Ik geloof dat er altijd wel ICT'ers nodig zullen zijn. Zowel beginners als gevorderden. Wat ik wel merk is dat de mensen die al een aantal jaren op dit moment aan het werk zijn, steeds meer coördinerende rollen gaan krijgen (kijk alleen maar naar mezelf). Dus weg achter de knoppen.. Echter moeten er nog wel mensen zijn die deze "gaten" gaan opvullen. En daar komen dus de beginners weer aan de orde.
Als ik al kijk naar mijn werkgever is deze de laatste jaren flink gegroeid. Daarbij is er vraag geweest naar ervaren mensen maar óók naar mensen die net van school komen (en nog steeds...).
Wat RobKJ zegt: de motivatie is zeker wel een doorslaggevende factor. Ook de bereidwilligheid om "onder aan de ladder" te beginnen en dan jezelf omhoog werken door keihard te werken en gemotiveerd te zijn.
Dit heb ik van meerdere Systeembeheerders gehoord.
Waarom zouden bedrijven anders nog gebruik maken van Windows XP

Om maar een voorbeeld te geven.
Er zijn al heel veel bedrijven die zijn overgeschakeld naar Windows 7 of 8 of dit op korte termijn plannen om de overgang uit te voeren. En wie denk je dat er nodig zijn om deze PC's te gaan plaatsen ? Ik hoef dit echt niet aan de manager HR of bedrijfsjurist te vragen
Daar worden, met alle respect, vaak de mensen ingezet die net in het vak komen kijken. En degene die aantonen dit werk gemotiveerd te doen, die mogen met mij samen een dag in het rekencentrum aan het werk gaan. Daarbij zelf al wat "achter de knoppen zitten" en de echt uitdagende werkzaamheden doen.
Echter degene die er met de pet naar gooien, mogen van mij het werk nog wel even blijven doen. Want als je niet gemotiveerd bent om jezelf te bewijzen, dan heb je wat mij betreft het verkeerde vak gekozen.
Kortom: baankansen zijn er zeker te weten. Je moet jezelf alleen wel bewijzen en niet denken dat het vanzelf komt aanwaaien.