Monitor aankoop, IPS of toch TN?

Pagina: 1
Acties:
  • 716 views

• CeetjeBeetje
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 17-01 01:08
Ik wil erg graag mijn antieke 20 inch syncmaster schermpje vervangen. Na jaren dit TN paneeltje te hebben gebruikt wil ik toch erg graag een IPS scherm hebben.

Ik weet dat IPS schermen over het algemeen afgeraden worden voor gaming, en hoewel ik geen hardcore gamer ben speel ik toch aardig wat MMO's (geen probleem voor IPS waarschijnlijk) maar toch ook af en toe periodes waar ik veel FPS speel.

Nu heb ik een selectie gemaakt van een aantel IPS schermen die mij redelijk geschikt lijken hiervoor. Ik heb de volgende restricties toegepast in de pricewatch: 5ms response tijd of minder, prijs liefst rond 250 maar is te rekken tot 300 wellicht, en 24 - 27 inch.

Van schermen heb ik echter geen verstand, ik heb me een beetje laten leiden door de populairdere schermen in de pricewatch en wat ik mooi vind, en ik moet zelf zeggen dat ik wat betreft uiterlijk de Asus MX279H heel strak vind. Maar toch, valt een IPS scherm eigenljk af als ik gewoon ook wil kunnen genieten van FPS games, of is dit te doen met een response tijd van 5ms?

*edit*

Oh ja, ik ben op de hoogte van de welbekende Koreaanse monitoren. 300 Euro is me echter iets teveel geld om een risico te nemen van dode pixels, bleeding etc. Dus ik wil gewoon iets hebben dat ik in Nederland kan bestellen en eventueel retourneren zonder problemen :)

#ProductPrijsSubtotaal
1Asus MX279H Zwart€ 285,90€ 285,90
1Asus VX279Q Zwart€ 238,50€ 238,50
1BenQ BL2700HT Zwart€ 242,38€ 242,38
1Iiyama ProLite X2483HSU-B1 Zwart€ 160,49€ 160,49
1Iiyama X2783HSU-B1 Zwart€ 222,90€ 222,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.150,17

[ Voor 4% gewijzigd door CeetjeBeetje op 11-10-2014 17:27 ]

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 10:47

Compizfox

Bait for wenchmarks

Het grootste nadeel van IPS-schermen is de ghosting. Maar ik moet zeggen dat ik dat vooral merk met het scrollen van tekst. In games is het me gek genoeg nog nooit opgevallen.

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07-2025
Ik heb geen last van IPS ghosting op m'n schermen, en op de MVA en TN panelen ziet het er niet beter uit ofzo. Ik zou gewoon voor IPS gaan, ziet er beter uit.

• Shaggy
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 07:45

Shaggy

Misantroop pur sang

Ik gebruik mijn IPS scherm voor fotografie, maar tijdens een spelletje CoD of zo heb ik nergens last van. Werkt gewoon prima. Gewoon IPS kopen, wil je nooit meer terug naar die TN meuk.

Making an ass of myself since the 70's

• CeetjeBeetje
Hm, dat is goed nieuws, want IPS is gewoon mooier.
Toch nog een ander punt..

ik heb gelezen dat 1080p op een 27" scherm een beetje blurry kan zijn en dat voor gaming 24" eigenlijk toch wel de sweet spot is. Mensen die deze mening delen of is dit onzin?

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 20-03 00:22

Thomg

Aww yiss

CeetjeBeetje schreef op zaterdag 11 oktober 2014 @ 17:59:
Hm, dat is goed nieuws, want IPS is gewoon mooier.
Toch nog een ander punt..

ik heb gelezen dat 1080p op een 27" scherm een beetje blurry kan zijn en dat voor gaming 24" eigenlijk toch wel de sweet spot is. Mensen die deze mening delen of is dit onzin?
Kan ik me wel in vinden, als ik m'n scherm op 1080p gooi kan ik aanwijzen waar de letters "bleeden" naar de volgende pixels. ( ik weet niet hoe dat heet, edge smoothing? )

Maar om nou te zeggen dat het erg veel uit maakt, eh...

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 10:47

Compizfox

Bait for wenchmarks

CeetjeBeetje schreef op zaterdag 11 oktober 2014 @ 17:59:
Tja de pixeldichtheid van dezelfde resolutie op een groter scherm is natuurlijk lager, dat is logisch. Maar ik denk niet dat er een sweet spot bestaat; in plaats daarvan geldt simpelweg "hoe hoger de pixeldichtheid, hoe beter". Op mijn Nexus 5 (1080p @ 5") is de pixeldichtheid natuurlijk het hoogst van alle apparaten die ik heb en dat scherm ziet er dan ook het best uit. Maar dat scherm is natuurlijk weer veel te klein om op te gamen. Voor gamen zou natuurlijk 4K @ 27" of zo helemaal fantastisch zijn maar dat kost dan waarschijnlijk weer teveel geld. ;)

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Compizfox schreef op zaterdag 11 oktober 2014 @ 18:10:
[...]

Tja de pixeldichtheid van dezelfde resolutie op een groter scherm is natuurlijk lager, dat is logisch. Maar ik denk niet dat er een sweet spot bestaat; in plaats daarvan geldt simpelweg "hoe hoger de pixeldichtheid, hoe beter". Op mijn Nexus 5 (1080p @ 5") is de pixeldichtheid natuurlijk het hoogst van alle apparaten die ik heb en dat scherm ziet er dan ook het best uit. Maar dat scherm is natuurlijk weer veel te klein om op te gamen. Voor gamen zou natuurlijk 4K @ 27" of zo helemaal fantastisch zijn maar dat kost dan waarschijnlijk weer teveel geld. ;)
Denk dat het op een gegeven moment wel verzadigd wordt, gok zelf zo rond de 400-500 ppi wanneer je het niet meer zal zien.

• CeetjeBeetje
Keuze gaat waarschijnlijk naar 24" denk ik. Helemaal als ik kijk naar mijn huidige bureauindeling en zitafstand, 27" is misschien eerlijk gezegd iets te groot dan.

Plus dat er dan misschien ruimte komt in het budget om voor een uitzonderlijk 24" scherm te gaan ipv een middle of the road 27" scherm :P

*edit*

even met de pricewatch gespeeld, kom uit op deze:
pricewatch: Iiyama ProLite XB2483HSU Zwart ziet er goed uit en de prijs is erg fair lijkt me.

[ Voor 29% gewijzigd door CeetjeBeetje op 11-10-2014 19:14 ]

• Haay
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20-03 14:53
CeetjeBeetje schreef op zaterdag 11 oktober 2014 @ 19:01:
Keuze gaat waarschijnlijk naar 24" denk ik. Helemaal als ik kijk naar mijn huidige bureauindeling en zitafstand, 27" is misschien eerlijk gezegd iets te groot dan.

Plus dat er dan misschien ruimte komt in het budget om voor een uitzonderlijk 24" scherm te gaan ipv een middle of the road 27" scherm :P

*edit*

even met de pricewatch gespeeld, kom uit op deze:
pricewatch: Iiyama ProLite XB2483HSU Zwart ziet er goed uit en de prijs is erg fair lijkt me.
Hé, CeetjeBeetje, heb je nou uiteindelijk ook dit Iiyama Prolite scherm gekocht? Ik heb min of meer dezelfde overwegingen als jij en ben ook naar precies dit scherm aan het kijken. Zou eigenlijk alleen nog wat ervaringen willen horen mbt. gamen op dit scherm.

• MetalSonic
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 02:13
ff doorsparen en dan gsync ;)

• ChojinZ
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-03 11:05
Compizfox schreef op zaterdag 11 oktober 2014 @ 17:27:
Het grootste nadeel van IPS-schermen is de ghosting. Maar ik moet zeggen dat ik dat vooral merk met het scrollen van tekst. In games is het me gek genoeg nog nooit opgevallen.
6 jaar geleden misschien. Maar dat probleem speelt niet meer met IPS (uitzonderingen daar gelaten). Ook de ontwikkeling op IPS gebied heeft niet stil gestaan en de hedendaagse schermen hebben een degelijke reactietijd.

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19-03 00:02

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

En zelfs 6 jaar geleden was dat al geen probleem meer als je een goede had. Op mijn ruim 8 jaar oude IPS scherm (zo oud alweer :X) heb ik daar iig nauwelijks tot geen last van en ik heb toen ik het ding net had aardig wat testjes gedraaid.

[ Voor 5% gewijzigd door Ultraman op 26-03-2015 22:39 ]

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

• Kol Nedra
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 20-03 19:29
Ik ben van plan om een nieuwe beeldscherm te kopen, maar weet nog niet welke grootte.
ik lees dat 24 inch een mooie gouden standaard is voor gamen, raden jullie 24 inch aan? dus niet 25 inch of 27 inch?

ps ik bezit nu een 20 inch scherm

nothing stops this train

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Kol Nedra schreef op vrijdag 27 maart 2015 @ 10:01:
Ik ben van plan om een nieuwe beeldscherm te kopen, maar weet nog niet welke grootte.
ik lees dat 24 inch een mooie gouden standaard is voor gamen, raden jullie 24 inch aan? dus niet 25 inch of 27 inch?

ps ik bezit nu een 20 inch scherm
<24 1080p
>24 1440p

Zoiets.

4K is nu nog een beetje ? en meer een persoonlijke keuze.

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 12:03

br00ky

Moderator Harde Waren
Oud topic, hijacken, aankoopadvies. Meerdere redenen waarom dit topic inmiddels aan een slotje toe is.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.