Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

'Belastingdienst legt aanleveren klantgegevens door ..'.

Pagina: 1
Acties:

• HollowGamer
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Naar aanleiding van het gisteren (08-10) geplaatste bericht op de frontpage (Belastingdienst legt aanleveren klantgegevens door Marktplaats vast in protocol), vroeg ik mij af, hoe zit het precies met 'onze' V&A. :)

Is T.net bijvoorbeeld ook (al eens) benaderd door de Belastingdienst? Of wat zou er gebeuren als de belastingdienst ook de V&A als 'target' zou gaan zien?

Zelf zit ik niet op te wachten dat (privacy-gevoelige) gegevens van mij worden doorgeven, maar kan ik dit natuurlijk wel begrijpen bij een vorm van oplichting en/of fraude.

Ik wil dit topic niet gebruiken om te 'scoren', maar gewoon om te weten wat de gedachte gang is, zeker omdat ik Tweakers.net ken als een website waar alles (zo ver mogelijk) op een transparante manier wordt gecommuniceerd. :)

• Wilbert de Vries
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 07-10 20:49

Wilbert de Vries

Ex-hoofdredacteur
Wij geven zonder gerechtelijk bevel geen persoonsgegevens van onze abonnees aan overheden, opsporingsinstanties of andere bedrijven. Persoonlijk snap ik ook niet dat Marktplaats de set gegevens gewoon overhandigt. Hoewel ik niet juridisch namens Tweakers kan handelen/praten, zou zo'n deal er voor mij eentje in de categorie 'over mijn lijk' of via de rechter zijn.

• HollowGamer
  • Niet online
Wilbert de Vries schreef op donderdag 09 oktober 2014 @ 13:52:
Wij geven zonder gerechtelijk bevel geen persoonsgegevens van onze abonnees aan overheden, opsporingsinstanties of andere bedrijven. Persoonlijk snap ik ook niet dat Marktplaats de set gegevens gewoon overhandigt. Hoewel ik niet juridisch namens Tweakers kan handelen/praten, zou zo'n deal er voor mij eentje in de categorie 'over mijn lijk' of via de rechter zijn.
Erg mooi om te horen. :)

Ik begrijp dat je als Marktplaats nou eenmaal moeilijk staat bij een gerechtelijk bevel, maar zoals je inderdaad aangeeft, gaat het bij Marktplaats wel heel gemakkelijk. :(

Tegenwoordig word ik moe dat mensen zeggen: 'Als je niets te verbergen hebt, hoeft je je geen zorgen te maken'.
Maar ik wil weleens weten als de belastingdienst aan je deur komt om te vragen waarom je iets hebt gekocht, wat je volgens hun niet nodig had.. eens kijken of 'ze' dan nog zo blij zijn. :+
Maar dat is weer off-topic. ;)

Het is goed om te horen hoe T.net omgaat met privacy-gevoelige gegevens, je kunt iets niet 100% dichtmaken, maar dat er over na wordt gedacht geeft mij een goed gevoel. :)

• Rannasha
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-11 18:42

Rannasha

Does not compute.

Wilbert de Vries schreef op donderdag 09 oktober 2014 @ 13:52:Persoonlijk snap ik ook niet dat Marktplaats de set gegevens gewoon overhandigt.
Ik neem aan dat de gedachtegang bij Marktplaats zoiets is geweest als "het is voor ons sneller/makkelijker/goedkoper om de hele meuk zomaar beschikbaar te stellen dan telkens zo'n gerechtelijk bevel te moeten afhandelen" met de bijkomende verwachting dat de fallout van zo'n beslissing wel mee valt, want ik vermoed dat heel veel van de MP-gebruikers zich niet bezig houdt met privacy (of het woord uberhaubt kan spellen).

|| Vierkant voor Wiskunde ||

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22-11 16:47

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Ik weet verder niet wat er aan de kant van Marktplaats achter het instellen van een dergelijke protocol zit, maar ik kan me ergens ook voorstellen dat als je elke keer dat je weigert, door de rechter alsnog verplicht wordt om het aan te leveren en daar een rode draad in ziet, dat je dan een protocol opstelt om voor toekomstige verzoeken die aan die rode draad voldoen, het verzoek in te willigen, in plaats van steeds te weigeren en dan alsnog de deksel op de neus te krijgen.

Maar in algemene zin is het natuurlijk wel fijn als dit soort verzoeken getoetst worden door een onafhankelijke partij, ook al is het een terugkerend soort verzoek...

Die ongebreidelde verzameldrift van de belastingdienst begint inmiddels behoorlijke enge trekjes te krijgen.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• HollowGamer
  • Niet online
Het zal me niet verbazen dat er een archief wordt opgebouwd, om je zo 'later' een uitkering/dienst te weigeren. Of het gaan gebruiken als bewijs in hun voordeel.

De belasting dienst moet controleren, maar eenvoudig 'bespioneren' valt daar bij niet onder. :(
Pagina: 1