MacBook Pro voor video editing

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijspenny
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 01-05-2024
'ello iedereen

Ik ben van plan om een MacBook Pro te kopen, en mijn oog viel op de MacBook Pro 13 inch met Retina Display. Hieronder alle specificaties:
  • 13" beeldscherm
  • Resolutie van 2560 x 1600 pixels (227 DPI)
  • 2,6GHz dual-core Intel Core i5 (Turbo Boost tot 3,1GHz)
  • 8 GB 1600MHz DDR3L geheugen
  • 128 GB flashopslag
  • Intel Iris Graphics
  • 2 Thunderbolt 2-poorten
  • 2 USB3.0-poorten
  • 1 HDMI-poort
  • 720p FaceTime HD camera
  • Ingebouwde batterij: tot 9u
Deze MBP zou ik vooral gebruiken voor school, dus veel tekstverwerking. Verder ook Facebook, YouTube, ... Ik weet dat dit geen probleem is voor een systeem als dat. Waar ik me nu wel zorgen om maak, is het feit dat ik af en toe zelf ook video's schiet en die graag wil bewerken. Is dit mogelijk met deze set-up, of zal het niet lukken? Op internet kom ik reviews tegen die elkaar tegenspreken, dus daar word ik helemaal niet wijzer van.

Mijn voorkeur gaat uit naar After Effects, zou dat lukken met die Mac?

Alvast bedankt!

[ Voor 12% gewijzigd door thijspenny op 11-10-2014 23:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpoekGTi
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 08-10 18:23
Tip van Flip, videoediting is een space eater, zou nu in 2014 geen 128gb model meer nemen

Always tell people you have a plan even if you don't. People will always love to hear that you have a plan. It gives hope.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thibautb
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 15-07-2024
om video's te kunnen maken op defig niveau zal je al een externe hdd nodig hebben want je ssd gaat direct maar ook echt direct volzitten, dan pak je beter de 15" met een gpu want anders kan je ongeveer een 20 uur zitten te renderen met een filmpje van 5min en het ram geheugen is ook al aan de lage kan, zeker voor after effects,

natuurlijk kan het theoretisch wel maar het is echt niet praktisch, ik zou gaan voor http://store.apple.com/us...ct=MGXC2LL/A&step=config# want dat is de enige met een klein beetje een goede gpu en eigenlijk moet je gewoon voor windows gaan als je wilt gaan editen, ik heb zelf een macbook pro voor gewoon wat basic stuff, en een echte goede pc gemaakt voor de rest van de dingen, maar als je een goed renderende laptop wilt kan je hier uit kiezen: pricewatch: MSI Gaming Series GE70 2PE-253BE Apache Pro azerty en pricewatch: MSI Gaming Series GE70 2PE(Apache Pro)-252NL, een hele goede bang for the buck, 16g ram, 128g ssd+1tb hdd, geforce 860m dus al een stuk beter en veel goedkoper dan je macbookpro, maar als je toch eens wat geld wilt uigeven voor een hele sterke laptop, pricewatch: MSI GT72 2PE-029NL Dominator Pro zit een hele goede gpu in en zit ook in trouwens beide modellen een i7 processor dus ook al een stuk beter dan de apple, kijk als je nu niet te veel wilt doen met je mac kan je er een kopen maar als je video's mee wilt maken waar je geen jaar op moet wachten voor je ze kan bekijken pak dan geen mac, want bij apple betaal je wel voor het merk (zegt de fanbox die een ipad air, iphone 6 plus 128g, macbook pro retina, macbook air heeft...) vertrouw me gewoon! Het gaat een slechte keuze zijn als je er iets serieus mee wilt doen!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijspenny
Hmm, bedankt voor de antwoorden. Was al bang dat ik dat te horen zou krijgen, maar was natuurlijk te verwachten. Alleen ben ik op zoek naar een evenwicht, want als ik dan die andere modellen zie merk ik al enkele andere problemen: te groot (17 inch), te zwaar (3 kg). Moet de notebook bijna dagelijks meenemen naar school, daarom dat Mac ook interessant was met een accuduur van 9u..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jctjepkema
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 04-10 15:47
Hoeveel ga je editen, met mijn mba kan ik makkelijk in iMovie een film editen. Ik heb laatst een film voor de studentenvereniging geedit. Was circa 50 minuten lang. Renderen op 720p duurde een uur en 15 minuten. Maar door de ssd ging alles wat ik had geedit. Vloeiend door het bewerkingsproces.

hou rekening met wat je wilt doen. Want portabiliteit bij de Mac is echt een plus punt.
Wil je toch power zou je een 2e hands Mac kunnen kopen voor het school werk en een vaste desktop voor het renderen enzo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijspenny
Ik edit totaal niet veel hoor, het is niet dat ik elke maand twee video's bewerk voor YouTube oid. Videobewerking is een grote interesse van mij, maar ik heb er weinig tijd voor. Toch zoek ik af en toe een moment om iets op te bouwen, en dan zijn het gewoon korte projectjes.

Eigenlijk wil ik gewoon de mogelijkheid om het te doen, maar vaak zal het niet gebeuren. Als ik een externe harde schijf aanschaf (van Western Digital bijvoorbeeld), lukt het dan? En moet ik iMovie gebruiken of kan ik ook aan de slag met bijvoorbeeld After Effects of Final Cut Pro?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vitruvius
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 21-08 18:42
iMovie heeft de mogelijkheid te editen vanaf een HDD, ik gebruik dit zelf ook en werkt heel fijn. Zeker als je vaak switcht tussen Macbook en iMac. Ik heb twee stuks HDD, een 3TB 3,5" met externe voeding als back-up van alle projecten en een 500GB 2,5" met usb voeding voor onderweg.

Je zult namelijk merken dat die 128GB zo vol zitten met andere dingen, daarom draaien de bibliotheken van iTunes, iPhoto en iMovie van mij op externe harde schijven. USB3.0 werkt vlot genoeg, wil je echt alles eruit halen kan je tijdelijk een project overzetten naar je interne HD.

Ongetwijfeld werkt dit ook voor AE en FCP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edwin88
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 03-10 23:05
Ik heb zelf een rMBP 13" met 256GB ssd, dat is toch wel minimaal. Zeker als je met video wilt gaan werken is een grotere SSD echt nodig.
Verder zou ik kijken naar de 15", want ondanks dat het prima gaat (werk zelf ook met Premiere Pro CC en After Effects CC) is de GPU van de 15" net even wat soepeler. Dat ligt uiteraard aan je budget.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jctjepkema
absoluut budget afhankelijk, maar ik zou zeggen wanneer je portability wil en toch een iMovie projectje wil kunnen doen dan kan dat prima met de 13". Maar premiere pro en after effects zijn natuurlijk wel wat uitgebreider en vereisen wat krachtigere apparatuur, of het duurt gewoon langer. Maar qua portability en power kan er niet zoveel opboksen tegen de 13" denk ik zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peakrever
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 02-05 15:00
Als je af en toe een videootje edit zal ik niet 500€ meer betalen voor een 15", maar gewoon een 13" 256/8GB nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08-10 18:32
Wat versta je onder videobewerking? Knippen en plakken of echt ook zwaardere bewerkingen met contrast, kleuren, sharpening, etc? Want knippen en plakken gaat met een MBP sowieso prima lukken.

Ik heb een MacBook Air uit 2011 met 4GB geheugen en videobewerking in Premiere Pro gaat best aardig, zolang ik het maar niet al te bont maak. Dan moet het met een MacBook Pro uit 2014 met 8GB geheugen ook wel goedkomen ;) Alleen video's kosten veel ruimte, dus meer hardeschijfruimte is altijd verstandig.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijspenny
Thanks guys! Heb terug wat hoop dat ik het toch zou aankunnen met wat ik op het oog had. Hahn, om op jouw vraag te antwoorden: knippen en plakken zit er ook tussen, maar ik hou me ook wel eens bezig met effecten creëren, wat matte painting en dat soort zaken. Dus meer de high-end toer op, maar zoals ik al zei: dat is eerder uniek.

Nu is mijn enige vraag nog als die 256 GB flash opslag echt nodig is, want dat kost al direct 200(!) euro meer..
tldr; zou ik er met 128 GB flash ook komen, of echt helemaal niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
Met OS erop en Premiere Pro, After Effects en nog wat andere zaken (Office, etc), dan houd je al snel minder dan 40-60GB over. Op zich kan dat genoeg zijn voor één projectje (ligt ook aan hoe groot/lang je video's zijn), maar dan kan je maar beter wel een externe harde schijf erbij nemen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijspenny
Mijn plan zou dus zijn om de MacBook Pro 2014 met Retina (13inch) te kopen, 128 GB flash opslag en 8GB geheugen. Dat zou mijn basis zijn voor schoolwerk en alle andere praktijken als YT, FB, .. dus niet te zware belasting. Dan voor het videobewerken en opslag van andere documenten zou ik de Western Digital Desktop 3TB externe harde schijf kopen (zie http://www.memoryshop.be/...lements-desktop-3-tb.html). Klinkt dat aanvaardbaar?

EDIT: ofwel een portable versie van Western Digital, daar ben ik nog niet helemaal uit. Maar sowieso 2 of 3 TB.

[ Voor 10% gewijzigd door thijspenny op 12-10-2014 15:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
Welke externe harde schijf je neemt mag je zelf weten, maar die externe schijf heeft wel stroom nodig, dus die kan je niet makkelijk op reis/school gebruiken :) Dan zou ik eerder deze kiezen: http://www.memoryshop.be/...ements-portable-2-tb.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijspenny
Die had ik inderdaad ook gezien en lijkt me ook handig voor wanneer ik bestanden moet uitwisselen ofzo, dus die portable heeft toch de voorkeur inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jctjepkema
ik heb 128gb en lukt me prima, maar wanneer ik een keertje bootcamp wil doen, gaat het heel hard. Als je de kans hebt om het 256gb van te maken dan zou ik het gewoon doen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijspenny
Kan ik die 128 GB eventueel later nog uitbreiden naar 256 GB? Of kan dat echt alleen bij aankoop?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
Met veel pijn en moeite zou het misschien kunnen, maar er gaan geen normale SSD's in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijspenny
Getver, dat is dus de reden waarom ik géén fan ben van Apple. Ben dus nu verplicht om die 256GB al aan te schaffen en 200 euro boven mijn budget te gaan. Toch nog even over denken dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peakrever
Wat je natuurlijk ook kan doen is wat je al eerder bedacht had. Gewoon je programma's op de SSD zetten en je bestanden op een externe draagbare HDD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijspenny
Ja, maar gaat alles dan wel vlot en naar behoren werken? Zie dat jij ook een 256GB hebt, vanwaar die keuze bij jou dan (en niet ook een externe HDD)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vitruvius
Je bibliotheken op een externe HD werkt prima, heb nog nooit problemen gehad. Nadeel is dat je altijd die schijf mee hebt. Daarom heb ik een kleine 2,5" 500GB, die zijn 40 euro en een 3,5" thuis met 3TB. USB 3.0 is vlot genoeg.

Ik denk zelf dat je met 128GB wel genoeg hebt maar je zult rekening moeten houden dat je basisbestanden er niet oppassen. Ik heb bijvoorbeeld in Dropbox bepaalde mappen wel gesynchroniseerd en andere niet. M'n iTunes back-ups staan niet op de SSD zelf. Photostream staat uit, enz enz. Kortom, als je voor 128GB gaat moet je dat wel echt bewust doen en regelmatig opschonen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijspenny
Dus het zou toch niet zo stom zijn om nog even te sparen/werken en dan 200 euro meer te investeren? Ga er geen spijt van krijgen dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vitruvius
Wordt dit een 2e computer voor je of wordt dit je hoofdcomputer? Als je alles met deze computer gaat doen zou ik zeker even doorsparen.

Weet niet hoe snel je kan sparen maar over 2,5 maand komt de BTW-actie waarschijnlijk weer van de MM. Heb ik zelf nooit gebruikt en weet ook niet of Apple MBP mee mogen doen, maar anders kan je op die manier goedkoper aan het model komen. Als je student ben kan je trouwens sowieso korting krijgen via het educatieprogramma of via surfspot.

Normaal: 1529,00
Educatie: 1437,48 euro
Surfspot: 1407,23 euro

Surfspot is wel afhankelijk van je school, de enige geeft nu eenmaal meer korting als de andere. :)

[ Voor 15% gewijzigd door Vitruvius op 12-10-2014 17:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijspenny
Dit wordt toch wel hoofdsysteem, laptop waar ik nu op werk (Acer) is al 4 jaar oud en begint te verslijten. Snelheid enzo begeeft het toch wel. Ben inderdaad student, dus daarvoor moet ik even research doen en de prijzen vergelijken. Thanks voor de tips!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vitruvius
Voor die 80 euro extra zou ik zeker voor 256GB gaan. Dat kun je via besparingen wel terug verdienen en daar ga je zeker blij mee zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijspenny
Oke, dan ga ik voor de 256 GB. Thanks iedereen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edwin88
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 03-10 23:05
Mee eens, ik heb ook voor de moeilijke keuze gestaan. Punt was toen dat ik een laptop had waar ik een 120 GB ssd in had gestopt, en daar kwam ik toch elke keer net te kort. Heel vervelend om elke keer te moeten letten op opslagruimte.

Uiteindelijk bedacht dat ook vanwege de trends bestanden, foto's en video steeds groter word, en over 1-2 jaar 128 GB al helemaal niet meer genoeg zal zijn. Camera's maken steeds grote foto's en ik wil wel gewoon dat soort dingen mee kunnen nemen onderweg.

Er zijn overigens ook mini SD kaartjes die je in de macbook kan laten zitten, die nog eens 128GB kunnen toevoegen aan je opslagmogelijkheid, terwijl die dan toch mobiel blijven. Verder kan je natuurlijk ook thuis een NAS servertje maken van een oude laptop / pc, waar je dan de grote bestanden bewaart. Ik heb hier een linux servertje staan die ook als backup werkt en als mediaserver voor de smart tv dienstdoet. In OS X kan je dan gewoon een schijf mounten zodat je eigenlijk niet eens doorhebt dat het niet op je eigen schijf staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peakrever
thijspenny schreef op zondag 12 oktober 2014 @ 16:52:
Ja, maar gaat alles dan wel vlot en naar behoren werken? Zie dat jij ook een 256GB hebt, vanwaar die keuze bij jou dan (en niet ook een externe HDD)?
Omdat toen ik mijn MacBook kocht je de 4GB/128GB had en ik toch wel erg graag 8GB ram wilde hebben. En ik kocht hem in Thailand dus daar kon ik niet even snel een BTO modelletje laten maken. En die 256GB was daar in Thailand nog goedkoper dan de 128GB hier in Nederland.. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vitruvius
Edwin88 schreef op zondag 12 oktober 2014 @ 17:38:
Er zijn overigens ook mini SD kaartjes die je in de macbook kan laten zitten, die nog eens 128GB kunnen toevoegen aan je opslagmogelijkheid, terwijl die dan toch mobiel blijven.
Kan je inderdaad ook naar kijken, maar je verliest dan wel een SD-slot en het zal nooit 1 schijf zijn. Ik zou dan toch gaan voor 256GB gaan en later kan je deze oplossing altijd nog toepassen.

De bekendste oplossing is van Nifty; http://eu.minidrive.bynifty.com (34.99 euro). Een microSD komt daar nog bovenop, 128GB a 96,- euro klik. De prijs en capaciteit worden natuurlijk steeds beter, dus deze oplossing is later waarschijnlijk goedkoper. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijspenny
Nifty ook gevonden ondertussen. Er zijn best wel mogelijkheden, maar al die extra's nemen het grote voordeel (portabiliteit) toch wel ietwat weg. Dus denk dat die 256 GB flash gewoon beter is, ik word ongemakkelijk als ik denk dat ik voor 128 GB extra direct 200 euro meer betaal, maar then again: dat is Apple.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chippie777
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 05:49
Ik weet niet welke school je doet maar je zou ook eens kunnen kijken op campusshop.nl Nog ietsje goedkoper. (Zelf geen ervaring met deze shop)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poor Leno
  • Registratie: Februari 2007
  • Niet online
(overleden)
Als je een macbook pro wilt en ik hoor je praten over Premiere en After Effects (vooral die laatste) dan moet ik je helaas t volgende aanraden: de 15" i7 met dedicated GPU (Nvidia gtx), minimaal 256 SSD en pref 16GB ram.

Voordelen: Supersnel, degelijk, strak, licht, fantastisch scherm
Nadelen: Duuuur (edit: 2529,- minimaal, in apple store)

De 13" is gewoon te klein en te zwak.. En daarbij weet ik niet of je een extra sscherm eraan gaat hangen?

Voor het geld van de 15" heb je echter een hele dikke Windows laptop, waar je alles net zo snel kunt doen en hou je nog geld over..
Nadelen: Vaak log en/of lelijk, accuduur is vaak minder.

Als je het kunt betalen super, maar als (gemiddelde) student zou ik er wel 2x over nadenken :)

Edit: Je zou eens naar de Asus NX500 (4k) kunnen kijken? Goeie vervanger en sterker en net zo moioi (op papier)

[ Voor 10% gewijzigd door poor Leno op 12-10-2014 22:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ankhie
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08-10 11:55

ankhie

Co-founder bij Mobile2Morrow

En die Asus vermoedelijk ook net zo duur (als ik de verwachte prijzen zie rondvliegen) en een stuk zwaarder dan de 15" rMBP en al helemaal dan de 13" rMBP waarvan hij aangeeft dat hij daar de voorkeur voor heeft vanwege gewicht en batterijduur. Ervanuitgaande dat je met elk display-switch programma je MacBook ook gewoon op 4K kan zetten (en standaar HiDPI op 1920x1200 is zelfs nog hoger qua res) is feitelijk alleen de GTX videokaart een grote verbetering. Voor de rest ga je erop achteruit qua gewicht, vrijwel zeker de batterijduur, zit er in de rMBP nog een snellere CPU ook.

Gezien de TS aangeeft dat hij vooral portable wil zijn met een lange batterijduur en zo af en toe videoedit zou ik gewoon kijken naar de 13" 256GB/8GB variant als 'goedkope' optie, en eventueel de 15" instap als alternatief voor wat groter beeld en snellere CPU/GPU voor sneller renderen en met 2 kilo nog steeds erg draagbaar imo :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poor Leno
  • Niet online
(overleden)
Tsja ik ben bang voor dat de TS behoorlijk spijt van de 13" zonder dedicated gpu gaat krijgen, dat hij niet nog even heeft doorgespaard :/

Maar goed ieder zijn eigen keuze!

[ Voor 23% gewijzigd door poor Leno op 14-10-2014 13:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ankhie
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08-10 11:55

ankhie

Co-founder bij Mobile2Morrow

De OpenCL ondersteuning van de Iris Pro 5200 is dan wel erg goed, en wil zelfs de dedicated GPU nog wel eens voorbij. Die van de 13" is wel wat underpowered, daar ben ik dan wel mee eens :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijspenny
Waarom plots de 15"? Kan iemand even duidelijk uitleggen wat het verschil precies is (buiten de grootte van het scherm natuurlijk). Ik merk op:
13": 2,6-GHz dual-core Intel Core i5-processor (Turbo Boost tot 3,1 GHz) met 3 MB gedeelde L3-cache
15": 2,2-GHz quad-core Intel Core i7-processor (Turbo Boost tot 3,4 GHz) met 6 MB gedeelde L3-cache

Allebei hebben ze 256GB flash opslag, toch scheelt het 500 euro qua prijs. Hoe komt dit precies? (wat is mijn voordeel met i7 ipv i5 en 6MB cache ipv 3MB?)

Verder: papa zou de Mac ook voor het bedrijf kunnen gebruiken in het weekend, kan hij de btw dan terugvorderen? Heb gelezen dat dit heel omslachtig is bij Apple..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thibautb
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 15-07-2024
Het ligt niet aan het aantal ghz, dat zou elke tweaker toch moeten weten hoor..., de vijftien " heeft veel beter processors, de cache zorgt er ook voor dat ie veel sneller gaat, over het geheel is een vijftien inch gewoon het betere model voor als je er echt iets mee gaat doen en dus niet alleen een hipster bent die wat google en word gebruikt... het scherm is ook van veel hogere kwaliteit, ook normaal gezien automatisch meer ram en sowiso een grotere batterij. En voor je laatste vraag ja, je zou hem zelfs ook gewoon kunnnen kopen voor het bedrijf maar nooit door iemand van het bedrijf laten gebruiken, zelf nog nooit problemen mee gehad, behalve dan toen ik 5 iphone 5s kocht in een maand, toen begon de boekhouder een beetje moeilijk te doen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peakrever
thibautb schreef op dinsdag 14 oktober 2014 @ 19:11:
Het ligt niet aan het aantal ghz, dat zou elke tweaker toch moeten weten hoor..., de vijftien " heeft veel beter processors, de cache zorgt er ook voor dat ie veel sneller gaat, over het geheel is een vijftien inch gewoon het betere model voor als je er echt iets mee gaat doen en dus niet alleen een hipster bent die wat google en word gebruikt...
Nou nou.. jij wil dus beweren dat iedereen die een 13" een hipster is? Kom op man. Sommige mensen hebben gewoon geen 15" nodig en nemen hun laptop vaak mee. Ik heb zelf ook een 13" en ik koop hem omdat ik hem dus vaak meeneem en een lichte laptop wil met een goede accuduur en scherm. De accuduur van de 13" is toch wel een uur meer.
het scherm is ook van veel hogere kwaliteit, ook normaal gezien automatisch meer ram en sowiso een grotere batterij. En voor je laatste vraag ja, je zou hem zelfs ook gewoon kunnnen kopen voor het bedrijf maar nooit door iemand van het bedrijf laten gebruiken, zelf nog nooit problemen mee gehad, behalve dan toen ik 5 iphone 5s kocht in een maand, toen begon de boekhouder een beetje moeilijk te doen :)
Het scherm is helemaal niet van hogere kwaliteit. Lees dit maar even door: reviews: Apple MacBook Pro 13: de verwachtingen waargemaakt

Het verschil is verwaarloosbaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijspenny
Thanks voor de input. Excuus dat ik niet alles van processors af weet, moest dat wel zo zijn dan was dit topic wellicht niet nodig.

Verschil is verwaarloosbaar? Nog mensen die dit kunnen bevestigen? Want zou te stom zijn om 500 meer te geven voor een groter scherm en iets krachtiger (dat ik niet zou nodig hebben).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peakrever
thijspenny schreef op dinsdag 14 oktober 2014 @ 19:22:
Thanks voor de input. Excuus dat ik niet alles van processors af weet, moest dat wel zo zijn dan was dit topic wellicht niet nodig.

Verschil is verwaarloosbaar? Nog mensen die dit kunnen bevestigen? Want zou te stom zijn om 500 meer te geven voor een groter scherm en iets krachtiger (dat ik niet zou nodig hebben).
Nou ja, de 15" is wel een stuk krachtiger, maar of je dat 500€ waard vind..? Als je niet vaak edit lijkt het me het niet waard. Als je dagelijks video edit dan lijkt het me meer dan waard en zal ik het top model nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijspenny
Nee, zoals eerder aangegeven is het puur als hobby. Stel dat ik max een project per maand zou doen.. echt niet vaak dus. Denk dus idd gewoon de 13" met 256GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poor Leno
  • Niet online
(overleden)
Als je dat wil doen moet je het idd doen :) Alleen met Apple kun je nooit voor een dubbeltje op de eerste rang zitten.

Je wilt perse een Apple (waarom precies is me niet duidelijk helemaal), maar eigenlijk niet te veel geld uitgeven.. Tsja dan kom je in het lage segement. En dan kun je After Effects eigenlijk wel vergeten.
Je hebt je blindgestaard op het feit dat het een Apple is en dan maar met minder genoegen neemt..

Zoals ik al zei, je gaat (hoogstwaarschijnlijk) spijt hebben dat je niet hebt doorgespaard.
i7, 16gb en dedicated GPU zijn toch wel nodig.. En 13" is gewoon te klein om lekker te kunnen monteren.. (15 is wel het minimum)

Heb hier zowel meerdere macs als pc's/laptops hier. Ik werk vaak met mn 15" i7 SSD, 16gb en GTX MBP (soms met cinema display) als ik moet monteren of AE gebruiken.. en dat gaat "best wel goed". Als ik dat probeer op mn 13" SSD MBP (veredelde typmachine) dan is het een ramp.

Maar goed, nogmaals, je moet het helemaal zelf weten, succes! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• page404
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 06-10 13:26

page404

Website says no

thijspenny schreef op zondag 12 oktober 2014 @ 16:58:
Dus het zou toch niet zo stom zijn om nog even te sparen/werken en dan 200 euro meer te investeren? Ga er geen spijt van krijgen dan?
Ik zou ook even doorsparen. Ook omdat het de laptop beter verkoopbaar maakt over een paar jaar ;)
Vergeet niet dat je altijd nog een externe thunderbolt SSD aan kan sluiten in de toekomst. Die dingen vliegen ook!
thibautb schreef op zondag 12 oktober 2014 @ 04:47:
[..]
natuurlijk kan het theoretisch wel maar het is echt niet praktisch, ik zou gaan voor http://store.apple.com/us...ct=MGXC2LL/A&step=config# want dat is de enige met een klein beetje een goede gpu en eigenlijk moet je gewoon voor windows gaan als je wilt gaan editen, ik heb zelf een macbook pro voor gewoon wat basic stuff, en een echte goede pc gemaakt voor de rest van de dingen
Ben ik de enige die dit advies opvallend vind? Ik kan niet geloven dat een Macbook Pro niet geschikt zou zijn om te editen. "basic stuff"? Alle Pro's die ik in handen heb gehad zijn razendsnelle werkpaarden. Duur, ben ik met je eens, maar toch niet te vergelijken met een MSI?
En als het gaat om Windows software, dan is parallels een prima oplossing.

ZIPper: Zelfstandig Interim Professional

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 07:06

Quakie

quakelen

Mijn advies, neem de 13 inch versie met 256 gig.

Het verschil tussen de 128 gig en 256 gig versie is inderdaad 200 euro. Echter is de kans groot dat je dingen extern gaat opslaan. Hierboven wordt een nifty genoemd als mogelijk goedkope alternatief, maar ik zelf zou een JetDrive Lite 330 nemen. Die zijn er sinds kort ook in 128gig versie en halen 60MB/90MB. Ik heb er zelf een en het werkt goed (64Gig) maar zou er niks opzetten qua editting wegens vertraging. Je interne SSD vliegt 10 a 15x erom heen. Wereld van verschil. een itunes bib gaat uiteraard wel maar niet je video database voor editting.

Een 128 Gig Jetdrive is nu rond de 84 euro. Dan zou het verschil nog maar 116euro zijn. Dit is het zeker weten waard. Het is sneller en je SD poort is nog leeg. Na een jaar ben je blij dat je gegaan bent voor de 256 Gig versie. Bij 128 gig ga je gewoon te vaak beroep moeten doen op externe opslag. Hoe je het ook invult.

Als hobby projectje is een 13inch prima voor video editting. Je moet waarschijnlijk alleen 2x zo lang wachten tov van een 15inch. Is dit je 500euro waard? Er wordt nu zo vaak over de 13 inch gepraat alsof het niks kan.. Tja dan moet je 5 uur wachten ipv 2 uur.. Zet je het aan voordat je gaat slapen?

Ik teken nergens meer voor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poor Leno
  • Niet online
(overleden)
@quakie

Een export render, ja die kun je aanzetten voor het slapen ja. Maar wachten tijdens het editen, of vooral tijdens Aftereffects, is echt een (irritatie) doodsteek voor je workflow..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie

Quakie

quakelen

ben niet bekend met Aftereffects, en heb zelf ook bloedje hekel aan systeem vertragingen. Dit was voor mij al reden om voor de 256 gig versie te gaan... een NAS is leuk maar niet als primaire lokatie van je hot data.

Uiteraard is het aan TS om te zien of dat 500euro waard is.. Aangezien we praten over hobby en 1x p.m. zou ik zelf bij 13 inch keuze blijven. Hoe irritant het ook is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poor Leno
  • Niet online
(overleden)
Tsja.. 1x per maand geloof ik niet helemaal en voelt het als een beetje "downplayen" om maar gelijk te krijgen met het 13" verhaal..

Het topic heet tenslotte "Macbook voor Video editing" ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie

Quakie

quakelen

haha heeft ie wel zijn keuze gemaakt :D

Pagina: 1