MS dos videokaart

Pagina: 1
Acties:

• Egbert Jan
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 20:22
Ik heb twee dos computers staan om oude dos spellen op de spelen. De ene is een pentium 1 200mhz en de andre 233 mhz. Ik wil graag gta en gta london er op spelen. Er zitten s3 videokaaren in met 2 mb geheugen.NU heb ik het volgende probleem als ik bij gta de resolutie verhoog dan gaat hij haperen. Nu is mijn vraag wat voor videokaart ik moet kopen om dit beter te laten lopen. Er moeten wel goede Windows 3.11 drivers voor zijn. Er zitten alleen pci en isa sloten in. Ik dacht zelf aan een goede 4 mb pci kaart. Alleen ik kan er via internet niet goed achter komen wat de tot moddelen van die tijd waren. Wie kan me hier bij helpen?

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:13

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Kijken op marktplaats.nl of je een PCI versie van een Matrox G400 oid kan vinden? Of zoeken naar een Nvidia TNT of Nvidia TNT2 PCI videokaart?

Edit: artikel gevonden: http://www.tomshardware.com/reviews/3d-chips,83-3.html

[ Voor 22% gewijzigd door mkleinman op 09-10-2014 10:49 ]

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

• ChojinZ
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13:58
mkleinman schreef op donderdag 09 oktober 2014 @ 10:47:
Kijken op marktplaats.nl of je een PCI versie van een Matrox G400 oid kan vinden? Of zoeken naar een Nvidia TNT of Nvidia TNT2 PCI videokaart?

Edit: artikel gevonden: http://www.tomshardware.com/reviews/3d-chips,83-3.html
Dit.

Of je kan kijken naar oude Voodoo kaartjes:
Wikipedia: 3dfx Interactive

Shit.... ze doen geen 3.11.... :(

Overigens zou ik ook een advertentie plaatsen in de V&A op GoT. Er zijn vast nog wel tweakers die je graag willen helpen aan ouwe meuk. :>

[ Voor 3% gewijzigd door ChojinZ op 09-10-2014 10:54 ]

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

• Egbert Jan
Hij moet echt goed draaien in Windows 3.11 met goede drivers. Ik speel daar ook games in. Liefst 4 mb kaart en niet meer want ben dan bang voor andere problemen.

• Imprezzion
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 23-02 10:19

Imprezzion

E92 320i & 307CC

ATi Rage Pro / XL / 128?

~ 9800X3D @ 5.5Ghz eCLK + PBO ~ Arctic LF2 240 CPU ~ Crosshair X670E Gene ~ 32GB Dominator Titanium @ 6400C26 FCLK 2200 ~ Zotac RTX 5080 SOLID OC @ 3285 core 18000 VRAM ~ Corsair 2500X ~ Dark Power Pro 11 1000w ~

• LinuX-TUX
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 10:35
nVidia TNT's gaan snel over 4MB geheugen heen. Waarom wil je zo graag onder die 4MB blijven, dat snap ik niet helemaal.

Zelf vroeger een Guillemot MAXI Gamer - 3Dfx Voodoo Graphics kaart gehad, 4MB EDO RAM. ( en wat was dat ding SNEL zeg :p )

Zou het vreemd vinden als er geen 3.11 drivers voor zijn, destijds was Windows 95 net 1,5 jaar oud ofzo. ( al dan niet uit hobby projectjes :Y) )

• Egbert Jan
Gta is de enige game die ken voor dos die met voodoo werkt. Ik heb wel eens kaarten met 8 mb of meer onder Windows 3.11 geprobeerd en dat werkte niet goed

• LinuX-TUX
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 10:35
Kom toch even terug op dat het me zou verwonderen als er geen 3.11 drivers voor zouden zijn. Die zijn er dus wel, alleen MAAR uit hobby projectjes. Heb net de originele driver CD getraceerd en deze heeft alleen 95 & NT support :(

Goed gespot ChojinZ .

Toch maar overstappen op 95 Egbert ;) ?

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:01

Cyphax

Moderator LNX
LinuX-TUX schreef op donderdag 09 oktober 2014 @ 11:58:
Toch maar overstappen op 95 Egbert ;) ?
Of Windows 98. GTA London komt uit '99. Toen was Windows 9x al zo breed geadopteerd; daarvoor ga je toch niet meer mee lopen klooien met DOS. Dan ben je gelijk van je driverproblemen af. Windows 3.11 is echt veel minder geschikt voor wat je wilt bereiken dan Windows 9x.
En dan combineren met een TNT2-kaartje, die zijn vrij rap.

[ Voor 6% gewijzigd door Cyphax op 09-10-2014 12:03 ]

Saved by the buoyancy of citrus

• Egbert Jan
Ik heb ook wel een Windows 95 en nieuwer. Die twee dos pc's zijn pure hobby. Ik wil het graag daar werkend op hebben. Ik Speel windows 3.11 games en dos games er op voor de lol

• ChojinZ
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13:58
:)
Cyphax schreef op donderdag 09 oktober 2014 @ 12:01:
[...]

Of Windows 98. GTA London komt uit '99. Toen was Windows 9x al zo breed geadopteerd; daarvoor ga je toch niet meer mee lopen klooien met DOS. Dan ben je gelijk van je driverproblemen af. Windows 3.11 is echt veel minder geschikt voor wat je wilt bereiken dan Windows 9x.
En dan combineren met een TNT2-kaartje, die zijn vrij rap.
Combineer die TNT kaart met 2 Voodoo kaarten en je hebt een monster game pc (van 15 jaar geleden) :+

*altijd leuk, topics die nostalgie naar boven brengen* O+

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

• prutser001
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 16-02 20:01

prutser001

Vaak zit het tegen en soms zi

Waarom niet gewoon in DOSBOX of Vmware? Dan ben je van het hele gezeur af?

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

• Egbert Jan
Ik heb meerdere pc staan thuis waar dos box of VMWare op kan. Dus heb alles zo werkende., maar wil het graag op mijn hobby dos pc werkende hebben.

• king_dude
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
Deze had ik, met de 2 mb vram expansion board. Vet geld voor betaald toen, supersnelle kaart.
Diamond Stealth64 Video VRAM S3-968 VLB/PCI

En later deze nog bijgezet.
Diamond Monster 3D II 3dfx Voodoo2 8MB PCI (4MB video RAM, 4MB texture RAM)

Was goede combo

• Egbert Jan
ook 3.11 drivers voor

• Barry|IA
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23-06-2022
prutser001 schreef op donderdag 09 oktober 2014 @ 12:11:
Waarom niet gewoon in DOSBOX of Vmware? Dan ben je van het hele gezeur af?
Het ratelen van zo'n oude harddisk, het lezen van een floppy, de commands in DOS, etc.
Geeft allemaal een heel ander gevoel dan op een virtuele machine.

“Nothing changed since the 70s. Nothing. Except people train not that hard”. - Tom Platz

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Gewoon omdat het kan dus :Y)

Als je een beetje zoekt moet een TNT2 kaartje nog wel ergens te krijgen zijn. Ga maar eens wat zaken zoals het Goed af. Die hebben het spul vaak zo in de bakken liggen. Kost niks, dus prima te doen om mee te testen of het werkt of niet :)
Het is dat ik mijn TNT2 nog nodig heb, anders had je die zo mogen hebben. Maar dan heb ik zelf geen beeld meer :+

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 14:26

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Gamen onder 3.11 moet je niet doen. Altijd vanuit DOS starten. Pas onder Windows 95 is MS met DirectX gaan werken, wat ervoor zorgde dat 3D kaarten zich wat beter gingen gedragen onder windows.

In die tijd had je nog geen standaard ondersteuning voor 3D acceleratie. Elk spel moet het op zijn eigen manier ondersteunen, en de meeste games ondersteunden inderdaad de Voodoo en Voodoo2 kaarten (vaak herkende je dit aan een 3dfx logo op de doos) d.m.v. een aparte executable (.exe). Die Voodoo kaarten zijn een aanvulling op je standaard videokaart en geen vervanging.

Maar... welke resolutie probeer je dan te spelen? Want een P200 zou -als ik het me goed herinner- GTA en GTA London prima moeten trekken. Ik had met mijn P233 destijds altijd last dat het veel te snel ging allemaal (nog geen interne fps-cap aanwezig, dus 200+ fps betekende ook dat alles een paar keer zo snel bewoog!)

[ Voor 20% gewijzigd door Icephase op 09-10-2014 12:34 ]

• Egbert Jan
Ik heb al een Pentium 3 met 600 mhz staan en windows 95 er op. Daar zit zon tnt kaart in die werkte niet lekker op windows 3.11 dus ik zoek een mindere kaart. Ik speel games als Holiday Island en sim tower onder Windows 3.11 De rest allemaal onder dos . Alleen op hogere resoluties dan 800*600 loop het niet goed meer.

[ Voor 5% gewijzigd door Egbert Jan op 09-10-2014 12:45 ]

• Egbert Jan
Zijn er nog meer games dan gta 1 onder dos die werken met een voodoo

• Barry|IA
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23-06-2022
Carmageddon speelde ik altijd onder dos :)
Later onder windows 95. Dan waren de pixels een stuk kleiner :D

“Nothing changed since the 70s. Nothing. Except people train not that hard”. - Tom Platz

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
Egbert Jan schreef op donderdag 09 oktober 2014 @ 12:45:
Zijn er nog meer games dan gta 1 onder dos die werken met een voodoo
Ja hoor
http://www.vogons.org/viewtopic.php?t=35721
Games als Screamer heb ik nog best veel gespeeld. :)

[ Voor 10% gewijzigd door Cyphax op 09-10-2014 13:01 ]

• Egbert Jan
Wist nooit dat er zoveel games nog waaren onder dos die het ondersteunden.
Cyphax schreef op donderdag 09 oktober 2014 @ 13:01:
[...]

Ja hoor
http://www.vogons.org/viewtopic.php?t=35721
Games als Screamer heb ik nog best veel gespeeld. :)

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
Veel, veel... ;) Voor 3dfx moet je Windows 9x draaien. Tenminste, in mijn ervaring. Ik heb ook nog een PC staan met Celeron 500 en 2 Voodoo2-kaarten. Blijf machtig mooi spul. :)

• Jolke
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 16:09
Had tot voor de verhuizing nog een aantal TNT kaarten liggen, Viper V330 en 550, maar die heb ik allemaal weggedaan.

Een heel andere vraag: waarom heb je daar twee oude dedicated computers voor? Waarom niet een moderne computer met DOSBox bijvoorbeeld?

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Cyphax schreef op donderdag 09 oktober 2014 @ 13:39:
Veel, veel... ;) Voor 3dfx moet je Windows 9x draaien. Tenminste, in mijn ervaring. Ik heb ook nog een PC staan met Celeron 500 en 2 Voodoo2-kaarten. Blijf machtig mooi spul. :)
Maar een aantal games zoals GTA en ik geloof de eerste Tomb Raider ook draaiden dan wel de DOSversie voor de 3DFXsuppoort, dat deden de windowsversies niet.

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
TERW_DAN schreef op donderdag 09 oktober 2014 @ 13:43:
[...]

Maar een aantal games zoals GTA en ik geloof de eerste Tomb Raider ook draaiden dan wel de DOSversie voor de 3DFXsuppoort, dat deden de windowsversies niet.
Hmmm dat zou natuurlijk kunnen. Maargoed, ook bij Windows '95 en '98 kun je bij het starten en bij het afsluiten naar DOS toe dus waarom je uberhaupt op zuiver DOS zou willen draaien is me een raadsel. Ja, voor de echt oude games, maar dan heb je het niet over GTA, en dan is het eigenlijk weer zonde om zo'n snelle machine als een Pentium in te zetten. :)

• Jolke
Waarom wil je überhaupt gamen onder Win 3.11?

• king_dude
  • Niet online
voordeel ook is dat je onder windows het volledige lower EN upper memory beschikbaar hebt?

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
Dat heb je in DOS ook; DOS/4GW, dat moet je als je DOS-games hebt gespeeld nog wel bekend voorkomen. :)
(Okee dat ging wel tot max 64MB blijkbaar, maar dat was in die tijd ook wel zat. :+)

[ Voor 29% gewijzigd door Cyphax op 09-10-2014 14:28 ]

• evEndzhar
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
Egbert Jan schreef op donderdag 09 oktober 2014 @ 10:46:
Er zitten s3 videokaaren in met 2 mb geheugen.
Ik weet niet om welke S3-kaarten het gaat, maar ik kan me nog herinneren dat de S3 Trio64V+ GTA prima op hoge resoluties draaide, terwijl met mijn SiS-kaart 640x480 maar net ging. De Trio64V+ was echt een rappe chip voor die tijd. Je kunt ook nog naar de opvolgers van de Trio64V+ zoals de S3 Virge kijken; die had naast (slecht ondersteunde hardware 3D-acceleratie) dezelfde hardware als de Trio64V+ voor 2D-acceleratie.

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20:41
Heb evt. nog wel een Nvidia TNT2 PCI (geloof 16MB, maar kan ook 32MB zijn) liggen. Gebruikte ik om te booten na een mislukte bios flash.

[ Voor 9% gewijzigd door DukeBox op 09-10-2014 15:27 ]

• gravitone
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 17-02-2025
Cyphax schreef op donderdag 09 oktober 2014 @ 13:39:
Dat gaat in dit geval niet op, er zijn een aantal dos games die glide/3dfx support hebben. O.A. gta, carmageddon, tomb raider, screamer 2 ,screamer rally, vallen hier onder.

Dit is ook meteen de enige mogelijkheid om acceptabele framerates te halen op hoge resoluties (640x480 of hoger) bij desbetreffende games aangezien alle andere chips (s3, matrox, ati, nvidia) geen glide ondersteunen en dus alleen kunnen fungeren als domme framebuffer voor de software renderer.

[ Voor 11% gewijzigd door gravitone op 09-10-2014 18:21 ]

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19:46

Nemesizz

Untouchable

Jolke schreef op donderdag 09 oktober 2014 @ 13:43:
Had tot voor de verhuizing nog een aantal TNT kaarten liggen, Viper V330 en 550, maar die heb ik allemaal weggedaan.

Een heel andere vraag: waarom heb je daar twee oude dedicated computers voor? Waarom niet een moderne computer met DOSBox bijvoorbeeld?
Heb ook wel gewoon DosBox op een moderne PC draaien....maar het heeft toch niet dezelfde feeling als 'the real deal' :P . Heb zelf ook 2 oude Pentium PC's voor Dos games. En heb ook weet ik hoe lang kringloop winkels afgezocht naar upgrade onderdelen, en kwam dus ook een keer een mooie S3 Virge 4MB tegen. Mijn retro-machines draaien wel op Win95 en 98, want 3.11 werkt gewoon heel veel niet goed, en drivers voor metname de soundcard aan de praat krijgen (met de juiste IRQ's enzo) is gewoon een hel om voor elkaar te krijgen.

De S3 Virge (ook bekend als: the media decelerator) was een ramp voor Win95 based-games, maar ideaal voor Dos games. Volgens mij werkte dat ding out-of-the-box gewoon meteen in Dos.
Kon het verschil heel goed merken met games als Descent en Quake. Descent kon je in de commandline '-640x480' toevoegen, maar op een 1 of 2MB normale S3 Trio liep het voor geen meter. Met een S3 Virge liep het gewoon soepel. Zelfde met Quake, liep prima op hogere resoluties op een Virge.
Quake ben ik echter overgestapt naar Glide (VooDoo 2 kaart) want dat zag er 1) beter uit en 2) liep soepeler.

Dus als je goed Dos games wilt draaien moet je eigenlijk op zoek naar een S3 Virge.
TNT en TNT2 werken volgens mij ook wel in Dos games, maar....tja, is toch een beetje overkill en geeft niet helemaal de juiste 'retro feeling' (moeilijk uit te leggen, maar je draait dat spul op een oude PC voor een reden ipv wat sommige al zeggen op een moderne PC met dosbox emulator :P ).

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:30

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Aankoopadvies vragen mag weer.. (maar lees eerst dit!)

Geldt ook voor MS-DOS / Win3.11 kaarten.

Move VB -> CAA

Verder eens met S3 Virge, vooral de /GX variant, of anders een Tseng ET6000/6100.

Oslik blyat! Oslik!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Oeh, Tseng labs O+
Das lang geleden dat ik die naam gehoord heb zeg :o
Bestaat dat uberhaupt nog :?

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Jolke
Nemesizz schreef op donderdag 09 oktober 2014 @ 18:55:
[...]

Mijn retro-machines draaien wel op Win95 en 98, want 3.11 werkt gewoon heel veel niet goed, en drivers voor metname de soundcard aan de praat krijgen (met de juiste IRQ's enzo) is gewoon een hel om voor elkaar te krijgen.

[...]
Dat was juist de kunst! IRQ's juist zetten in de autoxec.bat en himem.sys draaien om genoeg upper memory vrij te krijgen. Ik had diverse keuzemenu's bij het opstarten in DOS, incl. XMS of EMS. Good old memories! O+

• Audione0
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 20:29

Audione0

Strijdt der titanen

ChojinZ schreef op donderdag 09 oktober 2014 @ 12:10:
[...]

:)

[...]

Combineer die TNT kaart met 2 Voodoo kaarten en je hebt een monster game pc (van 15 jaar geleden) :+
Toch heb ik een heel apart gevoel van binnen als je dit zo leest en bij stil staat?
We praten hier over 15 jaar geleden, maar zo lang geleden is het eigenlijk niet. En moet je zien waar we nu mee zitten te gamen en hoe het eruit ziet.

Hoe zal het er allemaal uitzien over 15 jaar?
spoiler: title
chit man dan loop ik tegen de 50 aan |:(

[ Voor 9% gewijzigd door Audione0 op 10-10-2014 13:03 ]

Ryzen 9 7950x3d / Asus Strixx x670E-E / Noctua NH-DH15 / 64GB Corsair Dominator 6000 / Crucial M500 – Samsung 990pro / MSI RTX 4070TI Super Gaming X Slim / Corsair RM1000x / Alles in een Fractal Define 7 Black gepropt

• king_dude
  • Niet online
Ja inderdaad! Zoveel mogelijk hoog laden, iedere Kilobyte eruit halen!
Qemm was wel mijn favoriet :)

• GAIAjohan
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 18:04
Hm, ik heb nog wel een 1MB grafische kaart in VESA formaat.

Later een Diamond Viper V330 gekregen, waar op tomshardware ook een geweldige review staat:
http://www.tomshardware.c...or-card-reviews,42-9.html
_O_ met name het kopje "Image quality"

[ Voor 6% gewijzigd door GAIAjohan op 21-10-2014 23:27 ]

PSN: Gaiajohan || XBOX Live Gaiajohan || 5720Wp@ oost-west

• Jolke
Mooie samenvatting:

"Diamond's Viper V330 is one of a whole lot of cards that are using NVidia's new RIVA 128 chip. This chip is currently the fastest 3D chip for Direct3D applications and it offers this high performance for a relatively low price. As most RIVA 128 cards it comes with 4 MB SGRAM which cannot be upgraded."

Times are changing. :)
Pagina: 1