FPS drop in alle games na tijdje

Pagina: 1
Acties:

• Aschtra
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 15:21
Hoi,

sinds kort (sinds de nieuwe update van AMD drivers eigenlijk) heb ik last van FPS drops in alle games. Ik begin gewoon op een normaal FPS. en na een halfuur/uurtje ben ik gedropt naar 30 en gaat het steeds verder omlaag. Ik dacht dat het misschien aan de temperatuur lag van me GPU. Deze wordt maximaal 65 graden tijdens het gamen dus dat lijkt me niet. Heb hem ook voor de zekerheid schoongemaakt want zat wel een beetje stof in. Weet iemand hoe dit ineens kan?

- Heb al drivers compleet verwijderd en opnieuw geïnstalleerd. Verwijderd met een programma genaamd display driver uninstaller.
- GPU Schoongemaakt.

De videokaart is een: Sapphire Radeon HD 7850 2GB OC

edit:

specs:

Afbeeldingslocatie: http://i61.tinypic.com/262bkw9.png

Temperatuur tijdens gamen kwam niet hoger dan 65 graden
CPU niets geks mee
RAM gebruik rond de 4,8/8GB

[ Voor 14% gewijzigd door Aschtra op 11-10-2014 16:47 ]

• thibautb
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 15-07-2024
kijk eens naar je tem's tijdens het gamen en dit lijkt stevig op een gevalletje gpu throtteling, en ik zie dat je kijkt maar wees toch zeker dat er daar geen problemen mee zijn en anders download je eens msi afterburner en kijk daar eens of dat de mhz daalt als je speelt na een tijdje

• Aschtra
thibautb schreef op zaterdag 11 oktober 2014 @ 16:40:
kijk eens naar je tem's tijdens het gamen en dit lijkt stevig op een gevalletje gpu throtteling, en ik zie dat je kijkt maar wees toch zeker dat er daar geen problemen mee zijn en anders download je eens msi afterburner en kijk daar eens of dat de mhz daalt als je speelt na een tijdje
Ik heb naar me temperatuur gekeken tijdens het spelen. Kwam niet hoger dan 65 graden. Ook wanneer de FPS drop zich voordeed gekeken naar temperatuur. Niet anders dan met normale FPS

[ Voor 8% gewijzigd door Aschtra op 11-10-2014 16:43 ]

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 11:11

Mavamaarten

Omdat het kan!

Hoe zit het met je RAM-gebruik? Als je ram volzit dan gaat alles trager :)

Android developer & dürüm-liefhebber

• Aschtra
Mavamaarten schreef op zaterdag 11 oktober 2014 @ 16:44:
Hoe zit het met je RAM-gebruik? Als je ram volzit dan gaat alles trager :)
4,84GB van de 8GB in gebruik tijdens het spelen. Ook naar gekeken. Ook naar CPU gekeken trouwens. Ook niets raars.

Ben nu even aan het virusscannen.

Ik ga even kijken of ik terug kan naar Versie 14.4. Daarna weer even met testen. Zo weet ik of het aan 14.9 ligt

[ Voor 19% gewijzigd door Aschtra op 11-10-2014 17:14 ]

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 14:33

Nemesizz

Untouchable

Ook naar CPU gekeken trouwens. Ook niets raars.
Niets raars is een beetje een vaag begrip.
Geef even aan wat de temps van je CPU zijn onder belasting, wat eventueel de snelheid is (dat de CPU niet om wat voor reden dan ook ineens gaat throttelen).

Zorg ook dat je geen programma's (internetbrowser/mediaplayer) met hardware acceleration op de achtergrond hebt draaien. Dan wil de GPU soms 'vast' gaan zitten op medium clockspeeds.
Ik heb naar me temperatuur gekeken tijdens het spelen. Kwam niet hoger dan 65 graden
Het rotte bij videokaarten (ook soms bij gewone CPU's / moederborden) is dat er soms een ander onderdeel te heet word waar misschien net geen (uitleesbare) sensor aanzit.

Bepaalde moederborden en videokaarten hebben soms last van oververhitting van VRM's (die regelen de stroomvoorziening van je videokaart, zetten een hogere voltage om naar iets bruikbaars voor je CPU/GPU, want volle 12V erdoor brand de boel meteen door :P ).
Ook hebben sommige videokaarten last van te heet VRAM (video geheugen). Zowel VRM's als geheugen hebben niet altijd een temperatuur sensor die uitgelezen word (maar wel een die dus zorgt dat de kaart niet doorfikt en dus gaat throttelen).

Bovendien is de kaart een 'factory OC' model, dus van de fabriek uit overgeklokt.
Dit kan soms problemen geven in de vorm van instabiliteit.
Om dat uit te sluiten zou je de kaart kunnen underclocken naar 'normale' Radeon 7850 snelheden en kijken of dat minder problemen geeft (meer Mhz is niet per definitie meer snelheid, metname bij ECC geheugen wat die videokaarten hebben niet, als er dan een foute berekening komt doet het over net zo lang tot de berekening wel goed gaat, gevolg is dan een drop in framerates).

Jouw kaart heeft een snelheid van 920Mhz Core en 5000Mhz (effectief, is eigenlijk 1250Mhz) memory, terwijl een Radeon 7850 normaal een snelheid van : 800Mhz Core en 4800Mhz (effectief, is eigenlijk 1200Mhz) memory moeten hebben.
Dus probeer ook eens de kaart te 'underclocken' naar die 800C/1200M Mhz.

• Aschtra
Hmm. Ik denk dat het aan mijn HDD ligt. Heb nu 1 spel even verwijderd en opnieuw geïnstalleerd op mijn SSD en daar doet die het wel normaal. Kan dit?

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Lijkt een software matig probleem als het na het updaten van AMD catalyst software gebeurde. Probeer eerst software zaken uit te sluiten door terug te gaan naar een eerdere driver versie, het liefst een paar versies eerder voor de zekerheid.

Check daarna even wat standaard zaken zoals virussen en vreemde (actieve) software.

Ga pas daarna hardware checken zoals je PSU en GPU.

Edit: het zou heel goed je HDD kunnen zijn hoor! Als deze om wat voor reden ook niet goed meer functioneert dan kan de data niet goed/snel uitgelezen worden bijvoorbeeld. Ik zou iig voor de zekerheid snel wat zaken van je HDD backuppen!

[ Voor 23% gewijzigd door stin00 op 11-10-2014 19:07 ]

🪦🪦🪦RIP Pricewatch 19-01-2026🪦🪦🪦

• Aschtra
stin00 schreef op zaterdag 11 oktober 2014 @ 19:04:
Lijkt een software matig probleem als het na het updaten van AMD catalyst software gebeurde. Probeer eerst software zaken uit te sluiten door terug te gaan naar een eerdere driver versie, het liefst een paar versies eerder voor de zekerheid.

Check daarna even wat standaard zaken zoals virussen en vreemde (actieve) software.

Ga pas daarna hardware checken zoals je PSU en GPU.
Zit nu op Versie 14.4 waar het probleem zich nooit voordeed. En daar heb ik nu hetzelfde probleem. Ik blame voor nu de HDD eigenlijk. Op SSD werkt het spel wel normaal. (1 spel even getest)

Nu even wachten op virusscanner en dan eventueel een chkdsk F doen

Edit:

Op de HDD staan gelukkig alleen geïnstalleerde programma's en games. Dus mocht die kapot gaan geen grote ramp. Formatteer ik meteen de rest. Hoe kan ik dit checken? Crystaldiskinfo en Western Digital DataGuard geven allebei aan dat de HDD gewoon goed is, zonder fouten.

Zou wel jammer zijn. Schijf is net 8 maanden oud. Een Seagate Barracude 7200 RPM 1TB. (De 2e schijf in mijn speccy foto)

[ Voor 24% gewijzigd door Aschtra op 11-10-2014 19:11 ]

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 14:33

Nemesizz

Untouchable

HDTune gebruik ik meestal om HDD's te controleren. Kun je (vaak) health uitlezen met S.M.A.R.T , en een uitgebreide oppervlakte scan doen.

Goed, programma's kunnen soms ook een 'clean bill of health' geven terwijl er wel wat mis is.
Ooit een keer gehad met een laptop schijf, geen bad sectors, geen smart fouten, maar wel problemen (was een probleem met de printplaat).

• Aschtra
Even met CrystalDiskMark gekeken:

Afbeeldingslocatie: http://i57.tinypic.com/6qi3va.png

En doe nu een 'error scan' met HDTune.

Edit:

Resultaat HDTune:

Afbeeldingslocatie: http://i58.tinypic.com/2im6jqt.png

Resultaat Chkdsk D: /f

Microsoft Windows [versie 6.1.7601]
Copyright (c) 2009 Microsoft Corporation. Alle rechten voorbehouden.

C:\Windows\system32>chkdsk D: /f
Het type bestandssysteem is NTFS.

Chkdsk kan niet worden uitgevoerd omdat het volume door
een ander proces wordt gebruikt. Chkdsk kan wel worden
uitgevoerd als dit volume eerst wordt ontkoppeld.
ALLE GEOPENDE INGANGEN NAAR DIT VOLUME
WORDEN IN DAT GEVAL ONGELDIG.
Wilt u een ontkoppeling van dit volume forceren? (J/N) j
Volume is ontkoppeld. Alle geopende ingangen naar dit volume
zijn nu ongeldig.
Volumenaam is Games and Programs.

Bestanden controleren (stap 1 van 3)...
192512 bestandsrecords verwerkt.
De bestandscontrole is voltooid.
33 records met grote bestanden verwerkt.
0 records met beschadigde bestanden verwerkt.
0 EA-records verwerkt.
0 reparserecords verwerkt.
Indices controleren (stap 2 van 3)...
246928 indexvermeldingen verwerkt.
De indexcontrole voltooid.
0 niet-geïndexeerde bestanden gecontroleerd.
0 niet-geïndexeerde bestanden hersteld.
CHKDSK controleert de security descriptors (stap 3 van 3)...
192512 bestands-SD's/-SID's verwerkt.
De controle van security descriptors is voltooid.
27208 gegevensbestanden verwerkt.
Het bestandssysteem is gecontroleerd. Er zijn geen problemen vastgesteld.

976760160 kB totale schijfruimte.
338378772 kB in 155845 bestanden.
81940 kB in 27210 indexen.
0 kB in beschadigde sectoren.
288300 kB in gebruik door het systeem.
Het logboekbestand neemt 65536 kB in beslag.
638011148 kB beschikbaar op schijf.

4096 bytes per cluster
244190040 clusters in totaal op schijf
159502787 clusters beschikbaar op schijf
C:\Windows\system32>

Ik ben nu chkdsk /r aan het doen

edit:

ChkDsk /r heeft ook niets gevonden. Zou het dan toch ergens anders aan liggen?

edit:

Net weer een ander spel op me SSD gezet en deze speelt ook normaal, zonder FPS drop. Alle test laten zien dat de HDD verder in orde is maar toch lijkt het me van niet.

Iemand een idee waar het aan kan liggen?

pic van crystaldiskinfo:

Afbeeldingslocatie: http://i57.tinypic.com/10p6q2c.png

[ Voor 95% gewijzigd door Aschtra op 12-10-2014 15:24 ]

• Aschtra
Ik heb hem inmiddels maar een Clean Install gegeven. Gelijk even Windows 8.1 erop gezet. Even uurtje snel getest en leek normaal te werken. Ik zie het wel. Beetje vaag
Pagina: 1