Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

muurthermostaat vervangen door slimme thermostaatknoppen

Pagina: 1
Acties:

• tomsema
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 14-09 10:15
Beste Tweakers,

Ik deel op moment een studentenhuis met 2 anderen. Dit huis is voorzien van CV. Het probleem is alleen dat er maar 1 thermostaat aanwezig is die ook nog eens in de gang hangt (waar geen radiator is..) en dus maar blijft stoken. Nu zag ik bij de Conrad draadloze thermostaatkranen.

Nu is mijn idee om op elke radiator in iedere studentenkamer een draadloze radiatorknop te plaatsen en de muurthermostaat weg te halen. Op de radiatorknoppen zitten displays e draaiknoppen waar de kamertemperatuur mee ingesteld kan worden. Iemand vertelde me dat wanneer je de muurthermostaat weghaald de brander wordt afgeregeld op de temperatuur van het retourwater en dat CVs wanneer alle radiatoren dicht zijn zijn voorzien van een bypass leiding. Klopt dit? Is dit de beste en goedkoopste manier?

We betalen met ons drieën namelijk zelf de energiekosten.. De huisbaas wil nu elektrische kachels bijplaatsen die alleen maar ruimte in beslag nemen.. Iets waar wij niet op zitten te wachten :d

• WouterG
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18:11

WouterG

Dit is geen ondertitel

Je moet dan weersafhankelijk gaan regelen. De cv moet daarop Waarschijnlijk wel aangepast worden (bypass idd, buitentemperatuurvoeler, misschien andere thermostaat)

• Steefph
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 18-11 12:42
Je zou ook kunnen kijken naar de Honeywell EvoHome. Deze heeft een centrale unit en werkt met meerdere losse thermostaten.

Alles is terug te redeneren naar 4

Verwijderd

Tomsema,

Vreemde situatie/Thermostaat die op een plek hangt en blijft stoken.Kan hij niet op een andere plek gehangen worden.
Aangezien jullie zelf de verbruikskosten dragen in een kamer hangen bij een betrouwbare bewonenr.

Waarom de verhuurder nu ook elektrische kachels wil plaatsen is mij een raadsel,of hij moet Kw over hebben van energie door bv eigen opwekking.Maar ik begrijp dat jullie zelf de energiekosten betalen.

Maar mocht je dan kiezen voor kamerthermostaten,kan je beter wel een goede nemen en niet die bv 15 euro kosten.Danfoss heeft ook zeer nette.

En zoals boven aangegeven de set van EvoHome.Met gateway ook van andere afstand te bedienen.

Ook geef je aan dat het een huurwoning is.Je moet je ook afvragen of de kosten afwegen.
Als je daar nog maar een jaar blijft is een investering misschien helemaal niet zo zinvol.

Kachel uit is het goedkoopst :)

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 11-10-2014 15:33 ]

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 28-11 09:35

leuk_he

1. Controleer de kabel!

In jouw plan zou ik de thermostaat in de gang laten hangen. Als het in de zomer > 20 graden is slaat de cv alsnog uit.

Of de cv op retourtempearatuur goed werkt vraag ik me af. De regeling zou immers in alle kamers de thermostaat dicht kunnen zetten. Dan komt er geen water retour, of moet de pomp onredelijk hard werken.

Zelf heb ik nadat er dubbele beglazing is aangebracht boven op de slaapkamers daar ook thermostaatknoppen op laten zetten omdat de radiators daar overgedimensioneerd waren. Maar dat is net anders.

Thermostaatknoppen lijkt me in ieder geval efficienter dan de tempreratuur regelen door de ramen open te zetten (been there, done that). En electrisch is zeker ook duurder in verbruik (wat je links of rechtsom toch zult moeten gaan betalen). Electrisch is alleen aantrekkelijk voor ruimtes die je heel incidenteel moet verwarmen.

[ Voor 24% gewijzigd door leuk_he op 11-10-2014 15:36 ]

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

• tomsema
Bedankt voor alle reacties!

Heb vandaag even een paar tests gedaan. Naar mijn weten zijn de radiatoren parallel aangesloten. Ik heb alle radiatoren dichtgedraaid en steeds 1 radiator opgengedraaid om te kijken of deze warm werd. (na uiteraard de thermostaat op de cv hoger te zetten dan de kamertemperatuur) Dit werkte allemaal prima.

Ook heb ik een test gedraaid waarbij ik de CV hoog zette en de radiatoren dichtdraaide. Iemand vertelde mij dat de radiator in de hal van het huis fungeerde als by-pass dus die heb ik een klein beetje opengezet. Het viel me op dat de CV wel pompte maar niet brandde. Een goed teken dus. Dit zou betekenen dat ik de thermostaat standaard hoog kan zetten en alle radiatoren gewoon kan voorzien van een slimme knopthermostaat. Iedere thermostaatknop regelt dan, afhankelijk van de kamer temperatuur de hoeveelheid warm water in de radiator.

Nog mooier zou zijn dat ik draadloze knopthermostaten heb die (draadloos?) kunnen communiceren met een aan/uit schakelaar op de CV. Wanneer een knopthermostaat warmte nodig is om zijn setpoint te kunnen behouden praat deze naar de schakelaar en zet de schakelaar vervolgens de CV aan. Weet iemand of dit bestaat?

Zit zelf in de elektronica en heb wel eens wat met opentherm gedaan. Aan/uit thermostaat zou natuurlijk ook prima functioneren. Misschien iets om zelf te maken?

• BensPlace
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17:08

BensPlace

Team Elteor-Borislavj

1 thermostaat in de gang zonder radiator en een radiator in de hal die als bypass moet dienen. ???

• tomsema
Nee, mij is verteld dat de radiator in de hal als bypass fungeert. Hier zit alleen maar een kraan op. Op het moment hangt er een honeywell thermostaat in de gang.

• tomsema
Inmiddels gekeken naar EvoHome die mijn wensen kan vervullen. Helaas iets te duur. Inmiddels wel dit:
http://www.heatnet-vloerv...p/110-budget-zoneregeling
Gevonden. Dit komt wel aardig in de buurt. Enige nadeel is dat ik de thermostaatkabel naar alle kamers moet trekken en gebruik moet maken van on/off..

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 14:33
Ja het kan, zo is mijn huis ook geregeld.
Elke radiator draait zijn eigen tijdprogramma, dus badkamer 's ochtends warm etc.
Als een radiator warmte nodig heeft geeft hij een seintje aan een centrale unit die vervolgens een seintje naar de ketel stuurt om te gaan stoken (aan/uit)
er is 1 radiator in de hal welke altijd een beetje open staat (als bypass). Een echte bypass is mooier, maar nog geen tijd voor gevonden.
De ketel stookt weersafhankelijk, maar dat is een extra, omdat de ketel alleen wordt ingeschakeld bij warmtevraag.

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 11:48

psy

Als je de CV niet hoeft te sturen kan je de Max! thermostaatknoppen gebruiken. Ik gebruik het i.c.m. stadsverwarming dus hoef gelukkig geen CV aan te sturen

Simpele uitvoering
https://www.conrad.nl/nl/...orthermostaat-560897.html
Uitgebreider display
https://www.conrad.nl/nl/...orthermostaat-519588.html
Wandvoeler/bediening
https://www.conrad.nl/nl/...ndthermostaat-560920.html

Bediening op afstand ook mogelijk met een Maxcube. Ik kan met dat ding via mijn eigen wifi/internet alle kamers instellen, en het is allemaal veel betaalbaarder als die dure oplossingen als EvoHome

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

• a.d.s
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 03-11 23:10
tomsema schreef op zaterdag 11 oktober 2014 @ 17:02:
Nog mooier zou zijn dat ik draadloze knopthermostaten heb die (draadloos?) kunnen communiceren met een aan/uit schakelaar op de CV. Wanneer een knopthermostaat warmte nodig is om zijn setpoint te kunnen behouden praat deze naar de schakelaar en zet de schakelaar vervolgens de CV aan. Weet iemand of dit bestaat?
Ja, ik heb het FS20 systeem van ELV, met daarbij een relais dat de CV aanstuurt:
http://www.elv.de/elv-waermebedarfsrelais-fht-8w.html
Het kastje luistert mee met de communicatie tussen de thermostaten en de ventielaandrijvingen, en schakelt de CV in zodra een van de radiatoren meer dan een in te stellen drempelwaarde open staat. Dit kastje is dus in de plaats gekomen van de oorspronkelijke aan/uit thermostaat. Ik heb overigens wel een bypass ventiel laten monteren omdat anders de CV het water niet rond kan pompen als alle radiatoren (bijna) dicht staan.
Pagina: 1