Hoewel dit een oud topic is, wil ik toch nog reageren. Ik heb sinds een paar dagen een XS4ALL 50/5 abonnement met een Fritz!box v2 met firmware 6.20. Bij mij treedt dit probleem ook op. Het lijkt er op dat de seamless rate adaptation in de DSLAM een probleem is. Het probleem is helaas, een half jaar nadat het topic is gestart, blijkbaar nog niet opgelost.
Het probleem bij mij is minder storend dan bij de topic starter, omdat de DSLAM met een snelheid begint die hoger is dan mijn contract snelheid (ik heb een 50/5 abbo).
De DSLAM is ingesteld bij mij op een maximale snelheid van ruim 111 Mbit/s. Bij het synchroniseren van de verbinding begint hij op een kleine 80 Mbit/s. Initieel begint de Fritz box als volgt:
Max. DSLAM throughput kbit/s 111216 22016
Min. DSLAM throughput kbit/s 784 64
Attainable data rate kbit/s 103137 48246
Current throughput kbit/s 78922 22014
Seamless rate adaptation on off
Latency 4 ms 4 ms
Impulse Noise Protection 73 2
G.INP on off
Signal-to-noise ratio dB 13 19
Bitswap on on
Line attenuation dB 14 17
Profile 17a
G.Vector full full
Carrier record A43 A43
Bij deze instelling heb ik een download snelheid van 46 of 47 Mbit/s en een upload snelheid van pakweg 21 Mbit/s volgens speedtest.ziggo.nl en speedtest.net. Die 47 Mbit/s zal komen doordat ik een 50/5 abbo heb en er dicht bij 50 Mbit/s wordt begrensd.
Met de 6.20 versie van de firmware van de Fritz box begin ik dus op een kleine 80 mbit/s actual rate en een signaal ruis afstand voor downloaden van 13 of 14 dB. Vervolgens loopt de actual rate langzaam op richting de attainable rate en de signaal ruis afstand zakt langzaam. Uiteindelijk zit de actual rate op 102 of 103 Mbit/s, net onder de attainable rate, en zit de signaal ruis afstand nog maar op 4 of 5 dB. Dit duurt een minuut of twee.
Vervolgens zie ik veel CRC errors in de statistics van de Fritz box en heb ik ook zo nu en dan een resync.
De oplossing zou zijn als seamless rate adaptation een wat hogere signaal ruis afstand in acht zou nemen. Als hij zou stoppen bij 6 dB of liefst nog iets meer, dan is het probleem over. Hij zal dan minder dicht bij de attainable rate komen, maar je hebt dan wel een stabiele lijn. Een andere oplossing zou zijn als de attainable rate lager ingeschat wordt. Een kleine verlaging van de snelheid op de lijn doet de signaal ruis afstand al flink stijgen en maakt de verbinding een stuk robuuster.
Ik heb het probleem 'opgelost' door in de Fritz box de vorige versie van de DSL modem firmware te gebruiken (dit kun je doen door onder internet->dsl information->line settings het vinkje "use previous DSL version" aan te vinken). Deze vorige versie ondersteunt geen seamless rate adapatation. De actual rate start bij mij dan nog steeds op een kleine 80 Mbit/s en blijft daar dan op hangen. Dit is hoger dan mijn contractsnelheid van 50 Mbit/s en dus geen probleem. De echte downloadsnelheid wordt toch begrensd op 50 Mbit/s en dus maakt het voor mij niet zo veel uit. Voor de topic starter is dit helaas geen oplossing omdat bij hem de startwaarde van de actual rate op 43 Mbit/s ligt, onder zijn contract snelheid.
Bij hem is de lijn blijkbaar net iets slechter dan bij mij en zijn actual rate wordt blijkbaar zo hoog genomen dat de signaal ruis afstand nog verder daalt dan bij mij en dat vervolgens er zo veel fouten op de lijn komen dat hij helemaal geen snelheid meer heeft (retries e.d. vangen dit op, maar effectief wordt de lijn heel langzaam, wat te zien is bij Ookla tests).
Hopelijk komt er snel een update van de firmware, die dit probleem oplost. Misschien is het ook mogelijk dat XS4ALL op de een of andere manier kan instellen dat seamless rate adaptation inregelt op een hogere signaal ruis afstand of dat de aangegeven attainable rate wordt verlaagd. Ik denk dat dit soort problemen kunnen worden voorkomen door iets 'conservatiever' in te regelen op de lijn.
[
Voor 14% gewijzigd door
Anoniem: 452672 op 16-05-2015 18:47
]