz 4,5 x 103. Voltage op 2.0 volt met in de box koeler erop met 4 fan's erop :)

Verwijderd

Topicstarter
Oh dast zou erg tof zijn... Ik weet dat deze Proc vroeger ook 464 heeft gelopen op een Asus 100Mhz bord.. echter nu draait die op een gaar 83Mhz bord en ik wil er gewoon het max uithalen
Zoals ik het hierboven heb beschreven heb ik het begrepen uit Toms, Hardwareguide...

Hoop dat iemand mij zou kunnen vertellen of dit juist is of niet??

Ben erg benieuwd naar die andere tweaks

• Diamon
  • Laatst online: 27-08 13:00

Diamon

The Weird One

Ben zelf ook effe bezig geweest met een Celly 333 en het aftapen van PinB21.
Tis nog niet echt suc6vol, omdat ik weinig tijd had en heb eerst andere tape nodig.

Maar naar dat Voltage Tweaken ben ik ook benieuwd naar.
Dus Jhead22 wil je effe die Tweak Pinnetjes posten.
Mmmmmmmmm en wat als je nu op je Mamaplank het voltage niet kunt aanpassen.

Mzzl Diamon

And The Only One

Verwijderd

Topicstarter
Ja ik zou ook graag die andere tweaks leren kennen...
Maar kan iemand mij zeggen of het klopt dat als ik B21 afplak mijn 66Mhz celeron op mijn maximaal 83Mhz bordje op 100Mhz gaat lopen??

Verwijderd

Topicstarter
Ik lees net in een ander draadje dat je celly niet van na Aug 98 mag zijn anders zou je de lock er met geen mogelijkheid afkrijgen...
Kan iemand dit bevestigen/ontkennen?
Mijn celly is oud: 07/23/98 maar ik ben toch benieuwd over het een en ander

Verwijderd

nou, ik weet niet wat er allemaal gaande is, maar ik heb een celeron 266/66 en een 266/66 met cache.

niks nie afplakken. de celeron loopt gewoon op 400/100 Mhz
de gewone loopt op 300/100.

ga ik nou 3D mark 2000 draaien en demo001 van quake3 kom ik op de volgende resultaten:

3D Mark 2000

266/66------>1904
300/100----->2053
cel400/100-->1798

quake 3 demo001

266/66------->36.0 frames/sec
300/100------>42.5 frames/sec
cel400/100--->39.0 frames/sec

ik weet zeker dattie cel266 er nooit meer in komt, wel of niet afplakken

Verwijderd

Topicstarter
willybee waarschijnlijk kan jou moederbord heel relaxed naar de 100Mhz geclocked worden.. die afplak truck is zover ik weet voor mobo's en proc die dat niet kunnen

• jhead22
  • Niet online
Multiplyer kan je niet wijzigen !!! zit vast !
bus snelheid kan je wel weizigen in je bios of met jumpers !!!
b21 zorgt ervoor dat je mobo denk dat t een 100 mhz proc is.. sommige mobo kijken daar namelijk naar... je hebt bij je slot 1 cpu de voorkant en achterkant. de ene kant heet b de andere heet a !!! pinnen zijn genummerd ! dus b21 afplakken !!! hier komt een lijstje om t voltage te veranderen ! let wel op eigen risico ! standaart loopt de celeron 1 op 2.0 VOLT !!! hij kan ook op 2,2 V en op 2,4 V hoger is niet aan te raden ! hier komen de settings:
Voor 2,2 V moet je de volgende pinnen afplakken: A121, B119, A119, B120
Voor 2,4 V moet je de volgende pinnen afplakken: A121, B119, A120, B120
Plak als eerste gewoon b21 af !!! het gaat om het breede vlakje.. daar maakt ie kontakt ! zet je proc vervolgens op 4,5x100 mhz... testen die hap ! draait ie onstabiel of boot ie niet dan zet je de voltage op 2,2... weer testen !!! en let op de warmte van je cpu ! draait ie nu wel stabiel ???ja ?? dan zet je hem op 4,5x103=464 mhz... draait ie niet stabiel dan zet je m op 2,4 V !!! en weer testen en let op de warmte !!! Succes !!!

• jhead22
  • Niet online
(vrijwel iedere celeron 300 en 300A draait op 450 mhz ! mits je goeie koeling hebt en poc 100 geheugen

Verwijderd

Topicstarter
Ik wordt gek......

Ik vraag al de hele tijd of dit B21 truucje ook zin heeft voor een Mobo dat stomweg niet harder kan dan 83Mhz. Het moederbord gaat niet verder... wat je ook wil doen het maakt niet uit 83Mhz is de limit!!!!

Dus als ik nu mijn b21 afplak wat gebeurd er dan.......?????? plotseling toch 100Mhz????
Of??????

• Elteor
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18-12-2021

Elteor

doet wat met computers ....

Charliee, als je moederbord geen ondersteuning heeft voor 100 Mhz. houd het op. Ik vraag me echter af indien ouw mobo op 82 Mhz. kan draaien, dan zou hij volgens mij ook op 100 moeten kunnen...

Wat voor mobo heb je eigenlijk ?

btw zoals jhead22 hiervoor opmerkte, ook mijn ervaring is dat vrijwel elke 300 op 450 kan werken ....

Distributed Computing - TEB - Elteor-statspage

Verwijderd

er zijn wat LX bordjes die verder dan 66 MHz komen. Ik dacht dat de Abit LX minstens 83 kan.

Verwijderd

Topicstarter
M'n mobo is een Soltek (Snoltek) SL61-C

busspeeds 66,68,75 en 83Mhz
De agp-chip op het mobo zegt mij dat die wel 100Mhz aan kan.

Met andere woorden ander Mobo kopen dus!!

Thanks voor alle moeite
Pagina: 1