2x ssd mx100 in raid 0 op pci express kaart

Pagina: 1
Acties:

• DaanfunnyQ
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 09-01 15:07
Beste allemaal,

In mijn computer heb ik een msi pro e sli moederbord zitten die helaas alleen maar sata 2 poorten heeft. Nu hebben zelfs de standaard ssd's veel meer snelheid in zich en vind ik het jammer als ik dat niet gebruik. Nu zat ik te denken om een goedkope pci express kaart te kopen (zoals deze: http://www.ebay.nl/itm/PC...oller&hash=item5d48d562df) en dan 2x een mx100 in raid 0 eraan te hangen.

Nu is mijn vraag of de snelheid van een x1 lane genoeg is om de snelheid van de crucials bij te houden. Zo nee,welk interface heb je dan nodig (x4?) om geen bottleneck te vormen?

• dcm360
  • Registratie: December 2006
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

Het SATA-kaartje dat je linkt is een bottleneck voor SSD's op meerdere punten. Het ondersteunt PCI-express versie 1, wat een bandbreedte van 250MB/s oplevert. Het kaartje heeft geen SATA-III poorten, maar SATA-II, al merk je daar vanwege gebrek aan bandbreedte op PCIe niets van. Daarnaast is het zeer twijfelachtig of de SATA-controller op dat kaartje uberhaupt een fatsoenlijke performance uit SSD's kan halen. Goedkope kaartjes leveren meestal een dramatische performance op met SSD's, vergeleken met aansluiten op de poorten op het moederbord.

• DaanfunnyQ
Zijn er dan redelijk betaalbare kaarten die die snelheid wel aankunnen(tweedehands maakt mij ook niet zoveel uit)?

Edit: Beter gezegd, ik moet dus letten op pci gen 2, en dan het liefst x4? Daarnaast, hoe zie ik of de controller het aan kan?

[ Voor 36% gewijzigd door DaanfunnyQ op 11-10-2014 11:03 ]

• Swordlord
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 09-01 14:14

Swordlord

Act first, think never

Goedkope add-on kaartjes die 1000MB/s kunnen drukken bestaan niet.
Minimaal PCI-e Gen 2 4x is nodig voor jouw doeleinde.

Verder wil ik het je graag even onder de aandacht brengen dat RAID-0 SSD's setups in effectieve snelheid winst over het algemeen te verwaarlozen zijn...
Wil je het dus gaan toepassen voor huis tuin keuken gebruik, als browsen, gamen, etc. Dan is het nutteloos.
Heb je specifieke doeleindes die veel doorvoer nodig hebben, jah ok dan...

Ga dus je huiswerk eens fatsoenlijk doen zou ik zeggen, de ideeën die je in eerste instantie had om allemaal aan elkaar wilt knopen, was een recept voor rampen.
Beetje goed eigen werk doen en zelf verrijken in het onderwerp lijkt me wel handig. Want dan weet je tenminste zelf ook wat je in je handen hebt, gezien je iets speciaals wilt ... In plaats dat jouw alles was voorgekauwd.

[ Voor 127% gewijzigd door Swordlord op 11-10-2014 11:46 ]

• DaanfunnyQ
Bedankt voor het antwoord. Helaas was de vraag niet of het wat oplevert, maar of het mogelijk is. Ondertussen volgens mij al goede tweedehands controllers gevonden.

P.s. Het enige wat tot nu toe is voorgekauwd is het feit dat de goedkope controllers de snelheid niet halen...

• Swordlord
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 09-01 14:14

Swordlord

Act first, think never

Welke controller heb je in gedachte dan

[ Voor 5% gewijzigd door Swordlord op 11-10-2014 11:50 ]

• DaanfunnyQ
http://store.lsi.com/inde...with-RAID-6/9650SE-8LPML/

Of deze

http://afuture.nl/productview.php?productID=170612

Maar ik ben nog aan het zoeken, kan helaas bijna nergens de echte maximale doorvoersnelheid vinden wat de controllers aankunnen. Als het verhaal van dcm360 klopt, dan mag sata 2 toch ook?

Edit: ze zijn namelijk allebei tweedehands te koop, waarvan de bovenste voor 40 euro en de onderste heb ik gemaild voor een prijs.

[ Voor 16% gewijzigd door DaanfunnyQ op 11-10-2014 12:19 ]

• dcm360
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

Ik zie niet echt in waarom je je nu wel zou willen beperken tot SATA 2 terwijl dat de reden was om niet de poorten op het moederbord te gebruiken? En zoals ik al opmerkte, losse kaartjes die betere prestaties halen dan de controller op het moederbord zijn zeldzaam.

• DaanfunnyQ
Ik dacht dat je bedoelde dat de sata 2 poorten geen invloed meer hadden, omdat de bottleneck er niet zou zijn omdat het dan vooral om de doorvoer van pci express ging en niet meer om de sata 2 interface

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Je hebt een MSI SLIbord met maar 2 SATApoorten? Dat lijkt me eerlijk gezegd best vreemd, die heb ik nog nooit gezien namelijk.
Er zijn natuurlijk wel bordjes met slechts 2 poorten, maar meestal zijn dit hele simpele ITXjes.

• DaanfunnyQ
Er staat sata 2 poorten

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:14
TERW_DAN schreef op zaterdag 11 oktober 2014 @ 14:14:
Je hebt een MSI SLIbord met maar 2 SATApoorten? Dat lijkt me eerlijk gezegd best vreemd, die heb ik nog nooit gezien namelijk.
Er zijn natuurlijk wel bordjes met slechts 2 poorten, maar meestal zijn dit hele simpele ITXjes.
Hij zegt dat 'ie SATA2-poorten heeft, niet 2 SATA-poorten ;)

The devil is in the details.

• Nielson
  • Laatst online: 03:57
DaanfunnyQ schreef op zaterdag 11 oktober 2014 @ 10:42:
In mijn computer heb ik een msi pro e sli moederbord zitten die helaas alleen maar sata 2 poorten heeft.
Bedoel je de MSI X58 Pro-E SLI? In dat geval gewoon op de Intel SATA-300 poorten aansluiten. Ondanks de wat lagere maximale doorvoersnelheid nog steeds de beste oplossing. Zoek anders ook eens op oudere topics, want dit is al veel vaker langs gekomen.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Hahn schreef op zaterdag 11 oktober 2014 @ 14:15:
[...]

Hij zegt dat 'ie SATA2-poorten heeft, niet 2 SATA-poorten ;)
verrek ja.... 't was nog vroeg :P

In dat geval zou ik sowieso niet gaan kutten met een PCIekaart. SATA2 op de chip is vrijwel altijd sneller dan een externe op je PCIebus (tenzij je een controller pakt van een paar honderd euro met z'n eigen CPU).

• dcm360
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

DaanfunnyQ schreef op zaterdag 11 oktober 2014 @ 14:11:
Ik dacht dat je bedoelde dat de sata 2 poorten geen invloed meer hadden, omdat de bottleneck er niet zou zijn omdat het dan vooral om de doorvoer van pci express ging en niet meer om de sata 2 interface
Voor de specifieke kaart die je in jouw eerste post had staan: ja, want die kaart heeft maar 1 PCIe-lane op 1.0 snelheid. Ik bedoelde niet dat dat zou gelden voor alle kaarten.

Verwijderd

Een belangrijk issue is tevens dat addon kaartjes met FakeRAID geen TRIM ondersteunen, evenals LSI SAS-controllers. Je verkracht je mooie SSD als je deze route gaat; de onboard Intel/AMD chipset SATA-poorten zijn de beste poorten die je kunt hebben voor je SSD. Zo jammer dat consumenten trippen om SATA/300 en denken dat ze veel snelheid missen. Dat is niet zo.

Je kunt wel een RAID0 maken op je Intel-poorten; met moderne RST-drivers heb je dan tevens gewoon TRIM-ondersteuning onder Windows 7. Ook zit je qua performance dan ongeveer op het niveau van één SATA/600 poort. Niet dat je dat echt gaat merken; maar bij het opstarten van spellen zou het wel kunnen.

• DaanfunnyQ
Bedankt voor het antwoord, zo te zien weegt de theoretische snelheid dus niet op tegen de verschillende nadelen.
Pagina: 1