• Lamanl
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 18-01 00:22

Lamanl

So little done, so much to do

Topicstarter
Hallo Tweakers,

Ik zoek een?
ik moet voor mijn werk wel eens wat macrofoto's maken van producten (maximaal 2x2 cm groot) daarvoor zoek ik een objectief of close-up filters.
Het komt weer niet zo vaak voor dat ik meteen een objectief van €400 wil kopen.
Nu kan ik soms de kit lens (canon 18-55) plus close-up filters lenen van een vriend lenen, maar dat kan ook niet altijd.
Ik heb zelf een canon 650D met Canon EF-S 18-135mm f/3.5-5.6 IS STM

Wat is je budget?
+-€150

Wat heb je zelf al gevonden?
Close-up filters +1 +2 +3 +4

Welke vragen heb je hier nog over?
Wat is het "beste" ?
18-55 (kitlens a €50) met close-up filters
18-135 met close-up filters
of toch een macro objectief

Iemand ervaring hiermee of tips?

• tobiasvs
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

tobiasvs

Tobias

Over het algemeen geeft een goed macro-objectief de beste kwaliteit. Zoals je zelf al aangeeft, zijn die soms wel prijzig. Je zou op internet kunnen kijken naar een Canon 50mm f/2.5 Compact Macro-objectief. Die haalt een vergroting van 1:2, is behoorlijk scherp en staat vaak voor een beperkt bedrag tweedehands te koop.

Verder moet je misschien ook nog denken aan een flitser en achtergrondsysteem/light box, maar dat zul je zelf het beste in kunnen schatten.

Canon | Fujifilm | www.tobiasvanstijn.nl

• eGerard123
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 07-10-2025
Ik heb zelf een kitlens (18-55) gebruikt met een omkeerring, die kosten maar een paar euro. Focussen e.d. is wel heel lastig maar de resultaten zijn verbazingwekkend als het lukt!

Afbeeldingslocatie: http://i61.tinypic.com/1q63wp.jpg

• elhopo
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 10:19
Nadelen zijn een grotere kans op chromatische abberatie (paarse randjes langs contrastrijke randen) en in principe een algeheel mindere beeldkwaliteit. In hoeverre je last zult hebben van e.e.a. is uiteraard afhankelijk van de kwaliteit van je filter (ik neem aan dat een B+W het beter doet dan een E-bay ding) maar ook van de omstandigheden. Persoonlijk vind ik de CA het meest irritant. Daar doe je soms heel weinig aan.

Het probleem wat ik daarnaast heb met met close-up lensjes is dat alles niet op de 'standaard' manier werkt. Je hebt maar een beperkt bereik en de camera weet niet altijd goed hoe hij moet focussen. Manual focus met LiveView werkt dan nog wel. Als het een opstelling moet zijn die iedereen gebruikt dan zou ik zeker niet voor die lensjes gaan. Overigens werken close-up lenzen beter bij hogere mm's, dus zou je een grotere vergroting moeten krijgen met je 135mm lens...

Zaken als licht kan je altijd nog wel creatief oplossen, zeker als het onderwerp niet beweegt. Waar je bij macro foto's goed op moet letten is dat alles zo weinig mogelijk beweegt. Een statief is bijvoorbeeld bijna onontbeerlijk.

Mijn persoonlijke keuze zou zijn om toch een macrolens te kopen, meestal werken die ook erg goed als portret lens, heb je meteen een dubbelfunctie...

Overigens: als het voor je werk is, dan mogen ze van je werk er ook wel voor betalen, toch? Kan je daar een goede macrolens van kopen!

[ Voor 19% gewijzigd door elhopo op 14-10-2014 08:33 ]

Blijkt dat citroenvlinders helemaal niet naar citroen smaken.

• PdeBie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 13:01
Ik maak gebruik van een omkeer ring op een 50mm prime lens. En dat werkt best goed.
De omkeerring koste me zo'n 6 euro incl. verzenden uit China en de lens was 129 euro.

Hier twee foto's van de setup:
Nieuwe macro setup
Nieuwe macro setup

Wat zien we hier:
- Nikon D7000 body
- Nikon 50mm f/1.8D (reversed)
- Nikon SB-910 aangestuurd door Nikon SC-28 TTL flash cord
- Linkstar Flash bracket met Chinees balhoofd
- Polaroid softbox

En hier de eerste twee test shots (van een bascilicum plantje hierin huis) rechtstreeks vanaf RAW naar JPG geexporteerd in LR5.

Nieuwe macro setup - test

Nieuwe macro setup - test

En hier een foto van een beestje, toen ik de externe flits nog niet had:
Afbeeldingslocatie: https://farm6.staticflickr.com/5481/14096692824_03993f3028_c.jpgMacro - Bugs by patrick de bie, on Flickr

[ Voor 3% gewijzigd door PdeBie op 14-10-2014 08:55 ]

• elhopo
Er zijn best goede resultaten te behalen met omkeerringen, maar ook hier geldt dat er best wat nadelen zijn. Je kan niet automatisch scherpstellen, de scherpstelling is zeer beperkt tot een heel klein gebied en ook de afstand tot je onderwerp is klein.Als je met de nadelen kan leven kan het een goedkope oplossing zijn.

Nog even een voorbeeld met een close-up ring:

Afbeeldingslocatie: https://farm3.staticflickr.com/2896/14715943625_e9ae0e9f54_c.jpgMargriet by rolanddehoop, on Flickr

je ziet aan de randen een blauwige gloed. Dit wordt veroorzaakt door de close-up ring. Ook is het midden bijna niet scherp en de randen wel, ondanks mijn diafragma van F/16

Een voorbeeld van wat met een echte macrolens kan. Doordat je met voorzetlenzen en omkeerringen een erg beperkte scherptediepte hebt, zal het met die methodes lastig zijn om een dergelijke foto te maken, zeker omdat je ook niet al te dichtbij kan komen, anders springt íe weg:

Afbeeldingslocatie: https://farm4.staticflickr.com/3895/15391177845_66afa26784_c.jpgSprinkhaan ( locust ) by rolanddehoop, on Flickr

[ Voor 25% gewijzigd door elhopo op 14-10-2014 09:19 ]

• PdeBie
helemaal met je eens, maar aangezien het budget maar 150 euro is.

Ik weet ook niet wat er 'macro' gefotografeerd moet worden voor z'n werk. Als het statische zaken zijn en je kan vanaf statief werken is er met een omkeerring prima te werken. Dan kan je de lens zelfs nog op f/22 zetten en stabiele foto's krijgen.

• elhopo
Je kan een Canon lens lastig op een diafragma zetten, omdat dit electronisch gaat. Als je dat wilt doen kan je beter naar de kringloop gaan om een oude lens te kopen die dat wel kan. Die lens hoeft dan natuurlijk geen EF of EF-S mount te hebben. Mocht je het toch met een EF / EF-S lens willen doen, dan kan je deze truuk gebruiken (op eigen risico!):

Setting the aperture of EF and EF-S lenses

To stop down off-camera EF and EF-S lenses put the lens on a camera body the correct way around and set the aperture in Av mode. Press the depth-of-field preview button. The iris inside the lens closes down. Remove the lens from the camera with the depth-of-field preview button held down – the iris remains closed. You can reverse mount the lens and use it at this aperture. It goes back to normal when you remount the lens the right way round.

The problem with this technique is that the camera has to be switched on when you remove the lens – and electrical charges on the sensor can attract dust. Canon recommends that you don’t use this method. It’s your call. The technique gives more creative control over your reversed lens images at no immediate cost, but you might need to spend more on sensor cleaning.

• leendertv
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 09-08-2022
De Raynox voorzetlenzen zijn van goede kwaliteit.
Het gaat om de Raynox DCR150 en de DCR250
Je kunt deze het beste op een zoomlens gebruiken. Dan ben je flexibeler met vergrotingen.
Maar de 18-55mm is wel te kort. Een telezoom werk beter.

• PdeBie
Ik denk dat het eerst belangrijk is om te weten wat er 'macro' gefotografeerd moet worden. Zonder die info kan je ook geen duidelijk advies geven denk ik. Zeker niet gezien het ietwat magere budget.

--edit--
eerste post nog eens gelezen. Gaat om producten. Ik neem aan dat het allemaal statische zaken zijn en dat er dus vanaf statief gewerkt kan worden.

Mja, wat is wijsheid. € 150 is geen groot budget.

Ik ben geen fan van voorzetlenzen. Extra glas is minder scherpte. Hoe goed dat glas ook is, je krijgt er een extra laag waar het licht doorheen moet door.

Dan neig ik toch om het budget op te rekken voor een echte macro lens. Tamron heeft bijvoorbeeld een hele mooie 90mm f/2.8 die ook heel erg goed voor portretten is. En het liefst zou ik dan de nieuwe 90mm f/2.8 met optische stabilisatie nemen, want die heeft een interne focusmotor waardoor de lens niet helemaal uitschuift en vrijwel 2x zo lang wordt (met de kans dat je het front element raakt/beschadigd).

[ Voor 66% gewijzigd door PdeBie op 14-10-2014 10:48 ]

• Lamanl

Lamanl

Topicstarter
Bedankt voor de reacties allemaal

Het zijn producten van mijn werk maar de foto's zijn voor me zelf dus de baas betaald niet
Het gaat om stilstaande objecten en ik werk met statief en ring licht

Hier een voorbeeldje binnen de rode lijnen is het product en is in dit geval 4 bij 7mm en 0.4mm hoog

Afbeeldingslocatie: http://i1110.photobucket.com/albums/h453/Lamanl/IMG_8899.jpg

Deze foto is gemaakt met 18-55 op 55mm 1/4 sec F36 met filters +3, +2 en +1 dacht ik en hij is niet gecroped
Eigenlijk wil ik het nog dichterbij halen

als een macro objectief nou veel beter werkt is wel met het budget te spelen, maar het zal misschien maar 1 a 2 keer per maand gebruikt worden

Ik heb even gekeken naar de macro objectieven:

canon 50mm f2.5 €260
sigma 70mm f2.8 €380
canon 60mm f2.8 €400
tamron 90mm f2.8 €400
canon 100mm f2.8 €480

macro filters €20-40 p/s

• wappiewappie
  • Registratie: Juli 2012
  • Nu online
Tussenringen zijn ook nog een optie: http://www.kamera-express...t-eco-voor-canon-ef-ef-s/
De vergroting die hiermee krijgt = tussenringlengte/brandpuntafstand (wanneer de lens gefocust staat op oneindig).

Je hebt dan geen extra glas, al merk je wel dat het gebruikte objectief niet gemaakt is voor zulke korte focusafstanden.

[ Voor 6% gewijzigd door wappiewappie op 14-10-2014 18:56 ]

• PdeBie
Lamanl schreef op dinsdag 14 oktober 2014 @ 18:21:
Het zijn producten van mijn werk maar de foto's zijn voor me zelf dus de baas betaald niet
Het gaat om stilstaande objecten en ik werk met statief en ring licht

[...]

Ik heb even gekeken naar de macro objectieven:

canon 50mm f2.5 €260
sigma 70mm f2.8 €380
canon 60mm f2.8 €400
tamron 90mm f2.8 €400
canon 100mm f2.8 €480

macro filters €20-40 p/s
Dedicated macro lenzen zijn prijzig ja. Maar zoals de Tamron.....die is zo lekker scherp :9~
De VC variant is echter nog eens een stukje duurder (http://tweakers.net/produ...90mm-f-28-di-vc-usd-macro).

Off-topic:
Waar ik benieuwd naar ben en ik bedoel er verder niets mee:
Het zijn producten van je werk waar je voor jezelf macro foto's van wilt maken. Maar wat is er zo boeiend aan dat metalen plaatje waar je de foto van wilt maken? Is het puur als oefening voor macro fotografie? Of zie ik iets over het hoofd? :)

• Jur_
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 20-12-2025
Lamanl schreef op dinsdag 14 oktober 2014 @ 18:21:
...

canon 50mm f2.5 €260
sigma 70mm f2.8 €380
canon 60mm f2.8 €400
tamron 90mm f2.8 €400
canon 100mm f2.8 €480

macro filters €20-40 p/s
Je zou ook tweedehands kunnen kijken, de 100mm canon is dan al te vinden voor 300 bijvoorbeeld.

5D4 | 24-70 f/2.8L II | 85 f/1.4L IS | 100 f/2.8L IS | 135 f/2L

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

PWM

Vergeet ook de prachtige Sigma 105mm niet, die rond de 200,- al te krijgen is 2de hands. De AF is ruk (maar dat is volgens mij met alle Marco's zo), maar hij is prachtig scherp. Ik heb hem destijds gekocht na een vergelijk met de Tamron 90mm die de Sigma fluitend won.

• PdeBie
PWM schreef op woensdag 15 oktober 2014 @ 09:59:
Vergeet ook de prachtige Sigma 105mm niet, die rond de 200,- al te krijgen is 2de hands. De AF is ruk (maar dat is volgens mij met alle Marco's zo), maar hij is prachtig scherp. Ik heb hem destijds gekocht na een vergelijk met de Tamron 90mm die de Sigma fluitend won.
Kan je dat vergelijk eens laten zien? Ben wel benieuwd :)

• GoT
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

GoT

/ / ( . Y . ) \ \

... De AF is ruk (maar dat is volgens mij met alle Macro's zo),
Dat ligt aan je definitie van "ruk".
Ik ken de Sigma niet, heb een Canon 100L IS macro.
Ik neem meestal een vast AF punt en kan daarna nog manueel bijstellen als ik dat zou willen.

o << Your asshole before prison.
O << Your asshole after prison.

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

PWM

PdeBie schreef op woensdag 15 oktober 2014 @ 10:29:
[...]

Kan je dat vergelijk eens laten zien? Ben wel benieuwd :)
Zal eens kijken of ik ze nog heb. Heb het destijds gedaan bij met Cameranu op Urk. Dat was wel de Tamron zonder VC, wellicht handig om te weten.

Hier staan ze overigens allemaal tegenover elkaar:

http://www.amateurphotogr...-party-macro-lenses-10023

• PdeBie
Valt me wel op dat er aardig wat verschil tussen de Nikon en Canon variant van de Sigma lens zit.

• Ventieldopje
  • Laatst online: 08:19

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

GoT schreef op woensdag 15 oktober 2014 @ 10:40:
[...]

Dat ligt aan je definitie van "ruk".
Ik ken de Sigma niet, heb een Canon 100L IS macro.
Ik neem meestal een vast AF punt en kan daarna nog manueel bijstellen als ik dat zou willen.
De reden waarom AF bij pure macro lenzen geen hol uit maakt is omdat het focussen ook meteen je vergroting aanpast, iets wat je vaak niet wil als je iets aan het kaderen bent. Je kunt dan het beste handmatig focussen en dus je vergroting bepalen en daarna echt focussen door dichterbij en verderaf van je onderwerp te bewegen.

www.maartendeboer.net

• Yahrr
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22-12-2025
Even een andere vraag: Wat ga je met de foto doen? En wat voor resolutie heb je nodig?
Met andere woorden, kun je niet gewoon croppen?

Pentax K20D K3II 16-50 50-135 / Sigma 10-20mm / Kiron 105 macro / 360FGZ / Statieven: Manfrotto BeFree en 055PRO / Crumpler Quick Escape Sling / Picasa

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08:56
Als je gaat voor een close-up filter: achromatische doublet kopen, dus geen goedkoop enkele lens filter (zodat je geen last hebt van paarse randjes, zoals hierboven in een voorbeeld met een slechte close up filter).
Daarnaast: waarom f/36? De scherpte neemt dan heel sterk af. Als je meer scherptediepte nodig hebt, kun je beter op bijvoorbeeld f/8-f/11 schieten en dan met focus stacking werken.

Voor een 1:1 macrolens kun je misschien het beste kijken naar een Tamron 90mm f/2.5 Macro. Er staan er een paar op Ebay voor een schappelijk bedrag.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

• Lamanl

Lamanl

Topicstarter
PdeBie schreef op dinsdag 14 oktober 2014 @ 19:36:
Off-topic:
Waar ik benieuwd naar ben en ik bedoel er verder niets mee:
Het zijn producten van je werk waar je voor jezelf macro foto's van wilt maken. Maar wat is er zo boeiend aan dat metalen plaatje waar je de foto van wilt maken? Is het puur als oefening voor macro fotografie? Of zie ik iets over het hoofd? :)
Yahrr schreef op woensdag 15 oktober 2014 @ 16:25:
Even een andere vraag: Wat ga je met de foto doen? En wat voor resolutie heb je nodig?
Met andere woorden, kun je niet gewoon croppen?
Op mijn werk maken we vooral Balanced armature voor onder andere deze markt, en dat zijn hele kleine producten

De foto's zijn voor een portfolie/database van de projecten die ik/we doen en soms komen ze in een presentatie of verslag/rapport, dan is het leuk als er een plaatje bij staat.

Die Tamron 90mm of de Sigma 105mm zien er inderdaad mooi uit
En als het het waard is wil ik het er best voor betalen
Ik zal eens bij de 2e hands adressen gaan kijken

Verwijderd

Of een macro balg! €60 en een vergroting van 5:1 mogelijk. Heb er zelf geen ervaring mee. Het zal niet de makkelijkste oplossing zijn.

Misschien beter combineren met een goedkope maar scherpe prime waarvan je het diafragma handmatig kan instellen (een tweedehands M42, exacta, C/Y mount) dan met de kitlens. Een scherpstel-slede lijkt me ook handig, die kun je voor een paar tientjes op ebay krijgen.

Met wat klussen kan je ook een microscoop objectief erop krijgen. Dan kun je helemaal groot gaan.

http://extreme-macro.co.uk/microscope-objectives/

• link0007
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Ik denk dat een degelijke 'dedicated' macrolens de (kleine) meerprijs wel rechtvaardigt: je wil erop kunnen vertrouwen, de kwaliteit moet naar behoren zijn, en alle hobby-oplossingen kosten tijd - wat zich uiteindelijk vertaalt in geld.

Vooral voor een portfolio lijkt het me niet de moeite waard om 100 euro te besparen voor een inferieur eindresultaat en minder zekerheid over de bruikbaarheid, kwaliteit en benodigd onderhoud.

IF IF = THEN THEN THEN = ELSE ELSE ELSE = IF;

Verwijderd

link0007 schreef op donderdag 16 oktober 2014 @ 00:29:
Vooral voor een portfolio lijkt het me niet de moeite waard om 100 euro te besparen voor een inferieur eindresultaat en minder zekerheid over de bruikbaarheid, kwaliteit en benodigd onderhoud.
Je moet ook niet overdrijven. Kijk maar eens wat er mogelijk is met een oude primelens, balg en/of omkeerring (en onderhoud valt vast ook wel mee).

http://bugguide.net/node/view/410966

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Als het onderwerp zoals op die voorbeeld foto 4x7mm is, zul je met een 1:1 macro lens er niet komen, volgens mij. Dan heb je meer vergroting nodig, en dan zit je toch met tussenringen, balgen of voorzetlenzen te werken. Of je moet een MP65 halen, maar dat is ruim boven budget.

Of je moet naderhand croppen.

• RMRJ
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 28-11-2024
Voor dat soort kleine producten heb ik nog wel een heel betaalbaar en goed alternatief.
Voor meer info zie de pm die ik je gestuurd heb.

• moozzuzz
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Alle macro oplossingen zijn optische truckjes die de beeldkwaliteit doen afnemen, op die ene Canon MP65 lens na (zoals Henkie het zegt: met ditto prijs). Al denk ik dat voor de amateur extensie-oplossingen (balg, tussenringen) voldoende kwalitatief zijn. Een lens omkeerring is eerder een tweakers / omdat-het-kan oplossing.

btw als klant zou ik wellicht liever een technische tekening of 3D-render willen zien dan een macro?

• RMRJ
De MP-E 65 is in feite ook een verstelbare balg.

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08:56
Het punt is dat een MP-E er op gemaakt is. Voor macro is de optiek maximaal aangepast (kan ook niets anders dan dat).

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

• Nulnulnix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09-09-2025

Nulnulnix

BOFH

Of je schaft de Meike MK-C-UP aan voor rond € 70.
Die set is te gebruiken als:
* omkeerring, met behoud van autom, diafragma en scherpstellen (!)
* tussenringen (ook met behoud van de autom. functies)

Je hebt dus de diverse mogelijkheden in 1. Je kunt met de 18-135 icm de Meike hele leuke resultaten behalen voor een leuk bedrag...

Ik heb hem zelf ook, naast de 100mm Macro ("L") van Canon..

We have just one world, but we live in different ones...

• Ventieldopje
  • Laatst online: 08:19

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

RMRJ schreef op vrijdag 17 oktober 2014 @ 16:53:
De MP-E 65 is in feite ook een verstelbare balg.
Universal Creations schreef op vrijdag 17 oktober 2014 @ 17:07:
Het punt is dat een MP-E er op gemaakt is. Voor macro is de optiek maximaal aangepast (kan ook niets anders dan dat).
Daarom ook van rand tot rand poepie scherp en daarom ook een tikkie duurder dan andere macro lenzen, daarbij heb je al snel een hele kit er omheen nodig om er echt optimaal plezier van te hebben wat velen dan weer net iets te ver gaat.

Als je het geld er voor hebt en ook de tijd, dan is het echt een aanrader! Kijk nog vaak met een glimlach terug naar plaatjes die ik er mee gemaakt heb!

www.maartendeboer.net

• RMRJ
Heb 'm al geruime tijd :)
Pagina: 1