Nieuwe / 2e hands onderdelen voor game PC (€ 600,-)

Pagina: 1
Acties:

• Andiaen
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 21-04-2024
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Uitsluitend bedoeld voor games (zoals Middle Earth- Shadow of Mordor, Watch Dogs, GTA V en gemod Skyrim), geen video- of fotobewerking,

Wat mag het systeem gaan kosten?
600 euro max voor de losse onderdelen die ik benoem. Dat mogen wat mij betreft ook 2e hands dingen bij zitten (graag zelfs, vanwege de kosten).

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
De huidige behuizing is een CM 690, deze kast zou net wat te klein zijn voor een 290(x) of iets dergelijks. Indien nodig kan er een stuk uit de behuizing gehaald worden >:).
Huidige voeding is een Cooler Master M520 (520 Watt). Indien nodig kan dit ook geupgrade worden, liever niet natuurlijk.
Geheugen bestaat uit 2x 4GB DDR 3 Kingston
SSD is een samsung 830 EVO (128 GB)
Monitor, headset, boxen en toetsenbord / muis zijn aanwezig.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Eén videokaart is voldoende, de voordelen van meerdere GPU's zijn naar mijn idee niet echt merkbaar als je gamed op 1 scherm (24" Full HD)

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Qua videokaarten zit ik al een hele tijd bij het rode kamp, maar heb geen echte voorkeur. Om toch een klein beetje "futureproof" te zijn wil ik wel graag 3-4 GB video geheugen.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Ik zat eerst te kijken naar een 2e hands 290x, maar het energieverbruik (400 watt onder load) zorgt ervoor dat ik een nieuwe voeding nodig heb. Daarnaast maken de reference koelers een rotgeluid dus dan zou je snel naar een custom versie gaan. Als het qua prestaties iets minder of gelijk is en energieverbruik lager kan ben ik dik tevreden (zit zelf te dubben over een 970, maar die zijn 2e hands niet echt te krijgen.)

Ga je overklokken?
Roep al jaren dat ik ga overklokken, maar heb het nooit gedaan en gaat er ook niet meer van komen. Als ik een te duur moederbord heb uitgekozen, laat het me vooral weten! :)

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4590 Boxed€ 175,89€ 175,89
1MSI H97 GUARD-PRO€ 82,95€ 82,95
1Sapphire R9 290 4GB GDDR5 OC TRI-X Battlefield 4 Edition€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 258,84

Hoop dat jullie me kunne helpen! Thanks!

• teunw
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 11-03-2025
Ziet er goed uit, behalve de videokaart.
Daar zou ik toch nog voor een niet-reference design gaan, zoals de pricewatch: Club3D Radeon R9 290 royalAce
Of de nieuwe pricewatch: MSI GeForce GTX 970 GAMING 4G van Nvidia

• skipe
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 18-02 11:24
een 290 met non reference cooler lijkt me de beste keus, mobo processor uitstekend. volgens mij kun je een 290 non reference al voor 200 euro ofzo op de kop tikken 2e hands.

• dusty-2011
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 03-03 12:07
skipe schreef op zaterdag 11 oktober 2014 @ 00:53:
een 290 met non reference cooler lijkt me de beste keus, mobo processor uitstekend. volgens mij kun je een 290 non reference al voor 200 euro ofzo op de kop tikken 2e hands.
Dan heb je waarschijnlijk zo'n geval waarmee gemined is. Of je dat nou wil... Als je dat niets uitmaakt, prima. Maar ik zou hem niet meer willen.
Die R9 290's zijn een half jaar überpopulair geweest onder miners.

• WiLLoW_TieN
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 09:01
Een i5 zonder K is niet OC'baar...

• JDillinger
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 26-03 07:31
Mooi, want hij wil niet overklokken ;)

• WiLLoW_TieN
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 09:01
WWAS schreef op zaterdag 11 oktober 2014 @ 08:57:
[...]

Mooi, want hij wil niet overklokken ;)
My bad...verkeerd gelezen... 8)7

• Pwuts
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 05-02 14:27

Pwuts

pwutst met vanalles en nog wat

dusty-2011 schreef op zaterdag 11 oktober 2014 @ 01:05:
[...]

Dan heb je waarschijnlijk zo'n geval waarmee gemined is. Of je dat nou wil... Als je dat niets uitmaakt, prima. Maar ik zou hem niet meer willen.
Die R9 290's zijn een half jaar überpopulair geweest onder miners.
Wat is er mis, of kan er mis zijn, met een Radeon waarmee gemined is? Ik hoor regelmatig mensen roepen dat je beter geen kaarten kunt kopen waar mee gemined is maar ik weet nog steeds niet waarom...

Ik denk eigenlijk dat je beter voor een GTX970 kunt gaan. Over het algemeen stiller, en altijd zuiniger dan een 290(X). Als je dan per sé een Radeon wil, kun je beter wachten tot de price drop Nederland heeft bereikt, en dan kijken wat de beste optie is.

¯\_(ツ)_/¯

• MK_
  • Niet online

MK_

Sneller dan het licht :)

Kaarten waarmee gemined zijn kunnen nog prima, meestal toch maar een paar maanden en kaarten die hebben een leversduur, dat wil je niet weten....

12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 | OnePlus 9 Pro Stellar Black 12/256GB | Xbox Series X | LPG powered

• Pwuts

Pwuts

MK1998NL schreef op zaterdag 11 oktober 2014 @ 10:17:
Kaarten waarmee gemined zijn kunnen nog prima, meestal toch maar een paar maanden en kaarten die hebben een leversduur, dat wil je niet weten....
"Ouderwetse" slijtage dus. In dat geval: geen kaarten van miners kopen :o

¯\_(ツ)_/¯

• MK_
  • Niet online

MK_

MasterPrutser schreef op zaterdag 11 oktober 2014 @ 10:22:
[...]

Je weet toch dat dit in tegenspraak is het je vorige post eh :+

12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 | OnePlus 9 Pro Stellar Black 12/256GB | Xbox Series X | LPG powered

• Pwuts

Pwuts

MK1998NL schreef op zaterdag 11 oktober 2014 @ 10:27:
[...]

Je weet toch dat dit in tegenspraak is het je vorige post eh :+
Hoezo dat nou weer.. In m'n vorige post zei ik dat 'ie beter een GTX970 kan kopen, of wachten tot de price drop (van nieuwe kaarten dus) Nederland heeft bereikt. Niks tegenspraak dus. Volgens mij. :/

¯\_(ツ)_/¯

Verwijderd

MasterPrutser schreef op zaterdag 11 oktober 2014 @ 11:14:
[...]

Hoezo dat nou weer.. In m'n vorige post zei ik dat 'ie beter een GTX970 kan kopen, of wachten tot de price drop (van nieuwe kaarten dus) Nederland heeft bereikt. Niks tegenspraak dus. Volgens mij. :/
Dit is zeker tegenspraak van jouw vorige reactie, toch maar even terug lezen lijkt mij.

• zwartbaard
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 24-03 10:07
Ik zou een niet-reference. GTX 970 nemen die zijn al krachtiger (of even krachtig) als een referentie 780 ti.

• Pwuts

Pwuts

Iets als dit zal prima volstaan: pricewatch: Gigabyte GV-N970G1 GAMING-4GD
Ligt dat buiten je budget, dan is dit ook een prima optie: pricewatch: EVGA GeForce GTX 970 ACX 4GB

¯\_(ツ)_/¯

• MK_
  • Niet online

MK_

MasterPrutser schreef op zaterdag 11 oktober 2014 @ 11:14:
[...]

Nou, dit dus:
MasterPrutser schreef op zaterdag 11 oktober 2014 @ 10:15:
[...]

Wat is er mis, of kan er mis zijn, met een Radeon waarmee gemined is?
7 minuten later:
MasterPrutser schreef op zaterdag 11 oktober 2014 @ 10:22:
[...]
Daarnaast worden de meeste kaarten van miners zelfs onderclocked, zodat je een hoger rendement hebt.

[ Voor 6% gewijzigd door MK_ op 11-10-2014 13:23 ]

• Pwuts

Pwuts

Dat "Wat is er mis, of kan er mis zijn, met een Radeon waarmee gemined is?" was een vraag, ik bedoelde dus niet "je kunt er gerust 1 kopen want er kan toch niks mis mee zijn". Ik sprak mezelf dus niet tegen, jullie vatten het gewoon verkeerd op. :*)

¯\_(ツ)_/¯

• Andiaen
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 21-04-2024
Bedankt voor alle reacties!

De GTX 970 is inderdaad een hele mooie kaart, helemaal omdat ik dan geen nieuwe voeding hoef te halen t.o.v. de R9 290(x). De 520 watt die mijn voeding kan leveren is denk ik niet genoeg voor de 290 serie waarbij de kaart alleen al 400 watt in load verbruikt.
Punt is daarbij dat die kaarten relatief duur zijn op dit moment (€ 330 of meer) terwijl een tweede hands 290 al vanaf 180 / 200 euro te krijgen is.
Met een nieuwe voeding erbij zou ik dan op ongeveer 250 euro uitkomen wat toch weer 80 euro scheelt.

Punt met die tweede hands kaarten is inderdaad dat je niet weet wat er mee gebeurd is.
Als ze gebruikt is om te minen en ze hebben de kaart naar beneden geklokt, heeft dat dan grote gevolgen voor de levensduur van je kaart? Ik heb nog nooit een kaart gehad die is overleden, vind het moeilijk in te schatten.
Qua stroomverbruik, ik heb (helaas) alleen tijd om in het weekend en dan ook alleen in de avonden te gamen. Ik zit dus niet zo heel vaak achter de computer, waardoor ik niet zo heel veel stroom zal verstoken als ik een onzuinigere kaart zou kiezen.
Het is wel balen dat ik een zwaardere voeding nodig heb, toch eens even kijken of er een goedkoper 970 te verkrijgen is!

De R290 die ik gelinkt had is volgens mij geen referentiekaart gezien de drie koelers die erop zitten.

Nog een laatste vraag, als het voltage van een videokaart aangepast is voor overclocken, vervalt hiermee de garantie op de kaart? En kan je dit ergens terug vinden in de kaart (bij de settings of bios of iets dergelijks)? Wil geen kaart kopen met garantie waarna blijkt dat er met de voltages gespeeld is en mijn garantie niet geldig is.

Nogmaals heel erg bedankt voor jullie hulp! Ben weer een stuk wijzer!
*wacht met smacht op een goedkopere 970 die de problemen oplost* :)
Pagina: 1