Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

• VAnTurenhout
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 09-02-2024
Ik heb een gerepareerde voeding retour gekregen. Nu heb ik deze weer aangesloten zoals ik dacht dat het goed was:

Het grote blok aangesloten
Afbeeldingslocatie: http://www.pcinside.info/images/uitleg/voeding/P1-PC-Main-ATX%20voeding-connector.jpg

vervolgens de kleinere aangesloten:
(deze voeding heeft alleen de 4 pins versie)
Afbeeldingslocatie: http://www.pcinside.info/images/uitleg/voeding/P4-EPS-connector-voeding.jpg

de rest ook aangesloten, en dan powerswitch on... Ik zie dan de fan van de processor en de fan van de voeding een slag draaien en dan staan ze beide stil.

Als ik de 4 pins voeding loshaal van het moederbord, dan lijkt de PC wel op te starten (de fans gaan draaien en de HD krijgt voeding) , maar gebeurt er verder niets. (logisch lijkt me, want de processor zal geen voeding hebben.

Is mijn voeding dan gewoon stuk of, zoals iemand bij de leverancier zegt, geeft de voeding te weinig stroom ?
(deze foto heb ik van de voeding gemaakt.)

https://drive.google.com/...ZTFuY1Nj/view?usp=sharing

• JST94
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 31-07 13:28
Wat zijn je overige systeemspecifacties? Een 230V voeding is namelijk niet veel :-)

• Skywalker27
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 13-11 09:42
Alle voedingen zijn 230V ;) Die we hier in Nederland gebruiken tenminste

[ Voor 45% gewijzigd door Skywalker27 op 09-10-2014 11:26 ]

• VAnTurenhout
CPU : AMD A10-5800K
Moederbord: Asrock FM2A88M Extreme4
Memory : G.Skill 8GB (4GB x2) DDR3

• Skywalker27
VAnTurenhout schreef op donderdag 09 oktober 2014 @ 11:26:
CPU : AMD A10-5800K
Moederbord: Asrock FM2A88M Extreme4
Memory : G.Skill 8GB (4GB x2) DDR3
CPU : AMD A10-5800K verbruik 100W
Moederbord: Asrock FM2A88M Extreme4 verbruik 95W

Max load van de voeding is 200W piek belasting

Het is dus krap maar het verbruik is bij max 100% CPU en GPU enz. natuurlijk maar het bord zou gewoon moeten starten. Heb je al de voeding al doorgemeten of alle waardes goed zijn?

Het lijkt me wel dat je de 8 pins versie nodig bent voor de proc.

[ Voor 6% gewijzigd door Skywalker27 op 09-10-2014 11:40 ]

• VAnTurenhout
De voeding die ik eerst had begon te ratelen, maar werkte wel gewoon. Deze is teruggestuurd naar de leverancier en dit is de vervangen/gerepareerde voeding.

Ik heb de specs van de oude voeding niet meer bij de hand, maar ik heb de kast (incl) voeding dus gewoon een tijd kunnen gebruiken.

Ik zou verwachten dat ik een identieke voeding terug zou krijgen na reparatie, maar ik ga nu dus serieus twijfelen.

Ik weet te weinig van spanning etc dat ik ook weet waar ik mee bezig ben als ik een multimeter aan die draden ga hangen...dus nee, dat heb ik niet gedaan.

• Skywalker27
Het lijkt er op dat je een 5v of een 3v spoor mist maar dat blijft raden.

Ik zou de voeding proberen te ruilen. :)

[ Voor 23% gewijzigd door Skywalker27 op 09-10-2014 11:44 ]

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Skywalker27 schreef op donderdag 09 oktober 2014 @ 11:35:
[...]

CPU : AMD A10-5800K verbruik 100W
Moederbord: Asrock FM2A88M Extreme4 verbruik 95W
Als de CPU 100W zou verbruiken en daarvan heeft de koeler met koelblok moeite om hem stil koel te houden hoe kan dan het moederbord welke amper koeling heeft en al helemaal geen actieve koeling 95W verbruiken. Met een beetje logisch nadenken is dat gewoon onmogelijk 95W zou betekenen dat het moederbord binnen enkele seconden oververhit en na een paar minuten in brand vliegt. :p
VAnTurenhout schreef op donderdag 09 oktober 2014 @ 10:59:

Is mijn voeding dan gewoon stuk of, zoals iemand bij de leverancier zegt, geeft de voeding te weinig stroom ?
De voeding is van slechte kwaliteit, is sowieso verstandig om hem helemaal niet te gebruiken. Maar het probleem wat je omschrijft lijkt op het inwerking treden van de kortsluitbeveiliging of andere beveiliging van de voeding.
Skywalker27 schreef op donderdag 09 oktober 2014 @ 11:43:
Het lijkt er op dat je een 5v of een 3v spoor mist maar dat blijft raden.
:?

[ Voor 8% gewijzigd door -The_Mask- op 09-10-2014 12:23 ]

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

• VAnTurenhout
-The_Mask- schreef op donderdag 09 oktober 2014 @ 12:22:
De voeding is van slechte kwaliteit, is sowieso verstandig om hem helemaal niet te gebruiken. Maar het probleem wat je omschrijft lijkt op het inwerking treden van de kortsluitbeveiliging of andere beveiliging van de voeding.
Om te testen of het aan de setup lag, heb ik dezelfde setup gebruikt, ingebouwd en wel, en alleen de voeding vervangen door een oudere, en daarmee ging wel alles aan. Als ik daar de 4 pins voeding niet gebruikte kreeg ik hetzelfde effect als wanneer ik met de eerdere (gerepareerde) voeding MET 4 pins stekker alles aansloot. (hmm, ik snap zelf wel wat ik schrijf, maar twijfel of iemand anders dit begrijpt... :o )

• -The_Mask-
  • Niet online
De PC werkte prima met een andere voeding, maar als je de 4 pins van de voeding voor de stroom van de CPU niet aansluit deed de PC niks meer dan een fractie van een seconde aan en dan weer uit?

AMD Nieuwsdiscussie

• VAnTurenhout
-The_Mask- schreef op donderdag 09 oktober 2014 @ 13:02:
De PC werkte prima met een andere voeding, maar als je de 4 pins van de voeding voor de stroom van de CPU niet aansluit deed de PC niks meer dan een fractie van een seconde aan en dan weer uit?
Bijna.. als ik die WEL aansluit kreeg ik dat gedrag.

Dus:

WEL aansluiten: even stroom en dan niets
NIET aansluiten: alles gaat draaien, maar geen beeld

• -The_Mask-
  • Niet online
Zou zeggen kortsluiting op het moederbord rond de CPU. Juiste afstandsbusjes onder het moederbord gebruikt op de juiste plaats? Heb je het probleem ook als je het moederbord gewoon op je bureau neerlegt i.p.v. in de behuizing vastschroeft?

AMD Nieuwsdiscussie

• VAnTurenhout
-The_Mask- schreef op donderdag 09 oktober 2014 @ 13:09:
Zou zeggen kortsluiting op het moederbord rond de CPU. Juiste afstandsbusjes onder het moederbord gebruikt op de juiste plaats? Heb je het probleem ook als je het moederbord gewoon op je bureau neerlegt i.p.v. in de behuizing vastschroeft?
Ja, dan is het probleem er ook. En nu zit alles in een andere kast met andere voeding en werkt het wel gewoon.
Pagina: 1