cmos batterij in oven geweest

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkjan1995
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 05-01 17:54
Hallo Tweakers,

Ik heb al eens vaker moederborden gebakken in de oven om ze vervolgens weer aan de praat te krijgen doordat de solderingen dan weer opnieuw hechten. Dit is meestal nog goed gegaan, echter ben ik deze keer iets zeer belangrijks vergeten te verwijderen voordat de oven aanging: de cmos batterij.

Na ongeveer 5 minuten op 200 graden hoorde ik iets knappen. Ik heb meteen de oven uitgezet en gekeken wat er was en wat bleek: de cmos batterij was er afgeknapt.

De vraag is dus na het maken van deze enorme blunder, of het nog verantwoord is om de oven te kunnen blijven gebruiken voor het klaarmaken van voedsel zonder dat ik verander in een gemuteerde hulk o.i.d.?

XPS17 l702x 2670qm, 12GB, 128GB SSD, 500GB HDD, GT555m

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 03-10 15:03
Is de batterij verder nog 'heel' ?

3780wP (18x 210wP EC Solar) | 2x Marstek Venus E (5.12kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BaRF
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13:36

BaRF

bijna kerst

haha, ik dacht in eerste instantie dat je ging vragen of de batterij nog te gebruiken zou zijn, en dacht meteen 'hoe gierig!' :+

maar inderdaad, als de batterij nog heel is zal het niet veel kwaad kunnen. Er zitten tenslotte ook andere electronische zaken zoals condensatoren op een mobo :P En anders een flesje HG ovenreiniger just in case ;)

The space between is where you'll find me hiding, waiting for you

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• E-Vix
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 11:44

E-Vix

Nu met sneeuw!

Ik zou de oven goed reinigen. In de meeste batterijen zitten zware metalen, en als de batterij uit elkaar is geklapt, dan zitten deze zware metalen dus overal door je oven heen. Heb je bovendien ook nog eens een hete lucht oven, dan zitten ze ook echt in je oven. Dan is het wellicht verstandig om de oven uit elkaar te halen en alle onderdelen waar de lucht langs kan stromen ook goed te reinigen.

Failed opening '/home/users/7942/signature.inc' for inclusion (include_path='.:') in /home/www/got/userstats.php on line 25

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexandersamson
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 13-12-2022
Tegenwoordig zit er niet meer echt zeer kwalijke rotzooi in batterijen, zoals kwik, lood en andere troep. In een moderne kleine backupbatterij zit vaak iets van Lithium, graffiet, silicium, wat koolstof, metaaloxide soms en mogelijke wat elektrolyt of een mix van 2 of meer van deze stoffen, maar dat kan je gewoon schoonmaken met een goed reinigingsmiddel. Ook even de heteluchtstand aan laten staan met de deur goed open en de afzuigkap vol aan, daarna weer schoonmaken en je zou er weer veilig in moeten kunnen bakken :-)
Mocht je om wat voor reden dan ook toch kleine druppeltjes vloeibaar metaal zien liggen, kwik (wat ik me haast niet kan voorstellen), dan moet de hele oven helemaal schoongemaakt worden (lees: gestript en elk deel dat in contact komt met de luchtstroom of de binnenkant oven schoonmaken) Dat was bullshit, want er wordt in die oude batterijen kwikoxide gebruikt, dat is geel/oranje van kleur en een vaste stof. Maar ook dan mag je alles strippen en schoonmaken als je zoiets tegenkomt.

[ Voor 31% gewijzigd door alexandersamson op 10-10-2014 09:40 ]

Elektronicaprojecten van mij: http://www.gm7.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 13:48

Fordox

00101010

Een keer goed doorluchten is genoeg, tenzij je echt residu ziet zitten/aantasting van de oven.

En een tip: Een 'reflow' komt al voor bij 165 graden. 200 graden is net iets te enthousiast ;)

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkjan1995
Het leek erop dat alleen de cmos uit het moederbord vloog, het lijkt echter of de batterijen in 2 delen is gespleten (onderkant+deksel) al kan ik het andere deel niet terugvinden dus denk ik dat de cmos dan gewoon een inkeping heeft aan de onderkant. Ik heb de oven gelijk nadat hij afgekoeld was gereinigd met HG ovenreiniger.

Ik heb een hete lucht oven gebruikt hiervoor.

CMOS was trouwens van een HP-DV7 uit 2010 waarvan het moederbord nu wel weer werkt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flake
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01-11-2024
Fordox schreef op vrijdag 10 oktober 2014 @ 09:57:
En een tip: Een 'reflow' komt al voor bij 165 graden. 200 graden is net iets te enthousiast ;)
Welnee man, ga eens reflowprofielen opzoeken. 165 graden is eerder preheaten. Maar zonder gein: Ik zou nooit, maar dan ook echt nooit, een oven gebruiken voor zowel voedsel als chemicaliën/electronica. Zelfde geldt voor vriezers of koelkasten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
offtopic:
Lekker de appelsap tussen de urinemonsters, best handig :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox

Fordox

00101010

Flake schreef op vrijdag 10 oktober 2014 @ 10:56:
[...]

Welnee man, ga eens reflowprofielen opzoeken. 165 graden is eerder preheaten.
Ik zeg ook, vanaf ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gamebuster
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 27-09 22:01
Flake schreef op vrijdag 10 oktober 2014 @ 10:56:
[...]

Welnee man, ga eens reflowprofielen opzoeken. 165 graden is eerder preheaten. Maar zonder gein: Ik zou nooit, maar dan ook echt nooit, een oven gebruiken voor zowel voedsel als chemicaliën/electronica. Zelfde geldt voor vriezers of koelkasten.
Hoeveel kwaad kan het om een enkele keer een moederbord/videokaart in je oven te bakken?

Let op: Mijn post bevat meningen, aannames of onwaarheden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iavak
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 02-02-2024

Iavak

no savegame

Het goede nieuws is dat je waarschijnlijk niet zult muteren in een Hulk maar dood gaat. :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NitSuA
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 03-10 11:58
Ik zou er niet te bang voor zijn, er zitten geen sponsachtige materialen in de oven die de chemicaliën absorberen. Je moet maar eens kijken naar HG ovenreiniger. Die heb ik gebruikt zonder handschoenen. Goede morgen zeg, m'n handen waren 2 weken geribbeld...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waarnemer
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 01-10 17:12
Waarschijnlijk ga je het pas merken als je bent vergeten wat je hebt gedaan....... :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox

Fordox

00101010

Over eht algemeen kan er niks mis gaan omdat er niks verdampt.
Je maakt alleen de tin iets zachter waardoor het weer tegen elkaar aan komt als de solderingen gescheurd zijn, of bij hogere temperaturen zelfs weer vast vloeit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roderiktweaker
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 11:53
Deze oven in de schuur zetten en deze enkel nog gebruiken als elektronica oven ? Met schoonmaken is er waarschijnlijk niets levensbedreigend aan de hand alleen elektronica en voedsel in een hete lucht oven bakken lijkt mij op lange termijn niet ''optimaal''.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkjan1995
Heb de oven zojuist schoongemaakt met HG ovenreiniger. Er zit nu letterlijk in de oven geen enkel vuiltje wat ik zo snel met het blote oog kan zien. Ik lees op diverse fora dat een batterij met deze kleine capaciteit verder niet merkbaar schadelijk is als deze in een oven is geweest, zou dit kunnen kloppen?

Ik had voor de vorige keren een oude oven gebruikt die wij zelf hier thuis niet meer gebruikten, echter had deze oven de geest gegeven en had ik voorlopig ook niet meer de verwachting nog een moederbord te moeten bakken.Echter kwam mijn buurman aan met een laptop die geen beeld meer gaf (geweldige GPU's die ATI's uit de 4000 serie dus absoluut niet... en ik dacht het nog wel 1 keer te kunnen doen. De volgende keer is in ieder geval niet meer in deze oven ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• auto660
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 10:14

auto660

1991 240 GL Brick

Ik probeerde eens een draadje op zo'n knoopcel te solderen maar verhitte hem iets te lang. Dan klapt hij inderdaad op de naad (deels) uit elkaar (bij mij recht in mijn gezicht) en dan komt er een klein (giftig?) rookwolkje uit, verder niet veel. Maar dat is zo'n kleine hoeveelheid dat ik mij er geen zorgen om zou maken.

Gaming~ |Ryzen 5 5500, Asrock B450M PRO4, 16GB 2666@3600MHz DDR4, GTX1650 Super 4GB, 1TB + 256GB SSD, 250W Apevia PSU| Workstation~ |Q9550, 8GB CL4 DDR2, P5B Premium, GTX950, 512GB SSD + 1TB HDD, 550W PSU

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkjan1995
Bedankt voor de reacties allemaal.

Na de meeste verhalen te lezen ga ik er vanuit dat er niets ernstigs aan de hand is.
Mocht ik toch overlijden, dan was het leuk jullie gekend te hebben :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 07-10 23:50

Barrycade

Through the...

Laat ik iets verklappen overlijden zal je :w

Maar niet aan beetje chemicaliën van je printplaat die achterblijven na je afbak poging ;)

Niet een hobby van maken want in een printplaat zelf zit trouwens vaak TBBP-A als vlamvertrager.

Dat is de gebromeerde variant van BPA die oestrogene eigenschappen heeft. Dus als je bij de volgende appeltaart opeens man boobies krijgt en je niet meer hoeft te scheren ben je wellicht iets doorgeschoten. >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkjan1995
Barrycade schreef op vrijdag 10 oktober 2014 @ 22:15:
Laat ik iets verklappen overlijden zal je :w

Maar niet aan beetje chemicaliën van je printplaat die achterblijven na je afbak poging ;)

Niet een hobby van maken want in een printplaat zelf zit trouwens vaak TBBP-A als vlamvertrager.

Dat is de gebromeerde variant van BPA die oestrogene eigenschappen heeft. Dus als je bij de volgende appeltaart opeens man boobies krijgt en je niet meer hoeft te scheren ben je wellicht iets doorgeschoten. >:)
Ik ben ook zeker niet van plan elke dag moederborden te bakken in de oven, in ieder geval niet meer in deze oven ;)
Niet meer hoeven scheren kan zo zijn voordelen wel hebben, alleen heb ik niet zoveel behoefte aan boobs :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 07-10 20:43

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Even serieus: koop voor 70 euro een hetelucht soldeerapparaat.
Pagina: 1