statisch IP. ik zie tussen de bomen het bos niet meer.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roycerolls
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 28-05 20:50
Statiche ip en ubee modem/router... enkele vragen met betrekking op de instellingen van de modem/router...
1.. Maak je een ip statisch door middel van A) "DHCP-servers bieden ook de mogelijkheid om op basis van het MAC-adres iedere keer hetzelfde IP-adres aan dezelfde machine uit te reserveren (is dit hetzelfde als 'force available' binnen gateway-DHCP?) of B door gateway-static lease (mac en ip adres invullen en enable).
2. moet deze binnen of buiten het DHCP range vallen? -het kan beiden volgens topics wat is het verschil?. (overigens in mijn geval; starting local adress van dhcp-gateway vanaf xxx.20 en dan vervolgens bij static lease een ip aanmaak van <xxx.20, bv .19 dan krijg ik melding Error converting one or more entries:
IP address Range is invalid.

3. DHCP uitzetten wanneer je static lease wilt gebruiken?-wél voor al je aangesloten apparaten dus statisch ip aanmaken.

... mbt op de instellingen van de modem/router en de netwerkapparatuur.
4.Wanneer je netwerk apparatuur gebruikt (NAS, smart tv media player) moeten je dan bij deze de netwerksinstellingen manual of auto zetten?.. indien het in de router/modem al op 1 van bovenstaande manieren is statisch is geconfigureert.
Of is het 1 van beiden op manual instellen op de router (dhcp) of op het netwerk apparatuur (manual IP/DNS)...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fast-server
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 05-05 20:52
Je kunt je IP op 2 manieren "vast" zetten.

1). Een door de router toegewezen IP uit de DHCP range vastzetten (static/unlimited) op basis van het mac adres van de client.
2). Een adres opgeven op de client met een adres buiten de DHCP range

De laatste optie geniet mijn voorkeur omdat je dan zelf kan kiezen en je niet afhankelijk bent van de DHCP functie van de router.

Als de DHCP range bijvoorbeeld loopt van 192.168.0.20 tot 192.168.0.49 dan zou je 192.168.0.50 kunnen instellen op je eerste client.
Je moet bij dit instellen uiteraard ook het subnet instellen en het router IP als gateway, je kunt dan ook zelf kiezen welke DNS servers je gaat gebruiken (opendns/google/ziggo)

Alles wat een router moet onthouden (optie 1) gaat ten kosten van je router geheugen dus de performance.
Bijkomend voordeel bij optie 2 is dat je PC sneller start omdat deze niet hoeft te wachten op de DHCP request van de router.

PV Output SolarEdge SE5000H, 12x Jinko JKM390N-6RL3 Tiger> 4,68 kWp, Helling 42°, Oriëntatie 196° (ZZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

26779

Waarom zou je uberhaupt nog met DHCP werken als je al je clients een vast ip geeft... 8)7

Juist het gemak van centraal je IP adressen regelen (ook de adressen die je via mac address een gereserveerd IP adres geeft in DHCP) maakt dat je bij wisseling van IP adressen niet alle clients hoeft af te rennen.

Er zijn een aantal devices die ik wel een vast IP zou geven:
- servers
- printers
- switches/routers

Alle andere devices zou ik lekker via DHCP een IP laten verkrijgen. Als het nodig is dat een device altijd eenzelfde IP krijgt, dan kan je voor dat device een reservering in DHCP aanmaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masimo
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 09:40
Het volgende heeft mijn voorkeur:

- Alle vaste (bekabelde) apparatuur zoals bijvoorbeeld routers, accesspoints, switches, NAS, TV, mediaplayer, gameconsoles een vast IP instellen op het apparaat zelf buiten de DHCP range.
- Alle draadloze apparatuur zoals phones, tablets, laptops, etc. lekker een IP adres laten verkrijgen van de DHCP server binnen de ingestelde range.
- Bij de draadloze apparatuur heb je dan nog de optie om ze een statisch IP toe te wijzen door de DHCP server binnen de DHCP range. Ik doe dat hier alleen voor de wireless printer.

[ Voor 3% gewijzigd door Masimo op 09-10-2014 23:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 09:34

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Kleine titelwijziging :)

fast-server in "statiche ip. ik zie tussen de bomen het bos niet meer."
^^ Dat dus..
dan krijg ik melding Error converting one or more entries: IP address Range is invalid.
Welk IP adres probeerde je dan in te stellen?

Ik zoek nog een engineer met affiniteit voor Security in de regio Breda. Kennis van Linux, Endpoint Security is een pré. Interesse, neem contact met me op via DM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andy88
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 28-05 16:28
Het is heel simpel, DHCP altijd aanlaten staan anders worden er geen adressen uitgedeeld.
Heb in mijn Ubee even een static toegevoegd zoals het behoort en 2 screendumps gemaakt.

1) Kijk op de overzichtspagina wat het mac adress is van de host die je een vast adres wilt geven. In dit geval heet deze 'Laptop'
Afbeeldingslocatie: http://s1.postimg.org/nfbfsw50r/001.jpg

2) Vul dit mac adress op de static pagina in en geef aan welk IP de host moet krijgen. In dit geval is mijn range (bereik) 192.168.178.X en heb ik besloten de host Laptop 192.168.178.3 te geven.
Afbeeldingslocatie: http://s27.postimg.org/6rbgg353j/002.jpg

3) Nu moet de host Laptop worden verteld dat hij zijn oude IP moet vrijgeven. Ga naar Start > cmd.exe en typ "ipconfig /release" en druk enter. Typ dan "iconfig /renew". Wanneer hij nu een nieuw IP opvraagd zal hij 192.168.178.3 krijgen toegewezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Dat is dus niet een static ip, maar een reservation :)
De beste manier imho om problemen met NAT en DHCP te voorkomen:
Alle non-portable apparatuur (ook een laptopje kan nog wel) een vast ip geven (manueel instellen (buiten de dhcp range). Alle andere apparatuur zoals mobieltjes en tablets lekker via dhcp doen.
dhcp geef ik meestal een beperkte range van 50 adresssen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07:46
^doe ik ook, range van 50-tal adressen door DHCP laten toewijzen (192.168.1.50-100 bijvoorbeeld), en dan alle 'vaste' apparatuur een adres buiten deze range geven (192.168.1.5 bijvoorbeeld, met gateway 192.168.1.1).
Dan blijft de TV, smartphone, ... die ik niet vast instel via DHCP werken, en kan ik snel connecten met de NAS die een vast IP adres heeft.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jolke
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 27-05 11:27
Masimo schreef op donderdag 09 oktober 2014 @ 23:12:
Het volgende heeft mijn voorkeur:

- Alle vaste (bekabelde) apparatuur zoals bijvoorbeeld routers, accesspoints, switches, NAS, TV, mediaplayer, gameconsoles een vast IP instellen op het apparaat zelf buiten de DHCP range.
- Alle draadloze apparatuur zoals phones, tablets, laptops, etc. lekker een IP adres laten verkrijgen van de DHCP server binnen de ingestelde range.
- Bij de draadloze apparatuur heb je dan nog de optie om ze een statisch IP toe te wijzen door de DHCP server binnen de DHCP range. Ik doe dat hier alleen voor de wireless printer.
^Dit dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roycerolls
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 28-05 20:50
Equator schreef op vrijdag 10 oktober 2014 @ 07:15:
Kleine titelwijziging :)
[...]

Welk IP adres probeerde je dan in te stellen?
Ik probeerde een vast ip adres, met de static lease optie, in te stellen op de ziggo ubee modem/router buiten de DHCP range. Zoals bij de 2e foto van ANdy88 te zien is. Toen kreeg ik deze melding.

Dank voor alle antwoorden!
Even een korte schets hoe ik het nu heb ingesteld: ik heb nu een ip adres op me smart tv, pc, nas manual ingesteld buiten de dchp range, DHCP enabled. Op de modem/router zie ik bij dhcp inderdaad nu static ip's adressen verschijnen voor deze apparaten. Verder staat dhcp op enabled, en heb ik niks force available of static geleast. (sorry voor de terminilogie.. ik begrijp niet wat 'force available' is en static lease is eigenlijk een soort van reserveren lees ik :? )

Is het nu overbodig om ook nog bij de modem deze adressen toe te kennen (reserveren) of dmv static lease of dmv force available zoals in de plaatjes hierboven van Andy88 ook is te zien...wat zou ik daar mee bereiken?
Overigens als ik dit zou doen, dan dus alleen mogelijk met force available (als dat een soort van iets vast zet) en niet met static lease want dan krijg ik weer de melding dat het ip zich buiten de dhcp range bevind.

Namelijk ik heb een probleem met me smart tv een panasonic viera st50 deze heeft een media server/player onboard. Wanneer ik met de tv het netwerk op wil dan moet ik vaak wachten eerdat de tv het netwerk vind, krijg dan de melding 'server not found'. Enige tijd wachten helpt, van een paar minuten tot een halfuur, om een bestanden op mijn netwerk te kunnen lezen. Dat begint vervelend te worden.
Met dit statisch ip onderwerp wil ik in ieder geval 1 mogelijke oorzaak weg strepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Een lease moet altijd IN de lease range, logisch ook.
Je kunt geen static ip instellen op je NAS én DHCP enablen op de NAS.

Om verwarring bij jezelf te voorkomen:
Stel een kleinere range in voor DHCP en laat deze aanstaan. Ga geen reservations maken, maar stel je apparaten manueel in op een ip BUITEN de DHCP range.
Ik weet niet hoe je viera werkt, maar probeer op IP te connecten en niet op naam, netbios is buggy.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RetroMan
  • Laatst online: 28-04 22:14
Misschien is het "not done" om een oud onderwerp weer te 'reviven', maar ik zit met een probleem waarvan ik het antwoord hier zo snel niet kan vinden.

Ook ik heb een Ziggo Ubee modem. Hardware Version 3.9.2, Software Version 9.9.6004.

In deze modem heb ik onder Gateway -> Static lease een aantal (7) IP adressen gereserveerd voor gebruik door bepaalde MAC-adressen. Toch zie ik soms dat (bijvoorbeeld na resetten van de modem, of uit- en inschakelen van een host) een apparaat niet het in de tabel gereserveerde IP-adres, maar een "nieuw" DHCP adres krijgt toegewezen. Ik weet zeker dat ik de MAC-adressen goed heb overgenomen en dat het vakje "enabled" is aangevinkt. Ik ben dit probleem al een aantal keren met diverse apparaten (Squeezebox, Humax recorder, Windows PC) tegengekomen.

De in de static-lease tabel opgenomen IP adressen lopen van .100 tot en met .160, in stappen van 10.

In Gateway -> DHCP range is het starting local address .100, en er zijn 145 leases beschikbaar.

Zonder er al te diep op in te gaan wil ik per sé dat een host een IP adres krijgt toegewezen d.m.v. diens MAC-adres, dus een oplossing als "gebruik geen DHCP op die hosts" gaat voor mij niet werken.

Wie kan mij vertellen wat ik verkeerd doe?

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jumpman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 28-05 19:01
Vreemd probleem, je weet zeker dat het IP adres niet al in gebruik is toch door een andere cliënt, waar het IP adres vast is opgenomen in de cliënt?

Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen_R
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Dat is een probleem in de firmware van de Ubee, waarbij static lease niet goed werkt.
Probleem is bij ziggo bekend, maar volgens mij nog geen oplossing voor.
Zie ook https://community.ziggo.n...router-probleem-dhcp-1061

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jumpman
Pfff, wat een drama met die modem/routers die Providers beschikbaar stellen. Zelf ook net twee weken stoeien met Provider touters achter de rug. Nu heb ik een AVM Fritz!Box gekocht, dit kan ik iedereen aanraden, die wat meer wil met zijn netwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 203842

Klopt, maar de prijs categorie is een stuk hoger van AVM.

Die modems / routers van providers zijn niet bedoeld om mee te "spelen".... (dat is wat wij ermee willen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jumpman
AVM Fritz!Box 7360 in gesealde verpakking voor € 40,00 inclusief verzenden van Marktplaats gehaald. XS4ALL levert ze, en soms verkopen mensen ze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RetroMan
  • Laatst online: 28-04 22:14
Merkwaardig. Op 24 april zat ik met een vers gereset Ziggo Ubee modem (Hardware Version 3.9.2) nog op Software Version 9.9.6004. Nu ben ik dit weekend aan het experimenteren geweest met een workaround voor het static-lease probleem, reset ik m'n modem weer eens en zie: Software Version 9.9.6007.

Heeft iemand een changelog?
Pagina: 1