Het werkt absoluut. Hier in de buurt word de kwekerij De Arendshoeve warm gehouden met restwarmte uit het na-composteren van het GFT afval dat hier door afvalverwerker De Meerlanden word opgehaald. Ik kan er alleen even geen artikelen over vinden. Misschien vind je zelf wat als je zoekt op Arendshoeve en Meerlanden.
Ik weet wel dat er wel 3 tot 4 keer zoveel verwarmingsbuis in die kwekerij ligt dan gebruikelijk om het met die laagwaardige warmte warm te kunnen houden. En ze hebben nog een gas ketel standby staan voor in de winter.
Ze hebben het onder dat filmpje over een berg van 40m³ om ook in de winter nog warmte te kunnen hebben. Er zijn niet veel mensen die dat in hun tuin kwijt kunnen. En dan zit je nog met het probleem dat je je in de zomer geproduceerde bio afval moet gaan drogen of invriezen om ervoor te zorgen dat het niet al voor de winter is gecomposteerd.
En dan weet ik niet of die 40m³ genoeg is om de hele winter door te komen of maar 3 maanden.
En ik geloof nooit dat een gemiddeld Nederlands gezin 40m³ bio afval per jaar produceert.
Als je met een warmtepomp aan de gang gaat loop je het risico dat de composthoop te ver afkoelt waardoor de bacteriën minder actief worden en er dus minder warmte vrij komt waardoor de hoop dus nog verder afkoelt, etc... In de winter loop je bij lage temperaturen serieus risico dat je composthoop bevriest en het hele proces tot stilstand komt. Je zou de bovenkant van de berg nog kunnen isoleren om ervoor te zorgen dat de berg niet te veel warmte kwijt raakt naar de omgeving. Maar er moet wel vocht en zuurstof bij kunnen blijven komen.
In de zomer loop je ook nog eens veel risico op brand door broei.
Verder geeft het composteren van bio-massa gewoon CO2 uitstoot. Aangezien je Nederlandse groente waarschijnlijk uit een kwekerij komt die warm word gehouden met warmte uit een WKK installatie die waarschijnlijk op aardgas draait (en dat is volgens de normen groene stroom omdat de planten de CO2 opnemen...) ben je dus van de groene stroom weer grijze stroom aan het maken...
[
Voor 19% gewijzigd door
NBK op 11-10-2014 23:36
]