Echte long range sonar

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alpha_Mouse
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16-02-2022
Ik ben bezig met het ontwikkelen van een product dat afstanden meet. Het prototype werkt perfect met behulp van Max Botix sonars (http://www.maxbotix.com/Ultrasonic_Sensors/MB7366.htm), echter ik ben opzoek naar een compacte sonar (IP67) die een grotere afstand kan detecteren dan de sonars van Max Botix.

Ik heb Max Botix benadered om te kijken of ze een gemodificeerde sonar met meer kracht kunnen ontwikkelen.

Verder heb ik naar lazer technologie gekeken. Echter de prijs per unit, maar niet te vergeten, het detectie oppervlakte van een lazer, dat vele male kleiner is dan dat van een sonar, zal niet werken voor wat ik zoek. (Ik heb overigens gekennen naar een defusie lens zodat de laser een groter detect oppervlak krijgt, uiteraard verlies je dan afstand. Dit is dus lijkt mij niet een correctie oplossing.

Iemand een idee in elke richting ik zou kunnen zoeken?

The real definition of windows 9x: A number of 32-bit extensions of a 16-bit shell for an 8-bit OS, made for a 4-bit computer by a 2-bit company who can't stand 1-bit of competition.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 07-10 16:34
Over wat voor afstanden hebben we het, en wat voor precisie heb je daarbij nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alpha_Mouse
20 meter leek me wel een mooi getal. De resolutie of precisie hoeft niet extreem nauwkeurig te zijn. Bijvoorbeeld; Max Botix sonars hebben een 1cm of 1mm resolutie. Dat is echt prachtig maar als ik resolutie kan op offeren t.b.v. afstand, dan doe ik graag.

De groter de meetbare afstand, de beter. Maar goed het moet ook nog betaalbaar blijven (<$300,- ).

[ Voor 16% gewijzigd door Alpha_Mouse op 12-10-2014 13:01 ]

The real definition of windows 9x: A number of 32-bit extensions of a 16-bit shell for an 8-bit OS, made for a 4-bit computer by a 2-bit company who can't stand 1-bit of competition.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Apparaten die afstand kunnen meten mbv laser, zijn er al sinds eind '70.
OK, toen kostten die nog een ton; tegenwoordig zitten ze gewoon ingebouwd in je theodoliet.
Je moet ècht zoeken naar een theodoliet die 't niet heeft.

En de practische range benaderd volgens mij de het theoretisch maximum:
jouw horizon, op ooghoogte, is ongeveer 10 km. die van de - actieve - reflector ook => 20 km

Voor een goedkope oplossing zou ik gaan voor GPS: zet op twee punten een GPS ontvanger neer en prop de beide coördinaten in een formule

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alpha_Mouse
Het straal patroon van een lazer is minimaal. Dit betekend als je dit op een rijdend object wil zetten, en vervolgens door de bocht gaat, je gewenste lezing niet meer accuraat is. Een lens die het straal patroon aanpast is mogelijk maar dan ben je een vlieg doden, met een bazooka - die een vliegenmepper lanceert.

Ik heb naar de optie lazer gekeken maar voor mijn bereik vs prijs (lazer is erg duur =!<$300,-), is het de moeite niet waard. Voor nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yves Van Dijck
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 21-02 15:35
Wat is het probleem met de bekende afstandsmeters?
deze http://www.laseronlineshop.nl/afstandsmeter/disto-d3a meet 80 meter zonder extra richtmerk, tot 100 meter met extra richtmerk...
kost wat, maar dan heb je ook wat. dit is er uiteraard maar eentje, google ff, en je vind er honderden, in alle verschillende meettoleranties en bijhorende prijsklassen.
http://www.laseronlineshop.nl/afstandsmeter/leica-disto-x310 deze doet zelfs 120 meter, en valt binnen het budget

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alpha_Mouse
Is het niet duidelijk wat ik probeer uit te leggen over het detectie vlak?

Een lazer is een dun straaltje licht. Het ziet er ongeveer zo uit: ---------

Als je object niet precies in het bereik van dat lullig licht puntje zit, werkt de afstandsmeting niet.

Anders gezegd: Ga even de snelweg op. Accelereer tot 120KH/h en probeer tegelijkertijd een laserpointer - stil, zonder te bewegen - op de achter bumper van je voorganger te schijnen.

Ik denk dat ik niet hoef uit te leggen dat weg resonantie, banden spanning, steentjes etc dat idee van de lazer om zeep helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Looney11
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 07-10 10:58

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alpha_Mouse
Kijk hier heb ik wat aan. Beam is helaas niet steeds erg dun maar goed voor die prijs wil er best mee testen.

[ Voor 62% gewijzigd door Alpha_Mouse op 13-10-2014 05:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReneK
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 07-10 17:31
Alpha_Mouse schreef op zondag 12 oktober 2014 @ 18:21:
Dit betekend als je dit op een rijdend object wil zetten, en vervolgens door de bocht gaat, je gewenste lezing niet meer accuraat is.
Als je praat over rijdende objecten, krijg je bij metingen via geluidsgolven (sonar) te maken
met doppler effecten. De nauwkeurigheid van je metingen zal dan sterk beïnvloed worden
door de snelheid van bv. je auto. Je kunt daar wel voor compenseren, maar dat maakt je systeem
een stuk ingewikkelder.

Bij elektromagnetische golven (laser, radar) zijn deze effecten verwaarloosbaar, omdat je eigen snelheid
veel lager is dan de lichtsnelheid. Bij geluid niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alpha_Mouse
Correct. Echter de rijdende objecten zullen de zelfde snelheid hebben en daarvoor zal het doppler effect minimaal zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Alpha_Mouse schreef op maandag 13 oktober 2014 @ 10:45:
Correct. Echter de rijdende objecten zullen de zelfde snelheid hebben en daarvoor zal het doppler effect minimaal zijn.
Sorry, maar imho heb je dan geen correcte perceptie van het doppler effect.
Het doppler effect is alleen minimaal als de snelheid van je bron 0 is

Maar dat hoeft overigens geen probleem te zijn om de afstand of de snelheid van je bron te bepalen.
Alpha_Mouse schreef op zondag 12 oktober 2014 @ 21:06:
Is het niet duidelijk wat ik probeer uit te leggen over het detectie vlak?

Een lazer is een dun straaltje licht. Het ziet er ongeveer zo uit: ---------

Als je object niet precies in het bereik van dat lullig licht puntje zit, werkt de afstandsmeting niet.

Anders gezegd: Ga even de snelweg op. Accelereer tot 120KH/h en probeer tegelijkertijd een laserpointer - stil, zonder te bewegen - op de achter bumper van je voorganger te schijnen.

Ik denk dat ik niet hoef uit te leggen dat weg resonantie, banden spanning, steentjes etc dat idee van de lazer om zeep helpen.
En deze theorie: daar heeft bijv. de politie toch ook een heel ander idee over. Ze kunnen met een laser gun uitstekend je snelheid bepalen (de rechter is daar van overtuigd) en de afstand is gewoon de afgeleide van die snelheid

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexandersamson
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 13-12-2022
Volgens mij als de snelheid van je bron 0 is en jijzelf met bijvoorbeeld 120 km/h gaat, is het dopplereffect juist het hoogst dan wanneer je bron ook 120 rijdt in de zelfde richting. Bij de eerste neemt de golffrequentie af (bron en waarnemer raken verder uit elkaar) en neemt de meettijd toe en bij een gelijke snelheid in dezelfde richting, neemt de zendende fase qua frequentie en snelheid wel af, maar de terugkaatsende fase doet dit precies omgekeerd evenredig juist toenemen in frequentie en snelheid, waardoor je netto op delta 0 uitkomt.
Je kan namelijk ook verschilsnelheid meten door middel van het dopplereffect, hoe meer afbuiging van de frequentie, hoe sneller het te meten object naar of van de bron af/toe beweegt. Bij toename van frequentie beweegt het te meten object naar de bron toe en bij afname van frequentie beweegt het object van de bron af. Zonder verschil staan beide objecten dus stil of bewegen ze beide even snel in dezelfde richting.

Elektronicaprojecten van mij: http://www.gm7.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freelh
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 04-10 08:59
Lidar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexandersamson
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 13-12-2022
Ik weet niet of daar betaalbare oplossingen voor zijn, maar daarmee kan je zowel verschilsnelheid als afstand meten, wel cool :)

Elektronicaprojecten van mij: http://www.gm7.nl

Pagina: 1