Macbook Pro ontzettend traag!

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvdw89
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 07-10-2022
Beste Tweakers,

Ik zit met een probleem waar ik mij de laatste tijd steeds meer aan erger. Ik ben in het bezit van een Macbook Pro aangeschaft in dec 2010. Het gaat over een Mac OS X versie 10.6.8 met een 2.66GHz Intel Core 2 duo processor en een 4 Gb 1067 MHz DDR3 geheugen.

Nu is hij al tijden erg traag en dat merk ik vooral tijdens het gebruik van internet; het laden van internet, het kijken van programma's of Youtube of het streamen van films. Aan mijn internet ligt het denk ik niet, want op mijn desktop heb ik nergens last van.

Daarnaast blijft mijn Mac aangeven dat er software-updates beschikbaar zijn, maar als ik deze probeer te installeren veranderd er niks. Dezelfde update kan ik blijven proberen.

Nu heb ik vrij weinig verstand van computers en met Google kom ik ook niet verder. Mijn vraag is eigenlijk wat ik zou kunnen doen/proberen om de Mac weer naar behoren te laten werken? Ik heb begrepen dat er voor een herinstallatie van deze versie een CD vereist is, klopt dat? En een klasgenoot adviseerde mijn interne geheugen uit te breiden, maar dat wordt via Apple niet meer aangeboden voor deze versie. Ik heb ondertussen mijn laptop helemaal leeg gemaakt (al stond er haast niks op aan bestanden en programma's)

Wie kan en wil mij verder helpen?

Mocht er informatie ontbreken, vraag het gerust :)

Alvast bedankt!
Jurrien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 11:06

Fiber

Beaches are for storming.

Heb je er een App Store opzitten? Installeer dan de laatste versie van OS X...

Geen of slecht werkende App Store? Begin dan eerst hier: http://support.apple.com/kb/DL1399

Een keer een virus scanner draaien lijkt me ook niet verkeerd, bijvoorbeeld Bitdefender, ook te vinden in de App Store...

Meer geheugen is altijd goed, hoeft niet per se van Apple te komen hoor. Gewoon een goed merk uit de Pricewatch is ook prima. Als je het helemaal goed wil doen, dan zet je er een SSD in, maar dat is een stukje lastiger.

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvdw89
Bedankt voor je hulp! Mavericks en Bitdefender download staan nu aan. Heb je wellicht suggesties voor zowel gewoon geheugen als een SSD die in deze Mac kunnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Ik zou zeggen gewoon de bovenste uit de PW als die aan de specs voldoen...

http://tweakers.net/categ...sQArKEnOUrKKVjMwtlGJra2sB
http://tweakers.net/categ...d-state-drives/producten/

Maar wellicht hebben anderen hier meer ervaring mee...

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Gelijk voor een SSD gaan, kopen samen met een (lege) externe HDD behuizing en dan een van de vele tutorials op internet volgen om je huidige schijf te klonen op de SSD, daarna overbouwen en klaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jctjepkema
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 04-10 15:47
Ik zou zelf mijn schijf niet gaan klonen maar gewoon vanaf schoon beginnen en een schone installatie doen, daarna je nodige apps en bestanden her installeren en kopiëren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
jctjepkema schreef op zaterdag 11 oktober 2014 @ 15:25:
Ik zou zelf mijn schijf niet gaan klonen maar gewoon vanaf schoon beginnen en een schone installatie doen, daarna je nodige apps en bestanden her installeren en kopiëren.
Tja, hangt er vanaf hoeveel tijd je eraan kwijt wil, als ik dit voor familieleden/kennissen doe is dit gewoon de weg van minste weerstand. Scheelt me een hoop tijd en gedoe met 'nazorg'...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nanoChip
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 06-10 15:16
4GB geheugen in je Macbook is prima voor doorsnee toepassingen. Vervang de harde schijf voor een SSD en gooi er een schone installatie op (10.9 Mavericks). Toevallig heb ik dit twee weken geleden gedaan op een oude Macbook Pro (mid 2009).

Een SSD waarvan je 100% zeker weet dat hij compatibel is met jou Macbook Samsung 840 EVO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saven
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 06-10 08:38

Saven

Administrator

jctjepkema schreef op zaterdag 11 oktober 2014 @ 15:25:
qft

na zo'n lange tijd wil je eigenlijk alles fresh hebben met een ssd. Gewoon je pics en docs etc. opslaan op externe hdd als backup, en dan clean install op je ssd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvdw89
Thanks iedereen! Inmiddels Bitdefender het hele systeem laten checken en die vindt geen schadelijke dingen. Verder Mavericks geinstalleerd en hij werkt nu al een stuk beter!

Het is dus niet nodig om zowel het interne geheugen uit te breiden als er een SSD in te plaatsen, volgens jullie? Is het plaatsen van een SSD goed te doen voor iemand die hier helemaal geen handigheid in heeft?

Wederom bedankt,
Jurrien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nanoChip
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 06-10 15:16
Heel lastig is het niet, wel even de juiste schroevendraaiers hebben (kleine + en T6).

[ Voor 17% gewijzigd door nanoChip op 12-10-2014 15:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Ik zou gaan voor beide: én het geheugen uitbreiden én een SSD. Jongen, je kunt weer jaren vooruit met je oude MacBook. (hier hetzelfde gedaan met een 2008 model, kan nog prima meekomen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDTeunis
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 06-10 13:57
Jongens, het gaat hier om een laptop met een Core 2 duo processor, dat is echt een oud ding. Ik zou geen geld investeren in een hardwareupgrade maar gewoon deze laptop nog een een jaar of 1/2 opgebruiken en dan een nieuwer model kopen met een i5 en een SSD.
Wel zou ik je aanraden om het besturingssysteem opnieuw te installeren, hoe dat precies gaat met een mac weet ik niet, maar erg lastig kan het niet zijn. Je systeem is dan weer zo snel als toen je 'm kocht.

edit:
Geheugen upgraden heeft sowieso vrijwel geen nut als je al 4GB hebt, tenzij je regelmatig meerdere zware programma's tegelijk gebruikt. (Bijv. videobewerking, simulatie, etc.)

[ Voor 16% gewijzigd door JDTeunis op 12-10-2014 16:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Als je niet weet hoe je op een Mac een nieuw OS moet installeren zeg je indirect: "ik weet vrij weinig van Mac's". Eén van de dingen waar Macs goed in zijn is het fatsoenlijk werken op oudere hardware. Nieuwe kopen hoeft dus nog lang niet. (falende hardware daar gelaten natuurlijk)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDTeunis
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 06-10 13:57
sypie schreef op zondag 12 oktober 2014 @ 16:44:
Als je niet weet hoe je op een Mac een nieuw OS moet installeren zeg je indirect: "ik weet vrij weinig van Mac's". Eén van de dingen waar Macs goed in zijn is het fatsoenlijk werken op oudere hardware. Nieuwe kopen hoeft dus nog lang niet. (falende hardware daar gelaten natuurlijk)
Klopt inderdaad, ik heb weinig ervaring met Mac's, dus een terechte opmerking. :)
Als OS X nog prima draait op een Core 2 Duo en je de laptop nog een paar jaar kunt gebruiken zou ik voor een SSD gaan, indien dat mogelijk is. HDD's zijn eigenlijk gewoon niet meer van deze tijd, als je een keer met een SSD gewerkt hebt wil je nooit meer anders. Een geheugenupgrade lijkt me nog steeds onzinnig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jep, helemaal met Teunis eens! Gewoon een vette SSD erin zetten en je denkt dat je mac helemaal herboren is. Je wilt nooit meer anders! Dus doen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvdw89
Okee nou breekt er voor mij een vrij dure periode aan, waarin ik ook nog eens weinig tijd heb om te werken (erg druk met school), dus begrijp ik het goed dat het voldoende is om alleen de SSD te vervangen? Ik zou later altijd nog het interne geheugen kunnen uitbreiden, toch?

Dan een vraagje over de SSD: hoeveel gig raden jullie mij aan? Met de kennis dat ik weinig geld te besteden heb en vrijwel geen films of spellen download; Ik twijfel tussen die van 120gb of 250gb. Hoeveel ruimte ben ik ongeveer kwijt aan het besturingssysteem, compleet CS en office pakket en de gebruikelijke programma's zoals spotify, VLC etc?

Mijn dank is groot!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Net zo veel ruimte als je nu kwijt bent op je HD....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvdw89
Fiber schreef op maandag 13 oktober 2014 @ 23:21:
Net zo veel ruimte als je nu kwijt bent op je HD....
Ja stom, dat had ik zelf natuurlijk even kunnen opzoeken 8)7

In dat geval kies ik denk ik toch voor de 250gb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jctjepkema
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 04-10 15:47
Hele goede keuze. En inderdaad je zou later ook nog het werkegeheugen kunnen upgraden. vaak is het gewoon makkelijk, hij is dan toch open.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvdw89
Okee mensen, ik heb de SSD gisteren binnengekregen, maar ik loop vast op de installatie. De SSD zit inmiddels in mijn macbook en ik heb ook Mavericks al op een usb gezet, maar als mij vervolgens wordt gevraagd een schijf te selecteren om OS X op te installeren, zie ik enkel een leeg wit vlak.

Welke stap ben ik vergeten?

Bij voorbaat dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phelix
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 01-03-2020

Phelix

Als het maar jazz heeft

Ik heb hier absoluut geen verstand van, maar misschien heeft je stickje het verkeerde bestandssysteem (NTFS?) en wordt 'ie daardoor niet door de Mac herkend? Ik kan het ook fout hebben uiteraard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvdw89
Nee mijn usb herkent ie wel en hij start de installatie van Mavericks ook wel, maar hij vraagt om een harde schijf (SSD in dit geval) om OS X op te installeren. De SSD moet waarschijnlijk nog geinstalleerd worden aan de hand van de bijgeleverde cd? Alleen hoe werkt dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phelix
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 01-03-2020

Phelix

Als het maar jazz heeft

Ik lees hier van een stappenplan:
Step 7: Return your Mac to normal

You may now flip your MacBook Pro back over and power it on. Depending on what method of backing up you used, or whether you decided for a fresh install, will determine what your next steps are. If you are either doing a fresh install or a backup from Time Machine, there are a few small steps from here to getting your Mac up and running - if you are using another method such as Carbon Copy Cloner, you should do a quick Google search to see the process.

Assuming you were successful in replacing your drive with an SSD, when you boot up your Mac, you should get to the Mac OS X Utilities section. From here I recommend going into Disk Utility and formatting your drive - not essential because it’s a new drive, but it doesn’t take long and it could avoid problems later on if there was something already on the SSD. Select your drive (should be called Macintosh HD), under the Erase tab select the ‘Mac OS Extended (Journaled)’, pick a name if you want, and click erase.

Now that you have a clean disk, you can close Disk Utility and pick from either a new install of Mountain Lion or restore from a time machine backup. Choose which ever method you would prefer and simply follow Apple’s steps to setting up your Mac with OS X.

Misschien iets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvdw89
Zo te zien heeft dit geholpen. Schijf is bekend nu en hij is bezig met installeren. Bedankt, ik laat het je weten als het gelukt is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

En als je toch bezig bent, er is inmiddels al weer een nieuwere versie van OS X uit: Yosemite nieuws: Apple brengt OS X 10.10 Yosemite uit :) Komt vandaag of morgen (letterlijk) beschikbaar in de App Store...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvdw89
Las het op facebook, ja. Ook maar direct installeren als die beschikbaar komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvdw89
Alles werkt naar behoren inclusief Yosemite! :D Iedereen bedankt voor de hulp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0xrubennft
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11-03 12:06
En scheelt het veel? Ik heb een macbook eind 2010 met een i5 processor. Op het begin was ie echt super snel, maar wordt steeds langzamer.. Ik twijfel om naar 8GB ram te gaan met een SSD schijf erin, dit levert echt veel prestatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 00:57
Nee het levert niet veel prestaties maar de snelheid van je systeem gaat er zeker op vooruit. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Iedereen die ik hoor die een SSD in een macbook pro heeft geplaatst, is super enthousiast over de snelheidswinst daarmee.!

Dus Ruben ja, doen zeg ik.
Pagina: 1