Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Oude en nieuwe pc vallen uit en soms geen audio

Pagina: 1
Acties:

• magel725
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 23:29
M'n problemen:

- PC valt uit onder gemiddelde load en soms onder idle.
- Geen beeld op scherm tijdens opstarten. Pas beeld bij login scherm.
- Stotterend geluid via HDMI op Youtube en games.

Mijn oude pc viel tijdens het spelen van games de laatste maanden af en toe een keer uit. Soms 1 keer per week, soms 1 keer per dag. Zeker bij online games werd dat behoorlijk irritant. Omdat de pc toch aan vervanging toe was na een jaar of drie heb ik een nieuwe pc gebouwd. Ik vermoedde dat de PSU kapot aan het gaan was en dat daarom de pc uit viel.

Mijn nieuwe setup:

MOBO: Asus ROG Ranger VII
CPU: Intel Core i5 4590 + Scythe Mugen cooler
MEM: 2x Crucial 8GB
GPU: Asus R9 280X
SSD: 1x Crucial SSD 250GB
HDD: 2x Samsung 1TB HDD, 2x WD 250GB Caviar
OPTICAL: 1x Samsung Spinpoint
CASE: Lian Li A71 met 6x Nexus 80mm fans
PSU: Corsair RM 750
SCHERM: Panasonic TX65VT60E

De case met fans, het scherm, muis en toetsenbord, de dvd drive en de normale HDDs zijn uit de oude setup meeverhuisd, voor de rest is alles nieuw incl kabels. Ik heb alles netjes in elkaar gezet, kabels weggewerkt, etc. etc.. In het begin ging het fout omdat het scherm geen beeld geeft in de BIOS, maar wel in Windows. Ik dacht dus dat de pc niet goed bootte, maar na een halve dag zoeken heb ik een ander scherm aangesloten en bleek dat alles wel gewoon werkte. Hij kon niet booten omdat ik een nieuwe SSD had ingebouwd en doordat ie daardoor niet in Windows kwam leek het alsof de pc niet werkte. Ik heb diverse HDMI kabels geprobeerd, maar met geen enkele krijg ik beeld in de BIOS. Zal wel een handshake fout zijn, of het scherm kan de lage kleuren niet aan ofzo. Ik begin alleen te twijfelen of dit met het volgende probleem te maken heeft, daarom noem ik het wel.

Uiteindelijk was de pc werkend na een dag, maar ook deze pc valt zomaar uit, net als de oude pc. Het gebeurt vaker onder load, maar soms ook gewoon tijdens idle. Er komt geen BSOD of iets, hij valt gewoon uit alsof je de stekker eruit trekt en daardoor logt hij ook geen errors als hij uitvalt. Dat maakt het zoeken echt een drama.

Wat heb ik zelf geprobeerd:

• Videokaart is nieuw, met de oude viel hij ook uit. Stresstest verliep 1x goed, 1x viel de pc uit halverwege. Temp zit op 62 Celcius.

• PSU is nieuw, met oude PSU viel pc ook uit. 5.080V / 3.376V / 11.904V zijn de stabiele waardes, dus ok.

• Geheugen is nieuw, geen fouten tijdens stress tests en geen BSOD's.

• Processor is nieuw, temp op 51 Celcius max tijdens stresstests.

• HDD's op 29 Celcius, samen met de optische drive al allemaal 1 voor 1 losgehaald, probleem blijft. SMART tests gaven geen fouten aan.

• De fans heb ik moeten solderen omdat in de oude pc andere stekkers zaten. Ik heb toen de draadjes aan elkaar geknoopt en vastgetaped, maar nu heb ik ze gesoldeerd en met krimpkousjes omsloten. Ze zijn 3 pins en het moederbord kan zowel 3 als 4 pins aan. Tegen 1 fan is een SATA kabel gedrukt toen ik de pc in elkaar zette, die heeft dus wel een aantal dagen niet kunnen draaien. Ik vermoedde dat dat de oorzaak was van het uitvallen omdat dat wel vaker aan temperaturen kan liggen, maar de fan draait nu weer gewoon en alsnog valt de pc uit.

• Ik had een Logitech G710 waarvan de verlichting begon te knipperen. Die heb ik vernieuwd voor een ander toetsenbord van Logitech maar het probleem blijft.

• Luchtstroom is prima, alle temperaturen zijn laag en de pc loopt niet warm.

• Drivers zijn allemaal up to date en gezien het probleem is gebleven na een compleet nieuwe installatie zal het hardware gerelateerd zijn.

De processor, moederbord, geheugen, voeding, videokaart, harddisks, dvd speler en toetsenbord sluit ik nu zo ondertussen uit omdat die vernieuwd zijn en geen fouten geven tijdens benchmarks/stress tests.

Wat houd ik nog over:

• De fans. Omdat ze zijn gesoldeerd en daardoor niet origineel zijn. Ik weet alleen niet zeker of fans het uitvallen van een pc kunnen veroorzaken. Bij sluiting verwacht ik eerder dat de fans en de pc helemaal niet meer zouden werken, maar zeker ben ik niet.

• De kast zelf. Storing in de bedrading van de aan/uit/reset knop wellicht? Het stekkerblok en de wandcontact doos zijn ook niet nieuw, maar andere apparatuur zoals PS3/PS4 werkt wel erop. Gebruik ze alleen nooit tegelijkertijd.

• De muis. Kan een muis dit probleem überhaupt veroorzaken? De muis werkt verder perfect.

• Het scherm. Ik gebruik een half jaar oude plasma tv van Panasonic als scherm die via HDMI op de pc is aangesloten. Bij de vorige pc werkte dit perfect, maar bij de nieuwe niet. Geen beeld tijdens de POST van de BIOS is irritant omdat ik telkens een ander scherm aan moet sluiten als ik in de BIOS moet zijn. De pc geeft wel gewoon Windows geluid, maar op Youtube of in games hakkelt en stottert het, soms extra als ik de muis beweeg. Op de vorige pc was dat geen probleem en op elke HDMI poort op de tv is het hetzelfde liedje. Ik heb alle software van de geluidskaart al vernieuwd en de tv staat als primaire geluidsbron maar het werkt niet. Omdat dit allemaal zo vaag is en ik het echt niet opgelost krijg twijfel ik of de tv soms af en toe niet een signaal aan de computer geeft om ermee te stoppen. Ik weet alleen niet of dat kan.

Tot zover ben ik gekomen, maar ik loop nu vast...