Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duinhek
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 08-06-2023
Goedemorgen,

We hebben een probleempje met het benaderen van een accesspoint.

Ieder jaar wil ik op een locatie zonder telefoonlijn internet hebben.
Dit doen we door een point to point verbinding met een Engenius EOC 1650 als accesspoint en eenzelfde als client bridge. Deze overbruggen zo 150 meter lucht.

Vanaf het netwerk van de ontvanger kan ik de accesspoint benaderen. Vanaf de "bewoonde wereld" kan ik met de accesspoint direct aan mijn laptop ook het netwerk bij de client bridge benaderen. Er is dus een point to point verbinding. Pingen werkt perfect.

Wanneer we de accesspoint aan het netwerk koppelen, dan is de accesspoint (statisch ip adres) niet meer benaderbaar en ook de ping geeft een time-out. De accesspoint geeft geen draadloos internet netwerk en dus hebben we aan de client bridge kant geen internet toegang. Overigens is het wel mogelijk via de client bridge met site survey een point to point verbinding om te zetten.

We hebben eerst een router aan de accespoint kant in het netwerk gezet zodat er gescheiden netwerken ontstaan. Maar als de accesspoint direct aan de switch wordt gehangen, ook dan is deze niet benaderbaar en geen internet.
Het netwerk zit in 192.168.1.xxx en de accesspoint heeft 192.168.1.20. Er zit geen andere apparatuur op dat ip adres.

Daarnaast gaat het ledje van de switch met een rap tempo knipperen als je je laptop eraan hangt, maar hij knippert eens in de drie seconden als de accesspoint er aan hangt.

Wie o wie kan ons helpen want we snappen er niets van haha.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• densoN
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 03-09 13:34
Het is misschien nog te vroeg voor me, maar ik snap niks van je verhaal. Kun je niet opsommen wat voor apparaten je aan iedere kant hebt staan, hoe ze met elkaar zijn verbonden (fysiek) en welke adressen/configuraties je ze probeert mee te geven?

P.S: De betekenis van een led status kun je in de handleiding van de hardware terug vinden.

[ Voor 16% gewijzigd door densoN op 11-10-2014 09:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duinhek
Bewoonde wereld:

modem --> switch --> accesspoint Engenius EOC 1650

Modem staat op 192.168.2.xx
Access point op 192.168.2.20
Laptop waarmee ik ping e.d. op 192.168.2.101

Onbewoonde kant:

Client bridge Engenius 1650 --> switch --> computers
Client bridge: 192.168.2.22
Computers krijgen een ip adres toegewezen via dhcp

Compleet "onbewoonde kant" netwerk wel benaderbaar via accesspoint direct aan laptop.
Accesspoint gekoppelt aan netwerk van de "bewoonde kant" resulteert in onbereikbaarheid van accesspoint en daarmee ook geen wlan van accesspoint --> geen internet aan de onbewoonde kant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• densoN
Bedoel je met switch een router met switch of echt een switch?

Als het een router/switch is, kun je wel vanuit de router interface pingen naar AP bewoonde kant? Als je gewoon een switch hebt zal je een modem/router hebben, in dat geval kan je vanuit de modemrouter pingen naar AP bewoonde kant?

Zou je ook even willen bevestigen dat beide apparaten dezelfde wireless security en password hebben.

[ Voor 20% gewijzigd door densoN op 11-10-2014 09:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duinhek
In het eerste geval hebben we een router gebruikt in het netwerk van de bewoonde kant om gescheiden netwerken te krijgen. Nadat we tegen de problemen aan liepen, hebben we de router verwijdert en de accesspoint direct aan een switch gehangen. Dit is echt een switch, geen combinatie.

Ja de router aan de bewoonde kant geeft internet aan mijn laptop. En ik kan ook andere apparatuur binnen het netwerk aan de bewoonde kant pingen. Enkel de accesspoint niet.

Beide apparaten hebben dezelfde wireless security en password. Anders is het volgens mij niet mogelijk om via de onbewoonde kant de instellingen te wijzigen van de accesspoint aan de bewoonde kant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• densoN
Mijn voorstel zou zijn om er eerst voor te zorgen dat je de AP1 kunt pingen vanuit de bewoonde kant:

1. Modem = 192.168.2.1/24 (24 = subnet 255.255.255.0)
2. Kabel van modem naar switch
3. Kabel van switch naar AP1
4. AP1 = 192.168.2.20/24 (static ip he)
5. Kabel van switch naar laptop
6. Ping AP1 vanuit laptop
7. Indien stap 6 failed - en mogelijk - ping AP1 vanuit modem

Kan dit niet?
8. andere kabel?
9. AP1 vervangen voor AP2 en stap 3-7 herhalen
10. Stap 8 en 9 beide geen resultaat? Dan wellicht firmware AP updaten

AP1 = bewoonde kant
AP2 = onbewoonde kant