XS4ALL Fritz!box 7360 op maar 43Mb trainen ipv 50Mb

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quetensky
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 02-07 20:52
Hallo,

mijn XS4ALL Fritz!box 7360 zou volgens XS netjes op 50Mb downstream moeten werken. Echter door een nieuwigheidje van de KPN in de KPN kast kom ik niet hoger dan maar 43,2Mb. Terwijl alle waardes nu via 3 tickets echt goed genoeg zijn om zelfs 84Mb downstream te halen. Upstream haal ik netjes 8,4Mb.

Ik heb gister voor de derde keer dus XS gebeld en het blijkt dat er meer mensen last van hebben en XS heeft de logs verzameld en zou die naar AVM sturen voor verse firmware. Aangezien ik hier nu al een paar maanden mee zit, vraag ik me af, is er wat naar AVM gegaan en of er daadwerkelijk meer gebruikers zijn die op VDSL ook die laatste paar Mb missen terwijl er voldoende aanwezig is om net als ik ruim over de 50 heen te gaan.

Helaas is er geen glasvezel en die komt er voorlopig niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RadioAir
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 11-07 17:10
Welk FRITZ!OS heb je er op staan, 06.05?

Ik denk niet dat het een specifiek XS4ALL probleem is. Mijn eigen 7360 bij een andere provider traint netjes op 84000/8400 in namelijk. Wat voor DSL exchange ben je mee verbonden, ook een Broadcom?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quetensky
Hoi, ik heb de 6.05 erop staan. 2x totaal teruggezet naar de fabrieksinstellingen en noppes. Ik heb aan de andere kant een Broadcom 164.95 en de Fritz is 1.100.131.26. Ik zie dat ik een attainable data rate heb van 103020 kbit/s en de DSLAM kan 84000 kbit/s, maar er is dus maar 43....

Ik vind het wel frappant dat een andere provider wel netjes 84 8.4 doet. Ik zal dat eens doorgeven aan XS, wellicht dat er toch een fout in de KPN kast zit.

Dank voor je snelle respons, ik kon vanmiddag alleen niet m'n modem in. Remote beheer staat uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RadioAir
Negotiated connection properties
Receive Direction Send Direction
Max. DSLAM throughput kbit/s 84000 8400
Min. DSLAM throughput kbit/s 3488 64
Attainable data rate kbit/s 98835 30073
Current throughput kbit/s 83882 8398
Seamless rate adaptation off off

Latency fast 4 ms
Impulse Noise Protection 43 2
G.inp on off

Signal-to-noise ratio dB 19 21
Bitswap on on
Line attenuation dB 2 1

Profile 17a
G.Vector on on

Carrier record A43 A43

Zie hier de waardes van mijn Fritzje op een 84/8 lijntje die begin november naar 100/10 gaat. Het kan dus blijkbaar wel :) Ik zou de Fritz! eens proberen om te laten ruilen.

[ Voor 9% gewijzigd door RadioAir op 10-10-2014 10:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quetensky
Receive Direction Send Direction
Max. DSLAM throughput kbit/s 84000 8400
Min. DSLAM throughput kbit/s 3488 64
Attainable data rate kbit/s 103120 18022
Current throughput kbit/s 43083 8398
Seamless rate adaptation off off
Latency 4 ms 4 ms
Impulse Noise Protection 43 2
G.inp on off
Signal-to-noise ratio dB 25 17
Bitswap off on
Line attenuation dB 12 3
Profile 17a
G.Vector on on

Carrier record A43 A43

Er zitten wel wat verschillen in, zou de signal to noise ratio wellicht er wat mee te maken hebben? Ik ga nogmaals XS bellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RadioAir
Waarom staat bitswap bij jou uit downstream? Could be your issue :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quetensky
Ik heb het nogmaals doorgegeven aan XS en die zijn ijskoud, wacht op een firmware upgrade, daar ligt het aan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akatar
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22:37
gewoon nogmaals bellen naar xs4all, er zijn een paar op de helpdesk die echt niets weten
meegemaakt: snelheid gezakt van 38 naar 15
helpdesk: ach er zijn mensen die het nog slechter hebben, dit is prima

ophangen en opnieuw bellen tot je iemand aan de lijn treft dit weet hoe het werkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pe0mot
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 13-06 15:42
6.20 is uit met VDSL verbeteringen.
Is het nu beter?

b.t.w. Bij mij de AVM kabels niet gebruikt, slechts 20cm tussen KPN ISRA (schroef) punt en de AVM (rj11 rechtstreeks in de DSL poort). Dat scheelde 1,5 dB en 15Mbits/s.

[ Voor 61% gewijzigd door pe0mot op 09-11-2014 10:15 ]

Fiber 1Gb symmetric, Odido, 12mini, i7, M1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quetensky
Hoi, de 6.20 met werkende vectoring geeft een super VERSLECHTERING! Ik heb het volgende gedaan:

7360 resetten naar fab. instellingen en de 6.20 erin. 1 PC eraan met GB aansluiting met nieuwe kabel eraan. Wizard doorlopen. Dan zie ik een DSL snelheid van 33/22. Ookla geeft netjes 30/20 aan. Mooi, denk je, alles ok.

Dan gaat vectoring/ seamless rate adaption werken en gaat de download omhoog, 40...43...50...60..90..

Ookla gaat omhoog naar max 46/20. Lekker downloaden denk je. Maar waarom niet hoger dan 46? Naja, zal wel...

Maar boven de 91.8/22 zie ik ineens de download in Ookla teruglopen naar 20...17..10..5...4!! Blijft mijn 7360 op 108/22 DSL staan, kan ik nog maar op 3.85 downloaden maar wel 20 uploaden.

Ik heb deze testen nu 3x herhaald. Nu de laatste keer zelfs niet met 1 PC eraan, maar na instellen op mijn thuisnetwerk met resetten van Fritz en exact hetzelfde! Line settings heb ik allemaal van max snelheid naar max stability gezet om zo LAAG mogelijke DSL te houden. Staat nu op 80.2.22 en ik haal 46/20.

Kunnen anderen dit via http://www.speedtest.net/nl/ testen? Dus als je DSL in de 7360 BOVEN de 91.8 zit, krijg je dan ook een trage lijn van 3 a 4 Mb? En na een reset en er een snelheid lager is dan 91.8 dat je dan netjes 46Mb ziet? Ik kan dit op mijn VDSL2 lijn reproduceren tot in de eeuwigheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racer89
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
Hoe heb je eigenlijk het modem aangesloten? Vectoring is namelijk gevoelig voor slecht en losse contacten.

Weet je ook de afstand tot de buitenring vanaf jou? Je up is namelijk 22 mb dat is goed, maar je download blijft achter op 91. Normaal moet deze rond de 100 mb zitten. Misschiens is er een probleem met de aansluiting en of KPN Infra. Ik weet bij KPN zijn er problemen met diverse V8 modem. Die rond de 70 mb blijven hangen en niet hoger komen. Terwijl de V9 wel netjes oploopt tot 100 mb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 59483

Op 160 meter zit ik hier op 114 Mb down en 47 Mb up attainable.

Aan je attainable te zien zit je volgens mij ongeveer 250 meter van de kast vandaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RadioAir
Ik haal hier strak 108/22 met de 7360.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quetensky
Modem zit met 20cm korte draadjes direct op de KPN bedrading. Superkort dus. Ik zag net de verbinding tijdens een stream instorten, de verbinding was langzaam richting de 108Mb aan het gaan en ineens op 96Mb was er een terugval van 46Mb naar 4Mb download snelheid. Stream van RTLXL stopte dus ook ongenblikkelijk omdat-ie geen data snel genoeg kon downloaden. Modem staat nu op 100/22 en Ookla geeft nu aan 3.69/20.51. Geen download dus.... Upload is goed. Zodra ik het modem reset en dus de snelheid gaat oplopen naar de 100 stopt weer bij de 91.8..92 download de stream. Ook van NPO of KIJK. Maar ik snap niet dat als-ie bv 87Mb aangeeft er op vrijwel alle snelheidstesten maar een 40...46Mb is ipv die 87Mb. Ik heb de DSL instellingen op max stabiliteit gezet, dus de seamless rate adaption gaat veel langzamer. Pas na een 45 minuten stopt de tream. Red het dus net niet om een aflevering geheel te zien, best rot dus.

Ik heb inmiddels de 6.06 firmware gedownload en ga die zo flashen in de 7360.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quetensky
Maar iedereen met die hoge snelheden, wat doet http://www.speedtest.net/nl/ ? Is dat ongeveer gelijk met wat de DSL info in de 7360 aangeeft? Ook na een uurtje wachten na een reset en er een max DSL snelheid is?

[ Voor 19% gewijzigd door Quetensky op 07-12-2014 14:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racer89
  • Niet online
Heb je ook eens een andere server getest bij speedtest?

Het kan ook zijn dat er een probleem in de lijnkaarten zit in de buitenring. Ken je niet toevallig mensen uit de straat die ook een vectoring lijn hebben? Dan zou je het daar even kunnen testen en of navragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quetensky
ja, ik heb diverse test sites geprobeerd. Volgens Timo van XS4ALL is er geen storing, maar ach, ik heb wel vaker problemen die XS oplost gemeld zonder dat iemand anders hier melding had gemaakt.

Goed, ik heb nu dus een nieuw draadje met nieuw stekkertje gebruikt en deze met een gasboutje DIRECT aan de KPN bedrading gesoldeerd en twisted naar het het modem gedaan, zo kort mogelijk.

Helaas totaal geen verbetering, de snelheidsopbouw is wel sneller, dus de tussenverbinding via een schoefje is wel een issue, maar niet de oplossing. Ik ga zo alles maar dichtbouwen en netjes maken en dan maar de 6.06 firmware erin flashen. Meer kan ik niet doen...

[ Voor 54% gewijzigd door Quetensky op 07-12-2014 15:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racer89
  • Niet online
Met die storingen is hoe jij zegt, niet iedereen houd dit in de gaten en meld het ook. Is met de DNS storing bij KPN hetzelfde.

Het kan ook aan de infra liggen tot aan de buitenring, of een probleem met de vectoring kaarten. Maar zolang jij de engiste bent die zich meld. Word er meestal toch niks aan gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quetensky
Tja mensen, wat er aan de hand is, geen idee. Ik heb de 6.06 nu een aantal uur werkende. Netjes 44/22 op de DSL en via diverse snelheidtesten haal ik 40/20. Er zit wat mij betreft ergens iets mis. Morgen de helpdesk eens bellen dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racer89
  • Niet online
Al iets nieuws hierover? Heeft de snelheid nog niet toegenomen overnacht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quetensky
Vandaag XS4ALL gebeld, voor ze de KPN inschakelen moet ik eerst een nieuw modem proberen. Die word morgen verzonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racer89
  • Niet online
Oke, dan ben ik eens benieuwd.

[ Voor 78% gewijzigd door Racer89 op 09-12-2014 18:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quetensky
Helaas, nieuwe 7360v2 doet het zelfs nog slechter... 108Mb DSL, 2,6Mb nuttige download snelheid. XS4ALL heeft alles in een ticket gezet en naar de KPN gestuurd. Voorlopig werk ik dus met de 6.06 firmware met ruim 40Mb download snelheid. Benieuwd wat er gebeuren gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 59483

Hebben ze al eens een DLM reset uit laten voeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racer89
  • Niet online
Op een VVDSL lijn zit geen DLM, de snelheid past zich namelijk de hele tijd aan.

Ik denk eerder dat er iets met de lijnkaart en of de infra bij jou is Fartman.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quetensky
Kerstavond is Guidion geweest, de helpdesk thuis van XS4ALL. Die wist gelijk wat er aan de hand was toen ik hem aan de telefoon had omdat-ie een half uur eerder was. Het is een vectoringprobleem die niet goed in de firmware 06.20 wordt opgelost. Het lullige is dat XS4ALL dit allang weet volgens Guidion, die man rijd zich ongans om hetzelfde overal tegen te komen en dit iedere keer weer moet melden aan XS4ALL.

Ik wacht dus op goede firmware, iemand een idee?

Alleen vraag ik me af, waarom kan XS4ALL dit niet op voorhand melden zodat er geen kosten voor opsturen nieuw modem, extra telefoontjes en de monteur van Guidion gemaakt hoefden te worden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 452672

Hoewel dit een oud topic is, wil ik toch nog reageren. Ik heb sinds een paar dagen een XS4ALL 50/5 abonnement met een Fritz!box v2 met firmware 6.20. Bij mij treedt dit probleem ook op. Het lijkt er op dat de seamless rate adaptation in de DSLAM een probleem is. Het probleem is helaas, een half jaar nadat het topic is gestart, blijkbaar nog niet opgelost.

Het probleem bij mij is minder storend dan bij de topic starter, omdat de DSLAM met een snelheid begint die hoger is dan mijn contract snelheid (ik heb een 50/5 abbo).

De DSLAM is ingesteld bij mij op een maximale snelheid van ruim 111 Mbit/s. Bij het synchroniseren van de verbinding begint hij op een kleine 80 Mbit/s. Initieel begint de Fritz box als volgt:

Max. DSLAM throughput kbit/s 111216 22016
Min. DSLAM throughput kbit/s 784 64
Attainable data rate kbit/s 103137 48246
Current throughput kbit/s 78922 22014
Seamless rate adaptation on off

Latency 4 ms 4 ms
Impulse Noise Protection 73 2
G.INP on off

Signal-to-noise ratio dB 13 19
Bitswap on on
Line attenuation dB 14 17

Profile 17a
G.Vector full full

Carrier record A43 A43

Bij deze instelling heb ik een download snelheid van 46 of 47 Mbit/s en een upload snelheid van pakweg 21 Mbit/s volgens speedtest.ziggo.nl en speedtest.net. Die 47 Mbit/s zal komen doordat ik een 50/5 abbo heb en er dicht bij 50 Mbit/s wordt begrensd.

Met de 6.20 versie van de firmware van de Fritz box begin ik dus op een kleine 80 mbit/s actual rate en een signaal ruis afstand voor downloaden van 13 of 14 dB. Vervolgens loopt de actual rate langzaam op richting de attainable rate en de signaal ruis afstand zakt langzaam. Uiteindelijk zit de actual rate op 102 of 103 Mbit/s, net onder de attainable rate, en zit de signaal ruis afstand nog maar op 4 of 5 dB. Dit duurt een minuut of twee.
Vervolgens zie ik veel CRC errors in de statistics van de Fritz box en heb ik ook zo nu en dan een resync.

De oplossing zou zijn als seamless rate adaptation een wat hogere signaal ruis afstand in acht zou nemen. Als hij zou stoppen bij 6 dB of liefst nog iets meer, dan is het probleem over. Hij zal dan minder dicht bij de attainable rate komen, maar je hebt dan wel een stabiele lijn. Een andere oplossing zou zijn als de attainable rate lager ingeschat wordt. Een kleine verlaging van de snelheid op de lijn doet de signaal ruis afstand al flink stijgen en maakt de verbinding een stuk robuuster.

Ik heb het probleem 'opgelost' door in de Fritz box de vorige versie van de DSL modem firmware te gebruiken (dit kun je doen door onder internet->dsl information->line settings het vinkje "use previous DSL version" aan te vinken). Deze vorige versie ondersteunt geen seamless rate adapatation. De actual rate start bij mij dan nog steeds op een kleine 80 Mbit/s en blijft daar dan op hangen. Dit is hoger dan mijn contractsnelheid van 50 Mbit/s en dus geen probleem. De echte downloadsnelheid wordt toch begrensd op 50 Mbit/s en dus maakt het voor mij niet zo veel uit. Voor de topic starter is dit helaas geen oplossing omdat bij hem de startwaarde van de actual rate op 43 Mbit/s ligt, onder zijn contract snelheid.

Bij hem is de lijn blijkbaar net iets slechter dan bij mij en zijn actual rate wordt blijkbaar zo hoog genomen dat de signaal ruis afstand nog verder daalt dan bij mij en dat vervolgens er zo veel fouten op de lijn komen dat hij helemaal geen snelheid meer heeft (retries e.d. vangen dit op, maar effectief wordt de lijn heel langzaam, wat te zien is bij Ookla tests).

Hopelijk komt er snel een update van de firmware, die dit probleem oplost. Misschien is het ook mogelijk dat XS4ALL op de een of andere manier kan instellen dat seamless rate adaptation inregelt op een hogere signaal ruis afstand of dat de aangegeven attainable rate wordt verlaagd. Ik denk dat dit soort problemen kunnen worden voorkomen door iets 'conservatiever' in te regelen op de lijn.

[ Voor 14% gewijzigd door Anoniem: 452672 op 16-05-2015 18:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RadioAir
Dit is echt lijnafhankelijk; ik heb hier zelf totaal geen last van met mijn 110/22 lijntje die gewoon strak op 105Mbit blijft, de max die attainable is. Fritzbox 7360v2, firmware 6.20. Zelfde box als jullie dus want de 7360v1 is in NL nooit officieel geleverd.

De Fritzbox heeft echter een functie om juist wat hoger te blijven, je kan dit instellen. Er zijn geloof ik vijf sliders die je op max performance of max stability kan zetten. Als je die allemaal een stapje terug zet zit je ook prima :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Bij mij gaat hij ook strak naar de attainable rate (bij mij is dat 103 Mbit/s en de DSLAM is gezet op 111 Mbit/s). Alleen is bij die snelheid de lijn dus niet stabiel bij mij: CRC errors en zo nu en dan resyncs.

Ik heb uren zitten tweaken, maar uiteindelijk doen al die instellingen niets voor mij. Ik heb de sliders naar links bewogen, het enige effect hiervan is dat er wat lager gestart wordt. Als ik ze helemaal naar links beweeg, dan start de synchronisatie bij mij met ca. 66 Mbit/s, maar uiteindelijk kruipt de actual rate toch weer naar 103 Mbit/s en zakt mijn signal to noise ratio naar 4 dB en heb ik weer CRC errors op de lijn.

Ik heb daarnaast ook nog de telnet interface geprobeerd. Dit kun je doen door een telefoon aan te sluiten op de Fritz!box en #96*7* te bellen. Je kunt dan met telnet naar het locale IP adres van de Fritz!box gaan en bestanden editen (zie internet voor meer info hierover).

Ik heb /var/flash/ar7.cfg aangepast. Dit kan d.m.v. het commando nvi /var/flash/ar7.cfg, gevolgd door het geven van het commando ar7cfgchanged.

Ik heb de waarde voor DownstreamMarginOffset aangepast (voor firmware 6.20 kan je deze tussen -4 en +4 instellen en daarmee de gewenste signaal ruis afstand met -4 tot +4 dB af laten wijken van de standaard). Ik heb deze op +4 gehad om mijn gewenste signaal ruis afstand op 8 of 9 dB te zetten, 4 meer dan de 4 of 5 die ik uiteindelijk krijg als de actual rate weer is gestegen naar de attainable rate. Dit heeft geen effect, ik hoopte dat hij niet helemaal naar de attainable rate zou doorstijgen, maar dat hij zou stoppen met stijgen als de signaal ruis afstand gezakt zou zijn naar 8 a 9 dB. Ik heb ook nog geprobeerd de maximum actual rate in te stellen, in de hoop dat na opstarten de actual rate niet verder zou stijgen dan de opgegeven maximum waarde. Dit doe je met de parameter MaxDownstreamRate. Deze heb ik op 90000 gehad, maar ook dat heeft geen effect. Het schijnt dat voor sommige DSLAMs dit soort instellingen hard overruled worden en dat jouw settings aan de modemzijde simpelweg worden genegeerd. Uiteindelijk heb ik alles maar weer teruggezet op de oorspronkelijke waarden en heb ik gekozen voor de 'oplossing' om de oudere DSL firmware te gebruiken. De lijn lijkt nu stabiel te zijn, ik heb geen CRC errors meer gehad sinds die tijd en ook geen resync. Zolang ik op een 50/5 abbo zit is deze 'oplossing' voor mij werkbaar, maar als ik toch een keer wil overstappen naar 100/10, dan is dit natuurlijk jammer, omdat ik dan op 78 Mbit/s blijf steken en niet naar bijv. 95 Mbit/s kan, terwijl dat bij mijn lijn ook nog wel goed zou moeten gaan. Ik denk dat we voor een echte oplossing moeten wachten op nieuwe firmware van AVM/Fritz!box of op XS4ALL.

------------------------------------------------------------------------------
Bij deze wil ik wel even een waarschuwing plaatsen: Als je zelf met telnet en editen van ar7.cfg aan de gang gaat, dan verlies je support op je Fritz!box, er wordt een speciale vlag gezet in de webinterface dat je dit hebt gedaan. Als je de ar7.cfg verkloot, dan start je Fritz!box niet meer op, dus weet wel wat je doet als je hiermee aan de gang gaat. Dit is niet iets voor iemand zonder kennis van nvi (lijkt op vi) en werken met een Unix/Linux command line..

[ Voor 11% gewijzigd door Anoniem: 452672 op 16-05-2015 21:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RadioAir
Resetten kan dan nog via de FON1 interface door een code te bellen.

Als jouw lijn niet stabiel is met een Fritz met maximale intrain met 5-6dB ruis, is je DSL lijn niet in orde. Dat zit dan of in je Fritz, of in je koper tussen CPE en DSLAM :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik heb het idee dat de lijn prima is, maar dat er iets te 'agressief' wordt ingeregeld met te weinig marge voor ruis en stoorsignalen. Je leest op veel andere fora, ook in het buitenland, dat een goede marge pakweg 12 dB is en dat sommige providers slechts 9 dB kiezen als marge. Zelf denk ik dat dit vrij conservatief is, maar 4 a 5 dB is echt te weinig. Ik zou minstens 6 dB willen zien, liever 7 of 8. Bij 8 dB is mijn attainable rate nog zo'n 95 MBit/s, en dat is goed genoeg, liever dat dan 103 Mbit/s bij net iets meer dan 4 dB.

Zou jij eens in de statistics van jouw Fritz!box willen kijken? Hoeveel errors heb jij? Met name de CRC errors zijn van belang. Remediable errors zijn minder van belang, deze worden intern door het modem gecorrigeerd en hebben geen effect op de effectieve download snelheid. Ik vind het ook wel interessant of je zo nu en dan een resync hebt, ook dat kun je zien in de statistics van de Fritz!box

Ik heb ook nog wat andere experimenten gedaan met de Fritz!box en de lijn, door bewust de lijnkwaliteit te verminderen. Dit heb ik gedaan door verschillende stukken slechte kabel tussen IS/RA en Fritz!box te zetten. Wat ik dan zie met de nieuwste Fritz!box 6.20 firmware is dat de attainable rate lager wordt als ik meer slechte kabel er tussen zet. Echter in alle gevallen loopt middels seamless rate adaptation de actual rate op tot vlak onder de attainable rate en kom ik op 4 a 5 dB signaal ruis afstand. Op de een of andere manier is de DSLAM blijkbaar zo ingesteld dat hij een attainable rate kiest waarbij een signaal ruis afstand pakweg 4,5 dB is (soms zie ik 4, soms zie ik 5 op de Fritz!box).

Dus, het probleem bij mij lijkt onafhankelijk van de lijn, bij een "slechtere" lijn regelt hij ook lager in, maar altijd met 4,5 dB signaal ruis afstand.

Voorlopig laat ik het maar even staan op de oudere firmware zonder seamless rate adaptation. Zolang XS4ALL toch capt op 50 Mbit/s voor de download maakt het niet zo veel voor mij uit. Alleen als ik naar 100 Mbit/s wil, of als XS4ALL een snelheidsverhoging doorvoert tot boven de 80 Mbit/s download wordt het een probleem. Misschien dat ik volgende week wel even ga bellen met XS4ALL, het blijft een vreemd verhaal en ik ben blijkbaar niet de enige die er last van heeft dat de snelheid te 'agressief' wordt ingeregeld.

Ik heb liever een stabiele lijn die vast zit op 80 Mbit/s, dan eentje waarmee ik 100 Mbit/s haal, maar dan met veel CRC-errors en zo nu en dan resyncs.

[ Voor 19% gewijzigd door Anoniem: 452672 op 16-05-2015 22:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RadioAir
0 fouten en 5dB downstream marge, rocksolid op 105,1dB. :)

De 5-6dB en seamless rate adaptation worden door de DSLAM bepaald, vectoring gaat in samenspraak met de CPE :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Dank voor het kijken. Dat ziet er goed uit bij jou. Dan moet ik volgende week toch maar eens contact opnemen met XS4ALL. Ik heb soms meer dan 400 CRC fouten per minuut als ik de actual rate laat oplopen tot de attainable rate, soms ook een uur lang geen enkele fout. Nu moet ik wel zeggen, ik zit op 4-5 dB en jij op 5-6 dB, misschien dat die ene dB net het verschil maakt. De hoeveelheid fouten loopt nl. exponentieel snel op met het afnemen van de signaal ruis afstand.

Met die 79 Mbit/s heb ik tot nu toe nog geen enkele fout gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Vandaag heb ik even gebeld met XS4ALL hierover. Bovenstaande is een situatie die inderdaad voor kan komen. De attainable rate zou iets omlaag moeten gaan als je de lijn een dag of 10 ongemoeid laat en daarmee zou de signal to noise ratio iets gaan stijgen en de lijn stabieler worden. Dit kan echter wel 10 dagen duren en al die tijd kun je enige instabiliteit op de lijn hebben (in het begin het meest, in de loop van die 10 dagen steeds minder).

De helpdeskmedewerker gaf aan dat in mijn geval dit niet nodig is en dat mijn "oplossing" ook goed is, omdat de attainable rate hoger ligt dan de contract snelheid van 50 Mbit/s. Alleen als ik over zou willen naar een 100 Mbit abbo, dan moet hij wel door die 10 dagen inregeltijd heen.

Verder noemde de helpdeskmedewerker ook nog dat er een nieuwe firmware versie 6.22 aan zit te komen (en nee, hij noemde geen concrete datum) voor Fritz!box 7360, die de uitlezing van de signaal ruis afstand precieser doet en daarmee een betere attainable rate kan inschatten, zodat je direct al op een goed (of in ieder geval beter) ingeregelde lijn komt. De huidige firmware voor de Fritz!box 7360 heeft helaas nog wat ruwe randjes voor wat betreft VDSL2 en dat uit zich met name in slechte uitlezing en slechte weergave van de signaal ruis afstand. Bij lijnen waarbij die waarde toevallig goed of conservatief wordt ingelezen zit je met de huidige firmware direct al op een stabiele verbinding, voor anderen die net iets minder geluk hebben zit er weinig anders op dan die 10 dagen doorlopen of genoegen nemen met een laag ingeschatte vastgezette attainable rate. Ik kies dus voor het laatste, omdat die te laag geschatte attainable rate nog steeds boven mijn contractsnelheid ligt.

Ik vond trouwens de helpdesk wel een stuk beter dan wat ik gewend ben van KPN. Hiervoor zat ik bij KPN en als je daar de helpdesk belde, dan was de eerste vraag steevast of ik mijn modem wel had gereset en kreeg je de indruk dat de helpdeskmedewerker totaal niks af wist van netwerken e.d. en alleen maar een standaard script afdraaide. Ik heb het zelfs zo bont meegemaakt dat iemand geen verschil wist tussen een IP-adres en een mail-adres. Dat is (in ieder geval volgens mijn ervaring) bij XS4ALL toch wel anders, de medewerker die ik aan de lijn had wist waar hij het over had en herkende de terminiologie en vraagstelling direct en ik kon een goed inhoudelijk gesprek met hem voeren. Dat het probleem niet 1-2-3 kon worden opgelost begrijp ik ook wel en te meer omdat het in de huidige situatie niet echt een probleem is voor mij heb ik aangegeven dat ik het eerst zo wel laat en als ik toch over wil naar een 100/10 abbo, dat ik dan weer contact met de helpdesk zou opnemen. Misschien bestaat het probleem tegen die tijd niet meer als de nieuwe firmware er is.

• Quetensky
De 6.30 firmware is uit. Ik ga die zsm op het tweede modem wat ik heb uitproberen en de resultaten hier posten.

• Quetensky
Zojuist de 6.30 geflashed, na een 20 minuten aanstaan nog steeds stabiel op een ping van 11ms, 47Mb down en 20Mb up.
Pagina: 1