Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Welke router voor mijn doeleinden

Pagina: 1
Acties:

• cedrix5
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 30-11 09:12
Ik ben een beetje aan het rondkijken naar reviews maar ik zie door de bomen het bos niet meer.

Mijn situatie:
Ik zit op kamers in Eindhoven, rijtjeshuis is gedeeld met 3 anderen. Mijn kamer zit net 1 verdieping boven de wifi router, signaalsterkte is goed/uitstekend (~65dBm). Het internetabo is 35mbit van kpn, met een kabeltje als ik beneden test haal ik meestal rond de 20-30mbit. Echter over de wifi is de connectie super onstabiel. Best case haal ik 15mbit, soms is het niet eens 1mbit en werkt youtube niet meer. Dit is met een laptop met een AC 7260 kaartje van intel en een vrij oude router wifi-n router met enkel 2.4ghz.

Volgens mij worden de problemen veroorzaakt doordat er hier wel 10-20 andere ssid's zijn waarvan de meeste op 2.4ghz zitten. Samen met het gebruik van de huisgenoten schiet er van de snelheid niks meer over. Wat ik van plan ben om te doen is een tweede router als access point aan de gemeenschappelijke router hangen en deze privé gebruiken. Mijn doel is gewoon een zeer stabiele verbinding van 50-100mbit op de 5ghz band (ik neem aan dat nodig is voor de extra kanalen tegen interferentie van de buren?).

Ik zoek dus een router die dat kan bieden, budget is gelimiteerd gezien ik een student ben (ik zou zo'n asus RT ding kunnen halen voor 170 euro en alles zou opgelost zijn maar misschien kan het ook goedkoper?). Er zit wel geen vast limiet fzo aan men budget, ik wil gewoon uitgeven wat nodig is. Toekomstgericht is het misschien ook interessant dat de router beetje degelijke range heeft en indien je voor een tientje hogere snelheden kan krijgen heb ik dat er ook wel voor over.

Is het nog altijd mogelijk om via dd-wrt de zendkracht te verhogen boven de EU normen? Niemand die dat gaat meten bij jouw consumentennetwerkje toch? Dd-Wrt mogelijkheden zijn sowieso wel een plus.

Wat ik overwoog:

-TP link archer C7

- 1000mbit is voor mij niet nodig, 100mbit in de praktijk wel, misschien zijn er goede wifi-n routers die goedkoper zijn en toch niet inboeten op snelheid?

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 30-11 17:54

lier

MikroTik nerd

TP-Link WNDR4300 lijkt me voldoende in jouw situatie.
Zou je nog kunnen laten zien hoe druk de verschillende kanalen zijn!?

O ja... harder schreeuwen (zendvermogen verhogen) is asociaal, moet je niet doen (heeft helemaal niemand wat aan).

Eerst het probleem, dan de oplossing

• cedrix5
Bedoelde je deze? pricewatch: Netgear WNDR4300

Ik weet niet hoe ik dat best kan laten zien, ik heb wat zitten rondneuzen in de wifi analyzer app op men telefoon maar screenshots maken daar is misschien niet zo handig.

Waarom zou je die kopen vergeleken met bv. die archer C7? Voor 30% meer geld lijkt me wifi AC het wel waard, of maakt het in de praktijk weinig verschil of je nu AC of N hebt?

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:04

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Het verschil zit'm in de 'zachte' specs. Qua rauwe performance is de C7 natuurlijk sneller als je een 802.11ac kaartje hebt.

Maar...

- de C7 doet geen DFS in 5GHz. Hierdoor heb je maar 4 ipv 19 kanalen beschikbaar en kom je sneller in de knoop met interferentie.
- de C7 kan met IPv6 werken, maar de router advertisements zijn niet uit te zetten, waardoor het in een IPv6 setup niet bruikbaar is als het niet je primaire router is.

[ Voor 3% gewijzigd door dion_b op 09-10-2014 18:11 ]

Oslik blyat! Oslik!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 30-11 17:54

lier

MikroTik nerd

Ik bedoelde eigenlijk de TP-Link TL-WDR4300 (heb beiden gehad, vandaar de verwarring).

Of het het prijsverschil waard is kan ik niet beoordelen, dat is aan jou. Denk dat er voldoende reviews te vinden zijn die een goed beeld geven over de te verwachten performance. Maar natuurlijk afhankelijk van de hoeveelheid netwerken in jouw omgeving.

Heb je veel device die je draadloos aansluit? Wat is het nut van de 50-100Mbps?

Eerst het probleem, dan de oplossing

• cedrix5
De 50-100 mbs is reserve voor als ik later bv naar de tweede verdieping verhuis. Of als we glasvezel fzo krijgen, dan wil ik niet weer een router kopen.

Ik neem aan dat als ik 5 ghz met DFS of de 19 kanalen wil hebben op een ac router dat het meer dan 100 euro kost? Dan lijkt deze tplink idd de beste. Hij ondersteunt ook volledig dd wrt toch? (lijkt van wel volgens google)

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 22:17
De TP-Link WDR-3600/WDR-4300/WDR-4900 ondersteunen allemaal wel DD-WRT/OpenWRT, maar bij mijn weten ondersteunt de C7 niet (officieel) een WRT versie, dit i.v.m. de chipset die erin zit en waarvan de software daarvoor closed source is en de WRT makers er dus niet bij kunnen en mogen.
Misschien zie ik evt. alternatieven over het hoofd maar dit is bij mij tot dusverre bekend ;)

Dus als DD-WRT ofzo een vereiste is zou ik niet voor de C7 gaan maar eerder voor een WDR-4300 of een WDR-4900

[ Voor 18% gewijzigd door Annuk op 10-10-2014 09:19 . Reden: PW linkjes toegevoegd ;) ]

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

• ShadowAS1
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 27-11 12:16

ShadowAS1

IT Security Nerd

Als je wifi zo onstabiel is dan lijkt me niet dat een nieuwe router dat zomaar gaat oplossen.
Zitten er misschien andere netwerken op hetzelfde kanaal als jouw netwerk? Probeer dan eens eerst naar een rustiger kanaal te veranderen.

Is dit niet het geval dan is het meestal te wijten aan de bouw van je huis (bv. gewapend beton in de muren)

Ik zou je aanraden om een kabel te trekken (door de muur of langs de plinten) en op jouw verdieping een access point op te hangen.

EDIT: Ik moet beter lezen :p
Ik zou sowieso met inssider of wifi analyser even kijken hoe 'druk' het op wifi is. En een access point hangt vollesig van je wensen af, ik ben fan van de ubiquiti UniFi series, die hangen rond de 70 euro (2,4GHz only) maar ik haal dan wel 70Mbit over wireless. Een TP-Link access point zou ook moeten voldoen, kijk even op de WAN->LAN throughput van de smallnetbuilder charts, dan zie je gelijk wat ongeveer de performance heeft.
Wil je snel internet over WiFi dan is het handig als je router/AP over MIMO beschikt( 2x2 of 3x3)

[ Voor 37% gewijzigd door ShadowAS1 op 10-10-2014 09:23 ]

PA-ACE / RHCE / SCE // Any post or advice is provided as is, and comes with no warranty at all.

Pagina: 1