[win 7 & 8.1] Restore opties

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaasaanfiets
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

kaasaanfiets

Extreme Edition of koekoek

Topicstarter
Ik vroeg me af wat de restore mogelijkheden in Windows 7 en 8.1 zijn.

Ik moet een speciale plek inrichten met pc's met beide besturingssystemen waar externe mensen op kunnen werken. Maar ik wil eigenlijk dat elke boot de pc opnieuw met de standaard instellingen en dus ook zonder vage mallware en andere software terug komt.

Ik kan me vaag herinneren dat zoiets vroeger voor XP bestond maar ik kan er voor 7 en 8.1 niets over vinden. Kom voornamelijk uit op Windows restore opties maar dat is niet helemaal wat ik wil volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killah_Priest
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19:18
Ik weet eerlijk gezegd niet of het wel werkt buiten een domein met roaming profiles om in Win7 en 8, maar normaal gesproken kun je de ntuser.dat van het betreffende user account renamen naar ntuser.man om er een mandatory profile van te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:01

DarkSide

theres no place like ::1

in windows 8 kan je mooi gebruik maken van recimg.
Recimg - create image d:\backup bv.

Hij maakt dan een custum recovery image aan (net als bv HP e.d doen).

Deze kan je dan ook heel makkelijk restoren. (heel even de cmd line kwijt)
Maar je bent zo in 10 minuten weer terug naar originele staat.
Heel handig.

Ik heb zo'n image van mijn windows met de meeste apps geinstalleerd.
Een clean install was nog nooi zo makkelijk .

Voor windows 7 werkt dit niet.

Tenzij je iets van Xendesktop met provisioning gaat gebruiken. Of een ThinClient met write filter er op.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16:18

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Kijk ook even naar hardwarematige oplossingen zoals bv een reborn kaartje.

Dit zorgt ervoor dat je pc compleet stateless wordt en na elke reboot weer maagdelijk schoon is... Dit voorkomt dat je periodiek iets van een image moet terugzetten.

Overigens, als die mensen standaard userrechten hebben, en de anti-virus up-to-date is, dan is je probleem toch gewoon opgelost? Ik begrijp eerlijk gezegd niet zo heel goed waarom je dit wilt. Waarom moet die werkplek perse stateless zijn?

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaasaanfiets
  • Niet online

kaasaanfiets

Topicstarter
Question Mark schreef op vrijdag 10 oktober 2014 @ 10:11:
Kijk ook even naar hardwarematige oplossingen zoals bv een reborn kaartje.

Dit zorgt ervoor dat je pc compleet stateless wordt en na elke reboot weer maagdelijk schoon is... Dit voorkomt dat je periodiek iets van een image moet terugzetten.

Overigens, als die mensen standaard userrechten hebben, en de anti-virus up-to-date is, dan is je probleem toch gewoon opgelost? Ik begrijp eerlijk gezegd niet zo heel goed waarom je dit wilt. Waarom moet die werkplek perse stateless zijn?
Stateless omdat we er zo weinig mogelijk naar willen omkijken. Ik wil het wel maar er zijn geen uren voor dus ik kan daar niet wekelijks langs om problemen op te lossen doordat iemand de boel in de war heeft geschopt.
Daarnaast als we een pc vervangen willen we ook gemakkelijk een image weer terugzetten.(Hoewel dit er weinig mee heeft te maken)
Privacy mbt patiënten gegevens is ook niet geheel onbelangrijk.

Reborn hebben we hier in het verleden ook gehad, maar dit leverde problemen op met Windows updates. Die nam hij niet mee.

Het is nog een beetje zoeken wat we precies willen, misschien is een Guest of user account met standaard rechten ook genoeg. Het is namelijk ook geen optie als een klant achter een pc gaat zitten en dat ding moet eerst 10 minuten restoren. Tenzij dit s'nachts geautomatiseerd kan.

Xen en Thin clients zijn geen optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16:18

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

kaasaanfiets schreef op vrijdag 10 oktober 2014 @ 10:51:
[...]

Stateless omdat we er zo weinig mogelijk naar willen omkijken. Ik wil het wel maar er zijn geen uren voor dus ik kan daar niet wekelijks langs om problemen op te lossen doordat iemand de boel in de war heeft geschopt.
Het punt wat ik even duidelijk wil maken is dat als je voorkomt dat iemand de boel in de war kan schoppen je al klaar bent. Iemand met standaard userrechten kan geen software installeren... Combineer dat met een mandatory profile en je bent volgens mij gewoon klaar. Je moet het ook niet moeilijker willen maken dan nodig, vandaar dat mijn eerste gedachte ook uitgaat naar een zo standaard mogelijke oplossing.

Ik zou gewoon eens een keer een werkplek + useraccount op deze wijze bouwen en ga eens testen hoe hufterproof die oplossing is.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaasaanfiets
  • Niet online

kaasaanfiets

Topicstarter
Question Mark schreef op vrijdag 10 oktober 2014 @ 11:05:
[...]
Het punt wat ik even duidelijk wil maken is dat als je voorkomt dat iemand de boel in de war kan schoppen je al klaar bent. Iemand met standaard userrechten kan geen software installeren... Combineer dat met een mandatory profile en je bent volgens mij gewoon klaar. Je moet het ook niet moeilijker willen maken dan nodig, vandaar dat mijn eerste gedachte ook uitgaat naar een zo standaard mogelijke oplossing.

Ik zou gewoon eens een keer een werkplek + useraccount op deze wijze bouwen en ga eens testen hoe hufterproof die oplossing is.
Ik denk dat ik/we inderdaad voor deze oplossing kiezen.

Ik moet nog wel even uitzoeken hoe ik er voor kan zorgen dat gebruikers geen schrijfrechten hebben op de HD.
ze mogen alleen schijven op hun persoonlijke USB stick.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Newjersey
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20:44
Vroegah maakten we gebruik van Reborn kaarten. werkte wat mij betreft echt perfect. Misschien een idee om hier nog eens naar te kijken? Blijkbaar bestaat het nog:

http://www.reborn.nl/product
Pagina: 1