Toon posts:

Marantz Eclipse 19

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Kort geleden heb ik de Marantz Eclipse 19 aangeschaft via marktplaats.
De verkoper zei me dat het om 50 watt ging, echter zie ik dat dit aanzienlijk minder is:

THD 10%: 6 ohms 25W / Ch
Continuous Power Output: 8 ohms 21W / Ch (40 Hz - 20 kHz)
THD (40 Hz - 20 kHz) at 21 W output: 8 ohms 0.08 %
Input Sensitivity/Impedance (Linear): 200 mV/ 47 Kohms
Signal to Noise Ratio Linear (1 W): 80 dB

Nu vraag ik me sterk af wat voor speakers ik hier aan kan hangen. Interessant lijkt me:
- mission m73
- of B&W dm302

Maar gezien het wattage ga ik toch sterk twijfelen...is dit terecht?

Ik heb het setje min of meer impulsief gekocht voor € 50 ,-. Weinig geld, maar vraag me af of ik daar goed aan heb gedaan. Het setje is overigens bedoeld voor een niet al te grote ruimte.

Graag hoor ik jullie mening.

• wagenveld
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Volgens mij onderdeel van een micro setje? Maw dus ontworpen voor de meegeleverde speakers. In het algemeen krijg je gemixte resultaten als je andere speakers aan micro setjes gaat hangen, soms werkt het wel aardig, soms ook helemaal niet. Let ook op dat je een speaker erg makkelijk opblaast met een te lichte versterker!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:02

Jag

Ja, dat is toch een misconceptie. Zie ook deze analyze.
This demonstrates quite clearly that the idea of using bigger amplifiers to "prevent speakers from failing" is just silly - it does no such thing, and never did. Couple this with the almost certain knowledge that the operator will increase the gain to make the sound louder, and now the 400W amp will be driven into clipping, and the average power will increase more.
Verder is het natuurlijk geen enorm krachtige amp. Maar aan de andere kant is het dan maar een dB of 6 verschil met wel een krachtige amp. Dat is zeker merkbaar, maar ook geen wereld van verschil. Alleen of ie ook goed met 4 Ohm om kan gaan is afwachten.

[ Voor 20% gewijzigd door Jag op 09-10-2014 18:11 ]

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 26-01 18:05

FeaR

In GoT we trust

Jag schreef op donderdag 09 oktober 2014 @ 18:10:
Verder is het natuurlijk geen enorm krachtige amp. Maar aan de andere kant is het dan maar een dB of 6 verschil met wel een krachtige amp.
Klpot. Al gaat het volgens mij wel iets verder dan 6 dB, al hangt het er natuurlijk van af tot hoe veel Watt je "krachtige amp" levert. Waar ik me meer zorgen over maak is dat het ding behoorlijk snel over zijn nek gaat: 21 Watt op 8 Ohm bij 40 - 20.000 Hz wordt aangegeven met 0,08% THD, maar bij 6 Ohm en 25 Watt is er opeens 10% THD wat echt een bak vervorming is. Met echt heel makkelijk aan te sturen speakers zal het goed gaan, maar zodra je een speaker hebt die een goed dipt of de volumeknop net wat verder open draait ben je volgens mij toch echt weg.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• wagenveld
  • Niet online
Interessant artikel Jag, ik heb altijd gedacht clippen = speakers kapot, lichte versterker = meer kans op clippen.

• emeffert
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 24-01 18:47
Even voor jouw informatie: ik heb dezelfde versterker en heb er Mordaunt Short 902s aanhangen, deze combinatie gaat heel erg hard samen. In een ruimte van 4x4m.

Het klinkt bovendien ook nog supergoed, dus je zou ook 2 902s via Marktplaats kunnen scoren.
En als het dan helemaal af wilt maken combineer je het nog met een subwoofer, bijv MS 308W, ook via Marktplaats erg voordelig te vinden. Die setup heb ik zelf ook en klinkt heel erg goed..

[ Voor 58% gewijzigd door emeffert op 10-10-2014 11:11 ]

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:02

Jag

wagenveld schreef op vrijdag 10 oktober 2014 @ 10:41:
Interessant artikel Jag, ik heb altijd gedacht clippen = speakers kapot, lichte versterker = meer kans op clippen.
Ik ook idd. Interessant he? Ergens op dezelfde site staat ook nog een analyze van hoeveel extra een tweeter nou krijgt door de harmonische vermorming agv clippen, valt ook erg mee. Dat tweeters overlijden bij clippende amps, komt volgens hun analyze niet zozeer door het clippen alswel dat een clippende amp gewoon in zijn totaliteit veel meer power kan geven dan niet clippen.

Hun aanbeveling voor het heelhouden van speakers is dan ook om het versterkervermogen te beperken. Aan de andere kant denk ik dat speakers slopen voor de overgrote meerderheid van gebruikers helemaal geen issue is. En dat een een krachtiger amp op zich wel fijn is om clippen te voorkomen, want dat klinkt niet mooi :+. Waarbij de hoeveelheid benodigd vermogen doorgaans wel schromelijk overschat wordt door mensen.

Tot zover het offtopic geouwehoer :P.

• Roderiktweaker
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 21:19
Ik heb persoonlijk liever een versterker met wat meer reserve alleen het vermogen hoeft absoluut geen probleem te zijn, ook op hoog volume. Je gebruikt bij een gemiddeld volume hooguit 2 a 5 watt, allicht met wat dynamische uitschieters.

Heb zelf een 25 W Sony FH-7 versterker van een hoogwaardige ''ghettoblaster'' en die klinkt waanzinnig mooi op een stel Kefs Coda 8, kan gruwelijk hard. Zie ook de Tk2024 in de kratradio (10 watt @ best)

De ene versterker met 20 watt is de andere versterker niet. Ik zou me niet zorgen maken om het vermogen van de versterker maar meer om de kwaliteit, een micro set versterker, zeker niet een van de ''betere'' producten van Marantz, daarom had je beter een andere versterker kunnen halen.

@ wagenveld : Veel gehoord over die wonderlijke MS902's, helaas worden ze niet vaak op marktplaats aangeboden en dan waarschijnlijk voor een te hoge prijs. (50 a 75 euro zou ik ervoor over hebben)

[ Voor 13% gewijzigd door Roderiktweaker op 10-10-2014 12:08 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ongelooflijk dat ik dan lees dat de set 'vroeger' een nieuwprijs van 850€ had. Dat mensen dat uitgeven aan een mini set die als 'minder' wordt beschouwd...
Uiteraard lang geleden, maar voor dat geld was er vast beter te krijgen. Lijkt mij de verhouding een beetje zoek.

• wagenveld
  • Niet online
Genoeg mensen die extra betalen voor wat design en een merkje. Dat was toen het geval en is nu zeker nog steeds zo.

@Roderik: Dat was ik niet hierboven, maar toevallig heb ik die nou ook gehad en het zijn idd erg fijne speakers. Volgens mij voor 75€ paar jaar geleden verkocht.
Pagina: 1