Toon posts:

Kubuntu 14.04 - Flikkerend scherm

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben helemaal nieuw met de ubuntu familie, heb nu kubuntu ingestalleerd en het volgende probleem doet zich voor.

Het installeren ging helemaal goed
Vervolgens start hij netjes op en werkt eigenlijk perfect.
Na verloop krijg ik een update melding, wanneer ik deze volledig uitvoer en de bijbehorende reboot ga uitvoeren komt het probleem.

Het scherm flikkert heel irretant, met wat ik ook doe. Dus gelijk vanaf dat het opgestart is.

Het is een redelijk oude laptop namelijk een:
Toshiba Satellite P200D-10H

Er zit een ATI Radeon kaart in, de 1200 als ik me niet vergis.

Zoals ik al zei, ik ben compleet nieuw met de ubuntu familie en heb hoop gelezen maar kom er nog niet helemaal uit.

Heb overigens ook gewoon ubuntu geinstalleerd gehad, en na de updates daar hetzelfde probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21-08 13:05
Misschien werkt de updated radeondriver niet helemaal goed meer met jouw videokaart.
Je kan overwegen om de binaire driver van ATI te installeren
https://help.ubuntu.com/community/BinaryDriverHowto/AMD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:30

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Ploink schreef op zaterdag 11 oktober 2014 @ 10:47:
Misschien werkt de updated radeondriver niet helemaal goed meer met jouw videokaart.
Je kan overwegen om de binaire driver van ATI te installeren
https://help.ubuntu.com/community/BinaryDriverHowto/AMD
Nee, dat gaat lekker werken als de kaart in Legacy zit en geen enkele support meer krijgt. Sorry, maar voordat je iets zegt had je zelf ook wel iets van moeite kunnen doen om te kijken of z'n kaart wel in aanmerking komt.

Tim, wat je kan proberen is de visuele effecten e.d. van KDE uit te schakelen. Open het KDE Control Center, dan Kwin en kijk daar of je iets van Visual Effects kan vinden. Zelf gebruik ik geen KDE, dus je zal zelf even rond moeten klikken.

Is het flikkeren van 't scherm eigenlijk al bij 't opstarten of pas als je aangemeld bent? Je zegt 'gelijk vanaf dat het opgestart is', maar dat is nog niet helemaal duidelijk of 't pas gebeurt als-ie klaar is met het laden van je gebruiker.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hero, dat moet ik even bekijken dan. Op dit moment heb ik hem opnieuw geïnstalleerd en de updates nog niet uitgevoerd :)
Nu werkt hij dus heel lekker. Kom ik dus nog op terug.

Bedankt alvast voor je reactie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
Hero of Time schreef op zaterdag 11 oktober 2014 @ 12:19:
[...]

Nee, dat gaat lekker werken als de kaart in Legacy zit en geen enkele support meer krijgt. Sorry, maar voordat je iets zegt had je zelf ook wel iets van moeite kunnen doen om te kijken of z'n kaart wel in aanmerking komt.

Wat een botte reactie, van een moderator nog wel :(

In de link die ik gaf staat uitgelegd hoe je kan nagaan of je videokaart ondersteund wordt ja of nee.
En JA, ik heb dat proberen op te zoeken op de AMD site, maar een "1200" is voor mij net niet genoeg informatie om te kiezen welke serie dat is. Er staat dat je dat via een terminal commando kan kijken welke kaart het precies is en dat kan ik niet voor hem doen.

Wat TS nog meer kan proberen is toekomstige updates van betreffende package te voorkomen. Welke package dat precies is weet ik niet zeker, ik vermoed zoiets als "xserver-xorg-video-ati".

Afbeeldingslocatie: http://i.stack.imgur.com/MP8NZ.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb net de complete update lijst gedaan, vervolgens heb ik (verplicht natuurlijk) opnieuw moeten starten.
Het flikkeren begint meteen zodra KUBUNTU in beeld komt.

Dus eigenlijk al direct, niet nadat ik ga aanmelden dus. Lijkt erop tijdens booten al.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
Een log van installed/updated packages staat in /var/log/apt/history.log
Misschien is deze ook wel te bekijken via synaptic of je update manager.

Je kan mogelijk verdachte packages een voor een downgraden tot je de schuldige hebt gevonden.
How to Downgrade Packages on Ubuntu
Dit zou dus xserver-xorg-video-ati kunnen zijn of misschien ook wel de kernel zelf of nog iets anders.

De kans ik ook aanwezig dat deze bug gemeld wordt door anderen en er binnenkort een update beschikbaar is die het probleem verhelpt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:30

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Ploink schreef op zaterdag 11 oktober 2014 @ 14:28:
[...]

Wat een botte reactie, van een moderator nog wel :(

In de link die ik gaf staat uitgelegd hoe je kan nagaan of je videokaart ondersteund wordt ja of nee.
En JA, ik heb dat proberen op te zoeken op de AMD site, maar een "1200" is voor mij net niet genoeg informatie om te kiezen welke serie dat is. Er staat dat je dat via een terminal commando kan kijken welke kaart het precies is en dat kan ik niet voor hem doen.
Sorry, maar kon 't even niet beter verwoorden. Er wordt hier van een TS bij het maken van een topic wat vooronderzoek verwacht, maar bij reacties verwacht ik dezelfde moeite. Klakkeloos wat roepen kan iedereen.

Z'n kaart is een Mobility Radeon x1200, een serie wat 9 jaar geleden werd gemaakt en 5 jaar geleden (met het uitbrengen van fglrx 9.4 in April 2009) in Legacy is getrapt. Dat had je zelf ook kunnen vinden door het type laptop wat hij noemt even door Google heen te halen.
Verwijderd schreef op zaterdag 11 oktober 2014 @ 17:13:
Ik heb net de complete update lijst gedaan, vervolgens heb ik (verplicht natuurlijk) opnieuw moeten starten.
Het flikkeren begint meteen zodra KUBUNTU in beeld komt.

Dus eigenlijk al direct, niet nadat ik ga aanmelden dus. Lijkt erop tijdens booten al.
Wat Ploink ook al aangeeft, is meer gericht gaan zoeken welke update de oorzaak is. Eerste wat je doet, is de oude kernel weer starten. Die moet er nog op staan. Krijg je geen menu (Grub) bij 't opstarten, maar een timer oid, dan druk je op een toets (esc of linker shift) om die op te roepen. Navigeer naar de oudere kernel en start die op.

Anders kom je uit op andere packages. Je zal dan stapsgewijs een paar updates moeten toepassen totdat je het probleem hebt, elke keer opnieuw opstarten na het toepassen. De meest voor de hand liggende oorzaken zijn kernel en X updates, maar omdat je het bij het opstarten al hebt en niet meer weggaat, is de kernel de eerste keus.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Pagina: 1