Ik zoek een?
Mij lijkt een AVR-Receiver de meest logische oplossing
Wat is je budget?
Hoe goedkoper hoe beter
maximaal €300 had ik in gedachten
Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Laat ik eerst wat meer vertellen over de huidige situatie, voorheen hadden wij in de woonkamer de volgende setup:
Denon AVR-1705 + Magnat 144 400B
HTPC gekoppeld naar Denon via optisch naar Denon en naar TV via HDMI
Sony KDL-42W655A gekoppeld naar Denon via aux
Vanwege een defect aan de HTPC is de situatie lichtelijk veranderd:
Intel Nuc gekoppeld naar Denon via aux naar Denon en naar TV via HDMI
Sony KDL-42W655A niet gekoppeld, optische kabel was te kort
Nou zou ik een HDMI verloop kunnen aanschaffen wat splitst van HDMI naar HDMI/Optisch maar dan ben ik zo €30 verder...terwijl ik eigenlijk al een lange tijd in gedachten had om de AVR-receiver te vervangen...
Waarom? Eigenlijk drie redenen:
1: Airplay ondersteuning, we hebben hier thuis een Synology NAS en mijn vader is fervent gebruiker van de DS Audio app, momenteel streamen we dit naar airplay op de HTPC/Nuc maar dat is altijd een extra handeling
2: De Denon 1705 mist moderne mogelijkheden als HDMI/CEC/ARC
3: De 1705 zou een prima vervanger zijn voor een oude receiver welke ik zelf gebruik, ik heb zelf een Sony STR-AV220 met een setje retro B&O Beovox S45-2 staan. Deze oude Sony receiver heeft geen afstandsbediening of optische ingang welke ik graag zou willen hebben. De 1705 beschikt wel over deze mogelijkheden en lijkt mij handig om door te schuiven voor mijn eigen gebruik...een vergelijkbare tweedehands Denon ben ik ook al gauw €100/€150 euro voor kwijt.
Mij lijkt het ideaal om gebruik te maken van CEC en ARC via HDMI. Dan zou de installatie simpelweg Nuc -->Receiver-->TV zijn. Minder kabels...minder afstandsbedieningen bij normaal gebruik en geen gedoe met het wisselen van ingangen op de receiver.
In de woonkamer is het gebruik vooral:
Films/series kijken vanaf TV of NUC
Muziek luisteren via Airplay (jaren 60/70)
Voor mijzelf:
Radio 2 luisteren vanaf computer
Youtube luisteren vanaf computer
Gamegeluid vanaf computer
Wat heb je zelf al gevonden?
Denon AVR-X1000
Denon AVR-X2000
Ik kwam er van de week achter dat deze receivers steeds slechter leverbaar worden...en dat de X1100 een stuk duurder is geworden...vandaar dat ik opeens het gevoel heb gekregen dat ik moet gaan opschieten met een keuze maken.
Voordelen van de X2000 lijken mij de multiroom ondersteuning (mogelijkheid voor tweede set speakers in eventuele toekomstige tuinkamer) en de 4K ondersteuning met het oog op de toekomst.
Welke vragen heb je hier nog over?
Ik weet het...het was een hele lap tekst...maar nu enkele vragen:
Hoe kijken jullie tegen mijn oplossingen aan? Heb ik goede keuzes gemaakt? Zie ik nog iets over het hoofd?
Gaat er niemand op achteruit qua geluidskwaliteit door het switchen van de receivers?
Zijn de speakers goed te combineren met de gekozen receivers? Vooral over de oude maar zeer goed klinkende B&O's maak ik me zorgen
Is het verstandig om nu nog een "oude" serie van Denon te kopen of raden jullie dit af?
Alvast bedankt voor het lezen van deze lap tekst en eventuele hulp
Mij lijkt een AVR-Receiver de meest logische oplossing
Wat is je budget?
Hoe goedkoper hoe beter
Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Laat ik eerst wat meer vertellen over de huidige situatie, voorheen hadden wij in de woonkamer de volgende setup:
HTPC gekoppeld naar Denon via optisch naar Denon en naar TV via HDMI
Sony KDL-42W655A gekoppeld naar Denon via aux
Vanwege een defect aan de HTPC is de situatie lichtelijk veranderd:
Intel Nuc gekoppeld naar Denon via aux naar Denon en naar TV via HDMI
Sony KDL-42W655A niet gekoppeld, optische kabel was te kort
Nou zou ik een HDMI verloop kunnen aanschaffen wat splitst van HDMI naar HDMI/Optisch maar dan ben ik zo €30 verder...terwijl ik eigenlijk al een lange tijd in gedachten had om de AVR-receiver te vervangen...
Waarom? Eigenlijk drie redenen:
1: Airplay ondersteuning, we hebben hier thuis een Synology NAS en mijn vader is fervent gebruiker van de DS Audio app, momenteel streamen we dit naar airplay op de HTPC/Nuc maar dat is altijd een extra handeling
2: De Denon 1705 mist moderne mogelijkheden als HDMI/CEC/ARC
3: De 1705 zou een prima vervanger zijn voor een oude receiver welke ik zelf gebruik, ik heb zelf een Sony STR-AV220 met een setje retro B&O Beovox S45-2 staan. Deze oude Sony receiver heeft geen afstandsbediening of optische ingang welke ik graag zou willen hebben. De 1705 beschikt wel over deze mogelijkheden en lijkt mij handig om door te schuiven voor mijn eigen gebruik...een vergelijkbare tweedehands Denon ben ik ook al gauw €100/€150 euro voor kwijt.
Mij lijkt het ideaal om gebruik te maken van CEC en ARC via HDMI. Dan zou de installatie simpelweg Nuc -->Receiver-->TV zijn. Minder kabels...minder afstandsbedieningen bij normaal gebruik en geen gedoe met het wisselen van ingangen op de receiver.
In de woonkamer is het gebruik vooral:
Films/series kijken vanaf TV of NUC
Muziek luisteren via Airplay (jaren 60/70)
Voor mijzelf:
Radio 2 luisteren vanaf computer
Youtube luisteren vanaf computer
Gamegeluid vanaf computer
Wat heb je zelf al gevonden?
Denon AVR-X1000
Denon AVR-X2000
Ik kwam er van de week achter dat deze receivers steeds slechter leverbaar worden...en dat de X1100 een stuk duurder is geworden...vandaar dat ik opeens het gevoel heb gekregen dat ik moet gaan opschieten met een keuze maken.
Voordelen van de X2000 lijken mij de multiroom ondersteuning (mogelijkheid voor tweede set speakers in eventuele toekomstige tuinkamer) en de 4K ondersteuning met het oog op de toekomst.
Welke vragen heb je hier nog over?
Ik weet het...het was een hele lap tekst...maar nu enkele vragen:
Hoe kijken jullie tegen mijn oplossingen aan? Heb ik goede keuzes gemaakt? Zie ik nog iets over het hoofd?
Gaat er niemand op achteruit qua geluidskwaliteit door het switchen van de receivers?
Zijn de speakers goed te combineren met de gekozen receivers? Vooral over de oude maar zeer goed klinkende B&O's maak ik me zorgen
Is het verstandig om nu nog een "oude" serie van Denon te kopen of raden jullie dit af?
Alvast bedankt voor het lezen van deze lap tekst en eventuele hulp