Toon posts:

Tips voor SSD gezocht

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hey allen, ik zoek wat hulp bij keuze voor een SSD, na even heen en weer geklikt te hebben op het forum leek dit me de beste plek om dat te vragen, als dit echter toch in "Opslagtechnologie" thuishoort mijn welgemeende excuses, en (aan alle modmins) schroom dan ook niet om m'n topic te verplaatsen.

Ik zoek een:
SSD, maar dan specifiek een extra snelle (meer info onder de standaard vragen)

Mijn budget is:
Zeg 150 tot max 350 euro

Mijn (merk)voorkeuren zijn:
Ik was vroeger 'fan van' Seagate, maar hoorde laatst dat die tegenwoordig niet zulke goeie schijven meer maken, en weet uberhaupt niet of ze goeie ssd's maken

Het systeem waarin ik het component ga gebruiken:
Ben ik nog aan het bouwen, echter het (volgens mij) meest relevante onderdeel is een Asus Maximus VII Ranger mobo

Oke, nu wat meer info en waarom ik de vraag stel.
Ik heb een jaar of 7-8 geleden een (destijds) 'dikke' pc gebouwd, die het tot een maandje of 3 geleden uitstekend heeft uitgehouden, destijds wist ik nog heel goed wat er allemaal mogelijk was en hoe dingen werkten, maar in die ~7 jaar is er natuurlijk vanalles veranderd.

Nou ben ik nu dus bezig met het samenstellen van een nieuwe computer (nadat de oude er letterlijk mee op was gehouden na 4 dagen nonstop bezig te zijn) en heb ik volgens mij wat hulp nodig bij het kiezen van een SSD.

Het ding waar ik wat hulp bij nodig heb is dat het moederbord (wat ik ondertussen binnen heb, "Asus Maximus VII Ranger") vermelding maakt van "Intel® Z97 Express Chipset with M.2 support (up to 10Gb/s data-transfer)", nou heb ik een beetje zitten zoeken, en als ik het goed begrepen heb is M2 een aftakking van SSD's, waarbij het ten eerste een kleiner component is, en ten tweede het meer data per seconde aankan.

Mijn eerste vraag is dan ook, klopt dit? of heb ik het helemaal verkeerd begrepen?

De tweede vraag is, weet iemand of M2-SSD's (om ze maar even zo te noemen) dezelfde kuren hebben als normale SSD's (dat met verloop van tijd steeds meer sectors onbruikbaar worden) of hebben ze die misschien minder, of misschien zelfs meer?

M'n 3e vraag; heeft het nut om een M2-SSD in mn pc te stoppen, of kan ik gewoon net zo goed een normale SSD gebruiken? (ik bedoel, 10gbps klinkt leuk, maar misschien heeft het helemaal niet zo'n nut)

En de laatste vraag; als M2-SSD dan zo geweldig is, waar vind ik ze? :9 Heb al meerdere shops uitgepluizd maar alleen in tweakers pricewatch zie ik er een stuk of 5, verder zijn ze echt nergens te vinden?

En misschien zijn er nog mensen die hierop willen reageren;
Ik zit te denken aan 1 M2-SSD voor windows, 1 normale SSD voor steam, en misschien nog een ouderwetse niet-ssd voor mn random troep, is er iets mis met dit plan?

Alle input opmerkingen vragen etc zijn erg welkom!! Alvast bedankt! _/-\o_

[ Voor 2% gewijzigd door Verwijderd op 10-10-2014 18:21 . Reden: Kleine aanpassing, zie na nadere inspectie maar 1 M2 slot, dus kan ik ook maar een 'M2-SSD' kwijt ]

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Ik had van de week of vorige week iets gelezen over verschillen tussen M2 en sata ssd's dat er (nog) geen/weinig verschil in zit. Maar kan de bron helaas zo niet terug vinden.

Persoonlijk zou ik gaan voor een 'gewone' ssd, welke met een lees/schrijf op 450+MB/s ligt veel verschil ga je dan niet echt merken met huis/tuin/keuken/steam. Gaat je namelijk ook in de kosten schelen, zeker als je twee ssd's wilt.

Ik zie overigens niet echt zo'n voordeel in het hebben van een 2e ssd als je ook voor 1 grotere kan gaan.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op zuid | Twente

Verwijderd

Topicstarter
Ah, das goed om te weten, als je die bron nog ergens tegenkomt hou ik me aanbevolen.

Reden dat ik denk aan 2 losse SSD's is omdat ik wat dat betrefd nog redelijk oldschool ben, ik wil een echte losse schijf voor windows, gewoon omdat ik dat in al mn pc's zo heb aangepakt, is ook lekker makkelijk als de boel een keer (softwarematig) stuk gaat, kan ik zonder nadenken de schijf formateren en er een nieuwe windows op slingeren.

Die 2e SSD had ik dan bedacht voor Steam installs hehe, hoewel dat niet persee SSD hoefd te zijn, was mn redenatie 'waarom niet', alle snelheids winst die ik kan behalen pak ik graag mee, zodat ik ook deze machine weer 5+ jaar kan gebruiken voor gamen e.d.

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 20:44

P_Tingen

omdat het KAN

Klinkt allemaal eigenlijk veel te ingewikkeld. De waarheid is namelijk retesimpel en dat is dat voor zo'n 99% van de mensen een standaard SSD meer dan snel genoeg is. M2 is leuk, maar voor normale stervelingen niet persé nodig. Wel duurder, alhoewel het goedkoper wordt. Ik heb een laptop met m2 SSD erin en die gaat net zo snel als een SSD op gewone SATA. Sterker nog, ik had een laptop die met SATA-150 werkte en daar ging een SSD óók als een speer.

Hetzelfde voor het verhaal mbt 1 of 2 schijven. Ik zou lekker 1 grotere SSD doen. Goedkoper dan 2 en je kan in de toekomst nog wat bijprikken. Windows 8 biedt herinstallatie mogelijkheden ingebouwd waarbij je kan kiezen om alles in gradaties terug te brengen naar de beginsituatie. Mocht je het liever zelf in de hand houden, neem dan 1 SSD en maak er 2 partities op; 1 voor Windows en 1 voor de rest. Voor een SSD maakt het geen drol uit, in tegenstelling tot traditionele schijven, waar je beter 2 schijven kan hebben dan 2 partities.

Geld uitgeven kan altijd nog, ik zou nu lekker voor 1 SSD gaan, bv pricewatch: Crucial MX100 256GB

... en gaat over tot de orde van de dag

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 24-02 21:37

Thomg

Aww yiss

Ik mis nog een voordeel voor M2, minder losse I/O en minder gedoe met kabels.
Altijd een plus.

Maar ik zou gewoon voor een standaard ssd gaan ( zie hierboven, misschien de 512GB versie, betere GB/€ )

• jorisvdelsen
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 18-01 20:25
True schreef op vrijdag 10 oktober 2014 @ 18:12:
Ik had van de week of vorige week iets gelezen over verschillen tussen M2 en sata ssd's dat er (nog) geen/weinig verschil in zit. Maar kan de bron helaas zo niet terug vinden.

Persoonlijk zou ik gaan voor een 'gewone' ssd, welke met een lees/schrijf op 450+MB/s ligt veel verschil ga je dan niet echt merken met huis/tuin/keuken/steam. Gaat je namelijk ook in de kosten schelen, zeker als je twee ssd's wilt.

Ik zie overigens niet echt zo'n voordeel in het hebben van een 2e ssd als je ook voor 1 grotere kan gaan.
Deze: reviews: Flash-vergelijking: wat is de snelste opslag?? Op ons eigen vertrouwde sitetje nog wel :)

V'nA! 3470@3,4 - P8H61M/B3 - Crucial 8GB DDR3 - Intel 330 120GB - NZXT S340 - Tranquillo Rev.2 - Nexus 430W - Gigabyte 270X-2GD

Verwijderd

Topicstarter
Die had ik nog doorgespit, maar was er niets over M2 in tegengekomen, maar kan ik natuurlijk overheen gelezen hebben.

In ieder geval, het is me ondertussen eigenlijk al duidelijk geworden dat ik dus gewoon een normale SSD moet kopen, en dat M2 slot moet laten voor wat het is. Ook het gegeven dat partities op een SSD blijkbaar een stuk beter werken is zeker mooi om te horen, dan kan ik inderdaad waarschijnlijk met 1 SSD uit de voeten.

Dank voor alle reacties! meer reacties altijd welkom! :)

• jorisvdelsen
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 18-01 20:25
In de conclusie wordt wel zeker M2 genoemd!

Persoonlijk vind ik de MX100-lijn het beste qua prijs/betrouwbaarheid/performance.

V'nA! 3470@3,4 - P8H61M/B3 - Crucial 8GB DDR3 - Intel 330 120GB - NZXT S340 - Tranquillo Rev.2 - Nexus 430W - Gigabyte 270X-2GD

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Kijk die bedoelde ik, verschil is niet zo heel groot als je een budget hebt, kon het niet vinden omdat ik op M2 zocht en niet M.2 _/-\o_
Verwijderd schreef op vrijdag 10 oktober 2014 @ 18:19:
Die 2e SSD had ik dan bedacht voor Steam installs hehe, hoewel dat niet persee SSD hoefd te zijn, was mn redenatie 'waarom niet', alle snelheids winst die ik kan behalen pak ik graag mee, zodat ik ook deze machine weer 5+ jaar kan gebruiken voor gamen e.d.
Je kan ook een grotere SSD nemen en de games die je wil spelen die snelheidswinst halen uit een SSD ook gewoon van steam uit op de SSD instaleren. Zelf heb ik op 120GB SSD windows + 2/3games staan welke ik speel. Rest die ik speel zet ik gewoon op mijn HDD.

[ Voor 40% gewijzigd door True op 10-10-2014 19:29 . Reden: 2e quote ]

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op zuid | Twente

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
pricewatch: Crucial MX100 512GB

Zoals Joris zegt zou ik een MX100 Crucial SSD halen!
Deze zijn scherp geprijsd, presteren goed en hebben extra beveiliging tegen stroomuitval.
Je kan overigens zelf kijken of je 256 of 512 GB nodig hebt. Ik heb zelf een 128 GB en dat is echt een afrader.. staat zo vol met OS + 2 games...

Momenteel zijn 'gewone' SSDs echt de beste koop.
Overigens heb ik hetzelfde moederbord als jij en voor de toekomst is een M2 slot wellicht wel handig :)

🪦🪦🪦RIP Pricewatch 19-01-2026🪦🪦🪦

Verwijderd

Topicstarter
Oke bedankt voor de tips allemaal! :)
Ik heb besloten te gaan voor twee MX100 Crucial SSD's, eentje van 128GB voor OS en wat programmas, en eentje van 512 GB voor steam, en voor de rest (troep, muziek, etc) hergebruik ik een van mn oude schijven (heb in mn oude pc een boel 7200rpm seagate's, ik hevel gewoon de grootste over hehe)
Pagina: 1