Imac (2012) herstellen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mikkie789
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 18-05-2022
Hallo,

Ben pas bij mijn schoonvader op de imac bezig geweest om een virusscanner te installeren. Toen liep hij vast en heb ik hem opnieuw opgestart. Nu krijg ik het bekende strandballetje met het Apple logo. Ik heb geprobeerd om een nieuwe installatie te doen maar dan krijg ik gewoon weer het bekende strandballetje.

Hoe stom het ook is er is geen time machine back-up gemaakt. De gegevens die erop staan zouden verwijderd mogen worden als dat nodig is. Maar het liefst niet natuurlijk.

Heb een hardware check gedaan en alles was in orde.

Alvast bedankt.

Mvg,
Mitchel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Volkan1984
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 19:07
Wat is precies je vraag? Of en hoe je de iMac zou moeten herstellen? Of dat 'ie gerepareerd zou moeten worden?

Offtopic: gebruik a.u.b. het woord "mijn" i.p.v. "me". Maakt je tekst wat plezieriger om te lezen.

[ Voor 37% gewijzigd door Volkan1984 op 11-10-2014 14:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mikkie789
Hallo,

Ja ik heb een nieuwe installatie gedaan, gedownload van de Apple servers. Alleen als hij dan opnieuw opstart dan krijg ik weer het strandballetje. Ik heb de harde schijf gecontroleerd op fouten en herstelt.
Als je een nieuwe installatie doet moet je dan de harde schijf helemaal wissen?

Heb me post aangepast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb je al geprobeerd om de Mac in de Safe Mode op te starten:

http://support.apple.com/...locale=nl_NL&locale=en_US

Overigens is een virusscanner voor OS X niet nodig, daar heeft OS X xProtect voor. Een virusscanner op OS X voorkomt dat je Windows virussen door geeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mikkie789
In safe modus wilt hij ook niet opstarten, ik zie dat een laadbalkje en als hij ongeveer op 20 procent staat valt hij weg. De aanleiding dat ik een virusscanner wilde installeren is dat er veel reclame en pop ups kwamen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vreemd, ik heb nl je probleem ook wel eens bij de hand gehad en kan mijn herinneren dat het indrukken van de Shift (om dus in de Safe Mode te komen) knop vele keren niet lukte omdat ik te laat of vroeg was.

Voor het blokkeren van reclame en pop ups kun je beter in de browser (Safari?) een ad-blocker installeren en geen virusscanner.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mikkie789
Ja op internet had ik gelezen dat je na de bliep toon shift in moest drukken, hij laat dan een balk vollopen en bij 20% ongeveer stopt hij en gaat hij verder met het strandballetje. Zou het een oplossing zijn om de hdd te wissen en dan opnieuw proberen te installeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als je er van overtuigd bent dat je de Safe Mode niet de oplossing is dan is opnieuw installeren de enige oplossing. Voordeel is wel dat alles weer nieuw is. (Ehm, als je opnieuw installeert kun je volgende week weer aan de gang, OS X Yosemite........)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mikkie789
Als ik de hdd helemaal wis dan kan ik daarna op de zelfde manier als ik eerder deed een nieuwe installatie doen door het te downloaden van de Apple servers?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je HDD niet wissen!!

http://support.apple.com/kb/PH13871?viewlocale=nl_NL

Met deze handleiding moet het lukken. Dit is volgens mij een herinstallatie waarbij de persoonlijke data intact blijft. :) De directory /Macintosh HD/Users/ dus. Dat is dus een dikke pluspunt van de Mac. Het OS draait "los" van je applicaties. Het is natuurlijk altijd verstandig om voor de zekerheid een back-up te maken en daarvoor heeft Apple natuurlijk Time Machine.

[ Voor 73% gewijzigd door Verwijderd op 12-10-2014 01:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mikkie789
Dit heb ik ook al geprobeerd volgens mij, je komt in hetzelfde menu. Als ik het dan gedownload heb en geïnstalleerd heb, wat die allemaal automatisch doet dan start hij opnieuw openen krijg ik weer het strand balletje.

[ Voor 118% gewijzigd door Mikkie789 op 12-10-2014 10:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tja, in 90% van de problemen helpt de Safe Mode en een herinstallatie zonder wissen. In het uiterste geval moet je wissen.

http://support.apple.com/kb/PH14243?viewlocale=nl_NL

Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mikkie789
Hallo,

Als ik alles wis en weer opnieuw een herinstallatie dan zou alles weer moeten werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ja, tenzij de HDD defect is ,maar daar ga ik niet vanuit omdat je deze al gecontroleerd hebt. Het enige waar ik nog aan denk is om bij een herinstallatie zonder wissen geduld te hebben en kijken of het strandballetje na enige tijd niet meer te zien is en de mac verder gaat met installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mikkie789
Heb hem toen 10-15 min aan laten staan. Dit lijkt me lang genoeg toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat lijkt inderdaad lang genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

O ja, hier een adblocker als alles weer werkt:

https://extensions.apple....blockforsafari-UAMUU4S2D9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mikkie789
Ik ga is proberen om de hd helemaal te wissen en dan een nieuwe installatie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mikkie789
Ik heb de harde schijf gewist en opnieuw geïnstalleerd en nu werkt het wel. Die adblocker kun je gewoon via safari's downloaden of moet dat via de Appstore?

Mvg,
Mitchel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mikkie789
Heb het gedowload, bedankt werkt perfect. Is dit de reden waarom hij altijd zo langzaam was?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dank voor je feedback, goed te lezen dat het gelukt is. Dat het systeem traag was kan van alles geweest zijn. Maar mijn eerste verdenking zou niet de reclames en pop ups zijn. Jammer dat de Safe mode en herinstallatie zonder wissen het probleem niet heeft opgelost. Ik heb ooit een Macbook in handen gehad die extreem langzaam was. Het bleek dat de installatie van Mavericks niet goed gegaan was en hier hielp een herinstallatie (zonder wissen) dus wel. Zelf draai ik al een aantal jaren OS X en heb nooit een traag systeem gehad en zelden een strandballetje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mikkie789
Ja er was nooit niks aan gedaan en altijd aardig wat bestanden en films gedownload dus ik denk dat er ergens een klein virusje zat? Er stond maar voor 65 GB aan bestanden op dus dat is niet veel.

Bedankt in ieder geval voor alle reacties!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Waarom installeer je uberhaupt een virusscanner op een mac??
Dat is toch nergens voor nodig?
Pagina: 1