advies surroundsound/headset gaming (Skyrim)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12-09 14:58
Ik speel nu Skyrim met een 2.1 Logitech speakerset. Omdat dat wat teveel geluid geeft voor "de omgeving" wil ik een koptelefoon kopen, maar ik wil graag eens surround uitproberen.
Vroeger had ik zo'n geluidskaart met ik meen Aureal A3d en dat werkte echt perfect (Counterstrike :) ). Helaas bestaat dat niet meer, onderdeel van Creative en die hebben hun eigen technieken waar ik 0 ervaring mee heb.

Onlangs heb ik een Sony MDR-DS6500 7.1 kanaals Surround Sound draadloze hoofdtelefoon aangeschaft via iBood in de hoop dat dat een mooie oplossing was. Aangesloten op de digitale output van mijn moederbord (Realtek)
Dat viel tegen: niet alleen vond ik deze set hééél erg "smal" klinken in stereo, ik kreeg met geen mogelijkheid iets van surround (of iets wat er op leek) aan de praat. Daarnaast was het geluid van Skyrim heel erg dof en moest ik flink aan de equalizer draaien om er iets van te maken dat aan te horen was.
Volgens is deze headset alleen surround indien aangesloten en gebruikt icm een dolby/DTS-bron.
Er waren nog een paar surroundsimulatiesettings op die set maar dat klonk écht afschuwelijk.

Anyway, deze is weer retour.

Daarna heb ik in de mediamarkt wat Creative gamingkoptelefoons bekeken met USB-aansluiting en dit was de eerste keer dat ik er achter kwam dat er specifieke surroundheadsets bestaan. Ik had echter weinig zin om iets te kopen zonder te weten of dit wel het juiste doel dient (en echt werkt...)

Ik gebruik al jaren gewoon de onboardchips voor geluid en dat vind ik prima voor wat betreft kwaliteit. Dat is dus geen probleem.

Na wat googlen kwam ik tegen dat de X-fi chip van Creative echte 3d positionele audio kan weergeven via een stereokoptelefoon (???) dus nu overweeg ik om in plaats van een erg dure koptelefoon een Creative geluidskaartje aan te schaffen icm een "normale" overear koptelefoon, maar is dat dan de juiste keuze?

Skyrim 5.1 geluid:
http://tech-stew.com/post...ound-in-Skyrim-on-PC.aspx

Kaart die ik op het oog heb
pricewatch: Creative X-Fi Xtreme Audio PCI Express
(is dit een echte X-fi kaart? Schijnt niet altijd zo te zijn met Creative...)

Koptelefoon (zie ik nog wel, klinkt voor mij al snel prima)

Krijg ik met deze geluidskaart 5.1 geluid in Skyrim? Kan deze Creative geluidskaart de 5.1 output van Skyrim vertalen in iets dat "echt" 3d-geluid geeft in mijn koptelefoon?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15:36

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Aud > cea

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12-09 14:58
Iemand advies of een tip? Of ervaring met (headphone) surround geluid in Skyrim?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Enki
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17-07 13:26
Hmm niet direct met surround geluid, maar ik ben vorig jaar overgegaan naar een MSI Z87-G45 moederbord met een SoundBlaster Cinema chip aan boord en toen ik voor het eerst Skyrim speelde via mijn Razer Headset schrok ik me wezenloos van het kristalheldere en volle geluid.

Waarmee ik maar wil zeggen: een headset is uiteraard belangrijk, maar ook een goede soundchip maakt het verschil...

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former - Albert Einstein