• AFNJL511
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 01-02 20:43
Beste leden,
Ik heb een oude pc staan voor mijn kids (3 en 6) om af en toe wat op te kloten:
Asus A8N-E moederbord,Gforce 7800 GT videokaart en 4 x corsair CMX512-3200c2 ram.

Nu wil het feit dat dit ding het prima deed. Na de verhuizing heb ik hem net geinstalleerd, maar start hij op met 1 lange piep en dan 2x een korte piep. Ik heb de videokaart en RAM geheugen bekeken en ziet er goed uit. fan op videokaart draait ook normaal. Heb CMOS gewist, echter blijf de piepjes houden. Alle stekkers aangedrukt en nagekeken, maar kan niks vinden.

Wie kan mij helpen? Is dit nog op te lossen, of beter een nieuw systeem samenstellen (mocht hoe dan ook wel is... :) )?
Groet

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Hier iemand met hetzelfde: http://www.tomshardware.co.uk/forum/187531-30-beep-code

Oplossing was: wisselen/verwijderen van de geheugenreepjes.

• __R__
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 07:47
1x lang 2x kort is volgens Google (asus 1 long beep 2 short) een geheugen probleem. Dus 1 van die vier (of meerdere) reepjes heeft een probleem.

Opstarten met 1 --> memtest86 --> opstarten met 2 --> memtest enz..

Dan kom je er vanzelf achter welke er fout zit. Die verwijderen en verder gaan met de overgebleven reepjes.

• AFNJL511
Probleem is dat de pc verder niet opstart...
hij geeft totaal geen beeld.

Daarbij, welke combinatie van 2x ram ik ook in het moederbord stop hij start niet verder op...
sta open voor suggesties

[ Voor 45% gewijzigd door AFNJL511 op 11-10-2014 17:13 ]

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 04-02 21:19

Nemesizz

Untouchable

Nu wil het feit dat dit ding het prima deed. Na de verhuizing heb ik hem net geinstalleerd, maar start hij op met 1 lange piep en dan 2x een korte piep.
Het volgende wat ik zeg zal wel niet het geval zijn maar.....ik zeg het toch :P
Misschien dat tijdens de verhuizing (hobbels en bobbels tijdens transport) de CPU iets los is gekomen, dat bepaalde pinnen nog contact maken (dusdanig dat ie nog wel foutcodes kan geven), maar niet goed genoeg dat de memorycontroller (die bij die CPU's al ingebakken is) contact maakt.

Zoals gezegd, de kans dat dat het probleem is is volgens mij heel klein, maar wie weet (bij LGA CPU's wil het wat vaker voorkomen dan bij PGA, waarbij LGA -Land Grid Array- is wat de meeste Intels hebben, en PGA -Pin Grid Array- is wat de meeste AMD's nog gebruiken).
Even kijken kan geen kwaad denk ik.

Want ik herinner me van m'n stage op een RMA afdeling van een PC winkel (toen waren AMD64's nog vrij nieuw) dat de CPU wel eens los schoot tijdens transport, vanwege het het gewicht van de koeler en de hobbels en stoten tijdens transport (en wie heeft het niet gehad? CPU die vast aan de koeler blijft kleven).
Dus vandaar dat ik het toch even noem.

Overigens, check ook of de elco's nog goed zijn. Borden uit die tijd hadden nog wel eens de neiging om brakke elco's te hebben, kan ook het een en ander instabiel worden en slecht gaan functioneren.

• AFNJL511
dank voor de tip! Ik ga het morgenochtend direct bekijken! Denk dat ik het hele bord maar is uitbouw en opnieuw installeer... als dat niks doet dan toch maar een nieuw systeem...
Of zijn er nog meer tips??

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 04-02 21:19

Nemesizz

Untouchable

Zie ook dat 1 long 2 short beeps kan zijn dat er een videokaart probleem is (wat beep codes betekenen wil nog wel eens verschillen per BIOS 'merk', AMI, Award, Phoenix, enz).

GeForce 7800 (eigenlijk een hele rits videokaarten van zowel Ati/AMD als nVidia) hebben soms last dat het soldeer microbreukjes krijgt. De GeForce 8000 serie was er erg berucht om, maar oudere kaarten konden het ook krijgen.
Dus het kán ook nog een probleem met de videokaart zijn.

Zou je eventueel kunnen proberen met een andere videokaart (gelukkig heeft het bord een PCI-e slot, echter, is het wel een oud bord, en bepaalde oude chipsets hebben soms problemen met zeer recente videokaarten).

• AFNJL511
@Nemesizz... waarempel... de CPU zat inderdaad los... Ik sleep dit ding al 8 jaar mee van hot naar her, maar deze keer was de CPU eruit geschoten! Alles weer netjes vastgezet en hij doet het weer! De kids blij!
Dank voor de hulp!

• jovadca
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 01-02 14:57
Heb je wel de koelpasta vervangen? Anders heb je straks een hitte probleem.
Pagina: 1