Op zoek naar bovengemiddeld laptopje

Pagina: 1
Acties:

• knakker2
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 18-10 16:25
Na 4 jaar een vaio vpce b1s1e gebruikt te hebben wik ik wek weer wat anders. Laptop begint een herrie te maken en bepaalde zaken lopen toch net iets minder lekker , dit ondanks volledige herinstallaries en wil ik ook een wat groter scherm dan de 15.
Daar je dood wordt gegooid met mogelijkheden wil ik toch maar even vanuit deze hoek wat advies ontvangen, vandaar dit topique :)

Wat ga je met je laptop doen?

Ik gebruik nu sinds 2010 een Vaio E serie, budget dingetje wat altijd voldoende heeft gewerkt.

Gematigd gamen; speel niet hele zware spellen, al wil ik wel de mogelijkheid hebben de wat zwaardere spellen te kunnen spelen als ik dat wil. Daar er een gelimiteerd budget is snap ik goed dat ik niet de nieuwste spellen op de hoogste settings zal kunnen gaan spelen, ik ben dan zeker het dubbele kwijt.
De laatste 2 jaar staat er alleen maar Team Fortress 2 op m'n oude vaio en die kan het net aan. Als ik bijvoorbeeld dit spel nu extreem soepel kan gaan draaien met een nieuwe laptop is dat al een groot gewin. Ik ben dus wel enigszins een gamer te noemen , echter geen extreem fanatieke.
. Zo nu en dan ben ik een beetje bezig met videobewerking (op de vaio gaat dit wel met hakken over de sloot, verder geen hevige zaken, meer pielen dan professioneel) en verder knal ik de laptop middels HDMI op de tv voor een film. Verder kan ik niet echt spreken over andere hevige activiteiten. Wellicht verandert dit als de laptop wat meer kan hebben. Prestaties moeten dus dan denk ik wel bovengemiddeld zijn.

Op de vaio heb ik een heerlijke numpad rechts, deze zou ik daarnaast ook heel graag weer willen hebben. Super gemakkelijk getallen te typen

Wat is je budget?

Denk dat €1000 wel het maximale is.

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Nee, dat zal niet veel gaan gebeuren de komende 2 à 3 jaar. Hierdoor is een wat groter scherm denk ik wel een goed idee, heb altijd met een 15" gewerkt. Ik zou nu wel een 17 willen, full HD. Voor mobiele zaken heb ik altijd nog een iPad als alternatief, dus gewicht,draagbaarheid is niet echt een hekelpunt.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren

Ik kan alleen spreken over wat ik hoor en lees.
Bijvoorbeeld Asus komt goed uit de bus bij de gemiddelde laptop gebruiker. Zelf heb ik dus 4 jaar een budget vaio gebruikt (plastic fantastic apparaat) en heeft het altijd gedaan ondanks het intensieve gebruik en het vele geslenter van hot naar her toen ik nog buiten Nederland woonde. Sony heeft bij mij dus een positief beeld, echter zou dat over het algemeen wat minder kunnen zijn bij experts. Het belangrijkste is dus dat er een lange tijd zonder problemen gebruik kan worden gemaakt van een laptop, een merk dat positief wordt beoordeeld door critici.
Ik sta dus open voor andere merken , maar een Acer of een HP zou ik denk ik mede door wat ik altijd aan heb kunnen horen het niet gaan worden

Al met al, een leuk bovengemiddeld 17" laptop, met zeker een seperaat numpad, mogelijkheid de huidige spellen goed te kunnen draaien, al hoeft extreem/ultra settings niet daar dit icm budget niet mogelijk is. Asus geeft mij wel een positief idee, echter sta ik ook open voor wat andere merken.

Mocht ik wat vergeten zijn kan ik daar antwoord op geven, in ieder geval zeer veel dank alvast :)

• kellhus
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 03-10 07:03
Asus N750 lijn is prima in dat geval.

Binnen budget, 17,3", GTX850m, i7-4710HQ, goede behuizing + cooling. Geen SSD, maar wel de mogelijkheid om deze gemakkelijk in te bouwen.

pricewatch: Asus N750JK-T4158H

• knakker2
Dank voor de reactie :)

Wat reviews doorgenomen en is wel de moeite waard om erover na te denken

Echter is numeriek toetsenbord wel erg klein. Dat het geen SSID is, dat is dan een nadeel als het gaat om snelheid en betrouwbaarheid ? Ben je dan niet gelijk heel wat meer kwijt als je 500gb ssd neemt ?

Wat betreft de grafische situatie; de kaart zelf is iets waar ik dan nog wel een aantal jaartjes mee vooruit kan?

Ik zie trouwens nu ook dat de pijltjestoetsen (dat gebruik ik, en geen asd zoals de meeste gamers ) en de numerieke 0 ernaast vrij klein zijn. Moet dat denk ik met eigen ogen bekijken en dan een beslissing laten vallen, kan dat middels foto's niet doen

• knakker2
Met het overlijden van mijn oude laptop is het bestellen van een Nieuwe aangekomen

Is de bovengenoemde Asus nog steeds rendabel te noemen of is er nu meer / ander spul wat aansluit op mijn wensen?

• VantageR
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online
In de afgelopen 2 maanden is er niet heel veel veranderd. Begin volgend jaar zit Broadwell eraan te komen, maar aangezien je niet kan wachten is dat verder niet zo relevant. Misschien is Dell nog wel interessant om te bekijken. Zie daarvoor ook [Kortingscode] Dell kortingscodes - Deel 2.

• knakker2
Dank voor de reactie :). Wat Dell betref, ik zie niet echt iets waar ik warm van word. Denk toch de Asus , en zit dan ook met de credit card klaar om te bestellen.
Alvorens ik dat doe;

De videokaart die er nu in zit, deze is voldoende voor datgene wat er nu aan spellen rondgaat?

Heb ook even elders gevraagd over een ssd erbij; 120gb 69 EUR , Is het eenvoudig de herstel partitie in geheel over te hevelen ?

• VantageR
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online
Recente spellen zijn wel speelbaar met die chip, maar verwacht geen hoogstaande graphics. Zelf zou ik even een herinstallatie doen met die ssd. Dan ben je gelijk van alle bloatware af.

• Thomas
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Thomas

☷☰

Eens met Vantage. Opnieuw installeren is echt een fluitje van een cent, heb het zelf onlangs nog gedaan en was er in totaal misschien een half uurtje mee kwijt op een SSD. Je kan op de site van Microsoft een Windows USB installeer tooltje downloaden, als je dan je SSD er in gooit en vanaf de USB boot dan staat Windows zo op je SSD. Mocht er toch nog "handige" bloatware op zitten (Lenovo heeft bijvoorbeeld Touchpad gestures e.d.), dan kan je die waarschijnlijk eenvoudig van de Asus site downloaden als je een verse Windows install hebt op je laptop.

Die grafische kaart is best ok. Natuurlijk geen top of the line, maar ik verwacht niet dat er veel games zijn die er écht niet op draaien. TF2 kan je waarschijnlijk op volle resolutie draaien met hoge settings, recentere en zwaardere games moet je het met een wat lagere resolutie en settings doen, maar daar ontkom je bijna niet aan met een normale laptop.

• knakker2
Dus die Asus herstel partitie van HDD knakken, Windows ergens vandaan plukken (en met key achterop activeren), via USB booten/installeren op ssd , via Asus website de nodige software , chipsets, etc pakken en klaar

Laptop Opstarten en Copy paste herstelpartitie naar ssd, das zeker niet mogelijk ? :p

Trouwens wel duidelijk dat voor iets meer dan 900 EUR je geen mirakelen mag verwachten mbt spellen. Wellicht is dit wel genoeg. Tandje lager is ook niet altijd erg

[ Voor 21% gewijzigd door knakker2 op 15-12-2014 01:44 ]

• Thomas
  • Niet online

Thomas

☷☰

Via de site van Microsoft kan je van een USB stick een installatiestickje maken. Als je de laptop binnen krijgt zou ik hem wel even opstarten (met HDD dus), en op je WiFi netwerk aansluiten. Als je vervolgens inlogt op je laptop met een (e.v.t.) nieuw Outlook account, heb je bij een volgende installarie van Windows je key geloof ik niet meer nodig.

Zou die trouwens wel ergens achter de hand houden just in case. Mocht je key niet op een stickertje op je laptop staan kan je hem met een tooltje (even googelen) op je laptop zelf vinden!

Copy/paste van die partitie gaat niet werken nee ben ik bang :p.

• dimdam
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 30-03 09:40
pricewatch: Asus N751JK-T7120H
is deze vergelijkbaar met boven staand , en kan hier ook makkelijk SSD schijf ingebouwd worden ?
ben ook op zoek naar dit soort laptop .

• Drowzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 27-01 01:28
dimdam schreef op maandag 15 december 2014 @ 22:53:
pricewatch: Asus N751JK-T7120H
is deze vergelijkbaar met boven staand , en kan hier ook makkelijk SSD schijf ingebouwd worden ?
ben ook op zoek naar dit soort laptop .
Die eerder genoemd is, is goedkoper, en heeft een betere accu. Aangezien je toch een SSD er in pleurt, maakt de hdd grote niet zoveel uit neem ik aan?

• dimdam
Drowzz schreef op maandag 15 december 2014 @ 22:59:
[...]

Die eerder genoemd is, is goedkoper, en heeft een betere accu. Aangezien je toch een SSD er in pleurt, maakt de hdd grote niet zoveel uit neem ik aan?
Klopt hdd grote maakt niet veel uit al is die wel sneller met 7200 rpm ,SSD is nog sneller natuurlijk :) dus rest is het zelfde als bovenstaand ? ( aangezien het een nieuw model betreft ) .
Is dit ook een vergelijkbare optie pricewatch: Asus N751JK-T7080H

[ Voor 13% gewijzigd door dimdam op 15-12-2014 23:14 ]

• Drowzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 27-01 01:28
dimdam schreef op maandag 15 december 2014 @ 23:09:
[...]

Klopt hdd grote maakt niet veel uit al is die wel sneller met 7200 rpm ,SSD is nog sneller natuurlijk :) dus rest is het zelfde als bovenstaand ? ( aangezien het een nieuw model betreft ) .
Is dit ook een vergelijkbare optie pricewatch: Asus N751JK-T7080H
Weer hetzelfde met een slechtere accu :p

• dimdam
Drowzz schreef op dinsdag 16 december 2014 @ 19:43:
[...]

Weer hetzelfde met een slechtere accu :p
Dat begrijp ik :) Ik bedoel is het nieuwe model beter ? Of slechter dat kan ook ;w
ben erg aan het twijfelen welke ik neem vandaar , ook of bij beide gemakkelijk een SSD ingebouwd kan worden met behoud dvd drive en andere harde schijf

Verwijderd

In beide zit een extra slot voor een harde schijf. Dus 2 schijven totaal

• dimdam
Verwijderd schreef op woensdag 17 december 2014 @ 07:08:
In beide zit een extra slot voor een harde schijf. Dus 2 schijven totaal
En welke SSD past erin ? sata 600 aansluiting in alle 3 types ? en kan ik die makkelijk vast zetten in de laptop ? deze bv : pricewatch: Crucial MX100 256GB

[ Voor 33% gewijzigd door dimdam op 17-12-2014 22:12 ]

Verwijderd

Dan moet je even de specificaties opzoeken he ;)
Ik denk dat het mSata sloten zijn..

• dimdam
Verwijderd schreef op donderdag 18 december 2014 @ 07:42:
Dan moet je even de specificaties opzoeken he ;)
Ik denk dat het mSata sloten zijn..
Waar kan die vinden :)

• Thomas
  • Niet online

Thomas

☷☰

Neem aan deze; http://tweakers.net/categ...RZYo6SVbRSbrBjiKNSbG1tLQA

En dan alleen degene die op chipjes lijken.

• dimdam
Ik bedoel zit in de nieuwe versie n751 ook nog m Sata sloten ?
Ik denk dat deze dan SATA 6Gb/s heeft :)

[ Voor 5% gewijzigd door dimdam op 18-12-2014 17:01 ]

• Thomas
  • Niet online

Thomas

☷☰

dimdam schreef op donderdag 18 december 2014 @ 16:55:
[...]

Ik bedoel zit in de nieuwe versie n751 ook nog m Sata sloten ?
Ik denk dat deze dan SATA 6Gb/s heeft :)
Ik weet niet of dit exact dezelfde laptop is, maar ik neem aan dat hij er van binnen hetzelfde uit ziet.

http://nl.hardware.info/r...scherm-makkelijk-upgraden

Een N751JK, alleen een ander type dus andere hardware. Zo te zien 2x een 2,5" SSD/HDD bay, en één keer een m.2 slot die geschikt is voor PCI-E x4. Ik weet niet of je er "normale" M.2 SSD's (zonder PCI-E x4) in kan doen, maar in de Pricewatch kan je in ieder geval de volgende SSD's vinden; http://tweakers.net/categ...JsrY6SiamBOZK4r54RULi2FgA . Ik neem eigenlijk aan dat je er ook M.2 SSD's met een andere hardeschijf bus in kan doen, maar als je het zeker wil weten moet je hier even een topic openen; Opslagtechnologie, en vraag of er in een M.2 slot dat geschikt is voor PCI-E x4 ook M.2 SSD's met andere bus types in kunnen. Mocht het kunnen, dan heb je veel meer keuzeruimte, je moet dan zoeken naar een M.2 SSD van 80mm lang. Overigens wel een tip, M.2 connectors kunnen verschillen, je hebt één type dat in elk slot past;

Afbeeldingslocatie: http://rog.asus.com/wp-content/uploads/2014/04/M.2-keying-lsi.jpg

Dat is de onderste, met 2 inkepingen. De PCI-E x4 SSD's die ik je heb gelinkt hebben dat niet, maar aangezien de laptop die je op het oog hebt geschikt is voor dat type SSD neem ik aan dat die er ook in kunnen.

Er moet dus sowieso een M.2 SSD in, als ik jou was zou ik even in het Opslagtechnologie forum vragen of het nog uit maakt of dat PCI-E x4 is of niet. Ik neem eigenlijk aan dat het niet uitmaakt dus dan moet je ergens een M.2 SSD van 80mm kopen, liefst met B&M connector. Bij de meeste computerzaken hebben ze dit soort SSD's echter niet vaak, online kun je ze makkelijk vinden en bestellen.

• dimdam
Thomasx4 schreef op donderdag 18 december 2014 @ 18:04:
[...]

Ik weet niet of dit exact dezelfde laptop is, maar ik neem aan dat hij er van binnen hetzelfde uit ziet.

http://nl.hardware.info/r...scherm-makkelijk-upgraden

Een N751JK, alleen een ander type dus andere hardware. Zo te zien 2x een 2,5" SSD/HDD bay, en één keer een m.2 slot die geschikt is voor PCI-E x4. Ik weet niet of je er "normale" M.2 SSD's (zonder PCI-E x4) in kan doen, maar in de Pricewatch kan je in ieder geval de volgende SSD's vinden; http://tweakers.net/categ...JsrY6SiamBOZK4r54RULi2FgA . Ik neem eigenlijk aan dat je er ook M.2 SSD's met een andere hardeschijf bus in kan doen, maar als je het zeker wil weten moet je hier even een topic openen; Opslagtechnologie, en vraag of er in een M.2 slot dat geschikt is voor PCI-E x4 ook M.2 SSD's met andere bus types in kunnen. Mocht het kunnen, dan heb je veel meer keuzeruimte, je moet dan zoeken naar een M.2 SSD van 80mm lang. Overigens wel een tip, M.2 connectors kunnen verschillen, je hebt één type dat in elk slot past;

[afbeelding]

Dat is de onderste, met 2 inkepingen. De PCI-E x4 SSD's die ik je heb gelinkt hebben dat niet, maar aangezien de laptop die je op het oog hebt geschikt is voor dat type SSD neem ik aan dat die er ook in kunnen.

Er moet dus sowieso een M.2 SSD in, als ik jou was zou ik even in het Opslagtechnologie forum vragen of het nog uit maakt of dat PCI-E x4 is of niet. Ik neem eigenlijk aan dat het niet uitmaakt dus dan moet je ergens een M.2 SSD van 80mm kopen, liefst met B&M connector. Bij de meeste computerzaken hebben ze dit soort SSD's echter niet vaak, online kun je ze makkelijk vinden en bestellen.
Oké ga het uitzoeken ben al wat voor werk aan het doen voor ik de nieuwe laptop koop, ook al die types |:( is ook heel slecht te vinden wat de verschillen zijn :)
De bovenstaande laptop heeft volgens mijn deze SSD Interface SATA Revision 3.2 (6 Gb/s) backward compatible to
SATA Revision 2.0 (3 Gb/s) and SATA Revision 1.0 (1.5 Gb/s)

SanDisk X300s SE-SSD

Dus dan zou deze toch passen pricewatch: Crucial MX100 256GB ?
sata III pas volgens mij

• Thomas
  • Niet online

Thomas

☷☰

Yup. Er zitten dus 2 x 2,5" HDD/SSD slots in, en 1 M.2 SSD slot in. Je hebt dus plek voor 2 reguliere SSD's/HDD's, dus die Crucial MX100 kan er wel in, en ook nog plek voor een M.2 SSD. Mocht je er nog een M.2 SSD in willen stoppen moet je wel even uitzoeken wat voor er in past, maar het lijkt me dat daar gewoon alle M.2 SSD's van 80mm in kunnen.

• dimdam
Thomasx4 schreef op vrijdag 19 december 2014 @ 00:02:
Yup. Er zitten dus 2 x 2,5" HDD/SSD slots in, en 1 M.2 SSD slot in. Je hebt dus plek voor 2 reguliere SSD's/HDD's, dus die Crucial MX100 kan er wel in, en ook nog plek voor een M.2 SSD. Mocht je er nog een M.2 SSD in willen stoppen moet je wel even uitzoeken wat voor er in past, maar het lijkt me dat daar gewoon alle M.2 SSD's van 80mm in kunnen.
Oké bedankt , dus ik heb gewoon te maken met sata 3 slots ?
En niet zoals boven gezegd wordt msata slots ?

• Thomas
  • Niet online

Thomas

☷☰

Als het goed is 2 sata slots en 1 M.2 slot.

Afbeeldingslocatie: http://content.hwigroup.net/images/products_larges/266706/5/asus-n751jk-t7129h.jpg

Links en rechts een sata slot met ruimte voor een HDD of SSD van 2,5", in het midden een M.2 slot met ruimte voor een M.2 SSD.

[ Voor 84% gewijzigd door Thomas op 19-12-2014 12:43 ]

• dimdam
Thomasx4 schreef op vrijdag 19 december 2014 @ 12:34:
Als het goed is 2 sata slots en 1 M.2 slot.

[afbeelding]

Links en rechts een sata slot met ruimte voor een HDD of SSD van 2,5", in het midden een M.2 slot met ruimte voor een M.2 SSD.
Heb laptop binnen en SSD heb ik er in zitten, is super snel :) Schone installatie gedaan :)

• StrongArmLance
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 02-11 20:39

StrongArmLance

Endless flow

dimdam schreef op zondag 21 december 2014 @ 23:33:
[...]

Heb laptop binnen en SSD heb ik er in zitten, is super snel :) Schone installatie gedaan :)
Welke binnen? De lenovo?

• dimdam

• StrongArmLance
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 02-11 20:39

StrongArmLance

Endless flow

Ah netjes, laat weten hoe die bevalt :)

[ Voor 75% gewijzigd door StrongArmLance op 22-12-2014 16:05 ]

Pagina: 1