Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Router voor veel verkeer/apparaten

Pagina: 1
Acties:

• Thieu-s
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 27-02-2024
Heren,

Ik heb een router staan (D-Link DIR-825) met heel wat verbonden apparaten.
Het probleem is dat dagelijks diverse verbindingen verbroken zijn. Opnieuw opstarten van de router lost dit (niet altijd, of tijdelijk) op.

Op één van de gigabit poorten heb ik een switch met hier een NAS en 2 computers een Media Player en een camera, op de andere poorten een PS3 en een HD-Recorder. De rest is draadloos.
Totaal 18 apparaten waarvan de NAS en 2 computers een vast IP adres hebben, de rest is DHCP gereserveerd zodat ze altijd het zelfde IP krijgen.
Er staan zo'n 10 van die apparaten 24/7 aan...

De bedrade verbindingen hebben geen probleem, het zijn de draadloze apparaten waarvan de verbinding verbreekt of niet eens kunnen verbinden. De verbinding blijft overigens wel actief, alleen is er geen dataverkeer mogelijk! In de router zie ik dat ze verbonden zijn, het apparaat zelf zegt verbonden te zijn maar kan ze bv niet pingen...

Er is heel wat dataverkeer omdat één van de twee computers als server voor allerlei toepassingen draait:
Webserver
Fileserver
Camera Recorder (2 camera's)
Mediaserver
Airplay
En nog wat "netwerk-applicaties" die altijd draaien.

Veel dingen zijn vanaf het web te benaderen (Webserver, 2x RDP, NAS, 2e Fileserver, 2x Camera, Mediaserver e.d.) Allemaal uiteraard met toegewezen (niet standaard) poorten.

Ik denk dat het simpelweg een beetje te veel is voor deze router. Z'n voorganger, de DIR-655 had hetzelfde probleem...

Heeft iemand een idee welke merk/type router dit wel probleemloos kan verwerken?
Of als iemand hier een oplossing voor weet..... (bijvoorbeeld een instelling... Ben als met QOS aan het stoeien geweest, maakte niets uit...)

[ Voor 5% gewijzigd door Thieu-s op 09-10-2014 22:48 ]

• hans_lenze
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 28-11 15:12
Heb je al eens gedacht aan zelfbouw?

http://www.aliexpress.com...th/800900_1638834276.html met een pfsense installatie bijvoorbeeld

while (! ( succeed = try ()));

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 10:28

Umbrah

The Incredible MapMan

Tsja, is dit niet meer een typisch wifi probleem? Zeker gezien de bekabelde apparaten duidelijk minder moeite hebben. Wifi is nogal gevoelig voor:

* Frequenties -- heb je overlap met anderen? Werkt alles op dezelfde 2,4MHz band? Zit je wel op 20MHz? (40MHz is eigenlijk onethisch en kwaadaardig zodra je meer dan één buur hebt)
* kwaliteit signaal: traagste bepaald in feite ook de rest van het netwerk. Snelheid is grofweg genomen: (wifi bandbreedte / hoeveelheid devices-want-hubbed) / 2(half duplex).
* Hoeveel AP's heb je? Als het complex is, veel (half)-open connecties, dan is het misschien slim om meer dan één accesspoint neer te zetten en/of het verkeer te verdelen over meer frequenties.

• Thieu-s
Heb bijna geen overlap. Heb op de 2,4 en op 5ghz te gelijk geprobeerd (4 van m'n apparaten ondersteunen 5ghz) maar dit leek niet te helpen. Heb nu alles op de 2,4. Ook zit ik op 20Mhz. Alléén op 802.11n

Alle apparaten zijn zonder muren max 6 meter bij de router vandaan.
Heb op de eerste verdieping een Extender die ik op de zelfde Channel heb voor een Chromecast boven die wat moeite had met de afstand. Dit lijkt goed te werken, zolang hij verbonden blijft...

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 06:56

mrc4nl

Procrastinatie expert

Consumentenrouters zijn draadloos ook niet feilloos als het om betrouwbare verbinding gaat, zeker met veel clients verbonden.

was ook een reden dat ik nu een unifi accespoint heb hangen. kost iets van 80 euro, maar dan heb je ook wat :)

ora et labora

• jordy2811
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 30-11 22:49
Extenders }) Die dingen zijn evil. Beter zou je een accespoint daarvoor in de plaats kunnen zetten op een ander kanaal. (altijd 1, 6 of 11 pakken aangezien die niet overlappen).

[ Voor 19% gewijzigd door jordy2811 op 09-10-2014 23:05 ]

Highscreen 486 DX2-66 - Matrixprinter

• Thieu-s
Het is inderdaad alleen het draadloze deel wat problemen geeft...
Misschien is het beter om de wifi van de router uit te zetten en hier een accespoint voor te gebruiken.
Vind de D-Link qua router een fijn apparaat, alleen de wifi is beroerd...
Maar even opzoek naar een goede AP... Wellicht 2, alhoewel ik (na 4 soorten extenders geprobeerd te hebben) best tevreden ben over de TP-Link extender!

• jordy2811
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 30-11 22:49
Extenders snoepen een aanzienlijk deel van je bandbreedte op, het komt er dus op neer dat je met een extender snelheid inlevert, maar signaalsterkte wint. Hoogstwaarschijnlijk zijn de problemen die je ervaart niet volledig toe te schrijven aan de extender, maar kan een losse kwalitatief goede AP geen kwaad.

Highscreen 486 DX2-66 - Matrixprinter

• andy88
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 10:05
Vergeet zelfbouw. Ubiquity Edgerouter. De Edgerouter lite kan zelfs flink wat verkeer routeren voor 100 euro. Wel geen WiFi aanboord hiervoor adviseer ik hun Unify acces points. Nee ik ben geen verkoper wel tevreden gebruiker en met mij vele andere Tweakers.

http://www.ubnt.com/edgemax/edgerouter-lite/

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 10:56

lier

MikroTik nerd

offtopic:
Hoe juist je opmerking ook is, andy88...de TS heeft een probleem met WiFi ook al doet zijn topic titel anders vermoeden. Het deel over de Unifi accesspoint (eventueel meerdere) is inderdaad een goede oplossing!

Overigens zelf ook een tevreden EdgeRouter/Unifi gebruiker.

Eerst het probleem, dan de oplossing

• ShadowAS1
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 27-11 12:16

ShadowAS1

IT Security Nerd

andy88 schreef op donderdag 09 oktober 2014 @ 23:42:
Vergeet zelfbouw. Ubiquity Edgerouter. De Edgerouter lite kan zelfs flink wat verkeer routeren voor 100 euro. Wel geen WiFi aanboord hiervoor adviseer ik hun Unify acces points. Nee ik ben geen verkoper wel tevreden gebruiker en met mij vele andere Tweakers.

http://www.ubnt.com/edgemax/edgerouter-lite/
Kan, maar hier is zn wifi probleem nog niet mee opgelost. Ik zou zelf voor een UniFi access point gaan en gewoon n bedraad routertje met afdoende throughput als TS die wenst te vervangen

De edgerouter heeft volgensmij net als de Mikrotik routers een leercurve, dus ik zou m niet voor iedereen aanraden

PA-ACE / RHCE / SCE // Any post or advice is provided as is, and comes with no warranty at all.

• Thieu-s
Ik begin maar eens met de aanschaf van 2 UniFi accespoints. Als het hierna toch te druk blijft voor de DIR-825 moet deze ook maar plaats maken voor een wat "krachtigere" router. Ik vind de interface en de gebruiksvriendelijkheid van dit ding erg goed, maar als hij het verkeer niet aan kan, ga ik kijken naar een Edge router!
Zodra een en ander binnen en functioneel is laat ik mijn bevindingen weten!

• Thieu-s
UniFi Accespoint binnengekregen en aangesloten! Ten eerste, wát een super apparaat! Prima bereik! Ook de interface werkt prachtig! Hoop handige functies! 2e voor op zolder is zojuist besteld!

Dan nu de oplossing van mijn probleem... Want ja! De verbindingen zijn nu über-stabiel!
Voor het aansluiten van de UniFi is PoE nodig, hiervoor zit er netjes een PoE "injector" bij in de doos voor als je netwerk dit niet heeft. Op deze "injector" zit een LED die aan gaat zodra je de netvoeding aansluit. Dit deed de LED ook netjes, maar bij het aansluiten van de netwerkkabel richting de accespoint, (dezelfde kabel die ik altijd voor mijn router gebruikte) ging de LED uit! Sluiting in de kabel dus! Deze vervangen en het probleem was over!

Mijn routertje lijkt het allemaal aardig te kunnen verwerken maar heb even gekeken naar de Edge routers... Mooi spul! Wie weet...
Pagina: 1