Herinstalleren windows?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ItsShowTimeZ
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 23-09 20:07
Beste Tweakers,

Over een week ga ik aan de slag met mijn PC, hierin word het moedebord & CPU vervangen. Nu heb ik gehoord dat je dan ook Windows moet herinstalleren i.v.m. de Drivers. Nu heb ik al vaak genoeg een PC gebouwd, dus het hardware gedeelte gaat wel lukken. Echter heb ik nog niet zoveel ervaring met het (her)installeren van een PC. Nu is mijn vraag, is het herinstalleren van windows erg moeilijk? Ik weet dat je via de bios moet booten vanaf een USB/CD, in mijn geval zal dit vanaf een USB zijn. Moet er dan op de USB een ISO bestand staan? of een ander soort bestand?

Nu is het geval dat ik 2 schijven in mijn systeem heb, een SSD en HDD, uiteraard staat mijn huidige windows op mijn SSD. Ik weet dat je je schijf moet formateren voordat je een nieuwe windows erop knalt, maar moet ik ook de HDD formatteren? ( Lijkt mij niet maar ik vraag het maar even voor de zekerheid ).

Alvast bedankt voor jullie hulp!

Mvg,

Michel/ShowTimeZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tabee
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 11-08 19:06
1) Moet er dan op de USB een ISO bestand staan? of een ander soort bestand?

Nee, dit gaat door middel van een tooltje, hierin selecteer je het ISO bestand en de betreffende USB stick en vervolgens doet de tool de rest. :)

Link voor tool: http://www.isotousb.com/

2)maar moet ik ook de HDD formatteren?

Nope. Als je het OS op de SSD zet hoeft alleen de SSD geformatteerd te worden.

Dit zijn overigens vragen die vrij makkelijk te tackelen zijn als je ze kennis laat maken met Google..

Realiteit is een hallucinatie die optreedt bij gebrek aan alcohol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

tabee schreef op vrijdag 10 oktober 2014 @ 12:54:
1) Moet er dan op de USB een ISO bestand staan? of een ander soort bestand?

Nee, dit gaat door middel van een tooltje, hierin selecteer je het ISO bestand en de betreffende USB stick en vervolgens doet de tool de rest. :)

Link voor tool: http://www.isotousb.com/

2)maar moet ik ook de HDD formatteren?

Nope. Als je het OS op de SSD zet hoeft alleen de SSD geformatteerd te worden.

Dit zijn overigens vragen die vrij makkelijk te tackelen zijn als je ze kennis laat maken met Google..
Je zou ook de officiële van Microsoft kunnen pakken: http://www.microsoftstore.com/store/msusa/html/pbPage.Help_Win7_usbdvd_dwnTool
Werkt zowel voor Windows 7 en 8 en alle versies van beide.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jolke
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 08-10 10:48
Ik vraag me af of je Windows wel opnieuw moet installeren. Ik heb al een aantal keren bij een computer mobo+CPU+geheugen vernieuwd en gewoon de bestaande Windows weer opgestart. Bij de eerste keer sputtert Windows wel even met installeren van nieuwe drivers, maar daarna werkt het gewoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scally
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 28-02 21:24

Scally

Ik geloof dat ie het doet?

Ik heb een tijdje terug m'n PC ge-upgrade: nieuw mobo, CPU, geheugen en SSD schijf.
Vantevoren oude HD gekloond naar de SSD schijf.

Na ombouw PC aangezet, Windows start op en herconfigureert een aantal zaken (nieuwe hardware gevonden etc.) en start keurig op.
Zelfs de activatie hoefde niet opnieuw! :*) (Windows 8.1).

Daarna nog wel e.e.a aangepast waaronder nieuwe videodriver.. maar geen enkele reden om Windows opnieuw te hoeven installeren.. ben nog nooit zo snel klaar geweest met een (bijna) nieuwe PC!!

...Y la tierra se hace mi trono... [Pentium 4 Northwood 2 Ghz, WinXP, 512MB PC133, HITACHI 250 GB@7200RPM] <-- ingesteld in 2001 lol

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killah_Priest
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:25
Windows 7 en hoger (volgens mij zelfs al vanaf Vista) hoef je doorgaans niet opnieuw te installeren ivm wijzigingen aan de HAL.
Sterker nog : op de windows dvd staat install.wim : deze bevat een gesysprepte image welke gewoon gekopieerd wordt, vervolgens wordt de bootloader aangepast en bij de eerste start gaat windows configureren.
In enkele gevallen werkt het 1 op 1 overzetten niet maar dat kom ik niet vaak tegen (laatst toevallig 1 image die een collega gemaakt heeft die ik onmogelijk naar een vm kan deployen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xAn52
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 06-05 22:07

xAn52

Whatever...

Enige wat tegen kan zitten is als je een OEM versie hebt, maar dan heb je puur een licentietechnische uitdaging.
Probeer het gewoon. Herinstalleren is plan B. Handig is wel om van te voren even de drivers van je netwerkkaart te downloaden van de supportsite van je moederbord en deze vast op je SSD te zetten. kan je ze installeren als ze niet automatisch herkent worden. Scheelt een hoop frustratie en usb sticks zoeken en een andere PC etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rupie
  • Laatst online: 07-10 09:00
Als ik jou was zou ik bij een eventuele herinstallatie wel de 2e HDD even loskoppelen. Heel af en toe wil Windows de kleine partitie die gemaakt wordt voor booten op een andere HDD zetten dan je verwacht.

Desktop | Server | Laptop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Thanatos_
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 05-09 14:39

_Thanatos_

Ja, en kaal

Meestal werkt Windows gewoon als je het moederbord vervangt, zeker als de chipset van dezelfde fabrikant is.

Het grootste ding dt kan tegenwerken is drivers voor de SATA-controller die Windows pas geinstalleerd kan krijgen als ie opgestart is van een drive waarvoor geen controller-drivers zijn :+

Maar daar zijn truukjes voor.

Je zult wel moeten heractiveren, maar dit mag geen probleem zijn. Doe dit echter pas nadat je alles goed geinstalleerd hebt.

Een kwestie van uitproberen dus. Ik zou iig geen problemen gaan oplossen die er nog niet zijn.

日本!🎌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ItsShowTimeZ
Duidelijk, het heractiveren van windows zal moeilijk gaan, aangezien het een illegale versie is. Zoals ik al meldde kan ik via school gratis windows krijgen. Op dit moment heb ik Windows 7 Ultimate. De versie die ik kan krijgen via school is Professional. Volgensmij werken de codes van Professional niet op een illegale windows 7 ultimate.

Vandaar dat ik erover nadacht om gewoon windows te herinstalleren, zodat ik ook van de illegale versie af ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jolke
  • Laatst online: 08-10 10:48
ItsShowTimeZ schreef op zaterdag 11 oktober 2014 @ 13:48:
Duidelijk, het heractiveren van windows zal moeilijk gaan, aangezien het een illegale versie is. Zoals ik al meldde kan ik via school gratis windows krijgen. Op dit moment heb ik Windows 7 Ultimate. De versie die ik kan krijgen via school is Professional. Volgensmij werken de codes van Professional niet op een illegale windows 7 ultimate.

Vandaar dat ik erover nadacht om gewoon windows te herinstalleren, zodat ik ook van de illegale versie af ben.
Foei, een illegale versie! :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ItsShowTimeZ
Jolke schreef op zaterdag 11 oktober 2014 @ 20:07:
[...]

Foei, een illegale versie! :X
Jup, I know, toendertijd was ik nog een arme sloeber, vandaar dat ik (Gratis ;) ) over wil naar een legale versie:) maar als mn windows gewoon blijft werken na het ombouwen, dan maakt het me niet zoveel uit:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AvK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:24

AvK

Ready Set Go

Het is vrij simpel. Na de ombouw start je je PC weer op. Je krijgt dan foutmeldingen (of niet) en die moet je oplossen. Bij mijn weten heb ik nog nooit Windows echt opnieuw moeten installeren. En ik heb heel wat PC's omgebouwd.

AopenHX08 ZM400B Athlon64-X2-3800+ ArticFreezer64pro Asrock939Dual-Sata2 2x512MbDDR400 GigabyteR9700pro SBAudigy2 Inspire6700modded PCTVpro ADSL 6Mb/768 NEC2500a Pioneer105DVDrom iiyamaVMPro450 CanonIP4000 LogitechG5 200GbWD7200 80GbWD7200 WinXPhome

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Thanatos_
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 05-09 14:39

_Thanatos_

Ja, en kaal

Illegale Windows is onvergeefelijk. De enige software die je altijd gebruikt, vaker dan elk ander stuk software.

Verder, wat AvK zegt. Gewoon proberen. Idealiter heb je er een tweede computer (tablet zou zelfs kunnen) bij om even wat drivers op te lepelen of te ducken naar die foutmeldingen die je wel of niet krijgt ;)

日本!🎌

Pagina: 1