Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbowser
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 07-02-2023
Hallo tweakers,

Ik heb sinds 2 dagen een nieuwe toshiba satellite P50 B-10P met hierin een R9 m265x grafische kaart, helaas schrok ik toen ik speccy opende en zag dat die aangaf dat de grafische kaart 511 graden was... dit is natuurlijk niet mogelijk en ik vroeg mij of dit een vaker voorkomend probleem is en of er dus een oplossing voor is?

Dit valt uiteraard onder de garantie, maar als het even kan ben ik mijn laptop liever niet kwijt aangezien ik deze nodig heb voor mijn opleiding (oude laptop is al verkocht).

Ik heb ook nog GPU-Z geprobeerd en deze gaf ook 511 aan en een driver update deed helaas ook niks.

Ik heb wel al even getest hoe skyrim en warframe draaien op deze laptop en hij werkt verder prima.

Mvg
Jb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 11:39

Thomg

Aww yiss

jbowser schreef op zaterdag 11 oktober 2014 @ 15:53:
Ik heb wel al even getest hoe skyrim en warframe draaien op deze laptop en hij werkt verder prima.
Wat is het probleem dan?

Probleem is vrij klein en domweg een kapotte sensor of iets ertussenin, als de laptop het verder prima doet lijkt het me dat er niks aan de hand is!

Als je zeker wilt weten of je de laptop terug moet sturen zou ik even een zware gpu only programma draaien ( kombustor, furmark ) en luisteren of de fan harder gaat draaien.
Zoja, niks aan de hand.

[ Voor 42% gewijzigd door Thomg op 11-10-2014 16:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbowser
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 07-02-2023
Nou zolang die het gewoon doet is er uiteraard geen probleem :P

Ik heb die test even gedraaid en toen gebeurde er het volgende, het programma gaf aan dat de hd4600 gpu1 was en de R9 de opengl renderer en de temperatuur van de cpu steeg, het moederbord was nog een paar graden warmer en de gpu zat ongeveer 5 graden onder de cpu, ja de gpu waarde was opeens geen 511 meer in speccy.

De fan ging gewoon harder blazen, maar ik weet niet precies of de R9 nou de test aan het doen was of de hd4600.... Is er een manier om deze uit te schakelen of zeker te weten of het de hd4600 was of dat het wel de R9 was?

Jb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 11:39

Thomg

Aww yiss

Domweg forceren om je AMD gpu te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 13:18

Nemesizz

Untouchable

Getallen als dat zijn gewoon foute uitlezingen van een sensor, en dat komt vaak voor (zowel bij laptops als gewone PC's).
Heel vaak zijn het redelijk standaard getallen: 128, 127, 255, 254, 512, 511 (zowel plus als in de min, en als je een beetje in computers bezig bent zijn dat hele bekende getallen :P ).
Af en toe heb je ook getallen die hier van afwijken, maar een foute uitlezing is vaak overduidelijk; veels te hoog, of onrealistisch laag.

RMA sturen heeft meestal geen zin, omdat het gewoon niet als defect word gezien.
Niet alle programma's kunnen alle sensors goed uitlezen. Je ziet dit de laatste tijd ook vaak bij bepaalde AMD APU series, waar vaak paniek onstaat vanwege zogenaamde hoge temperaturen, terwijl er eigenlijks niks aan de hand is maar het programma de sensor verkeerd uitleest.