Media opslag en backup

Pagina: 1
Acties:

• mrkazoodle
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 21-01 22:39
Hi,

Situatie
Binnen onze studentenvereniging zijn we op zoek naar een manier om beter met onze multimedia om te gaan: we doen vaak evenementen en nemen daar véél foto's (> 1GB) en ook wat filmpjes. We hebben elk jaar veel mensen die vertrekken en veel nieuwkomers => een gewone externe hdd voldoet niet want dit is niet overzichtelijk genoeg.

Gezochte functionaliteit
De multimediabestanden moeten opgeslagen worden op een manier dat ze voor onze marketing mensen makkelijk toegankelijk zijn voor gebruik in een flyer, affiche, promofilm,... hierbij zou een soort taggingfunctionaliteit niet onaangenaam zijn om dat alles wat te kunnen doorzoeken. Daarnaast moeten deze ook goed geback-upt en beveiligd zijn zodat iemand niet Ctrl + a en vervolgens Shift + Delete doet als je begrijpt wat ik bedoel ;)

Vraag
In wat voor richting moeten we zoeken, kan een Synology hier aan voldoen? Moeten we richting cloud kijken?

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19-01 16:25
Freenas of nas4free.
Hier zit zfs file systeem in. Wel zfs raid gebruiken.
Maak hier van een eenvoudige file server, wel 2x zodat je een backup maakt naar de andere.
Misschien nog de file systeem instellen zodat je terug in tijd kunt gaan bij files, backup instellen, zodat je ook verwijderde files terug kunt halen, dit kost wel extra ruimte.
En eigenlijk moet je ook nog een 3e backup maken, op een andere locatie.

Verwijderen files daar kun je niks tegen doen.
Alleen de rechten beperken kan helpen, dus niet elke gebruiker alle rechten op alle mappen geven, bijv geef alleen lees rechten op alle mappen, maar alleen in bepaalde mappen schrijf rechten.

Bewerkingen op je nas doe je verder via een andere pc/laptop, via netwerk map.

[ Voor 7% gewijzigd door jan99999 op 11-10-2014 08:14 ]

• mrkazoodle
Bedankt voor het antwoord! Ik heb al eens wat opgezocht rond deze systemen, maar ik krijg er niet direct een goed beeld van en zit met een heel aantal vragen:

Bieden deze NAS OS'en een soort van tagging functionaliteit? Een tagging functionaliteit vereist wss een web interface en dus alles via de browser moeten down- en uploaden?
Hebben ze een voldoende gebruiksvriendelijke interface (verwijderde bestanden terughalen, oudere versies herstellen,...)?
Wat is het voordeel tgo. een Synology? (die voor zover ik er iets van weet een vrij gebruiksvriendelijke NAS is)
Ik zou dan wss best kiezen voor een mirroring software RAID setup met 2 2TB HDDs en off site backup via externe HDD?
Inspiratie vr builds zou ik wss best in het grote zuinige server topic opdoen?

Ik heb wel al een paar PCs gebouwd, maar dit is toch iets nieuw voor mij :p

[ Voor 11% gewijzigd door mrkazoodle op 11-10-2014 15:03 ]

• Daantju
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 24-01 13:55
Iets als een File transporter misschien?
http://www.filetransporter.com

Kun je ook aan user management doen etc.

[ Voor 23% gewijzigd door Daantju op 11-10-2014 14:58 ]

• mrkazoodle
Daantju schreef op zaterdag 11 oktober 2014 @ 14:56:
Iets als een File transporter misschien?
http://www.filetransporter.com

Kun je ook aan user management doen etc.
Srr voor het late antwoord, het ziet er mij alvast een leuk ding uit:
- bijhouden van oudere versies en verwijderde bestanden :D
- transporter library als een soort netwerk share
- mogelijkheid tot internettoegang

Wat ik mis:
- metadata: ok, voor foto's kan iets als picasa gebruikt worden (al onze users zullen wel windows/mac zijn), mr qua video tagging moet ik dan ook op zoek naar iets eenvoudig :p
- moet dan nog een externe HDD met raidmogelijkheden kopen => waarom dan niet direct een NAS?

Ik neem aan dat jan99999 mij aanraadde om zelf een NAS te bouwen vanwege prijs/kwaliteit en mss meer uitgebreide mogelijkheden. Ik heb voornamelijk niet echt een idee of dit nodig of de kosten waard is, we zijn nu ook geen professioneel designbureau ofzo :p
Ik weet dat ik mss te veel vragen in 1 keer heb, maar moest iemand me wat meer uitleg kunnen geven zou ik dat zeker appreciëren :) .

• mrkazoodle
Dit lijkt me een monoloog te worden, maar ik wou dit even toevoegen:

Owncloud lijkt me een goede oplossing (had dit in het begin van mijn zoektocht iets te snel aan de kant gezet):
+ lokale opslag mogelijk, maar mogelijkheid tot via internet aanspreekbaar te maken
+ versiegeschiedenis en verwijderde bestanden terug te halen (ook als via webdav?)
+ webdav om als netwerk share te benaderen
+ clients voor windows, mac, android, ios
+ mogelijkheid tot tagging via add-on "oclife" (alvast voor cloud interface, mss toch best picasa en vergelijkbaar programma voor video voor webdav functionaliteit)
+ ziet er vrij gebruiksvriendelijk uit en kan ook niet-bestandsgerelateerde diensten aanbieden (calender, contacten,...)
+ mogelijks relatief low cost alternatief met veel opslag
- zelf voor server/nas instaan

Ik moet dan nog een OS kiezen en vraag me af of NAS4Free dan een goede keuze is: ik zou graag nog een database opzetten om interne data (leden, alumni,..) centraal en veilig bij te houden: dit wordt afgeraden door NAS4Free (http://wiki.nas4free.org/...at_nas4free_is_and_is_not). Daarnaast weet ik niet of het mss niet eenvoudiger te onderhouden zou zijn door gebruik te maken van vb ubuntu server?
Pagina: 1