Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

2e auto/verzekering voor partner

Pagina: 1
Acties:

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20-11 09:23

SeatRider

Hips don't lie

Topicstarter
Mevrouw SeatRider heeft binnenkort haar rijbewijs en gaat dan ook willen rijden.

Aangezien ik zuinig ben op mijn 8 schadevrije jaren (en mijn Leon) zijn wij nu aan het kijken wat de opties zijn. We hebben in principe geen twee auto's nodig. De schadevrije jaren blijken overigens niet uit vorige verzekeringen, maar uit werkgeversverklaringen (had in het verleden altijd leaseauto's). Dat betekent dat mijn verzekeraar administratief 2 schadevrije jaren ziet en de rest als "extra korting" heeft gegeven. Effectief heb ik 80% korting.

Optie 1: De verzekering op de Leon voorzien van no-claim beschermer. Ik moet daarvoor wel overstappen naar een andere maatschappij.

Optie 2: De Leon voorzien van een tweede ("burner") verzekering op naam van mijn vrouw voor bvb een jaar. Vanwege de leeftijd van de auto moet dit een allrisk verzekering zijn. Wel kunnen we dan eventueel mijn verzekering reduceren tot WA :).

Optie 3: Een tweede autootje kopen voor bvb een jaar, waarbij kleine schades niet erg zijn en die dus niet allrisk verzekerd hoeft te worden, die verzekeren op haar naam.

Optie 4: Zie optie 3, en de Leon verkopen (aangezien wij toch geen 2 auto's tegelijk nodig hebben). Risico is dan dat ik na een jaar mijn korting alsnog verlies.

Optie 5: De Leon verkopen, en een auto private leasen via een constructie die geen bonus/malus kent (justlease bvb).

[ Voor 4% gewijzigd door SeatRider op 11-10-2014 09:44 ]

Nederlands is makkelijker als je denkt

• Tomatoman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19-11 15:42

Tomatoman

Fulltime prutser

Optie 3 met een kleine auto van 500 euro lijkt mij een interessante keus om eens door te rekenen. Dan hoef je je net wat minder druk te maken om eenzijdige schade, kan je vrouw mooi rijervaring opdoen met allerlei korte ritjes en bouwt ze en passant een jaar no-claim op. Die auto moet klein zijn, zodat hij weinig motorrijtuigenbelasting kost.

Een goede grap mag vrienden kosten.

Verwijderd

ook wel vertrouwen in je vrouw dan he :P

• SeatRider

SeatRider

Hips don't lie

Topicstarter
Ben inderdaad eens aan het rekenen geslagen.

Optie 1 lijkt het goedkoopst te zijn, met 10 euro per maand is dat op jaarbasis 120 euro
Optie 2 komt er ongeveer 90 euro per maand bij, per jaar dus ruim 1000 euro extra
Optie 3 leek interessant, maar als we een enigszins redelijke auto nemen (ik wil haar natuurlijk niet in het wrak van de week de weg op sturen), zeg een Ford Ka van 1500 euro, en ik schrijf die in 1 jaar volledig af, zeg 100 per maand, dan kom ik, incl verzekering en wegenbelasting uit op 145 per maand, 1740 voor een jaar. En dan moeten we hopen dat er niks stuk gaat in dat jaar.
Optie 4 heb ik niet berekend
Optie 5 kost ongeveer 300 per maand voor een nieuwe Fiesta, maar dan vervallen de maandelijkse kosten en afschrijving van de Leon, dus die kost dan effectief niks.

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Hou er bij optie 1 rekening mee dat je dan niet nog een keer kan overstappen: Die no-claim beschermers tellen enkel bij die maatschappij.

Maar euhm, optie 6: Haar gewoon in jouw auto laten rijden en er een beetje vertrouwen in hebben dat ze hem niet direct total loss rijdt? En als dat gebeurd je verzekering gebruiken, gezien je blijkbaar toch meer dan WA verzekerd bent (neem aan all-risk).

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:11

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Die laatste optie is idd de simpelste. Heb ik ook gedaan: mijn vriendin is gewoon in mijn auto gaan rijden. Auto en verzekering op mijn naam. Inmiddels is die helaas totalled, dus nieuwe gekocht. Auto staat op haar naam, verzekering (nog wel) op de mijne. Is geen probleem; je verzekert een auto en niet een persoon.

Evt zou ik de verzekering op haar naam kunnen overzetten waarbij zij mijn schadevrije jaren overneemt. Wat voor mijn geen issue is, want ik kan mijn schadevrije jaren ook aantonen middels een verklaring van de leasemij. Alleen accepteren niet alle verzekeraars een dergelijke verklaring, dus das een kwestie van navragen. Maar zolang ik lease rij is het voor mijzelf geen issue natuurlijk, die bak is toch verzekerd.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
80% no claim voor 8 schadevrije jaren? Ik wist niet dat Gekke Gerrit nu ook verzekeringen deed. :+ 80% no claim opbouwen duurt wel wat langer dan dat.
Optie 1: De verzekering op de Leon voorzien van no-claim beschermer. Ik moet daarvoor wel overstappen naar een andere maatschappij.

Optie 2: De Leon voorzien van een tweede ("burner") verzekering op naam van mijn vrouw voor bvb een jaar. Vanwege de leeftijd van de auto moet dit een allrisk verzekering zijn. Wel kunnen we dan eventueel mijn verzekering reduceren tot WA :).

Optie 3: Een tweede autootje kopen voor bvb een jaar, waarbij kleine schades niet erg zijn en die dus niet allrisk verzekerd hoeft te worden, die verzekeren op haar naam.

Optie 4: Zie optie 3, en de Leon verkopen (aangezien wij toch geen 2 auto's tegelijk nodig hebben). Risico is dan dat ik na een jaar mijn korting alsnog verlies.

Optie 5: De Leon verkopen, en een auto private leasen via een constructie die geen bonus/malus kent (justlease bvb).
Ik zou zeggen dat Optie 3 de beste is. Je vriendin kan dan rustig haar eigen no claim opbouwen. Eventuele risico's voor jouw no claim zijn er dan niet. Misschien is een eigen auto voor haar op langere termijn wel praktisch. Denk bijvoorbeeld voor werk o.i.d.. Als je dan een boodschappenkarretje kan vinden voor haar dan kost het ook niet zoveel per maand.

Privé leasen zou ik niet doen, dat is duur lenen in feite. Bovendien is het dan twijfelachtig of je na afloop wel iets opgebouwd hebt wat als no claim kan tellen. No claim bescherming is ook niet echt nodig. Als je schade hebt kan je eventueel besluiten om die zelf te betalen aan de verzekering. Dan is het ook alsof er nooit iets gebeurt is voor wat betreft de no claim.

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:42
Een stevige ketting bij het aanrecht: effectief en goedkoop

Als de vriendin van topicstarter niet direct in de categorie 'slechtste chauffeur van Nederland' valt dan gewoon laten rijden in de auto. De verwachtingswaarde qua kosten is dan namelijk minder dan elke poging de kosten te vermijden.

Een extra auto herbergt ook potentiele problemen. Verzekeraars kunnen bijvoorbeeld kritische vragen gaan stellen als je met partners (parkeer)schade aan elkaars auto gaan proberen te claimen ;)

Ik betwijfel overigens ten zeerste of optie 2 een mogelijkheid is.

Een dure auto inruilen voor een ouder en goedkoper model is natuurlijk altijd financieel voordeliger (mits de 'transactiekosten' niet te hoog uitvallen).

[ Voor 12% gewijzigd door Rukapul op 11-10-2014 16:30 ]

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 22:10

Nemesizz

Untouchable

80% no claim voor 8 schadevrije jaren? Ik wist niet dat Gekke Gerrit nu ook verzekeringen deed. :+ 80% no claim opbouwen duurt wel wat langer dan dat.
Dat verschilt heel erg per maatschappij (kwam ik laatst ook achter toen ik achter een verzekering aan moest).
Bovendien zegt 80% no claim nog niet alles, want sommige met 'slechts' 70% zijn goedkoper omdat die met die 80% al gewoon een veel hogere basis premie heeft.
En dan heb je nog een heel verhaal met tredes (doen verzekeraars meer mee dan schadevrije jaren), bepaalde verzekeraars hebben meer tredes dan andere, dus heb je een keer schade zak je bij de ene verzekeraar meer dan bij de andere (waardoor de premie dus hoger word).

Op het eerste gezicht staarde ik me ook blind op alleen schadevrije jaren en hoge no-claim percentage, maar m'n verzekerings adviseur heeft me duidelijk gemaakt hoe dingen echt in elkaar steken bij verzekeraars.
En als je dan wat meer na zoekt op internet blijkt dat een auto-verzekering nog best ingewikkeld in elkaar zit en hoe verschillende verzekeraars daar me omgaan.

(sorry voor het deels offtopic :9 )

• Osxy
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21:35

Osxy

Holy crap on a cracker

CMD-Snake schreef op zaterdag 11 oktober 2014 @ 16:11:
[...]

[...]
Ik zit met 8 schadevrije jaren (blijft een leuk principe, heb pas 4 jaar auto-rijbewijs ... schadevrije jaren van scooter meegenomen O-) ) al op 78% dus zo vreemd is het niet.

Dit topic vind ik wel wat vreemd. Als je haar niet met jou auto vertrouwd is er maar 1 keus en dat is een 2e auto op eigen naam. Ik ben ook zuinig op mijn schadevrije jaren en mijn mooie Honda maar mijn vriendin mag er gewoon in rondrijden, sterker nog 9/10 personen waar ik regelmatig mee omga mag dat ding gewoon gebruiken. Ik heb er wel vertrouwen in, kans dat hun een ongeluk krijgen zie ik niet hoger dan als ik zelf rijd.

"Divine Shields and Hearthstones do not make a hero heroic."

• oohh
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 00:10
Ik zou ook gewoon mijn vriendin in mijn auto laten rijden. De kosten, moeite en het gezeik dat je (mogelijk) gaat krijgen wegen mijns inziens niet op tegen de nadelen. Misschien rijd je 'm volgend jaar zelf in de prak en dan heb je in feite voor niks een (extra auto +) verzekering aangeschaft. Bovendien zijn er relaties om minder stukgelopen ;)

• Destruction
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 22:56

Destruction

(ex-)Automonteur

Een 2e auto kan altijd praktisch zijn zoals eerder aangedragen. Maar een auto van 1500 euro in een jaar afschrijven.. Wat ben je er dan mee van plan :? Je berekend een auto van 1500 euro door die na een jaar rijden 0,- waard is? Waarom dat? Je berekend daar de afschrijving (veel) hoger dan nodig is. Of ik een Ford Ka zou aanraden weet ik niet, maar ook zo'n auto brengt na een jaar rijden nog wel 1000-1250 euro op. Of het systeem bevalt en je laat hem lekker staan, maar dan smeer je die afschrijving af over meerdere jaren.

En haar in jouw auto laten rijden (ik begrijp hieruit dat je hem niet vaak nodig hebt?) is natuurlijk ook gewoon een optie.

Peugeot 307 1.6 16v '05 | Yamaha XJ900S Diversion '01 & Honda PS150i '07 | | Gravity is a myth, earth sucks.

• max
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

max

a.k.a. Bezwaarbaard

Ik zou afgezien van de wat hogere kosten, gewoon een klein autootje kopen voor haar waar ze zelf mee kan doen en laten wat ze wil. Optie 3 dus.

Is buiten het gemak van een 2e auto ook nog eens ontzettend goed voor haar zelfvertrouwen omdat ze niet in "jouw auto extra voorzichtig" hoeft te doen en "zenuwachtig zenuwachtig" want auto van SeatRider.

Tel uit je winst over een paar jaar als ze zelfvertrouwen heeft opgebouwd en met 2 vingers in de neus rond rijdt t.o.v. altijd enigszins gespannen achter het stuur zitten.

:)

Bald by design, beard by choice.

Inzien dat je iets niet weet, is belangrijker dan alles weten.

• SeatRider

SeatRider

Hips don't lie

Topicstarter
Destruction schreef op zondag 12 oktober 2014 @ 10:38:
Een 2e auto kan altijd praktisch zijn zoals eerder aangedragen. Maar een auto van 1500 euro in een jaar afschrijven.. Wat ben je er dan mee van plan :? Je berekend een auto van 1500 euro door die na een jaar rijden 0,- waard is? Waarom dat? Je berekend daar de afschrijving (veel) hoger dan nodig is. Of ik een Ford Ka zou aanraden weet ik niet, maar ook zo'n auto brengt na een jaar rijden nog wel 1000-1250 euro op. Of het systeem bevalt en je laat hem lekker staan, maar dan smeer je die afschrijving af over meerdere jaren.
In deze berekening ga ik ervan uit dat de auto na één, anderhalf jaar total loss is gereden, danwel economisch total loss is door de vele lak- en parkeerschades :).

Ford Ka is genoemd omdat ze die leuk vindt. Ik zag laatst ergens een Fiat Seicento rijden die te koop was voor 600 euro, leek me ook wel een optie. Maar-dan-moet-ie-wel-blauw-zijn. Of een Peug 106/Saxo.
En haar in jouw auto laten rijden (ik begrijp hieruit dat je hem niet vaak nodig hebt?) is natuurlijk ook gewoon een optie.
Hmja. Eén waar we ons allebei ongemakkelijk bij voelen :)

• CMD-Snake
SeatRider schreef op zondag 12 oktober 2014 @ 10:55:
In deze berekening ga ik ervan uit dat de auto na één, anderhalf jaar total loss is gereden, danwel economisch total loss is door de vele lak- en parkeerschades :).
Als je vriendin zo'n kluns is zou ik ook de optie met die ketting van Rukapul overwegen. :P Het is dan een wonder als ze ooit het rijexamen haalt.
Ford Ka is genoemd omdat ze die leuk vindt. Ik zag laatst ergens een Fiat Seicento rijden die te koop was voor 600 euro, leek me ook wel een optie. Maar-dan-moet-ie-wel-blauw-zijn. Of een Peug 106/Saxo.
Waarom laat je je vriendin niet gewoon een beetje rondkijken op autosites met een maximaal bedrag als enige limiet? Laat haar maar bepalen wat ze leuk vindt om te rijden. En ik zou niet gelijk met dingen als afschrijving gaan rond lopen zwaaien. Het is ergens onzin imho als je het al wil rekenen. Zo'n boodschappenkarretje van 1500 euro zal niet in een jaar 0 euro waard zijn. Die behouden doorgaans nog wel redelijk hun waarde.

Een tweede auto kan wel prettig en handig zijn. Zodra iedereen zijn rijbewijs heeft merk je toch al dat je soms niet uitkomt met een auto. En je vriendin kan dan rustig rondrijden in haar eigen wagentje waarin ze ervaring op doet en no-claim opbouwt.

• mark-k
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 19-11 18:01

mark-k

AKA markkNL

[...]

[...]

Hmja. Eén waar we ons allebei ongemakkelijk bij voelen :)
Ook total loss krijg je er nog wel 200 euro voor op de sloop ;)

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Nofi maar heb je echt zo weinig vertrouwen in je vrouw, als dat zo is dan zou ik toch mezelf achter mijn oren krabben of ik haar in ene Saxo/106/Seicento oid wil proppen. Als je een generatie nieuwer gaat is de kans dat je een nieuwe vrouw zoeken moet over een tijdje wat kleiner. :X

en de 'vele lak en parkeerschades' :X zo erg kan het toch echt niet zijn?

[ Voor 13% gewijzigd door GoldenSample op 12-10-2014 14:02 ]

• Gamebuster
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 23-10 08:50
GoldenSample schreef op zondag 12 oktober 2014 @ 14:01:
Nofi maar heb je echt zo weinig vertrouwen in je vrouw, als dat zo is dan zou ik toch mezelf achter mijn oren krabben of ik haar in ene Saxo/106/Seicento oid wil proppen. Als je een generatie nieuwer gaat is de kans dat je een nieuwe vrouw zoeken moet over een tijdje wat kleiner. :X

en de 'vele lak en parkeerschades' :X zo erg kan het toch echt niet zijn?
Worst case scenario gok ik. Ik heb in mijn 1e jaar rijden ook mijn auto niet "gaaf" gehouden, dus ik kan zijn "berekening" prima voorstellen. Opgeteld:

- Op de 1e dag na hebben rijbewijs 2 keer iets geraakt; Lantaarnpaal bij inparkeren en zo'n stootbalk geraakt bij ingang van een parkeergarage. Was ook niet zo slim om op de 1e dag van mijn rijbewijs en nieuwe auto meteen een garage met bochten en hellingen in te gaan.
- Frontale botsing in coentunnel tegen trekhaak. Ook van achteren geraakt in dezelfde tunnel, paar dagen later.
- Deur open gedaan tegen metalen hekje, put in deur.
- Meerdere kleine incidenten met parkeren, paaltjes en hekjes

Laatste tijd gaat het echter prima :) Was vooral de 1e paar maanden. Ik zou dan ook altijd een kleine goedkope auto aanraden voor je 1e jaar.

[ Voor 42% gewijzigd door Gamebuster op 12-10-2014 14:11 ]

Let op: Mijn post bevat meningen, aannames of onwaarheden

• CMD-Snake
Gamebuster schreef op zondag 12 oktober 2014 @ 14:06:
Worst case scenario gok ik. Ik heb in mijn 1e jaar rijden ook mijn auto niet "gaaf" gehouden, dus ik kan zijn "berekening" prima voorstellen. Opgeteld:

- Op de 1e dag na hebben rijbewijs 2 keer iets geraakt; Lantaarnpaal bij inparkeren en zo'n stootbalk geraakt bij ingang van een parkeergarage. Was ook niet zo slim om op de 1e dag van mijn rijbewijs en nieuwe auto meteen een garage met bochten en hellingen in te gaan.
- Frontale botsing in coentunnel tegen trekhaak. Ook van achteren geraakt in dezelfde tunnel, paar dagen later.
- Deur open gedaan tegen metalen hekje, put in deur.
- Meerdere kleine incidenten met parkeren, paaltjes en hekjes

Laatste tijd gaat het echter prima :) Was vooral de 1e paar maanden. Ik zou dan ook altijd een kleine goedkope auto aanraden voor je 1e jaar.
Wel extreem moet ik ergens zeggen.

• pjottum
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 04:57

pjottum

¯\_(ツ)_/¯

[...]
/grrmode-aan
Leg je ook geld bij de examinator achter het raam voor het rijbewijs, is de rijschool zo slecht, komt het rijbewijs uit erg oostelijk Rusland, .. vanwaar dit wantrouwen? Als ik zo over mijn vriendin op een forum zou tikken en ze leest het eens mee gaat ze waarschijnlijk niet eens proberen zonder schade rondrijden.

Sterker nog ..
Die Ka zet ze dan in die gare Seat van je.
*knip* Laten we het niet al te veel op de man spelen. Iedereen mag z'n eigen overwegingen erop nahouden.
/grrrmode-uit

Al je echt zo bang bent voor schade, regel dan in elk geval een auto die schade kan hebben, en niet een koekblik wat bij de eerste aanrijding tot permanent letsel aan je vriendin lijdt.

[ Voor 5% gewijzigd door Rukapul op 12-10-2014 18:40 ]

ping 127.212.23.124

Verwijderd

God, beetje druk maken of vriendin total rijdt. Toch veel belangrijker dat beide veel geld besparen. Zo heb ik niet eens volle schadevrije jaren, maar kan al 3 jaar geen extra korting meer kong krijgen. Simpelweg dat ik divere maatschappijen ging lastig vallen tot er eentje met het beste aanbod kwam. Bouw nog wel schadevrije jaren op, maar geen korting meer.

Maarja dat is offtopic, waar ik zit is mn vriendin bij me meeverzekerd. Maar zelf aansprakelijk, rijdt ze damage gaat t van haar schade jaren af. Maar ze profiteert wel van mijn korting. Als ze zelf zou verzekeren zou het 70 euro in de maand zijn, nu 21 euro incl inzittende en ruitservice.
Pagina: 1