Zelfbouw Desktop, noodzaak van ESD armband/handschoenen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Purehz
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 20:39
Beste mede-tweakers!

Ik ben van plan mijn eerste desktop te gaan bouwen, betreft het basissysteem van de BBG-September.
nou kwam ik na wat speuren de 'esd' kwestie tegen, het elektrisch geladen zijn, wat schadelijk zou zijn voor hardware.

Nu is mijn vraag als volgt, wat vinden jullie van de noodzaak van het dragen van ESD handschoenen of anti-statische armband? Ben benieuwd naar jullie mening! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lolhoo
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 27-05 15:04

lolhoo

Just reboot and relax

Je kan gewoon even je vinger toppen vochtig maken en daarmee de kast aanraken.
Ik heb heel wat pc's uit elkaar gehaald en weer in elkaar gezet zonder zo'n bandje.
Als je gewoon allemaal netjes op hout of karton legt is het naar mijn mening niet nodig.

Did you try to put it off and on again?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Purehz
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 20:39
Thanks voor je reactie en tips. Wacht nog even andere reacties af voor ik zelf aan de slag ga;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phantomic
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 28-05 14:31
Zelf heb ik het gedaan zonder. Heb je vaak last van dat je schokjes krijgt?

I've been praying for somebody to save me, but no one's heroic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ImaPseudonym
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 13-05 12:55
Ik heb er twee (uurtje geleden de tweede) in elkaar gezet zonder zo'n bandje. Geen enkel schokje gevoeld en de PC's functioneren prima (alhoewel de schade van ESD niet meteen evident hoeft te zijn).

Zo'n bandje heeft overigens geen zin als je geen goede aarde hebt om 'm aan vast te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beascob
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 13-05 17:47
Ik werk zonder, maar denk dat in een erg droge ruimte met synthetisch tapijt je voorzichtiger mag doen.
Inbouwen in de metalen kast geeft ook vereffening.
Wel zorg ik ervoor dat voor het sleutelen ( mem wisselen of kaart inbouwen) aan een pc die aan was , ik eerst spanningsloos zonder stekker in wandcontactdoos, ontlaad door de aan/uitknop enkele keren in te drukken.

gewaarwordingshorizon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Ik heb nog nooit een ESD bandje gedragen, gewoon wat common-sense is voldoende. Ga geen pc in elkaar schroeven met je fijne polyester trainingspak aan, of wanneer je van die schoenen draagt waar je de hele dag door statische schokken mee krijgt :P

Let daarbij een beetje op dat je de gevoelige onderdelen netjes behandeld. Leg een moederbord niet op een stapel plastic verpakkingsmateriaal, maar op het karton van de doos of op een houten tafel. Heb nog nooit iets gesloopt door statische electriciteit.

🖥️ | 🚗

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OCTiMod
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 17:29
Zorg er in ieder geval voor dat je aanraking met ic's/chipsets en contacten zo veel mogelijk vermijd, kaarten en moederbord altijd aan de randen vast pakken.
lolhoo schreef op vrijdag 10 oktober 2014 @ 14:31:
Je kan gewoon even je vinger toppen vochtig maken en daarmee de kast aanraken.
Ik heb heel wat pc's uit elkaar gehaald en weer in elkaar gezet zonder zo'n bandje.
Als je gewoon allemaal netjes op hout of karton legt is het naar mijn mening niet nodig.
Als de voedingskabel van de pc niet is aangesloten (via geaard stopcontact) dan heeft dat geen zin.
Meestal haalt men eerst de kabels los alvorens te beginnen met verbouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carlo
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 27-05 00:02
ESD kan ernstige schade aan je componenten toebrengen en zelfs als ze niet direct stuk zijn is het mogelijk dat er onzichtbare schade ontstaat die zorgt dat je apparaat minder lang meegaat. Officieel zal elke leverancier daarom adviseren dat je altijd polsbandjes e.d. moet gebruiken.

Als ik mijn PC door een bedrijf in elkaar zou laten zetten en ze gebruiken geen polsbandjes dan zou ik geen vertrouwen in ze hebben.

Dat alles gezegd hebbende, de meeste componenten hebben intern een (beperkte) beveiliging tegen ESD en daarom gaat het meestal goed als je geen speciale voorzorgen neemt. Heel veel mensen, inclusief mijzelf, zijn er goed mee weggekomen zonder polsbandjes. Gebruik je gezonde verstand: vermijd zoveel mogelijk contact met pinnen en ga dit niet doen als je net op wollen sokken over een synthetisch tapijt hebt gelopen.
Als de voedingskabel van de pc niet is aangesloten (via geaard stopcontact) dan heeft dat geen zin.
Ook als de PC niet is aangesloten is het toch aan te raden om de kast even aan te raken. Het gaat er namelijk niet om dat de PC is ge-aard maar dat er tussen jou en de onderdelen geen potentiaalverschil is. Dus, als jij 1000V bent en de kast ook is er niets aan de hand.

Verder een afweging die je zelf moet maken of je wel/niet een polsbandje wilt aanschaffen. Het gaat meestal goed, maar stel dat je met een videokaart van €600 bezig bent, wil je dan die €10 op een polsbandje besparen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 28-05 17:27

Thomg

Aww yiss

Ik ontlaad me altijd via de aarde van het stopcontact voor ik begin en dan doe ik het onder het bouwen wanneer ik er toevallig weer aan denk.

Heb al met aardig wat electronica gewerkt, maar nog nooit wat gesloopt via ESD.

Denk dat het een beetje opgeblazen is, zolang je maar weet wat je doet komt het wel goed.

[ Voor 17% gewijzigd door Thomg op 11-10-2014 22:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19:48
Thomg schreef op zaterdag 11 oktober 2014 @ 22:48:
Denk dat het een beetje opgeblazen is, zolang je maar weet wat je doet komt het wel goed.
Ga eens een dagje meelopen in een fabriek waar IC's getest worden... de voorzorgsmaatregelen daar zijn echt heel streng: speciale schoenen en jas tegen ESD, speciale vloeren, test-apparatuur om te controleren of je voldoende ontladen bent... dat gaat nog een heel stuk verder dan enkel een polsbandje.

En nee: dat doen ze niet omdat ze niet weten waar ze mee bezig zijn, dat doen ze juist omdat ze er verstand van hebben. Het zal vaak goed gaan, maar het kan ook serieus mis gaan.

(en nee, ik werk zelf zonder al die maatregelen. Probeer vooral contact met de geleidende delen (componenten, printbanen & contacten) te voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 28-05 17:27

Thomg

Aww yiss

vanaalten schreef op zondag 12 oktober 2014 @ 01:49:
[...]

Ga eens een dagje meelopen in een fabriek waar IC's getest worden... de voorzorgsmaatregelen daar zijn echt heel streng: speciale schoenen en jas tegen ESD, speciale vloeren, test-apparatuur om te controleren of je voldoende ontladen bent... dat gaat nog een heel stuk verder dan enkel een polsbandje.

En nee: dat doen ze niet omdat ze niet weten waar ze mee bezig zijn, dat doen ze juist omdat ze er verstand van hebben. Het zal vaak goed gaan, maar het kan ook serieus mis gaan.

(en nee, ik werk zelf zonder al die maatregelen. Probeer vooral contact met de geleidende delen (componenten, printbanen & contacten) te voorkomen.
Dat ontken ik ook niet, maar ik moet wel zeggen dat de "setting" wel erg anders is hm :+
Pagina: 1