Toon posts:

Throtteling cpu + moederbord combo

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste Tweakers ,

Ik heb jullie ervaring weer even nodig.Over het volgende ,

Ik heb een pc staan van een kennis waarin ik een nieuwe kaart heb gemonteerd. na de pech te hebben gehad een DOA kaart te krijgen heb ik een nieuwe gekregen en deze doet het prima. op 1 ding na , na een minuut of 10 begint de pc te throttelen.

Hardware configuratie ,

AMD FX8150
Asrock 970 extreme 4
MSI R9 290
8GB Kingston Hyper x
256 SSD
750 Corsair voeding

het blijkt dat deze bordjes nogal eens last hebben van over verhitte vrm's. En dat vermoeden krijg ik bij deze ook. Allen nu wil ik graag even van jullie weten of mijn theorie ook klopt.

Met de vorige setup (2x HD6870) was er niks aan de hand. Na het monteren van de R9 290 begint het systeem te throttelen na een minuut of 10.De VRM's worden ook een stuk heter door deze upgrade naar een R9 kaart. Vandaar het throttelen

Klopt deze theorie?

Na een prime95 test blijft de cpu temp onder de max en deze draait stock.

Is dit een gevalletje overhitte vrm's?

mvg ,

Daniel

Verwijderd

Mijn eerste gedachte is: heb je genoeg airflow in de behuizing? Als het mobo en cpu geen problemen hebben met prime verdenk ik de warmte in de kast.
Sowieso ben ik geen fan van de combi 970 met een zware processor van 125W.

Verwijderd

Topicstarter
De kast is een nieuwe Cm 690 III dus de koeling zit airflow zit wel goed.

Verwijderd

Topicstarter
Tevens zie ik dat de Asrock 970 extreme 4 maar een 4+1 Power Phase heeft wat volgens mij niet ten goede komt aan een FX cpu met 8 cores...

Verwijderd

Ik denk dat er iets teveel stroom door het moederbord loopt, zou gaan kijken naar een 890 of 990 bordje.
Hoe oud is de voeding en draai je met de 290 op hogere instellingen dan met 6870's?

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 09-10-2014 23:52 ]

Verwijderd

Topicstarter
Voeding is nog geen jaar oud. Wat betreft de instellingen...De R9 290 draait gewoon op stock settings tevens als de oude HD6870 setup.

• Nirrilith
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 10:12
Verwijderd schreef op donderdag 09 oktober 2014 @ 23:03:

Na een prime95 test blijft de cpu temp onder de max en deze draait stock.
alle vragen die bij mij rijzen:

wat is volgens jou de max temp van je CPU?

wat voor koeler heb je op je CPU?

heb je je CPU overclocked? lees net dat ie niet overclocked is.

het is namelijk zo, dat je CPU throttelt vanwege temperatuur om juist onder een bepaalde temp te blijven.

[ Voor 4% gewijzigd door Nirrilith op 10-10-2014 08:44 ]

Battle.net ID: Nirrilith#2845

Verwijderd

Topicstarter
Max temp van de cpu is , voor zover ik kan vinden 60 graden. Deze word niet warmer dan 55 graden tijdens prime95.

De koeler is een be quiet Dark Rock Advanced C1. Dus deze lijkt me ruim voldoende.

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 04-02 21:19

Nemesizz

Untouchable

Verwijderd schreef op vrijdag 10 oktober 2014 @ 10:02:
Max temp van de cpu is , voor zover ik kan vinden 60 graden. Deze word niet warmer dan 55 graden tijdens prime95.

De koeler is een be quiet Dark Rock Advanced C1. Dus deze lijkt me ruim voldoende.
Probleem met dat soort koelers (en eigenlijk het merendeel van 3rd party koelers) is dat ze de processor mooi koel houden, maar er amper/geen goede luchtstroom meer over de VRM's gaat.
Asrock zet ook nadrukkelijk bij de 125W TDP CPU's bij dat je een top-down koeler moet gebruiken omdat anders je VRM's oververhitten en de CPU gaat throttelen.

Probleem is dat er niet zo heel veel top-down koelers zijn die echt geschikt zijn om een 125W TDP CPU goed koel te houden (zat top-down koelers, maar vaak bedoeld voor lagere TDP CPU's voor in HTPC's enzo).

Je kan proberen om een kleine fan op de VRM's te richten/zetten. Weet niet of ze nog bestaan, maar Antec had toen de zogeheten 'spot cool' fan, kon je ergens vast klemmen en dan met een flexibele nek in de juiste positie zetten om een bepaald (normaal lastig te bereiken) component te koelen.

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
als er ruimte is.. zou je kleine heatsinks op de VRMs kunnen lijmen..(wel met de juiste middellen natuurlijk)
om zo het koeloppervlak van de VRMs te vergroten, en als het dan nog te gek is zou je het geheel nog wat harder kunnen koelen met een extra fannetje oid

404 Signature not found

Verwijderd

Wat throttled er eigenlijk, De GPU of de CPU, of beide? Heb je het over terugklokken?

edit:
Als de specificaties van het moederbord een FX-8150 ondersteunen moet het gewoon lopen.

Dat zou kunnen Jordy, je kunt ook een case fan erop dichtbij erop richten. Goede kast airflow werkt over het algemeen ook goed.

[ Voor 61% gewijzigd door Verwijderd op 10-10-2014 22:45 ]

• jordy2811
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 03-02 00:03
Verwijderd schreef op vrijdag 10 oktober 2014 @ 22:37:
Wat throttled er eigenlijk, De GPU of de CPU, of beide? Heb je het over terugklokken?
Dat was ook mijn eerste reactie toen ik dit topic las. En waar merk je aan dat er 'iets' throttled? Om te testen of het daadwerkelijk een hitteprobleem zou zijn van de VRM's zou je ook de kast open kunnen laten en er een grote tafelmodel ventilator op kunnen laten blazen, als het 'inhouden' dan minder is/weg is weet je dat het aan de temperatuur lag.

Highscreen 486 DX2-66 - Matrixprinter

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb hwmonitor en cpuz naast elkaar laten lopen tijdens prime95. Ondanks dat de cpu niet over zijn max heen gaat stort bij ongeveer 55/57 graden de kloksnelheid in naar ongeveer 1300 mhz. Daarna zakt de temperatuur , waardoor de kloksnelheid weer naar origineel oploopt. Dit proces blijft zich dan herhalen.

Aangezien de cpu niet aan zijn max komt , verdenk ik het mobo met oververhitte vrm's.

Tevens is het throttlen begonnen nadat er een andere kaart in het systeem is gemonteerd. Heb toen ook gelijk een clean install gedaan om eventuele driver problemen te voorkomen.

Uiteraard zijn alle mobo drivers en dergelijke up to date.

Verwijderd

Mijn CPU ( FX-8350 ) throttled standaard ook in P95 van 4000 MHz naar 2700 MHz. Pas als ik power saving features en turboboost uitschakel in de bios throttled de cpu niet meer. Je moet dus zeker weten dat dit niet normaal gedrag is. Vreemd vind ik het wel, maar als het goed is moet je dit in games niet merken ( micro stuttering ).

Probeer anders powersaving features eens uit te zetten in de bios zoals C1E en C6, APM en turboboost, HPC ook uitzetten.

Ik weet nog steeds niet of je mobo officieel een FX 8150 support, waarschijnlijk wel, geloof dat alle 970 chipsets 125 W ondersteunen. AMD raad wel een FX mobo aan, maar dat is marketing, en bij medium OC's throttlen de goedkopere 990FX ook gewoon terug.

Kijk eens of je een grafiekje kunt openen, met HWinfo64 is dit mogelijk, dan zie je ongeveer hoe vaak en hoe lang de CPU terug throttled.

Nog iets wat je kun proberen is om twee aparte kabels te gebruiken om je R9 290 te voeden, ipv één kabel, als je dat al niet gedaan hebt.

Als het aan de VRM's / mobo ligt, lijkt het me iig een protectie die inschakeld, dat kan met temperatuur te maken hebben maar ook met stroomsterkte of vermogen.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 11-10-2014 00:19 ]

• noguru
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 29-08-2019
Verwijderd schreef op zaterdag 11 oktober 2014 @ 00:17:

Ik weet nog steeds niet of je mobo officieel een FX 8150 support, waarschijnlijk wel, geloof dat alle 970 chipsets 125 W ondersteunen. AMD raad wel een FX mobo aan, maar dat is marketing, en bij medium OC's throttlen de goedkopere 990FX ook gewoon terug.
De chipset ondersteund geen wattage dat is afhankelijk van de VRM's. En er zijn plenty bordjes met een 970 chipset en een zwakke 4+1 VRM config waarop 125W toch echt een minder goed idee is. Het enige verschil tussen de 990(FX) vs. de 970 is meer PCI-E lanes en een iets hogere HT snelheid.

Dus een 970 bord met een 8+1 VRM is beter dan een 990FX met een 4+1 VRM (als zo'n bord bestaat tenminste).

Verwijderd

Volgens mij maakt 4+1 of 8+1 vrij weinig uit. Ik heb hier een Gigabyte 970 ud3p (70 euro) met 8+1 fase. Volgens mij de enigste. Klokt toch niet minder over dan een goedkoop FX bord.

Dat het om de VRM's gaat begrijp ik ook wel, maar het gaat natuurlijk om volledige power management, etc dus niet alleen VRM's. Het gaat erom dat 970 borden over het algemeen wat lagere kwaliteit CPU power gedeelte hebben dan FX borden. 990 non FX borden zijn nauwelijks beter en zelfs sommige FX borden zijn niet geweldig zoals ik al zei.

Maar aagezien zijn CPU naar 1300 MHz terug klokt denk ik dat er toch gethrottled wordt. Dat deed die bij ook boven een bepaalde Vcore ( OC ).

Wattage bestaat niet trouwens, dat komt uit de engelse verbastering, het heet vermogen. :)

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 11-10-2014 14:58 ]

• Nemesizz

Nemesizz

Untouchable

Verwijderd schreef op vrijdag 10 oktober 2014 @ 22:37:

edit:
Als de specificaties van het moederbord een FX-8150 ondersteunen moet het gewoon lopen.
Helaas is de werkelijkheid niet altijd zo.
Zijn aardig wat goedkope bordjes die beweren dat ze t/m 140W TDP CPU's aankunnen, maar onder zware belasting (bijna) alles boven de 95W beginnen te throttelen omdat de VRM's te heet worden.
Helemaal bij 3rd party coolers (water of een tower design) waar vrijwel geen luchtstroom meer over de VRM's gaat.

Verwijderd

Nemesizz, dat zou heel goed kunnen. Misschien is het dan ook maar beter om een paar tientjes meer uit te geven aan een wat beter bord.
Moet eerlijk zeggen dat de goedkope 970 borden me vanaf het begin niet konden bekoren omdat ik een beetje wilde overklokken. Maar om nou een Asus Sabertooth te halen van 140 euro vond ik ook weer een beetje over de top.
Ze moeten borden uitbrengen met 1 x 16x pcie slot en tevens goed overklokbaar, de meeste mensen zijn niet geinteresseerd in meer pcie lanes en hogere NB. Daar wil best wel wat meer voor betalen dan 70 €.

Het vreemde is dat bij de TS het probleem waargenomen werd toen er van videokaart gewisseld was.

Verwijderd

Topicstarter
Heren bedankt voor alle info. Ik moet morgen gaan beslissen of we een nieuw bord voor hem gaan bestellen of niet.

Als het een ander bord word , word het een sabertooth.

Maar nog even een vraag waar ik , zover ik heb gelezen , nog geen antwoord op heb gehad...
Kunnen de VRM's warmer worden na een gpu upgrade?

• Nemesizz

Nemesizz

Untouchable

Kán wel, maar door verschillende redenen:

- lengte van de kaart/koeler die eventueel luchtstroom verstoord
- hitte productie van de videokaart (warme lucht stijgt op, dus word warmer bovenin je computer waar ook meestal de VRM's zitten)
- meer CPU belasting om alle data van de kaart te verwerken (meer CPU belasting = meer power nodig, dus word meer gevraagd van de VRM's)

En vast nog wel meer dingen waar ik zo snel niet op kan komen.
Maar is ook altijd nog: domme pech en puur toeval.

Of een van die punten dé reden is, is niet te zeggen, maar er zijn gewoon zoveel mogelijke oorzaken dat het moeilijk te zeggen is of het puur door die videokaart upgrade komt of wat anders.

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 27-01 09:26

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

Verwijderd schreef op donderdag 09 oktober 2014 @ 23:35:
Mijn eerste gedachte is: heb je genoeg airflow in de behuizing? Als het mobo en cpu geen problemen hebben met prime verdenk ik de warmte in de kast.
Sowieso ben ik geen fan van de combi 970 met een zware processor van 125W.
Combi 970 en 120+W TDP maakt geen bal uit, je moet echter wel een bord halen met 8+2 stroomvoorziening. Zoals de Gigabyte 970-A UD(3)P borden.

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

Verwijderd

Topicstarter
Nemesizz schreef op zondag 12 oktober 2014 @ 22:24:
Kán wel, maar door verschillende redenen:

- lengte van de kaart/koeler die eventueel luchtstroom verstoord
- hitte productie van de videokaart (warme lucht stijgt op, dus word warmer bovenin je computer waar ook meestal de VRM's zitten)
- meer CPU belasting om alle data van de kaart te verwerken (meer CPU belasting = meer power nodig, dus word meer gevraagd van de VRM's)

En vast nog wel meer dingen waar ik zo snel niet op kan komen.
Maar is ook altijd nog: domme pech en puur toeval.

Of een van die punten dé reden is, is niet te zeggen, maar er zijn gewoon zoveel mogelijke oorzaken dat het moeilijk te zeggen is of het puur door die videokaart upgrade komt of wat anders.
Mijn vermoeden gaat uit naar jou dik gedrukte regel.

Verwijderd

Maar Prime95 gebruikt toch geen videokaart.

Zelf zou ik eerst een andere voeding proberen voordat je een nieuw bord koopt, mss is de 12v lijn een beetje ingekakt. Ben zelf geen fan van corsair nadat ik 2 x kapot geheugen had met lichte OC. Mogelijk zijn voedingen wel beter.

Sabertooth is wel echt een mooi bord, zeker als je wil overklokken, maar vergeet niet dat Bulldozer/Piledriver vooral in P95 zeer veel energie slurpen bij OC, zeker als boven 1,4 v gaat.

Neem aan dat je ook hebt geprobeerd alle powersaving features uit te zetten, en turboboost, om te testen?

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 13 oktober 2014 @ 14:05:

Zelf zou ik eerst een andere voeding proberen voordat je een nieuw bord koopt, mss is de 12v lijn een beetje ingekakt. Ben zelf geen fan van corsair nadat ik 2 x kapot geheugen had met lichte OC. Mogelijk zijn voedingen wel beter.

Sabertooth is wel echt een mooi bord, zeker als je wil overklokken, maar vergeet niet dat Bulldozer/Piledriver vooral in P95 zeer veel energie slurpen bij OC, zeker als boven 1,4 v gaat.

Neem aan dat je ook hebt geprobeerd alle powersaving features uit te zetten, en turboboost, om te testen?
Voeding is getest met een professionele voedingtester en deze is goed.
Powersaving enz gaan we vanavond weer mee aan de gang. Kijken of we het zo er nog uit kunnen krijgen ander een ander bord erin.

• Nemesizz

Nemesizz

Untouchable

Verwijderd schreef op maandag 13 oktober 2014 @ 14:05:
Nee. Maar als je een zware game draait, word 1) je CPU warm, 2) je VRM's warm, 3) je videokaart warm, waardoor de algehele temperatuur in de kast stijgt.
Kan dus misschien nét de druppel zijn dat je VRM's te warm worden en gaan throttelen, of dat ze vrolijk doorgaan.

Goed, ik zei ook niet dat dat het daadwerkelijk is, maar onmogelijk is het ook niet.
En als ik me niet vergis kan een R9 290 aardig wat warmte genereren, en een FX8000 serie kan dat ook wel.

*EDIT*
Gut, moet ik wel goed lezen. 8)7

Nee, Prime gebruikt inderdaad niet je videokaart, maar die kan volgens mij zonder videokaart een 4+1 VRM icm een octacore FX een CPU ook laten throttelen. Kan dus puur toeval zijn dat het door een warmere omgevingstemperatuur net aan te heet word nu onder zware belasting, terwijl als je eerder in het jaar keek (koelere temperatuur) dat ie het dan nét wel goed doet.

[ Voor 25% gewijzigd door Nemesizz op 13-10-2014 16:37 ]

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 27-01 09:26

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

Nemesizz schreef op maandag 13 oktober 2014 @ 16:34:
[...]

Nee. Maar als je een zware game draait, word 1) je CPU warm, 2) je VRM's warm, 3) je videokaart warm, waardoor de algehele temperatuur in de kast stijgt.
Kan dus misschien nét de druppel zijn dat je VRM's te warm worden en gaan throttelen, of dat ze vrolijk doorgaan.

Goed, ik zei ook niet dat dat het daadwerkelijk is, maar onmogelijk is het ook niet.
En als ik me niet vergis kan een R9 290 aardig wat warmte genereren, en een FX8000 serie kan dat ook wel.

*EDIT*
Gut, moet ik wel goed lezen. 8)7

Nee, Prime gebruikt inderdaad niet je videokaart, maar die kan volgens mij zonder videokaart een 4+1 VRM icm een octacore FX een CPU ook laten throttelen. Kan dus puur toeval zijn dat het door een warmere omgevingstemperatuur net aan te heet word nu onder zware belasting, terwijl als je eerder in het jaar keek (koelere temperatuur) dat ie het dan nét wel goed doet.
Probeer alsjeblieft OCCT eens, bij Prime95 is mijn Fx8320 al instabiel op 4.7Ghz (throttlen en crashes) waar hij bij OCCT makkelijk naar 4,9 Ghz gaat.

Prime95 staat er min of meer om bekend niet zo goed samen te werken met FX CPU's maar dat lijkt me overbodig te zeggen,

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

Verwijderd

Ja waarschijnlijk is er iets mis en throttled ie wel. Ik zou gewoon ff proberen die powersaving features en turbo uit te zetten om het zeker te weten.

Nemesizz, kan best zijn dat je gelijk hebt.

kuusj98, ik heb veel op ocforum.net gelezen en daar was deze discussie hele tijd gaande. P95 gebruikt nu eenmaal de meeste energie van alle testen: IBT, OCCT en P95. Ik ben zelf van het kamp dat vind dat het P95 stabiel moet zijn zonder fouten of throttlen, bij mij komt de cpu dan ook niet hoger dan 4,44 GHz. Ben zelfs zo dat ik eigenlijk vind dat PC 48 tot 72 uur P95 stabiel moet zijn, en dan nog gaat er een stapje meer vcore op komen en/of wordt de CPU iets omlaag geklokt. Tegenwoordig neem ik genoegen met 12 uur P95 stabiel + extra vcore. :-)

Verwijderd

Topicstarter
As we speak alle powersavings uit gezet...Even kijken wat het resultaat is.....Keep you posted!

Verwijderd

Topicstarter
Alle powersavings hebben we uit gezet. Het probleem LIJKT opgelost. Eerst maar zo eens een paar dagen proberen voor we de vlag uithangen!

Bedankt tot zover voor alle tip

Verwijderd

Toch vind ik het vreemd dat de cpu naar 6,5 x 200 terug klokt. Maar misschien dat de FX8150 anders werkt dan de FX8350. Bij mij throttled de cpu onder normale omstandigheden ( stock settings ) naar 2700 MHz terug in P95 en bij te veel stroomverbruik ( te hoge vcore + Psaving features disabled ) naar 1300 MHz terug.

Het ligt dus waarschijnlijk niet aan de vrm's of power circuit. Het kan ook aan de P95 code liggen. Ik zou wel OCCT gebruiken als extra check, mogelijk dat ie daar helemaal niet terugklokt en als je games speelt, kun je natuurlijk HWmonitor of HWinfo64 open houden om te kijken of de cpu throttled naar 1300 MHz.

Ook geeft HWinfo64 soms absurde waardes aan zoals minimum 70 MHz of maximum 7,7 GHz. Daarom open ik een grafiekje voor Vcore, klokfrequentie en temperatuur om te checken of daar dips zitten.

Je kunt later proberen om 1 voor 1 de powersaving features weer aan te zetten om te kijken welke het probleem geeft, ik gok zelf APM.
Ook kun je proberen de cpu licht over te klokken ( 1 x multi omhoog ) om te zien of het mobo nog speling heeft, het zelfde voor de Vcore. Mogelijk kom je even hoog als bij mij met max 1,37 v Vcore in P95.

Verwijderd

Topicstarter
Net telefoon gehad van de eigenaar van de PC. Heeft na het uitzetten van de powersavings geen problemen meer gehad of gezien. Dus we gaan het eerst zo eens een paar weken aankijken. CPU blijft 45/48 graden tijdens Tom clansy en CoD Ghost.
Pagina: 1